Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mini
#1493833
nou, ik ben aan het proberen een 1dags menu op te stellen (om te proberen of mijn hond barf lust)

nu heb ik al uitgerekend dat hij 340 gr BARF per dag nodig heeft.
(dan zit ik te denken aan 42% rauwe vleesbot, 25%spiervlees, 21%orgaanvlees, 12 %vis
of wanneer er groente in moet

                                        42% rauwe vleesbot, 14% gepureerde groente 24%spiervlees, 20%orgaanvlees,)


Maar dan nu het volgende
dat rauwe bot, moet dat van 1 bot komen (bijv eendennek) of mag je ook een eende en een kippenek gebruiken? dus 2 soorten?
zelfde geldt voor spiervlees, gebruik ik dan 1 soort vlees of meerdere op 1 dag?

stel het zou een weekmenu worden kan ik dan ook pens en hart op 1 dag geven of is beter orgaanvlees enzo ook over de dagen te verdelen en iedere dag 1 soort te gebruiken?

Nu ga ik ff kijken waar ik de spullen hier in omgeving kan krijgen en dan ff uitrekenen hoeveel ik van alles moet gebruiken voor die ene dag. zal wel allemaal miniscule grammen zijn. 340 gr op een dag is best weinig aangezien je grote hoeveelheden vaak moet bestellen (pens etc per kilo) en aangezien ik maar 20% van 340gr nodig heb :P

Graag alvast een reactie.
Zodra ik wat adresjes gevonden heb en mijn berekening klaar heb zal ik een poging van dagmenu neer te zetten om te kijken of dat goed is.
Door Lizzy
#1493952
mini schreef: nou, ik ben aan het proberen een 1dags menu op te stellen (om te proberen of mijn hond barf lust)

nu heb ik al uitgerekend dat hij 340 gr BARF per dag nodig heeft.
(dan zit ik te denken aan 42% rauwe vleesbot, 25%spiervlees, 21%orgaanvlees, 12 %vis
of wanneer er groente in moet

                                        42% rauwe vleesbot, 14% gepureerde groente 24%spiervlees, 20%orgaanvlees,)


Maar dan nu het volgende
dat rauwe bot, moet dat van 1 bot komen (bijv eendennek) of mag je ook een eende en een kippenek gebruiken? dus 2 soorten?
zelfde geldt voor spiervlees, gebruik ik dan 1 soort vlees of meerdere op 1 dag?

stel het zou een weekmenu worden kan ik dan ook pens en hart op 1 dag geven of is beter orgaanvlees enzo ook over de dagen te verdelen en iedere dag 1 soort te gebruiken?

Nu ga ik ff kijken waar ik de spullen hier in omgeving kan krijgen en dan ff uitrekenen hoeveel ik van alles moet gebruiken voor die ene dag. zal wel allemaal miniscule grammen zijn. 340 gr op een dag is best weinig aangezien je grote hoeveelheden vaak moet bestellen (pens etc per kilo) en aangezien ik maar 20% van 340gr nodig heb :P

Graag alvast een reactie.
Zodra ik wat adresjes gevonden heb en mijn berekening klaar heb zal ik een poging van dagmenu neer te zetten om te kijken of dat goed is.
Ik geef rustig 3 of 4 diersoorten in 1 maaltijd. Dat maakt echt niet uit. Qua orgaanvlees moet je een beetje uitkijken, net wat Mevrouw Kruim schrijft. Zeker als je een hond net overschakelt, is het soms even wennen en zal teveel orgaanvlees diarree geven. Dus dat kun je dan beter over een dag of 3 per week verdelen. En pens en hart gaat dan vaak nog wel. Maar nier en lever wil nog wel eens dunne geven. Het went soms wel hoor, bij honden. Mijn honden eten inmiddels rustig 3 ons lever zonder daar dunnere ontlasting van te krijgen.
Door mini
#1493966
Als ik hem (om te proberen dus of hij Barf lust) 20% orgaanvlees geef van die 340 gr die hij per dag mag hebben. is dat dan al teveel? kan ik beter iets minder orgaanvlees geven en van iets anders dan wat meer?
Door Happy Tail
#1494206
Hier krijgen ze altijd meerdere soorten en dingen bij elkaar.

In de bakken voor vanmiddag ligt wat makreel, geitenvlees, eendenek en lamssnippers en wat lamshart. Meestel heb ik zo'n 3 of 4 items per keer. Dat komt ook omdat ik steeds wat erbij uit de vriezer haal. Ik portioneer niet meer per dag, maar voer gewoon wat op een dag: kijk wat er over is en daar haal ik dan weer een portie voor de dag erna bij.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je net begint dat je dan even wat overzicht wilt hebben wat je geeft en hoeveel de % dan zijn. Als je het dan straks allemaal een beetje op de rit hebt, dan gaat het allemaal vanzelf.
Door Greece
#1494210
mini schreef: Als ik hem (om te proberen dus of hij Barf lust) 20% orgaanvlees geef van die 340 gr die hij per dag mag hebben. is dat dan al teveel? kan ik beter iets minder orgaanvlees geven en van iets anders dan wat meer?
Als je het niet vertrouwt geef hem dan 10% orgaan vlees en dan idd wat meer spiervlees dus 34 gr. orgaan en spiervlees met 34 gr. verhogen.
Maar die 34 gr. komt niet zo nauw hoor zou het gewoon afronden naar b.v. 30 gr. Doe dit dan een paar dagen en kijk hoe de reactie is. Heeft hij er geen last van dan kan je het verhogen naar b.v. 15 % en vervolgens naar 20%.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1494305
Voor één dag barf hoef je echt geen complete maaltijd te gaan berekenen, hoor!
Kan wel, maar hoeft niet.
Met barf zorg je er voor dat op een termijn van 1 tot 2 weken compleet voert.
Dus op één dag kun je bv best alleen wat eendennekken en orgaanvlees geven, of een maaltijd bestaande uit alleen pens.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door