Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1496413
vanochtend ben ik voorzichtig gaan nadenken voor een eerste kvv voor mijn poezels. :D

Ik zat aan het volgende te denken:

1500 gr vleesbot: zalmstaart en kippennekken
1050 gr vlees: paardenvlees en konijnensnippers
450 gr orgaan: 1/3 eendenhart, 1/3 kippenlever en 1/3 konijnennier

Wat vinden jullie hiervan?

En klopt het volgende: 1 poes weegt 3,5kg en de andere 3 poezels 2,5gr. Dan kwam ik op een totaal voor alle poezels uit op (iets minder als) 350gr voer pd (uitgaande van 3%). Dat lijkt me zo weinig... :-[
(lees: ik ben dan ook mijn newfies gewend en voer hen dagelijks in het totaal meer als 4 kg)
#1496432
zelf geef ik altijd graag wat meer hart en wat minder lever en dan wat kippenmaagjes erbij, stukje nier doe ik er niet wekelijks bij, maar 't ziet er prima uit hoor en ja 350 gram dat klopt ook :)

( p.s. als ik veel zalm voer is dat wat vet voor sommige katten )
#1496442
oke, dus dan kom je uit op 2/3 hart en van de rest de helft maagjes en de helft levertjes. en dan de maagjes afwisselen met niertjes?

Ik zou er misschien aan bot ook wat eendenrug of konijn doorheen kunnen doen en wat minder zalm.

Maar zou ik hiermee wel een complete maaltijd hebben?  Bedoeling is de poezels hier eerst aan te laten wennen en vanuit daar de maaltijd uit te gaan breiden met andere diersoorten.
#1496472
Zal ik er dan maar weer s een tegengestelde visie op loslaten ;)

Uitgaande van een compleet dier is de lever groter dan t hart.. voor mij reden om zeker 1/3 lever te voeren
-over t algemeen 1/3 lever, 1/3 hart en de rest wisselt : nier, maag, tong [af en toe een klein hapje pens voor de liefhebbers]-

Voor de rest ziet t er goed uit hoor, over 10dagen meng je weer wat andere dingen bij elkaar -voor nu zou ik wel meer kip dan zalm malen-
Qua hoeveelheid per poes moet je kijken hoe t gaat, mijn niet extreem actieve binnentijgers hebben meer dan genoeg aan 90 gr/dag
#1496519
het zal dus vooral een kwestie zijn van afwisselen en uitproberen waar mijn poezels het `t beste op doen?
nu maar eens naarstig op zoek naar een vleesmolentje  :P

Hier nu ook niet echt actieve poezen maar in de zomer wordt er flink gejaagd en van alles gevangen. Met regelmaat troffen we op de badmat een half konijn oid (en in de handdoekkast een zeer tevreden poes).
Niet erg fris om met je tenen in de restanten te staan hihi dus sindsdien gaat het klapraampje dicht  ;)
#1496537
Jaaa net als bij de hond lekker variëren met soorten, als t zelf-barfers zijn zou ik eigenlijk t malen maar overslaan ;)
Huppetee :nekje /stukje karkas, stukje vlees van t een of ander, 2x per week een happie orgaan... klaar is klaranienke
#1496550
ik kan het wellicht proberen.  Bij mijn htk-katten zal het misschien wel lukken maar mijn perzendame is een geval apart  ::) Zij is ook geen zelf-barfer maar ik zou natuurlijk voor haar het eten eerst wat fijner kunnen snijden/knippen...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door