Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1494301
Hallo,

Ik wil als start nu eerst in het weekend met mijn hond barfen (vrijdag, zaterdag, zondag) en door de week kvv.
Ik heb nu een klein menuutje uitgedacht met de barf dingen waar ik op dit moment aan kan komen.
Alleen twijfel ik wel een beetje of het wel gevarieerd genoeg is. Ik hoop dat jullie mij van tips kunnen voorzien.

Mijn hond een witte herder reu van zeven maand weegt circa 24 kilo nu, ik ben uitgegaan van 2,5%. (Dit is circa 600 gram per dag).
De percentages die ik voor het barfen heb aangehouden zijn:
-Vleesbotten: 40%
-Spiervlees: 20%
-Orgaanvlees: 15%
-Groentemix: 10%
-Vis: 15%
(Al kan dit per dag iets verschillen, vanwege het inpassen van de vis).
Komt ie: (Ik begin nu fftjes bij vrijdag).
Week 1
Vrijdag:
's ochtends: 240 gram kippennekken met 120 gram eendenspiervlees en een rauw ei.
's avonds:    90 gram lamspens met 60 gram groentemix en een lepel biogard met honing.
Zaterdag:
's ochtends: 240 gram eendennekken met 120 gram hertvlees.
's avonds: 90 gram (biologische) rundernier met 60 gram groentemix.
Zondag:
's ochtends: 240 gram kipkarkas met 120 gram kalkoendijvlees.
's avonds: 90 gram (biologische) runderlever met 60 gram groentemix en 90 gram sardientjes.
Maandag:
's ochtends: 270 gram Carnibest lam/rijst.
's avonds: 270 gram all animal eend met 1 kippennek.
Dinsdag:
's ochtends: 300 gram Carnibest kip/rund.
's avonds: 300 gram Carnibest kip/rund.
Woensdag:
's ochtends: 270 gram Carnibest eend/rijst met een rauw ei.
's avonds: 270 gram all animal haring met 60 gram groentemix en een lepel biogard met honing.
Donderdag:
's ochtends: 270 gram Carnibest kip/rijst.
's avonds: 270 gram kippennekken met 60 gram groentemix.

Week 2
Vrijdag:
's ochtends: 240 gram kippenvleugels
's avonds: 120 gram paardenvlees met 90 gram (biologische) runderhart en 60 gram groentemix.
Zaterdag:
's ochtends: 180 gram kwartelkarkas met een rauw ei.
's avonds: 120 gram rundvlees met 90 gram pens en 60 gram groentemix met lepel biogard en honing.
Zondag:
's ochtends: 300 gram eendkarkas
's avonds: zalmkop (als dit niet genoeg is eventueel aanvullen met pens)
Maandag:
's ochtends: 270 gram carnibest lam rijst
's avonds: 300 All animal konijn met 30 gram groentemix.
Dinsdag:
's ochtends: 300 gram carnibest kip/rund
's avonds: 300 gram carnibest kip/rund
Woensdag:
's ochtends: 270 gram carnibest eend/rijst met een rauw ei.
's avonds: 300 gram pens met 30 gram groentemix.
Donderdag:
's ochtends: 270 gram kip/rijst met 30 gram groentemix, lepel biogard met honing.
's avonds: 300 gram eendennekken.

