Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Marion
#145282
Ik heb weer even uitgerekend wat Tommie krijgt en wil daar graag jullie mening over horen.
Verder ben ik van plan om het mezelf een paar weken of een maandje ofzo wat makkelijker te maken en een standaard menu te geven, dus bv iedere maandag rund enz.
De percentages zijn per week:
450 gram vlees =40%
200 gr bot =18% (=samen 58% maar niet 50/50)
150 gr groente =13%
25 gr orgaanvlees=2% (dit is nier, hersen of hart)
200 gr vuile pens =18% (dus samen ook 20% orgaan)
100 gr vis =9%

Dan wil ik het als volgt verdelen:
maandag: * kipfilet met g/f mix
* konijn bot met vlees
dinsdag: * rundvlees met g/f mix
* kalfsrib
woensdag: * orgaanvlees (nier hersen of hart)/ gf mix
* kippenvleugel of kipkarkas
donderdag * lamsvlees met g/f mix
* lamsrib
vrijdag: * kalfsvlees met g/f mix
* sardientje
zaterdag * pensdag; lap pens van 150 tot 200 gram
* rauw eitje
zondag: * geit of eend met g/f mix
* geitkarkas of eendenbout

Is het erg om een tijdje dus een standaardschema aan te houden? Op zich is het wel gevarieerd leek mij.

Laatst las ik dat kalfsvlees eigenlijk helemaal niet gezond is, dat er niets in zou zitten???

Is het erg dat mijn verhouding bot/vlees niet 50/50 is maar 40/18?

De supplementen zijn overigens zalmolie, zeewier, notenmix en bijenpollen.

Is pens een dikmaker of juist niet? Ik wil op de pensdag namelijk lappen van 200 gram geven maar dat is in principe meer dan hij normaal op een dag krijgt. (normaal krijgt hij ongeveer 155 gram op een dag en dat is inclusief groentemix) Nu hoeft Tommie niet op zijn lijn te letten hoor, maar vroeg het me toch af. Anders kan ik bv lappen van 150 gram gaan maken.

Alvast bedankt weer voor jullie reacties ;)

(ps ik heb nog steeds thuis geen internet dus zal niet eerder dan maandag kunnen reageren op jullie reacties)
Door Lizzy
#146572
Oeps! Ik had deze helemaal niet gezien. Sorry :-[

Om te beginnen: Mijn complimenten over de afwisseling! Jeetje, goed gedaan zeg! Aangezien je zoveel afwisselt, denk ik niet dat het erg is om met een standaard menu te werken. Je zou eventueel nog wat afwisseling aan kunnen brengen door bijv. de ene week nier + lever (voor de vitamine A!) te geven en de week erop nier + hersenen ofzo.

18% bot is natuurlijk aan de lage kant als je dit vergelijkt met wat Ian Billinghurst voor schrijft (30%). Maar ik vind 30% veel en geef zelf 20% a 25%. Als je het in het licht zet van Tom Lonsdale, dan is 18% prima en meer dan voldoende want een gemiddeld prooidier bevat minder. Een konijn bevat ongeveer 10% bot. Dus, 18% lijkt me prima.

Kalfsvlees bevat inderdaad niet erg veel voedingsstoffen. Je zou dit ook elke week af kunnen wisselen met bijv. kalkoenvlees of kalkoendij, maar 1 keer in de week kalf lijkt me nou ook geen drama hoor!

Pens. Hier de analyse:

Moisture 71.37%
Crude Fat 11.70%
Protein 15.82%
Ash 1.23%
Phosphorous 0.14%
Calcium 0.12%
Calories 756.35 cal/lb.
pH 6.12
Lactic Acid Bacteria 12,000 CFU/G
Linoleic Acid (EFA) 2.72%
Linolenic Acid (EFA) 0.37%

Volgens mij valt het vet wel mee. Er zitten natuurlijk wel eens hele stukken van dat witte vet aan, maar ohhh, da's gezond! Ik denk dat een lapje van 200 gram prima is. En word hij te dik, ga je hem lapjes van 150 gram geven!

Nou Marion, ik vind het er stikgoed uit zien hoor!
Groetjes, Lizzy
Door Helen
#146784
18% bot vind ik ook prima hoor Marion. Ik voer zelf ongeveer 15% bot met af en toe uitschieters omdat ik dan een schapenkop geef. Ik let tegenwoordig eigelijk niet eens meer heel erg op de percentages. Ik zorg er gewoon voor dat ik niet al te veel bot voer, een paar ochtenden in de week wat GF-mix erbij. Regelmatig ook het (orgaan)vlees varieren en klaar is kees.


groetjes Helen
Door Marion
#149367
Bedankt voor jullie reacties ;)
Ik heb het gewoon eens in de zoveel tijd nodig om te horen dat ik het goed doe ::)
Als het goed is kan ik vanmiddag de vuile pens ophalen..... kan ik lekker gaan knippen :P
Door Lizzy
#149573
[quote="Marion"]
Bedankt voor jullie reacties ;)
Ik heb het gewoon eens in de zoveel tijd nodig om te horen dat ik het goed doe ::)
Als het goed is kan ik vanmiddag de vuile pens ophalen..... kan ik lekker gaan knippen :P
[/quote]

Ja, herkenbaar hoor Marion! Maar het ziet er prima uit, echt! Succes met pens knippen ;D.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door