Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door leonie26
#1493739
Hoi allemaal,

Mijn man en ik spelen al een jaar met de gedachte om over te stappen naar barf. Onze hond eet namelijk met veel meer plezier sinds we hem ipv brok, kvv gaan geven, maar we geven hem nu nog vrij vaak kauwdingen (runderhuid, varkensoor) en het lijkt me fijn als hij het kauwplezier gewoon uit zijn eten kan halen.
Ik was begonnen met hier lezen en de handige excel. Onze hond Cheveyo is 2 jaar, een australian shepherd reu van 25 kg. We trainen 1 keer in de week behendigheid en 1 keer dogdance, dus hij is redelijk actief. Mijn eerste vraag dus is dan 4% lichaamsgewicht een goede hoeveelheid? Hij is sinds de winter wat aan de zware kant komt omdat we 2 maanden niet hebben getraind.

De percentages die ik gekozen had: 50 % vleesbot, 15 % orgaanvlees, 15 % spiervlees, 20 % groenten. Misschien naar verhouding wat veel groente maar ik hoop dat hij zo het extra gewicht weer kwijtraakt zonder dat ik structureel minder hoef te voeren.

Hij heeft gevoelige darmen en heeft snel dunne ontlasting. Daarom dacht ik hem langzaam over te zetten van kvv (duck en rodi) krijgt hij 4900 g van in de week. Als ik het goed heb zit in de kvv voornamelijk veel orgaanvlees, dus geef ik daarvan minder zolang ik nog kvv geef. Eerste week wil ik dan 1/4 barf, 3/4 kvv, tweede week 1/2 barf, 1/2 kvv, derde week 3/4 barf, 1/4 kvv en vierde week kompleet barf. Ik had dat als volgt bedacht:
1e week

3500,00 g rodi/duck
875,00 g kippennekken
262,50 g groente
350,00 g geitensnippers
350,00 g lamssnippers

2e week

2450,00 g rodi/duck
1000,00 g kippennekken
750,00 g konijn (als de kippen goed gaan)
525,00 g groente
300,00 pens van lam
350,00 kalfsgehakt
350,00 g geitensnippers

3e week

1400,00 g rodi/duck
700,00 g kippennekjes
700,00 g jonge geitenribben
700,00 g konijn
525,00 g lamsribben
787,50 g groente
400,00 g pens van lam
300,00 g sardientjes
300,00 g kalfsgehakt
450,00 g  hertenstukjes

4e week
volledig barf

700,00 g kippennekjes
700,00 g jonge geitenribben
700,00 g konijn
700,00 g duif
700,00 g lamsribben
1050,00 g groente
250,00 g pens lam
300,00 g kalfshart (beloningen)
250,00 g lamslever
250,00 g rundernier
500,00 g sardientjes
400,00 g kalfsgehakt
500,00 g geitensnippers

Als aanvulling hierop wil ik dan nog ei, knoflook, yoghurt en zeewier geven. Natuurlijk maak ik hier dan dagmenu's van, maar ik wilde eerst even weten of ik zo op de goede weg zit. Waar ik over twijfel:
sardientjes kan ik dat als spiervlees rekenen? Hoe zit dat met andere vis?
zijn er nog meer supplementen die ik moet geven? Ik geloof niet in probiotica (ben microbioloog) dat heeft alleen maar zin na een antibioticum kuur.
Snippers is dat een goede manier voor hem om aan spiervlees te wennen en telt gehakt ook als spiervlees?
Waar kun je alfalfa halen? Ik woon dichtbij Delft.

Okee dat was het voor nu, alle suggesties/tips en verbeteringen zijn van harte welkom want ik ben best bang fouten te maken.

Groeten, Léonie
#1493747
menutechnisch kan ik je niet helpen, maar ik heb wel een paar antwoorden voor je:

Alfafa  koop je bij de betere groentenboer of supermarkt of je kweekt het zelf in een kweekbakje  :)
4% vind ik zelf redelijk veel  :-\
snippers en gehakt is inderdaad spiervlees, maar ik zou dan eerder grote snippers nemen waarop de hond moet kauwen  :)
sardientjes kun je rekenen als spiervlees, maar er zit ook een beetje orgaan in
meer supplementen zijn niet nodig bij een vooledige voeding  :)

Succes !!!!  :)
#1494243
Hoi Nynke,

Bedankt voor je reactie. Ik dacht in eerste instantie dat aangezien 2-7 % wordt aangeraden, waarbij 2% voor de grote rassen is. Daarom dacht ik een aussie is een middelgroot ras en vrij actieve hond dus 4 %, maar ik vond het verschil met de hoeveelheid kvv 5 kilo versus 7 kilo barf wel erg groot. Zou ik dan voor 3% gaan of voor 2%?

Ik wil bij islam centrum in Rotterdam  http://slagerij-islamcentrum.nl/ gaan bestellen en ik zag daar dus hapklare stukjes en snippers. Ik weet dus niet welk van de twee groter is.

Groetjes Léonie
#1494274
leonie26 schreef: Hoi allemaal,

Mijn man en ik spelen al een jaar met de gedachte om over te stappen naar barf. Onze hond eet namelijk met veel meer plezier sinds we hem ipv brok, kvv gaan geven, maar we geven hem nu nog vrij vaak kauwdingen (runderhuid, varkensoor) en het lijkt me fijn als hij het kauwplezier gewoon uit zijn eten kan halen.
Ik was begonnen met hier lezen en de handige excel. Onze hond Cheveyo is 2 jaar, een australian shepherd reu van 25 kg. We trainen 1 keer in de week behendigheid en 1 keer dogdance, dus hij is redelijk actief. Mijn eerste vraag dus is dan 4% lichaamsgewicht een goede hoeveelheid? Hij is sinds de winter wat aan de zware kant komt omdat we 2 maanden niet hebben getraind.