Ik hoop dat iemand me van tips kan voorzien. Ik weet niet of het zo te eenzijdig wordt qua verschillende soorten dieren enzo.
#1494330
Volgens mij is dit een prachtig startmenu :D
Hou er rekening mee dat de combinatie groenten+orgaan, zoals b.v. op de vrijdag avond van week 1, tot dunne ontlasting kan leiden. Anderzijds voer je zowel ervoor als erna vleesbot, dus goeie kans dat het geen probleem zal zijn.
Ben benieuwd wat je woef er van vindt, volgens mij wordt dat smullen  :)
#1494365
Uitgebreidt menu!
Enige wat me opvalt is dat je 55% vleesbot voert, want lees 15% vis=zalmkop en zalmkop is weer vleesbot.
Sommige honden zullen daar geen enkel probleem mee hebben, maar houdt het even in de gaten  ;)
Oja en zie vrij veel kip erin staan, omdat je kvv ook kip bevat zou ik weinig van kip erbij barfen.
#1494465
[quote="May Linn"]
Uitgebreidt menu!
Enige wat me opvalt is dat je 55% vleesbot voert, want lees 15% vis=zalmkop en zalmkop is weer vleesbot.
Sommige honden zullen daar geen enkel probleem mee hebben, maar houdt het even in de gaten  ;)
Oja en zie vrij veel kip erin staan, omdat je kvv ook kip bevat zou ik weinig van kip erbij barfen.
[/quote]
Ow..okee. Ik wist al niet waar ik de zalmkop onder moest rekenen. Maar vleesbot dus. Dan zal ik de vleesbot wat minderen op de dag dat ie zalmkop krijgt.
En voor wat betreft de kip, dat vond ik zelf ook wel. Maar hij heeft verder ook nog niet anders gehad als kippennekken nu. (Dat gaat voor alsnog prima. Maar voor de rest weet ik het ook nog niet).
Ander probleem is dat bij de leverancier die ik bij mij in de buurt heb gevonden het merendeel wat ze verkopen aan vleesbotten kip of eend is. (Ik was al wel bang dat het dan vrij eenzijdig werd.. :-\ :-\ )
#1494481
[quote="Senna99"]
Ow..okee. Ik wist al niet waar ik de zalmkop onder moest rekenen. Maar vleesbot dus. Dan zal ik de vleesbot wat minderen op de dag dat ie zalmkop krijgt.
En voor wat betreft de kip, dat vond ik zelf ook wel. Maar hij heeft verder ook nog niet anders gehad als kippennekken nu. (Dat gaat voor alsnog prima. Maar voor de rest weet ik het ook nog niet).
Ander probleem is dat bij de leverancier die ik bij mij in de buurt heb gevonden het merendeel wat ze verkopen aan vleesbotten kip of eend is. (Ik was al wel bang dat het dan vrij eenzijdig werd.. :-\ :-\ )
[/quote]
Om te beginnen is kip prima, zou dit alleen niet maanden vol blijven houden, dan is wel wat eenzijdig.
Miss via andere leveranciërs of meebestellen met iemand, konijn, kwartel zijn ook zachtere botten.
Of je carnibest kip/rund wat minderen en meer lam-variant voeren, wordt de verhouding ookal stuk beter.

Je voert grotendeels kvv dus je hoeft ook niet persé aan alle verhoudingen van barf te houden, tenzij je dat zelf prettiger vindt  ;)
Je kan dus ook bv 1 dag alleen zalmkop geven, 1 dag eendennekken met spiervlees en 1 dag kwartel, pens en groente.
Zo geef je ook gevarieërt genoeg en krijgt hij toch voldoende afwisseling.
Zie dat je ook keer all animal konijn voert, die een keer extra ipv kip kan natuurlijk ook.
#1494750
[quote="May Linn"]
Om te beginnen is kip prima, zou dit alleen niet maanden vol blijven houden, dan is wel wat eenzijdig.
Miss via andere leveranciërs of meebestellen met iemand, konijn, kwartel zijn ook zachtere botten.
Of je carnibest kip/rund wat minderen en meer lam-variant voeren, wordt de verhouding ookal stuk beter.

