Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Breezer
#1492829
Ik wordt er niet goed van! Breezer blijft gewoon hele sloten water drinken. Vooral na het eten. Zodra hij z'n bak leeg heeft stort ie zich op de waterbak en houd niet op tot ik hem aan z'n nekvel weg sleur. Het lijkt wel alsof hij in z'n hoofd heeft dat als de ene bak leeg is dat de andere ook leeg moet. Hij kan ook gewoon netjes drinken, gewoon een paar slokken en dan weer weg lopen. Maar meestal begint ie en stopt ie niet tot ik hem corrigeer. Wat hebben we al gedaan:

* Bloedonderzoek om te kijken of de lever en nier waarden en nog meer dingen goed waren. Deze waren uitstekend, stuk voor stuk.
* Bak water weg halen en dan pas uur later terug zetten. Na een uur denkt meneer nou dan ga ik hem nu toch leeg drinken.
* Schrik effect dmv kopje water in z'n nek gieten.
* Boos worden en aan z'n nekvel de keuken uitsleuren.
* Schrik effect door pannendeksel naast hem neer te laten vallen.
* Waterbak blokkeren zodat hij er niet bij kan. Dan wacht ie dus gewoon tot je aan de kant gaat.
* Gewoon door laten drinken, wie weet stopt ie toch een keer vanzelf. Niet dus.
* Door laten drinken, en vervolgens ging meneer enorm over z'n nek. Maakt hem niet uit, hij zoekt zijn eten ertussen uit alsof er niks aan de hand is.
* Lege bak laten staan, dan gaat hij net zolang door met lebberen tot de laatste druppel eruit is. Of je bent zelf inmiddels al gek geworden van het gerammel, en heb hem weg gestuurd.

Hij doet dit nu al meer als een half jaar, vertel het me maar, ik weet niet meer waarom hij het doet. Het lijkt wel alsof hij het water op wil hebben voordat Jane het opmaakt. Ik weet dat hij baknijd heeft, daarom krijgt hij al als eerste te eten. Want anders komt hij dwars door de deur heen zetten als ik Jane eerst geef. Hij eet ook als een bezetene, ook als ik Jane niet in de keuken laat. Hij moet gewoon binnen 2 seconden zijn bak leeg hebben. Mijn hand erbij houden zorgd er alleen maar voor dat ie nog sneller gaat eten en zich eigen dan verslikt. Wie herkent dit en heeft de ultieme oplossing? De waterbak steeds weghouden en op bepaalde momenten aanbieden vindt ik niet fair tegenover Jane. Ik vindt dat een hond moet kunnen drinken naar behoeften. Maar Breezer overdrijft wel enorm in z'n behoeften daarin.
Door Sella
#1492849
het kan ook een vorm van stress drinken zijn.
Diego heeft dat gehad omdat hij veel last had van een opspelende pancreas waardoor erg misselijk en buikpijn. Enorm hijgen en daardoor erge dorst en tanken.
Dan na een uurtje zo nodig moeten piesen dat het naast de buikpijn en misselijkheid nog meer stress gaf dat ik niet wakker was geworden en hij dus weer ging drinken. We hebben zo een tijd doorgemadderd met heel wat gebroken nachten.
Toen ben ik als hij extreem ging drinken het water gaan weghalen en okugest en een pijnstiller erin. Dan hem een af gegeven en de pillen inlaten werken en na een uur of 2 de bak weer terug gegeven. Dan drinkt hij nog een paar slokken en is het over.

Maar ook toen hij nog jong was en opgewonden was dat we uitgingen met hem en de bak bij de voordeur stond. Simpel werdt ik ervan.
nu als hij veel drinkt moet ik even kijken heeft hij echt dorst of is het stress dat hij met waterdrinken probeert kwijt te raken.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1493150
Eerst laten onderzoeken door DA en dan verder kijken. ik denk ook aan stress-drinken.
In ieder geval voorlopig maar eens een klein laagje water in de bak doen. Hij kan dan alles op drinken maar krijgt niet zoveel binnen.
En dat kunnen drinken naar behoefte is niet persee nodig hoor. Ze kunnen best even zonder.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1493172
Hitam schreef: Hebben ze alleen naar zijn leven en  nieren gekeken? En hebben ze ook een dosrtproef gedaan?
ja precies, ik lees nergens dat Cushing, suikerziekte en diabetes insipidus zijn uitgesloten.

Wat is het soortelijk gewicht van de urine?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1493190
Je zou aan diabetes insipidus kunne denken...
Jory had dat en het is toen aan getoond met de dorstproef, nadat alle andere lichamelijke dingen waren uitgesloten. Haar urine bleef ook toen waterdun. Het was onder controle te houden met Minrin.

