Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Angelique
#1493454
Dat is inderdaad een vreemde gedachte.

Wat wel kan is dat meerdere honden in één roedel aanvallen krijgen omdat ze aan dezelfde trigger (vergif/gebrek enz.) blootstaan, of dat ze door familiaire banden erfelijk belast zijn en in het ergste geval, stom toeval, maar besmettelijk of aanstekelijk zijn epileptiforme aanvallen naar mijn weten nog niet/nooit geweest.
Door Esther Q
#1493486
Binno schreef: als die andere hond ook epilepsie heeft en stress of opwinding de trigger kan zijn zou ik denken van wel
maar heb er verder geen ervaring mee
Ja, hier zit ik oa aan te denken. Stel een persoon schrikt zo ontzettend dat deze stress op de andere hond overbrengt, mogelijk is dat dan een trigger. Of misschien krijgt de tweede hond stress van het aanzien van de epileptische hond en wordt op die manier getriggerd?
#1493497
Een hond die niet op de een of andere manier epilepsie in de genen heeft dan wel in aanraking is geweest met stoffen die epileptische aanvallen veroorzaken, die kan nog zoveel stress ervaren maar daar krijgt hij geen epilepsie van. Een hond die wel een aanval krijgt van stress, daar is dus iets mee mis.
Door Esther Q
#1493501
Mevroi Kruim schreef: Een hond die niet op de een of andere manier epilepsie in de genen heeft dan wel in aanraking is geweest met stoffen die epileptische aanvallen veroorzaken, die kan nog zoveel stress ervaren maar daar krijgt hij geen epilepsie van. Een hond die wel een aanval krijgt van stress, daar is dus iets mee mis.
Denk jij dat alleen stoffen een aanval kunnen veroorzaken?
Door Alba
#1493557
Als jij toevallig 2 honden hebt die beiden aan epileptiforme aanvallen lijden, kan ik me heel goed voorstellen dat de stress van de aanval van hond1 genoeg stress oplevert voor een aanval bij hond2, maar verder dan dat gaat het niet!
Wij hebben in een roedel van 6 honden 1 gehad met epileptie en als die ene een aanval had gehad, was de rest ook van slag, ze weten heus wel dat het iets raars is. Als we een 2e hadden gehad met epileptie, had die vast gereageerd op die ene. Wij hebben ons hondje met 3 jaar in laten slapen omdat ze 7 aanvallen op 1 dag kreeg en niet meer helemaal weg was tijdens de aanvallen. Als wij niet zelf hadden ingegrepen denk ik dat ze er in was gebleven, en dat wilden we haar echt niet aandoen.
Door charmed
#1493929
Aanstekelijk is het zeker niet, als de honden familie van elkaar zijn kan het best zo zijn dat erfelijkheid een rol speelt. Er zijn namelijk heel veel ziekten die Epileptische aanvallen kunnen veroorzaken.

Ik heb 4 honden met epileptische aanvallen  (eentje ervan is al overleden) en ik heb nog nooit meegemaakt dat de ene hond getriggerd wordt door de andere met aanvallen. Wel kunnen ze vinden dat de ander zich vreemd gedraagd, maar ik denk niet dat ze schrikken van de ander en dan ook in aanval komen, daar geloof ik niet in. Wel kan het zo zijn als je al meerdere epileptische honden hebt die familie van elkaar zijn, dat ze rond de zelfde tijd een aanval krijgen. Maar dat komt maar zelden voor en dat is volgens mij ook toeval.

Is het familie van elkaar? Hoe oud zijn de honden die aanvallen hebben?
Door Esther Q
#1493975
Het gaat om twee halfbroertje/zusje van rond de 6/7 maanden, die in eenzelfde gezin leven. Een van de honden is begonnen met een paniekaanval, naar het schijnt. De andere hond zou hierop gereageerd hebben met een epileptieaanval. De eerste hond heeft inmiddels ook een keer een epileptieaanval gehad. Het is een complexe situatie, die ik niet goed kan schetsen omdat ik er niet bij ben geweest. Het is ons niet helemaal duidelijk hoe de paniekaanval zich precies uit en ook niet waardoor die veroorzaakt wordt.

Ik stel de vraag omdat ik me afvraag in hoeverre de stress van de mensen of een aanval van een hond bij de andere aanwezige hond een aanval kan creëren. Aanstekelijk is misschien niet helemaal een goed gekozen woord.
Door conleeuw
#1494164
paniek aanval kan zijn als gevolg van epilepsie, maar paniek veroorzaakt geen epileptie, als de twee halfbroer en zus zijn is het niet ondenkbaar dat er een erfelijke component is, of een omgevings factor, vergiftiging van een of andere aard :-\
Door conleeuw
#1494172
Brain tumor, Head injury
2. Lyme Disease and Rocky Mountain Spotted Fever
3. Distemper
4. Environment - toxins
5. Epilepsy
6. hyper' and 'hypo' Conditions
Hypoglycemia
Hypocalcemia
Hypoxia or Hypoxemia
Hepatic Encephalopathy or Liver Disease
Renal (kidney) disease
Hyperkalemia
Hyperlipoproteinemia
Gastrointestinal disease ("garbage" poisoning)
Tick Bites
Toxoplamosis (Toxo)
7. Lissencephay


4. Environment - toxins (er zijn meer, maar dit is een typische lijst van omgevings dingen die epileptie kunnen veroorzaken, let wel, er zijn vaak nog meer symptomen buiten alleen een toeval )

The table below shows a list of toxins that were compiled from data from Oliver and Lorenz, Handbook of Veterinary Neurology and Carlson and Giffin, Dog Owner's Home Veterinary Handbook

Toxin
Toxin Use
Treatment
Chance of Recovery

Organochlorines
flea powders parasite control on dogs
sedation with barbiturates 
Poor

Pyrethin
external drug to control skin parasites
sedation  good if treated early

Bronethalin
poisons
activated charcoal
fair

Sodium flouroacetate
rat poison
sedation
poor

Strychine
rat and or mouse poison
induce vomiting, sedation
good if treated early

Thallium
poisons  Dithion early
poor

Lead  Insecticides and paint calcium EDTA
good with treatment

Metaldehyde
rat poison, snail and or slug bait 
sedation
fair

Methylxanthines (caffeine)
chocolate and chocolate products
sedation, fluids
fair with treatment

Zinc Phosphate
rat poison
oral and IV bicarbonates
poor
Door Esther Q
#1494376
Dank je Connie. Er was een test gedaan en daaruit bleek dat de leverwaarden niet klopten. Dat zou kunnen duiden op gif. Maar, toen later de leverwaarden weer normaal waren is er nog een aanval opgetreden bij een van de honden en ik meen ook nog een of enkele paniekaanvallen. Dat deed me denken aan deels een geconditioneerde reactie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door