Je voert grotendeels kvv dus je hoeft ook niet persé aan alle verhoudingen van barf te houden, tenzij je dat zelf prettiger vindt  ;)
Je kan dus ook bv 1 dag alleen zalmkop geven, 1 dag eendennekken met spiervlees en 1 dag kwartel, pens en groente.
Zo geef je ook gevarieërt genoeg en krijgt hij toch voldoende afwisseling.
Zie dat je ook keer all animal konijn voert, die een keer extra ipv kip kan natuurlijk ook.
[/quote]
Hoi May Linn,
Heb het menu nog eens bekeken, en het vetgedrukte is wat ik veranderd heb. Is het zo wat om te beginnen? Heb ook nog steeds een bestelling haaksbarf uitstaan met alle varianten haaksbarf o.a. geit, paard enzo. Dus daar zou ik dan qua diersoorten ook een beetje mee kunnen gaan varieëren. En ik geloof dat ze daar ook konijnenkarkassen hebben.
Zijn trouwens de vleesbotten die ik nu in mijn menu heb staan wel een beetje geschikt voor een beginnende barfhond?
Bedankt trouwens voor je adviezen!! En Boez ook uiteraard :)..ik ben idd ook erg benieuwd wat ie er van gaat vinden. :D
Week 1
Vrijdag:
's ochtends: 240 gram kippennekken met 120 gram eendenspiervlees en een rauw ei.
's avonds:    90 gram lamspens met 60 gram groentemix en een lepel biogard met honing.
Zaterdag:
's ochtends: 240 gram eendennekken met 120 gram hertvlees.
's avonds: 90 gram (biologische) rundernier met 60 gram groentemix.
Zondag:
's ochtends: 240 gram kipkarkas met 120 gram kalkoendijvlees.
's avonds: 90 gram (biologische) runderlever met 60 gram groentemix en 90 gram sardientjes.
Maandag:
's ochtends: 270 gram Carnibest lam/rijst.
's avonds: 270 gram all animal eend met 1 kippennek.
Dinsdag:
's ochtends: 300 gram Carnibest lam/rijst.
's avonds: 300 gram Carnibest lam/rijst.
Woensdag:
's ochtends: 270 gram Carnibest eend/rijst met een rauw ei.
's avonds: 270 gram all animal haring met 60 gram groentemix en een lepel biogard met honing.
Donderdag:
's ochtends: 270 gram all animal konijn
's avonds: 270 gram kippennekken met 60 gram groentemix.

Week 2
Vrijdag:
's ochtends: 240 gram kippenvleugels
's avonds: 120 gram paardenvlees met 90 gram (biologische) runderhart en 60 gram groentemix.
Zaterdag:
's ochtends: 180 gram kwartelkarkas met een rauw ei.
's avonds: 120 gram rundvlees met 90 gram pens en 60 gram groentemix met lepel biogard en honing.
Zondag:
's ochtends: zalmkop
's avonds: 240 gram pens+60 gram groentemix
Maandag:
's ochtends: 270 gram carnibest lam rijst
's avonds: 300 All animal konijn met 30 gram groentemix.
Dinsdag:
's ochtends: 300 gram carnibest kip/rund
's avonds: 300 gram carnibest kip/rund
Woensdag:
's ochtends: 270 gram carnibest eend/rijst met een rauw ei.
's avonds: 300 gram pens met 30 gram groentemix.
Donderdag:
's ochtends: 270 gram carnibest kip/rund met 30 gram groentemix, lepel biogard met honing.
's avonds: 300 gram parelhoenkarkas
Mijn groentemix bestaat trouwens uit: Andijvie,komkommer, broccoli,wortel en paksoi.
#1496080
Ik heb nog een keer naar m'n menu gekeken en als ik dan zo naar de verschillende diersoorten kijk kom ik(inclusief de KVV) op:
1. Kip          (21,86%)
2. Rund        (21,45%)
3. Eend        (19,83%)
4. Lam        (16,60%)
5. Vis          (8,94%)
6. Konijn      (4,04%
7. Kwartel    (2,42%)
8. Hert        (1,62%)
9. Kalkoen  (1,62%)
10. Paard    (1,62%)
De percentages er achter geeft aan in welke verhoudingen ze voorkomen in het menu verspreid over twee weken.
Of moet je de kip, eend, kalkoen en kwartel gewoon als één zien: gevogelte. En de vis niet meerekenen als diersoort? :-\
Kan ik het zo eerst doen of wordt het te eenzijdig op deze manier? (Omdat de verhoudingen aan kip, rund en eend vrij hoog zijn in tegenstelling tot de andere diersoorten).
Poeh...dit is nog best wel lastig.. :-[
#1496233
Geen nood, je doet het m.i. uitstekend :)
Kip, parelhoen etc. is dan wel allemaal gevogelte, maar het zijn toch verschillende diersoorten met verschillende voedingswaardes. (Ik weet niet of het raadzaam zou zijn een menu standaard uit alleen maar met gevogelte te geven, maar dat is bij jou niet aan de orde)
Ook vis is een diersoort, dus qua variatie helemaal top!

