Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Iza
#1496381
Dag.
Ik geef mijn boxer dagelijks een groentenmix. Zij heeft wat last van haar huid wat op een zwakkere immuunsysteem duid (volgens mijn DA).
Nu vraag ik me af of dagelijks groenten niet te veel is.
De groenten zijn rauw en fijn gemixt tot een papje in een blender. Deze vries ik in. Nu lees ik dat je groenten rauw kan geven of lichtjes koken. Wat is beter om zo veel mogelijk vitaminen te behouden en dat de hond het ook goed kan verteren (rauw en fijn lijkt me het beste, maar lastig te blenden).

Tot hoors,
Iza met Rocky
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#1496408
Dagelijks groente kan prima, als het maar met mate is. Dagelijks de helft van zijn eten groentenmix lijkt me niet verstandig. Iedere dag een klein beetje kan geen enkel kwaad. Ik houd meestal 200 gram per week per hond (50 kg) aan, meestal verdeeld over 2 dagen. Daar doen ze het hier prima op.
Door Boez
#1496452
En het komt volgens mij niet zo nauw wat beter is, rauw of licht gekookt.
Rauwe groente die 3 maanden in de vriezer liggen zullen minder voedingsstoffen bevatten dan licht gekookte groente die direct of binnen een week gevoerd worden.

Ik weet niet hoe lang je al rauw voert, maar het kan goed zijn dat de huidproblemen hierdoor helemaal verdwijnen en je woef een dijk van een immuunsysteem opbouwt! Die 'doodgekookte zooi' zoals Lizzy de brokken treffend benoemt ;) zijn de moord voor de weerstand en het immuunsysteem.

Verder zou je kunnen uitpluizen of er groenten zijn waar je hondje slecht tegen kan. Tomaat en augergine bijvoorbeeld (de nachtschade familie), daar schijnen veel honden slecht op te reageren. Op barfplaats staat een artikel over het wel en wee van groente, ik zal even kijken of ik er een linkje bij geplakt krijg...

Edit:
Hmm ik weet niet zeker of dit het berichtje is wat ik in herinnering had, maar goed
[url=http://]http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,795.0.html[/url]

Verder een stuk over groente van Lizzy, uit de beginnersdocumentatie in de barfbieb:
Groente: Qua groentes kun je alle mogelijke groenten soorten gebruiken. Gebruik alleen geen ui en geen prei en wees matig met knoflook en koolsoorten. Heb je een hond die snel overgevoelig is voor voedsel, kijk dan uit met groenten uit de nachtschade familie (zoals paprika, tomaat, aubergine). Het is mooi om een groentemix te maken van bijv. 10 of 15 of 20 verschillende soorten groenten. Bijvoorbeeld: andijvie, witlof, waterkers, broccoli, courgette, wortel, biet, alfalfa, knoflook, peterselie, pompoen, paksoi, rucola-sla, etc.
Laatst gewijzigd door Boez op di 26 jan 2010, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#1496515
Iza schreef: Dag.
Ik geef mijn boxer dagelijks een groentenmix. Zij heeft wat last van haar huid wat op een zwakkere immuunsysteem duid (volgens mijn DA).
Nu vraag ik me af of dagelijks groenten niet te veel is.
De groenten zijn rauw en fijn gemixt tot een papje in een blender. Deze vries ik in. Nu lees ik dat je groenten rauw kan geven of lichtjes koken. Wat is beter om zo veel mogelijk vitaminen te behouden en dat de hond het ook goed kan verteren (rauw en fijn lijkt me het beste, maar lastig te blenden).

Tot hoors,
Iza met Rocky
Mijn boxygirl Laika heeft twee demodex-plekjes op haar rug, wat ook op een zwakker immuunsysteem duidt. Ik heb van de da een of ander pipettenspul gekregen (Advocate, geloof ik, uit dezelfde serie als Advantix), maar heb hier op bp ooit gelezen dat tea tree olie goed werkt tegen de mijt op zich, en dat je het immuunsysteem kunt versterken door je hond cat's claw en echinea te geven. Daar ben ik nu mee bezig - 1 pilletje cat's claw en 1 pilletje echinea door het eten 's avonds (ze eet één keer per dag), en de kale plekken flink inwrijven met 100% etherische olie van de theeboom. Volgens mij helpt het goed; ik behandel haar nu een week of drie op die manier, en als ik de olie nu met een wattenschijfje inwrijf, komen er geen haren meer mee, en de plekken worden ook minder kaal, heb ik het idee.

Wat de groentenmix betreft: het blenden kun je makkelijker maken door de groenten niet alleen in kleine blokjes te snijden maar ze samen met vocht te blenden. Zelf jaag ik wortels, courgette, bleekselderij en asperges eerst door de sapcentrifuge, wat genoeg sap oplevert om de andere groenten mee te blenden. (De prut uit de centrifuge voeg ik er later weer bij.) Als je geen sapcentrifuge hebt of kunt kopen, zou je ook bv. puur wortelsap van de reformwinkel kunnen nemen om de boel wat fluppiger te maken. Ook doe ik eieren door de mix, en daarmee kun je de groente ook vochtig genoeg maken om makkelijker te blenden.
Door Iza
#1496597
Bedankt voor de tips. Heb er zeker veel aan.

Wat de huidproblemen betreft, mijn boxer heeft soort bultjes. DA heeft het onderzocht en zelfs op kweek gezet, maar niets is er uit gebleken. Geen diagnose. Ze heeft geen last van. Het ziet alleen lelijk uit. Ik dacht dat door barfen het beter zal worden, maar ik zie echter geen verschil. Het wordt ook niet minder. Misschien gaat het zelf wel een x weg. Heb mijn hond ontgiftigd met groene os en echinea met cats claw gegeven. Maar niets helpt.  :'(
Door rheawithpixels
#1496602
Iza schreef: Bedankt voor de tips. Heb er zeker veel aan.

Wat de huidproblemen betreft, mijn boxer heeft soort bultjes. DA heeft het onderzocht en zelfs op kweek gezet, maar niets is er uit gebleken. Geen diagnose. Ze heeft geen last van. Het ziet alleen lelijk uit. Ik dacht dat door barfen het beter zal worden, maar ik zie echter geen verschil. Het wordt ook niet minder. Misschien gaat het zelf wel een x weg. Heb mijn hond ontgiftigd met groene os en echinea met cats claw gegeven. Maar niets helpt.  :'(

Onze hond krijgt uitslag en jeuk van wortel. Weet niet of je dat in je groentemix hebt opgenomen, maar sinds we dat eruit laten is ze van haar probleem af. Gekookt was het wat minder dan rauw, maar de caroteen was niet goed voor haar.
Door Anne in Zweden
#1496774
Boez schreef: Of gewoon wat water  :biggrin2:
Krijgen ze ook niks van ;)
Mwah, da's weer zo, ehm, gewoon nat...en zonder smaakje!  :D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door