De percentages die ik gekozen had: 50 % vleesbot, 15 % orgaanvlees, 15 % spiervlees, 20 % groenten. Misschien naar verhouding wat veel groente maar ik hoop dat hij zo het extra gewicht weer kwijtraakt zonder dat ik structureel minder hoef te voeren.

Hij heeft gevoelige darmen en heeft snel dunne ontlasting.
Groenten kan wel dunne ontlasting geven. Dus ik zou zelf kijken hoe dat gaat. In je mix ook niet al te veel bladgroenten doen want bladgroenten laxeert licht. Verder ziet het er prima uit en moet je even kijken naar hoe hond hoe het gaat. Eventueel dus minder groenten en meer orgaanvlees vooral in de vorm van pens. Pens is minder rijk aan voedingsstoffen en calorieen dan ander vlees. Je zou dus 15% groenten en 20% orgaan kunnen geven waarvan 10% pens.
Daarom dacht ik hem langzaam over te zetten van kvv (duck en rodi) krijgt hij 4900 g van in de week. Als ik het goed heb zit in de kvv voornamelijk veel orgaanvlees, dus geef ik daarvan minder zolang ik nog kvv geef. Eerste week wil ik dan 1/4 barf, 3/4 kvv, tweede week 1/2 barf, 1/2 kvv, derde week 3/4 barf, 1/4 kvv en vierde week kompleet barf. Ik had dat als volgt bedacht:
1e week
Prima plan!
3500,00 g rodi/duck
875,00 g kippennekken
262,50 g groente
350,00 g geitensnippers
350,00 g lamssnippers
Als de lam en geit vet is, zou dat wel wat dunne ontlasting kunnen geven. Hoeft niet, kan wel.
2e week

2450,00 g rodi/duck
1000,00 g kippennekken
750,00 g konijn (als de kippen goed gaan)
525,00 g groente
300,00 pens van lam
350,00 kalfsgehakt
350,00 g geitensnippers
Ik zou zelf voor rund kiezen en niet voor kalf. Rund bevat meer voedingsstoffen.
3e week

1400,00 g rodi/duck
700,00 g kippennekjes
700,00 g jonge geitenribben
700,00 g konijn
525,00 g lamsribben
787,50 g groente
400,00 g pens van lam
300,00 g sardientjes
300,00 g kalfsgehakt
450,00 g  hertenstukjes
Jonge geitenribben en lamsribben zijn moeilijk te krijgen op het moment omdat er niks jongs meer is geboren. Ik zou dit dus zelf uitstellen tot je hond wat meer gewend is. Je kunt nog best een weekje konijn en kippenbot geven.
4e week
volledig barf

700,00 g kippennekjes
700,00 g jonge geitenribben
700,00 g konijn
700,00 g duif
700,00 g lamsribben
1050,00 g groente
250,00 g pens lam
300,00 g kalfshart (beloningen)
250,00 g lamslever
250,00 g rundernier
500,00 g sardientjes
400,00 g kalfsgehakt
500,00 g geitensnippers
Oh, wat ik vergeet hierboven is dat sardientjes dunne ontlasting kunnen geven. Hoeft niet, kan wel. Dus dat is wederom iets om rekening mee te houden omdat jouw hond gevoelige darmen heeft.

Verder ziet het er prima en afwisselend uit hoor!
Als aanvulling hierop wil ik dan nog ei, knoflook, yoghurt en zeewier geven. Natuurlijk maak ik hier dan dagmenu's van, maar ik wilde eerst even weten of ik zo op de goede weg zit. Waar ik over twijfel:
sardientjes kan ik dat als spiervlees rekenen? Hoe zit dat met andere vis?
Ik voer zelf geen hele maaltijden sardien meer omdat 2 van mijn honden er misselijk van werden. Ik voer sardientjes als extraatje en omdat ze heel zijn, tel ik ze niet mee. Als je het persee tot iets mee wilt rekenen, zou ik spiervlees kiezen omdat het percentage orgaan en graat laag is. Andere vissen: als je alleen de koppen geeft, zou ik die tot vleesbot rekenen. En hele vissen dus of niet of als spiervlees.
zijn er nog meer supplementen die ik moet geven? Ik geloof niet in probiotica (ben microbioloog) dat heeft alleen maar zin na een antibioticum kuur.
Snippers is dat een goede manier voor hem om aan spiervlees te wennen en telt gehakt ook als spiervlees?
Waar kun je alfalfa halen? Ik woon dichtbij Delft.
Op zich hoef je geen supplementen te geven. Gehakt is ook spiervlees. Maar ik houd persoonlijk niet van gemalen handel. Alfalfa kun je gemakkelijk zelf kweken of bij de reformwinkel of bij AH halen.
#1502137
Hoi allemaal,

Vandaag voor het eerst vlees ingekocht en een elektrisch mes! Ik moet zeggen dat ik wel wat moeite had met het konijn, maar dan 1,5 uur zagen ligt er nu aardig wat in de vriezer. Cheveyo heeft zonet al zijn eerste kippennekje gegeten en hij heeft hem heel netjes een paar keer gekraakt. Erg gaaf om mee te maken dat die knipkiezen nu eens goed worden gebruikt ipv het slopen van zijn speeltjes (waar hij erg goed in is). Morgen krijgt hij zijn eerste volledige barf maaltijd.

Ik ben nu uit gegaan van 3% lichaamsgewicht, want dat is ongeveer dezelfde hoeveelheid als de KVV en dan ga ik gewoon kijken hoe hij het daar op doet.  Misschien dat ik het morgen wel even film en dan zal ik hier de link plaatsten.

Bedankt!
Léonie
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door