Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#1494749
Ik heb nu een schapenlog op het aanrecht liggen die ik wil gaan drogen..
Ik stuit nu op 2 vraagjes,

1: er zit vrij veel vet aan.. Kan ik dat meedrogen?? Of is dat niet te doen?? Ik besef dat het niet echt een toevoeging zal zijn om te geven, maar weggooien vind ik zonde..

2: er hangt nog een flinke luchtpijp aan.. Kan ik die ook drogen?? In kleine stukjes wilde ik dat doen.. Of laat kraakbeen zich niet drogen?? Zou het ook een optie kunnen zijn om de pijp in een of twee stukken te drogen? Zodat ik die als staafje kan geven om te snacken??

Ik heb al gezocht op het board maar kan niet precies mijn antwoord vinden..

Alvast bedankt!!

Ps. Heb hiervoor een lading kippenlever gedroogd! Ging super, IDEAAL!
Door nanna
#1494766
Ik heb ook schapenlong gedroogd had het half bevroren in dunne plakjes gesneden heb het beetje vet laten zitten  en het gaat er in als koek ;)
Door tiny
#1494951
Hier vinden ze de gedroogde luchtpijp een delicatesse. Ik vind juist het vet moeilijk te drogen en dat krijgen ze dan vaak zo uit hethandje of bij het voer.
Door arlette
#1496062
Luchtpijp droog in niet in de machine.
Ik snij het vet er grotendeels af. Dan hang ik ze gewoon aan een haakje in mijn garage, en na enkele dagen zijn ze helemaal gedroogd. Dan snij ik ze met een snoeischaar in de gewenste lengte.

Met dit koude weer gaat dat prima. In de zomer moet je natuurlijk oppassen voor de vliegen. Mijn hondjes vinden het heerlijk.
Gebruikersavatar
Door pike
#1496270
De luchtpijp daar haal ik het vet van af. Die pijp is opgebouwd uit kraakbeenringen, die aan de voorkant (of is het de achterkant  ::)) sluiten. Aan die kant kan je de pijp gemakkelijk in de lengte doorsnijden. Vervolgens snij ik dan de ringen stuk voor stuk los, dat gaat vrij gemakkelijk. Je hebt dan dus ringen die op een plek een opening hebben. Deze leg ik in de droger en dat worden dan heerlijke snackjes!

De long snij ik ook het vet af. Ik snij trouwens bij alles wat in de droogmachine gaat het vet weg, want dat blijft gewoon een zachte boel en snoepjes met vet nog aan kan je niet in je broekzak stoppen. Bovendien heb ik dan veel werk aan het schoonmaken van de roosters, want er druipt ook vet uit natuurlijk.
Als ik long bevroren binnenkrijg ontdooi ik hem, haal alle vet eraf en de luchtpijp er uit, en vries de long weer in kleinere porties in. Die haal ik er dan later uit, die kleine porties zijn met een half uurtje genoeg ontdooid om goed in kleine blokjes te kunnen snijden. Als de long te ver ontdooid is kan je er vrijwel geen kleine snoepjes meer van snijden omdat het zo sponsachtig is.
Door Antonia
#1497364
Long heb ik nog nooit gebruikt, maar luchtpijp doe ik op dezelfde manier als Pike. En dat vinden ze heerlijk, vooral als je er tijdens het drogen wat zeewier op strooit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door