Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wilma2206
#1496556
Hallo,

Vraagje.
Is variatie belangrijk m.b.t. de benodigde voedingstoffen? Of kun je volstaan met een "standaard" menu waarin spier, bot en orgaan volgens aanwijzingen goed verdeeld zijn?
Kortom: is er iets mis mee om de honden elke dag, min of meer, hetzelfde te geven maar in de juiste verhouding?
De reden waarom ik deze vraag stel is omdat ik een beetje op mijn portomonee moet letten en sommigen producten nu eenmaal goedkoper zijn dan anderen.
Regelmatig Kwartel bijvoorbeeld is voor mij te duur.
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groet,

Wilma
Door Too
#1496570
Hi Wilma

Als je 5 verschillende diersoorten voert, en daar kom je best snel aan  ;), voor je compleet!
Af en toe een vet visje en een eitje erbij..

Kwartels zijn idd erg kostbaar en voor een gemiddelde hond erg klein, maar bv eenden- of parelhoenkarkas is beter betaalbaar.
Als je een beetje vriezerruimte hebt loont t de moeite om de vraag en aanbod rubrieken in de gaten te houden, daar zijn vaak leuke aanbiedingen
Je kunt ook een oproepje doen om samen ergens te bestellen.

Zet anders je menu even hier dan kunnen we met je meedenken!
Laatst gewijzigd door Too op di 26 jan 2010, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1496601
Je bedoelt bijvoorbeeld kippenvleugel als vleesbot, kopvlees rund als spiervlees, runderpens, hart en lever als orgaanvlees. Waarbij je dus maar 2 diersoorten voert. Ik ben van mening dat je onherroepelijk op den duur tekorten krijgt. Je moet hier minimaal vette vis, eieren, gemalen rauwe ongezouten noten (geen macademia's), groenten bij voeren en dan nog is het kielekiele. Ook jouw hond heeft namelijk zink nodig. En zink zit weer in ruimere mate in lamsvlees. Je hond heeft omega 3 vetzuren nodig en dat zit weer in vette vis. Jouw hond heeft selenium nodig en dat zit weer in ruimere mate in rauwe noten en knoflook. En zo kan ik nog wel een tijd doorgaan. Ik vind dus dat je op save moet spelen. En minimaal 4 diersoorten moet voeren. En daar zelfs nog het best extra's moet voeren zoals ik hier boven al noem.
Door Wilma2206
#1497872
Bedankt voor de antwoorden!

Nog een vraag: als ik de kant-en-klare vlees-, bot-, en vismix van Herby voer en zelf groentenmix (en af en toe een eitje e.d toevoeg) kan dat dan wel?

Verse vis en groenten zijn geen probleem, dat kan ik voldoende voeren.
Door Wilma2206
#1501194
Was net even aan het lezen op een forum voor Bull Mastifs en daar kwam ik het onderstaande tegen.



Fabel: je moet x bronnen van vleessoorten en botsoorten aan je hond voeren, anders voer je niet gezond genoeg.

En een variant op deze fabel die ik onlangs las:

"je moet wild in je menu hebben".

Dit is nergens op gebaseerd, een verzinsel van rauwvoerders die dit waarschijnlijk leuk vinden klinken of zo.

Natuurlijk is het goed om afwisseling in je menu te hebben. Maar dat je vlees van vier of zes of nog meer verschillende diersoorten zou moeten voeren is een bespottelijk verzinsel. Dit staat nergens beschreven.

Een hond die een menu krijgt dat alleen maar bestaat uit hele kippen met organen en vuile penslappen, is nog steeds een aanzienlijk gezonder gevoerde hond dan een hond die brokken of blikvoer krijgt. En dit is een menu dat je een leven lang zou kunnen geven, zonder dat je hond daar tekorten van oploopt. Pens wordt gezien als een volledige maaltijd omdat de calcium-fosfor-verhouding perfect in balans is. Hele kippen zijn een uitstekend prooidier voor een hond.

Kijk ook maar eens naar wat hondachtigen in de natuur eten. Zoveel variatie is er niet, hoor! En toch is dit hoe de natuur het bedoeld heeft voor hondachtigen, door hun manier van jagen is dit het voedsel waar ze op aangewezen zijn. De natuur vergist zich niet. Die doet al miljoenen jaren wat het beste is. Klik hier, http://natuurlijkevoeding.yourbb.nl/vie ... f=12&t=394 voor meer informatie over prooidieren van de hond.