Op de site van WHG dierenartsen staat het uitgelegd.
http://www.whgdierenartsen.nl
Kijk dan onder het kopje bibliotheek, en dan als zoekterm bv insipidus. Dan krijgt je 2 artikelen, eentje over de aandoening zelf en eentje over oorzaken van dorst.
(het lukt me niet om een directe link te plaatsen)
Door diergedrag
#1493209
Je schrijft dat hij het vooral na het eten doet. Op welke andere momenten doet hij het?
En hij doet het sinds 6 maanden. Is er toen iets veranderd?

Laat je hond eerst nog een keer heel goed nakijken want in eerste instantie denk ik ook aan een medische oorzaak. Dat ligt ook meer voor de hand omdat hij het direct na zijn eten doet. Eventueel kun je hem nog eens door een andere dierenarts laten nakijken.
Het beperken van de opname van water kan bij sommige aandoeningen gevaarlijk zijn dus hij moet wel genoeg (bij hem dus veel) kunnen drinken maar het hoeft natuurlijk niet zoveel ineens te zijn.

Heb je wel eens gekeken hoe hij reageert als je hem vaker kleinere hoeveelheden eten geeft?
Door Breezer
#1495974
Ze hebben voor dat hij onder narcose moest bloed afgenomen. En toen hebben ze allerlei dingen getest en nagekeken. Weet niet meer precies wat. Maar alles in ieder geval om er voor te zorgen dat de narcose geen risico zou zijn. Ik heb toen ook aangegeven of ze gelijk wilde kijken of er misschien een medische oorzaak was voor het vele drinken. Aan de hand van het bloedbeeld konden ze dus niks vinden. En de dierenarts dacht dat het tussen zijn oren zou zitten. En eerlijk gezegd denk ik dat ook. We zijn nu een weekje op vakantie en vandaag heeft hij dus nog helemaal niet veel gedronken. Ook niet na het eten. Ben benieuwd hoe het morgen gaat. Vanmiddag wel iets opmerkelijks. Vriendlief had de standaard neer gezet, waterbak gevuld, maar deze per ongeluk links in het rek gedaan ipv rechts. Vervolgens gaat Breezer dus kijken wat er in zit, ruikt aan het water en wil rechts gaan drinken, maar ja die is leeg. Nou toen liep ie dus weer weg. Soms denk ik wel eens dat Breezer autistisch is. Hij is zo snel van slag als iets niet gaat zoals hij gewend is. Een paar kleine voorbeelden. Hij zit altijd links in de auto, laatst hadden we spullen in de auto en moest ie rechts zitten. Hij heeft de hele weg gestaan en zitten jammeren dat ie niet aan de rechter kant kon zitten. Een andere kant op gaan tijdens de uitlaat ronde, nou vergeet het maar, de rem gaat erop en je krijgt hem met geen mogelijkheid mee. Er liggen knuffels in z'n mand, maar hij wil erin liggen. Hij zou dan niet die knuffels aan de kant gooien. Nee hij kijkt draait en loopt vervolgens weer weg want hij kan er niet bij. Op de bank hier in het vakantie huisje liggen geen kussens zoals thuis. Hij is net een uur aan het draaien geweest, maar wilde niet rustig gaan liggen. Heb nu een kussen uit de slaapkamer gepakt, sloop erom en op de bank gelegd, en gelijk gaat ie erop liggen en is vertrokken.
Jullie zullen me nu wel voor gek verklaren, maar toch denk ik dat er iets geestelijk niet helemaal spoort aan hem.
Maar goed we gaan het zien van de week, andere omgeving. En anders de bakken weer omruilen, water links en eten rechts, gewoon even het patroon onderbreken. Ben benieuwd.
Door Sella
#1496010
Ben benieuwd of het kan helpen.
Wat je beschrijft kan ook een vorm van onzekerheid zijn en dat je zijn houvasten dan veranderd kan hij even niet mee omgaan.
Ik zou ook kijken met omwisselen en ook af en toe kijken als je hem wat rescue remedie geeft of je een ander laantje kan inslaan.
Mijn Diego heeft lang moeten wennen dat hij altijd weer thuis kwam als we een andere afslag namen en kon dan ook in de ankers gaan of achterom lopen kijken naar de juiste route.
Ik zorg er wel altijd voor dat we een stukje oude route nemen zodat hij ziet dat we weer terug zijn bij vertrouwd.
Ik heb het gelukkig steeds meer uit kunnen bouwen.
Bizar is dat we ergens vreemds gewoon heerlijk kunnen wandelen zonder dat er stress is of we wel weer terug komen.
succes met je ventje.
Fijn dat er geen schokkende dingen gevonden zijn ook al had je dan wat meer aanwijzingen gehad.
Door diergedrag
#1496116
Wat goed dat hij lichamelijk in orde is!