De vleesbotten zijn zeker hartstikke geschikt voor een beginnende barfhond. Het kan wel zijn dat de zalmkop wat meer werk met zich meebrengt, maar he dat is alleen maar goed ;)
Oh ik weet  niet of parelhoenkarkas wat harder is, ik dacht het niet. Maar sowieso zou een herder daar, zeker na bijna 2 weken barfhapjes, geen problemen mee moeten hebben.

Als je hond een grote schrokkert is kan je evt de kipvleugels even inknippen bij het gewricht. Anders slokt ie in een keer zo'n hoekig ding naar binnen en ik denk niet dat dat lekker voelt in de slokdarm ;) Maar als ie 1 of 2 keer kraakt, geen probleem.
Schrik er trouwens niet van als de kipnekken ook in een keer worden doorgeslikt, zonder kauwen. Deze zijn gewoon recht dus da's geen enkel probleem.

Succes en vooral veel plezier :D

Edit: ik zie ook nog een mooi kattebeest op de foto, gaat die ook barfen? :D
#1497343
[quote="Boez"]
Geen nood, je doet het m.i. uitstekend :)
Kip, parelhoen etc. is dan wel allemaal gevogelte, maar het zijn toch verschillende diersoorten met verschillende voedingswaardes. (Ik weet niet of het raadzaam zou zijn een menu standaard uit alleen maar met gevogelte te geven, maar dat is bij jou niet aan de orde)
Ook vis is een diersoort, dus qua variatie helemaal top![/quote]
Bedankt voor je reactie! Gelukkig, ik ben namelijk een enorme twijfelkont.  :-\ En dan slaat dus steeds de twijfel toe of ik 'm wel een goed menu geef qua voedingswaarde. Het is natuurlijk wel nog een jonge hond in de groei en ik zou niet willen dat ie een tekort oploopt door mijn schuld.
[quote="Boez"]
Als je hond een grote schrokkert is kan je evt de kipvleugels even inknippen bij het gewricht. Anders slokt ie in een keer zo'n hoekig ding naar binnen en ik denk niet dat dat lekker voelt in de slokdarm ;) Maar als ie 1 of 2 keer kraakt, geen probleem.
Schrik er trouwens niet van als de kipnekken ook in een keer worden doorgeslikt, zonder kauwen. Deze zijn gewoon recht dus da's geen enkel probleem. [/quote]
Op zich kauwt hij de kippennekken op dit moment goed. Hij kauwt eerst één of twee keer en dan slikt ie 'm pas door. Hij is van zichzelf ook niet echt een schrokkerd met eten.
[quote="Boez"]
Succes en vooral veel plezier :D
Edit: ik zie ook nog een mooi kattebeest op de foto, gaat die ook barfen? :D
[/quote]
Ja, dat klopt. Das Chester van al 18 jaartjes jong. Barfen gaat 'm niet meer worden vrees ik, (ze heeft niet zo veel tanden meer).  :biggrin2:
Maar heb wel kvv voor d'r gekocht. Ze is alleen wel net zo eigenwijs als ze oud is. En tot nu toe wil ze het alleen als er wat blikvoer doorheen wordt gemengd.. ::)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door