Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door berenboot
#1493364
Afgelopen zomer zijn onze 5 honden van brok overgestapt op kvv en eenmaal daaraan gewend overgestapt op barf. Inmiddels is het Barf voor ons en de honden de gewoonste zaak van de wereld dus nu wil ik me gaan verdiepen in het eten van onze 4 poezen.

Nu eten ze nog onbeperkt brok :-[ met af en toe wat vlees/vis en dat wil ik gaan veranderen. :biggrin2:
3 van de 4 vangen buiten met regelmaat een muis of vogeltje. De 4e is een pers en zij voelt zich teveel dame om achter een muis aan te vangen hihi ;)

Ik ben alweer even op het gedeelte "katten" wezen snuffelen. Begrijp ik het goed dat de meesten van jullie deze verhoudingen aanhouden? :
• 5-10% orgaanvlees (waarvan de helft lever)
• 10-15% eetbaar bot
• 80-85% spiervlees

En hoeveel % van het lichaamsgewicht geef je aan de poes?

Ik wil in eerste instantie een KVV gaan voeren om de b rok de deur uit te krijgen. Wellicht ga ik zelf malen, daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Zijn jullie radicaal overgestapt op vlees of hebben jullie eerst nog een gedeelte brok bijgegeven.
En hoevaak per dag geven jullie vleesmaaltijd? Een keer `s ochtends en een keer `savonds?

Als ik zelf ga malen, zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik begreep dat de helft van het orgaan lever moet zijn, klopt dat?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!
Door Too
#1493398
Goed zo nu de poezens... je weet dat veel katten vinden dat ze een mening mogen hebben mbt eten :D

Percentages .. volgens barf:

ca 50% bevleesd bot [waarbij bevleesd staat voor 50/50 bot/vlees]
35% spiervlees
15% orgaan: lever, hart, nier [maag, tong]

Hoeveelheid is net als bij hond per individu anders maar ca 3% is een gemiddelde

Dametjes eten 2x per dag, dat was in de brok-tijd al zo,
als rechtgeaarde zunigerd ::) wilde ik eerst brok opmaken met af en toe een hap vers..
zo ver is t nooit gekomen; binnen een week aten ze volledig vers.. niet veel later zijn ze lekker zelf gaan kauwen

Succes!!
Door Mirj@m
#1493513
Hoi hoi!

Fijn voor de poezels dat zij nu ook over gaan :)
Zelf heb ik dit niet al te lang geleden gedaan. Ik ben eerst begonnen met half brok/half carnibest.
Vervolgens ben ik met de helft van de poezels helemaal overgestapt op barf en carnibest, de makkelijkste drie. De andere drie werden steeds nieuwsgieriger naar het barf en heb ik toen ook langzamerhand steeds meer op barf gezet, gewoon de kippennekjes platsgeslagen met een hamer en in stukjes geknipt in het begin.

In eerste instantie wilde ik nog de brokken even opmaken, maar ik merkte dat ze daarvan steeds aan de race gingen als ze een keer brok hadden gehad, dus ik heb de brokken maar aan het asiel gegeven :)

Inmiddels zitten ze dus allemaal op barf en een klein beetje kvv.

Ik ga trouwens uit van 3% van het lichaamsgewicht van de katten, waarbij ik wel een beetje per kat kijk hoe dat uitkomt, zo heb ik 1 poes van ruim 5 kilo, dus die krijgt iets minder dan voorgeschreven, en 1 kitten die volop in de groei is, die krijgt iets meer.

Ze krijgen bij mij overigens ook 2 keer per dag eten en drie keer per week krijgen ze naast de 2 maaltijden nog iets extra's in de vorm van een kuikentje of een sardientje dat ze dan delen.

De orgaantjes die ik hier geef zijn trouwens een mix van hart, lever en maag, van elk 33.3 % zeg maar. Ik had juist begrepen dat ze van alle orgaantjes evenveel moeten hebben. Nou gebeurt dat niet helemaal, want de ene keer zal de ene kat wat meer lever binnenkrijgen en de andere keer wat meer hart, maar in principe is het evenredig verdeeld.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Door berenboot
#1494257
Too: ja, daar ben ik alwel achter dat het kieskeurige eters zijn. Ik bied ze met regelmaat wel een klein stukje aan wat ik klaar heb liggen voor de honden maar ze eten (nog) lang niet alles.  :-\

Meri-Amun: bedankt voor je uitgebreide beschrijving!  Ben gelijk aan het rekenen geslagen met de percentages.  :biggrin2:

En even een misschien rare vraag maar ik heb ondertussen even gekeken naar een aantal merken kvv. Wat is het verschil tussen een kvv voor honden en een kvv van hetzelfde merk voor katten? Wel zie ik dat die voor katten 2 maal zo duur is  maar ik kan niets vinden over de samenstelling zodat ik kan zie of daar misschien het prijsverschil in zit.  ???
Gebruikersavatar
Door berenboot
#1494351
Ik had even gekeken naar de merken welke ik wel eens voor de honden gekocht heb:
Als ik even als voorbeeld haaksbarf neem. Dit is iig van de hondenvariant een compleet gemalen dier dus ik ga er vanuit dat dit ook bij de kattenvariant zo is.
Waarom kost bijv de haaksbarf kip voor hond 3,70 per kg en voor de kat ineens 4,75?!? ???
Volgens mij moeten deze 2 produkten toch dezelfde samenstelling hebben?
Door flin
#1494362
mail ze,

dan weet je 't zeker, wat er anders is kwa samenstelling

  gissen heeft weinig zin
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1494435
nienkev schreef: Ik had even gekeken naar de merken welke ik wel eens voor de honden gekocht heb:
Als ik even als voorbeeld haaksbarf neem. Dit is iig van de hondenvariant een compleet gemalen dier dus ik ga er vanuit dat dit ook bij de kattenvariant zo is.
Waarom kost bijv de haaksbarf kip voor hond 3,70 per kg en voor de kat ineens 4,75?!? ???
Volgens mij moeten deze 2 produkten toch dezelfde samenstelling hebben?
Bij de haaksbarf hond-variant zit 15% groente in en bij de katten niet.
dat zal het prijsverschil ook wel zijn.
Door Limpy
#1494444
En de pens die er voor de honden inzit.
Alhoewel mijn katten er hun poot ook niet voor omdraaien af en toe eens pens te eten, vinden ze heerlijk.
Gebruikersavatar
Door berenboot
#1495237
bedankt allemaal, ik zal van de week eens rond gaan mailen over waarom er zo`n verschil in zit. Ben nu toch wel nieuwsgierig geworden  ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door