Heeft hij het niet kunnen omgaan met veranderingen al lang? Je kan het inderdaad met Bach Bloesems proberen. Rescue is meer voor noodgevallen en oude trauma's. Het eerste wat me nu te binnenschiet is Larch, tegen onzekerheid.

Prettige vakantie!
Door Sella
#1496252
Ik zeg rescue omdat dit goed helpt onderweg tegen de paniek.
Iets van Larch zou ik niet zonder overleg met een bloesemtherapeut geven.
Door Iza
#1497339
Wat een verhaal zeg. Als hij lichamelijk helemaal gezond is dan heeft hij dit zichzelf aangeleerd.
Maak je geen zorgen. Jij bent zijn baas en jij kent hem als geen ander. Als je vermoedt dat hij geestelijk niet helemaal ok is dan kan dat kloppen. Waarom niet. Mijn collega heeft een kat die ook autistisch is. Of je dit zo kan stellen weet ik niet, maar het is duidelijk dat die kat niet helemaal 100% is. 
Als dat een aangeleerde gewoonte is, kan het dwangmatig worden. Het is niet goed om hem te straffen, corrigeren of bangmaken met geluiden (kan een andere negatieve gewoonte teweegbrengen). Je moet het proces doorbreken en even volhouden. Het moet als het ware uit zijn systeem. Wissel die bakken inderdaad maar om. En hou dit zo. Of doe zijn eten en drinken tijdelijk in andere bakken (op de grond of andere plek enz). Doorbreek de gewoonte.

Heel veel succes en laat ons weten hoe het gaat.
Gr. Iza 
Door Lizzy
#1497583
Ik verklaar je helemaal niet voor gek. Ik heb hier TWEE gedrag-gerelateerd-water-drinkers en ik krijg er soms horentjes van! Ik herken dus veel uit je verhaal.

Als ik hier een bak water neer zet waar maar een kwart in zit, dan MOET die bak volgens Pinkel leeg. Moet. Ze lijkt een een of ander trauma op te hebben gelopen voor lege waterbakken/tekort aan water. Het gebeurd wel eens dat er hier een bak water staat waar nog maar een bodempje in zit. En dan zie ik haar om die bak heen lopen. En dan zie ik dat ze geen dorst heeft. Maar toch kan ze die bak niet uit het oog verliezen. Als ik 'm dan vul, dan gaat ze er even boven hangen, kijkt ze ernaar en wordt rustig. Zo van "ZENNNNN, er is weer water, relax".

En toch he.......... Hoe meer aandacht ik er aan schenk als ze gaat staan tanken, hoe erger het wordt. Ik zorg dus dat er ALTIJD een volle bak water staat. Al is ie maar voor de helft leeg, ik vul 'm weer bij met vers water. Ik haal de bak nooit weg. En verroest, het lijkt wel of het bij haar iets minder wordt!!!

Heb ik er nog een, Brutus. Brutus drinkt de hele dag geen water. Maar zodra de baas thuis komt van zijn werk, gaat hij excessief water staan drinken. Echt NIET normaal gewoon. En ik denk te weten hoe dat komt. En Leo gelooft me niet. Maar volgens mij zit het zo:

Brutus heeft in zijn jonge jaren veel alleen thuis gezeten (met onze andere hond). In een bench. Dus 's morgens gingen we de deur uit, dan kwam de uitlaatdienst (hij ging uren per dag met hen mee). Dan kwam hij thuis. En werd weer in zijn bench gezet. Dus het enige moment waarop mijn arme schaapje (ik was toen nog jong en blond en dom) weer kon drinken was op het moment dat wij van ons werk thuis kwamen en hem uit de bench lieten. Hij is dus gewoon gewend dat hij alleen kan drinken als de baas/bazen thuis komen, dus om een uur of 18. En dat zit er ZO diep in. Hij is ook een beetje dom hoor, dat zeg ik erbij. Maar hij gaat dus nog steeds om 18 uur staan drinken. Ook al zit hij nooit meer in de bench, ook al ben ik hele dagen thuis en ook al heeft hij de hele dag toegang tot water. Nee, ik ben er niet trots op, op dit verhaal :-[

Dit zijn maar 2 voorbeelden van hoe honden raar drinkgedrag ontwikkelen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door