Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door flos
#1494824
Hallo,

Ik ben net begonnen met barfen en heb nu toch nog wat vragen, na al een tijd kvv te hebben gevoerd.
Hoe zit het nu met de percentages. Ik heb een grote hoeveelheid bestelt en dit in weekpakketten ingevroren. Ik heb daarbij aangehouden zo'n 60 %vlees, 20 %bot en 20 % orgaan. Daarnaast geef ik af en toe groentjes ed.
Maar nu lees ik net dat je beter 50% rauw bot voert, en dan orgaan 20% en spiervlees op 20 %.
Als ik dit omreken kom ik op een stuk minder spiervlees uit per week. Ik ga er dan wel van uit dat de vleesbotten ongeveer 50% vlees en 50% bot bevatten.

Als ik het uitreken heb ik nu zelf 60-20-20. Dat is voor mijn hond perweek 3780 vlees, 1260 bot en 1260 orgaan.

Ga ik van het andere voorbeeld uit dan zit ik op 3150 rauw bot/vlees  1260 orgaan en 1260 spiervlees. Tel ik dan de helft van de vleesbotten op bij de 1260 gr spiervlees dan kom ik uit op 2835 vlees.  Dus zo'n 900 gram minder per week.

Wie kan mij hier verder in helpen.

Alvast bedankt en groetjes Yvonne
Door Lizzy
#1494974
Hoi Yvonne, bedoel jij met 20% bot kaal bot of vleesbot? Als je kaal bot bedoeld, zit je op 40% vleesbot. Als je 20% vleesbot bedoeld, dus 50% vlees en 50% bot: zou ik je aanraden wat meer bot et gaan voeren, want dan zit je op 10% kaal bot en dat vind ik persoonlijk te weinig.

Ik voer 40% a 50% vleesbot, 10% a 15% groenten, 15% a 20% orgaanvlees (inclusief pens) en de rest spiervlees. Hier varieert het dus een beetje.
Door flos
#1495018
Hoi,

Ik had dus van een vleesbot de helft bij spiervlees gerekend en de helft bij bot. Dus in het totaal dan 20 % kaal bot. Op 900 gram is dat 1260 gram kaal bot. Maar ik begrijpo nu dat dit dus te weinig is.

Maar dat moet ik dus iets anders berekenen, als ik je goed begrijp. Als ik 50 % vlees bot zou voeren en 20 % spiervlees,zoals in jouw berekening, kom ik dus in totaal op minder spiervlees uit.

Ik heb nu haasbouten, runderknars, runderstrot, lamsbout, kippendijen, konijnenvoorpoten, kippenvleugels, eenderug, kippenkarkas, runderstaart zalmkop. Kan ik van dit alles ongeveer 50 %vlees en 50 % bot rekenen?

Ik heb ook nog gezaagde runderribben, maar zoals ik dat inschat is dat bijna alleen maar bot.

Dan nog een vraagje over de groentemix. Moet je dat rauw pureren of moet dat eerst even blacheren en dan pureren. Daar wordt namelijk overal een verschillende antwoord op gegeven.

Alvast heel erg bedankt voor het antwoord.

Groetjes Yvonne
Door Lizzy
#1495059
flos schreef: Hoi,

Ik had dus van een vleesbot de helft bij spiervlees gerekend en de helft bij bot. Dus in het totaal dan 20 % kaal bot. Op 900 gram is dat 1260 gram kaal bot. Maar ik begrijpo nu dat dit dus te weinig is.
Ik vrees dat we hier twee verschillende termen hanteren. Jij praat over kaal bot. Dus zonder het vlees. Als je daar 20% van voert (kaal dus), dan is het goed. Maar ik praat over vleesbot. Dat is dus het bot + het vlees. En daar voer je dus 40% a 50% van.

Voer je dus 20% kaal bot, dan is dat dus niet te weinig. Voer je 20% vleesbot (dus bot + vlees) vind ik dat te weinig want kom je op 10% kaal bot.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1495339
flos schreef: Ik heb ook nog gezaagde runderribben, maar zoals ik dat inschat is dat bijna alleen maar bot.
Deze zou ik zeker niet geven, die zijn echt veel te hard en dat is helaas bij iemand hier op BP serieus mis gegaan...
Door flos
#1495510
Lizzy schreef: Ik vrees dat we hier twee verschillende termen hanteren. Jij praat over kaal bot. Dus zonder het vlees. Als je daar 20% van voert (kaal dus), dan is het goed. Maar ik praat over vleesbot. Dat is dus het bot + het vlees. En daar voer je dus 40% a 50% van.

Voer je dus 20% kaal bot, dan is dat dus niet te weinig. Voer je 20% vleesbot (dus bot + vlees) vind ik dat te weinig want kom je op 10% kaal bot.


Hoi,

Uiteindelijk krijg ik het wel helder hoor maarre,

Als ik uitga van mijn hond op 7 dagen dan zit ik op 7x900 gram = 6300 gram

50 % vleesbotten = 3150 gram (waarvan de helft bot is en de helft vlees = 2x 1575 gram)
20 % orgaan = 1260 gram
20 % spiervlees = 1260 gram
10 % groente = 630 gram

Dan kom ik op een totaal aan vlees van 45 % (de helft van de vleesbotten is vlees).

Dit zou dan goed moeten zijn.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1495552
flos schreef: Hoi,

Uiteindelijk krijg ik het wel helder hoor maarre,

Als ik uitga van mijn hond op 7 dagen dan zit ik op 7x900 gram = 6300 gram

50 % vleesbotten = 3150 gram (waarvan de helft bot is en de helft vlees = 2x 1575 gram)
20 % orgaan = 1260 gram
20 % spiervlees = 1260 gram
10 % groente = 630 gram

Dan kom ik op een totaal aan vlees van 45 % (de helft van de vleesbotten is vlees).

Dit zou dan goed moeten zijn.
Yep, klopt helemaal.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door