Ik hoor graag jullie mening!!
Door mysmoothcollies
#1501225
Wilma2206 schreef: Was net even aan het lezen op een forum voor Bull Mastifs en daar kwam ik het onderstaande tegen.



Fabel: je moet x bronnen van vleessoorten en botsoorten aan je hond voeren, anders voer je niet gezond genoeg.

En een variant op deze fabel die ik onlangs las:

"je moet wild in je menu hebben".

Dit is nergens op gebaseerd, een verzinsel van rauwvoerders die dit waarschijnlijk leuk vinden klinken of zo.

Natuurlijk is het goed om afwisseling in je menu te hebben. Maar dat je vlees van vier of zes of nog meer verschillende diersoorten zou moeten voeren is een bespottelijk verzinsel. Dit staat nergens beschreven.

Een hond die een menu krijgt dat alleen maar bestaat uit hele kippen met organen en vuile penslappen, is nog steeds een aanzienlijk gezonder gevoerde hond dan een hond die brokken of blikvoer krijgt. En dit is een menu dat je een leven lang zou kunnen geven, zonder dat je hond daar tekorten van oploopt. Pens wordt gezien als een volledige maaltijd omdat de calcium-fosfor-verhouding perfect in balans is. Hele kippen zijn een uitstekend prooidier voor een hond.

Kijk ook maar eens naar wat hondachtigen in de natuur eten. Zoveel variatie is er niet, hoor! En toch is dit hoe de natuur het bedoeld heeft voor hondachtigen, door hun manier van jagen is dit het voedsel waar ze op aangewezen zijn. De natuur vergist zich niet. Die doet al miljoenen jaren wat het beste is. Klik hier, http://natuurlijkevoeding.yourbb.nl/vie ... f=12&t=394 voor meer informatie over prooidieren van de hond.



Ik hoor graag jullie mening!!
Ik ben ook wel erg benieuwd ja!
Gebruikersavatar
Door Sher
#1501235
Vroeger waren er ook mensen die hun hele leven een eenzijdig dieet volgden. Daar gingen ze niet direct dood aan, maar om dat nu aan te bevelen als de manier waarop we zouden moeten eten.  :-X
Als je logisch nadenkt, is gevarieerd eten beter dan eenzijdig eten. Dat hoeft echt niet zo vreselijk duur te zijn.
Door Too
#1501236
Even heel kort door de bocht... wij voeren over t algemeen dieren uit de bio-industrie, dieren die over t algemeen heel eenzijdig gevoerd zijn.. daardoor is ook  de voedingswaarde anders dan van wild , zelf voorzienende dieren... imo doet dat ook iets met de voedingswaarde van het vlees.
Alleen al daarom lijkt t mij verstandig om zo gevarieerd mogelijk te voeren
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1501413
Wilma2206 schreef: Was net even aan het lezen op een forum voor Bull Mastifs en daar kwam ik het onderstaande tegen.



Fabel: je moet x bronnen van vleessoorten en botsoorten aan je hond voeren, anders voer je niet gezond genoeg.

En een variant op deze fabel die ik onlangs las:

"je moet wild in je menu hebben".

Dit is nergens op gebaseerd, een verzinsel van rauwvoerders die dit waarschijnlijk leuk vinden klinken of zo.

Natuurlijk is het goed om afwisseling in je menu te hebben. Maar dat je vlees van vier of zes of nog meer verschillende diersoorten zou moeten voeren is een bespottelijk verzinsel. Dit staat nergens beschreven.

Een hond die een menu krijgt dat alleen maar bestaat uit hele kippen met organen en vuile penslappen, is nog steeds een aanzienlijk gezonder gevoerde hond dan een hond die brokken of blikvoer krijgt. En dit is een menu dat je een leven lang zou kunnen geven, zonder dat je hond daar tekorten van oploopt. Pens wordt gezien als een volledige maaltijd omdat de calcium-fosfor-verhouding perfect in balans is. Hele kippen zijn een uitstekend prooidier voor een hond.

Kijk ook maar eens naar wat hondachtigen in de natuur eten. Zoveel variatie is er niet, hoor! En toch is dit hoe de natuur het bedoeld heeft voor hondachtigen, door hun manier van jagen is dit het voedsel waar ze op aangewezen zijn. De natuur vergist zich niet. Die doet al miljoenen jaren wat het beste is. Klik hier, http://natuurlijkevoeding.yourbb.nl/vie ... f=12&t=394 voor meer informatie over prooidieren van de hond.



Ik hoor graag jullie mening!!
Ik vraag me af waar jij dit op baseert?
Ik denk ook dat het inderdaad goed is om zoveel mogelijk variatie aan te brengen in je menu, dus meer als 2 diersoorten te voeren.
En mijn hond te gaan vergelijken met een "hondachtige" uit de natuur gaat mij ook te ver. Ja we voeren wel volgens de wetten van de natuur, maar hier overleven de sterksten niet hoor :o
En als jij je hond, zijn hele leven lang complete kippen voert, met als aanvulling wat pens, vind ik prima hoor. Alleen ben ik echt bang dat deze hond op den duur wel tekorten oploopt.
Ik doe het in ieder geval niet ;)
Door Alba
#1501437
Volgens mij heeft Wilma2206 het stukje tekst van een ander forum, is het dus niet haar mening maar wil ze weten wat wij er van vinden.

Lizzy of een ander iemand met meer ervaring kan vast beter onderbouwen, maar mijn gezonde verstand zegt dat gevarieerd voeren gezonder is dan maar 1 of 2 diersoorten. Als wij als mens alleen maar kipfilet eten en groentes, is dat op zich geen ongezond eten maar we krijgen heus wel tekorten.
Als je de vergelijking met 'the wild' wil maken: als een roedel wolven de kans krijgt, eten ze ook niet alleen konijntjes. Tuurlijk, in tijden van schaarste zullen ze heus wel een tijdelijk vrij saai dieet hebben maar vast wel meer dan 1 diersoort ::).
Overigens wordt pens hier niet als volledige maaltijd gezien, wel in hoeveelheid misschien maar niet qua nutrienten, aangezien het een deel van een dier is kán dat volgens mij ook niet. Een volledig prooidier, dat is compleet ja maar als je alleen maar dat ene prooidier voert denk ik dat het ook niet gezond is.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1501442
Alba schreef: Volgens mij heeft Wilma2206 het stukje tekst van een ander forum, is het dus niet haar mening maar wil ze weten wat wij er van vinden.

Lizzy of een ander iemand met meer ervaring kan vast beter onderbouwen, maar mijn gezonde verstand zegt dat gevarieerd voeren gezonder is dan maar 1 of 2 diersoorten. Als wij als mens alleen maar kipfilet eten en groentes, is dat op zich geen ongezond eten maar we krijgen heus wel tekorten.
Als je de vergelijking met 'the wild' wil maken: als een roedel wolven de kans krijgt, eten ze ook niet alleen konijntjes. Tuurlijk, in tijden van schaarste zullen ze heus wel een tijdelijk vrij saai dieet hebben maar vast wel meer dan 1 diersoort ::).
Overigens wordt pens hier niet als volledige maaltijd gezien, wel in hoeveelheid misschien maar niet qua nutrienten, aangezien het een deel van een dier is kán dat volgens mij ook niet. Een volledig prooidier, dat is compleet ja maar als je alleen maar dat ene prooidier voert denk ik dat het ook niet gezond is.
hier ook niet maar ik weet dat er mensen zijn die het tot volledige maaltijd zien
Gebruikersavatar
Door koekje
#1501443
er is lang geleden een keer een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar katten voeren. er was iig 1 groep die alleen gekookt konijn kreeg en 1 groep die rauw konijn kreeg en een groep die iets anders kreeg (weet niet meer wat), over een langere periode.
zowel de groep van het gekookte als het rauwe konijn kregen een behoorlijk taurinegebrek, met alle gevolgen van dien (hartfalen, oogproblemen en blindheid en dood tot gevolg). alleen een dieet van rauwe konijn was dus niet genoeg.
flin heeft dit artikel (of een uittreksel daarvan) hier ergens een keer op barfplaats gepost.

ik weet dat honden minder of niet gevoelig zijn voor een taurinegebrek. maar ook een hond heeft behoefte aan allerlei andere voedingsstoffen en mineralen en sporenelementen.
om het even plat te zeggen en een vergelijking met de mens aan te gaan: jij eet ook niet alleen maar boterhammen met pindakaas en vruchtenhagel en sinaasappelsap erbij. als omnivoor krijg je op een dergelijk menu ook tekorten.
en leeuwen in de natuur eten ook niet alleen maar gnoes, die eten ook gazelles en antilopes en dat soort dingen.
Door Wilma2206
#1501452
Sorry,

bovenstaande ging mis!
Maar dit is niet van mij maar las het op een ander forum.
Vroeg alleen jullie mening.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door