Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1493020
Goedemorgen Barf leden,

Mijn hond Bink ( labrador Reu blond 37 KG) eet sinds kort af en toe van poep van katten en honden.
Na in het inlezen hoe en waarom kwam ik toevallig op de Barfplaats website en sindsdien ben ik enthousiast bezig met het uitzoeken van een goed menu voor Bink.

Ik ben 2 weken geleden begonnen om Bink te laten wennen aan rauw vlees en dacht er goed aan te doen om met Carnibest te gaan starten.
Ik gaf smorgens nog brokken en s; avonds Carnibest.
Nu ben ik sinds 4 dagen begonnen om een beetje Kippennekken te geven die ik eerst plat sla met een hamer.
Ik geef dan 3 kippennekken door het Carnibest vlees heen. ( 1 x per dag) en sinds gisteren ben ik gestopt met smorgens brokken en gaf nu dan ook Carnibest.

Nu heeft mijn hond vandaag last van Spuitpoep met daarbij obstipatie. er zit iets dwars. Hij piept er soms ook bij, en na een flinke wandeling kwam er uiteindelijk toch nog een hoop goede poep uit hem. Nu zit er nog steeds iets dwars maar maak me een beetje zorgen of ik het nu allemaal wel goed doe.
Ik begrijp dat zijn maagzuur nog moet wennen aan de botjes van de Kippennekken maar hoelang zou dit duren in deze wentijd ??

Ik ben hard bezig om een goed menu samen te stellen en zodra ik die compleet heb en ook weet waar ik de verschillende variaties vlees kan halen dan zal ik het eerst hier op het forum plaatsen en hopen dat ik wat tips en adviezen kan krijgen.

Ik hoop dat iemand mij kan aangeven of ik het zo wel goed doe allemaal. Ik heb me dacht ik goed in gelezen in de Barf Bibliotheek, maar mijn enthousiastme wil wel eens doorslaan  ::)

Bedankt alvast.
#1493031
Een labrador van 37 kilo (wat ik overigens wel fors vind) heeft normaal gesproken geen enkel probleem met het verteren van platgeslagen kippennekken. Ik denk eerder dat hij wat anders gesnaaid heeft in het bos (een bekende labrador-eigenschap) wat niet zo goed gevallen is.
#1493085
qua wennen denk ik dat ook mee zal vallen.
Al zit er in carnibest natuurlijk al wel een hoeveelheid calcium. Was zijn drol erg wit van kleur?
Want dan kan het zijn dat carnibest samen met de kippennekken teveel calcium is voor je hond.
Of heeft hij nog wat anders gekregen, een kauwbot ofzo?
Of zoals rovanna al zegt miss iets erg gesnaait.
#1493129
Bedankt voor de reacties, Jullie denken goed mee zeg, inderdaad heeft hij een kauwbot gisteren gekregen en dat was niet slim van me heb ik door.

We hebben dit al eerder gehad met een kauwbot van de slager( volgens mij een gewricht en dacht dat ik nu gelezen had dat dat juist niet goed is).

De drolletjes zijn van wit tot bruin en gevarieerd vandaag. Er zit nog iets niet helemaal lekker en hoop dat hij het er vandaag uit spuit.  :-\

@ Rovanna  zijn gewicht is inderdaad fors maar onze Bink zit goed in zijn vel en volgens mij mag er iets bij hem af in gewicht maar zal het altijd een zware hond blijven net zoals zijn vader.
Hij was de grootste uit het nest en is altijd fors geweest.

p.s. wat is nu slim om te doen ? Volledig Carnibest en de kippennekken even vergeten totdat ontlasting weer goed is ?
Of door blijven gaan met af en toe een nek ?

Wederom mijn dank voor enige reacties..

Mooie weekend trouwens iedereen die het leest..
#1493144
Zou gewoon carnibest blijven voeren met af en toe een kippennek, kippennek zit weinig calcium en veel vlees aan, dus prima om er af en toe bij te voeren.
Maar zou geen runderbotten (ik neem aan dat je die van de slager kreeg) meer geven.
1 van mijn honden heb ik daaraan zien overlijden door verstopping  :-\
Dan kun je beter wat geschikte vleesbotten bijvoeren, om in z'n kauwbehoefte te voorzien.
#1493191
Zijn gewicht is altijd een discussie totdat ze onze Bink zelf zien. Ik zal binnenkort bij de DA en fokker na laten kijken of Bink op een dieet mag.

Ik blijf dan Carnibest en Kippennekken geven en zien hoe de ontlasting het doet. Je maakt me wel wat bang over je eigen ervaring bij verstopping. Maar ik hou het in de gaten.

Bedankt voor de reacties Rovanna en May linn
#1493469
tja was is een goed gewicht,,,,, Onze Ridgeback reu weegt tussen de 55 en 60 kilo. veel te zwaar volgens de ras beschrijving, maar goed hij is dan ook bijna 80 cm hoog en dat mag ook niet volgens de raad van beheer...


Kan moeilijk de hond terug brengen naar de fokker dat ie te groot en daardoor ook zwaarder is geworden dan dat er in het boekje stond  ;)

Kortom wil maar zeggen dat er een hoop met de bouw en eventuele afwijkende maten te maken heeft.... Krijg namelijk voor onze Jes ook vaak te horen of ie niet te mager is...... :-[ Maar das echt niet zo... hij is precies goed!

gr.

Esther
#1493649
Tja dank je wel Essie74. 8)..

Anyway, Bink poepte vanavond weer lekker door. Ietswat dun maar het komt eruit en de juiste kleur.. Pfff.. We waren helemaal blij dat we een extra rondje hebben gedaan vanavond..
Ik heb dus Carnibest en 3 kippennekken gegeven vanavond.

Lijkt allemaal wel weer goed te gaan. De vrolijkheid blijft er in zitten wat ie ook heeft... Hij is nog jong 1 1/2 jaar.

Waarom verkopen slagers dit dan eigenlijk als hondenbot??... Snap dat niet helemaal, maar daar zullen wel geregeld discussies over geweest zijn hier.... daar begin ik niet aan.

Bedankt allemaal ....voor de snelle en goede reacties...

en nu op naar het samenstellen van een goed Barf menu met iets wat lettend op zijn gewicht..
en met mijn lijstjes langs de slagers en slagterijen.  Grappig.. ik hoop dat mijn maag het houdt  :D.
#1493728
Hoi Binkie,

"Hollandse" slagers zijn over het algemeen hardstikke duur met hun vlees, bij Islamitische slagers ben je beter af  :) en verder; kijk  regelmatig in de rubriek "Vraag en aanbod" en in "Verzamelplaats"  ;)

Waarom slagers ongeschikte botten verkoopt als hondenbot, dat weet ik niet, maar ik zou daar maar ver vandaan blijven  :)
#1493894
Binkie schreef: Tja dank je wel Essie74. 8)..

Anyway, Bink poepte vanavond weer lekker door. Ietswat dun maar het komt eruit en de juiste kleur.. Pfff.. We waren helemaal blij dat we een extra rondje hebben gedaan vanavond..
Ik heb dus Carnibest en 3 kippennekken gegeven vanavond.

Lijkt allemaal wel weer goed te gaan. De vrolijkheid blijft er in zitten wat ie ook heeft... Hij is nog jong 1 1/2 jaar.

Waarom verkopen slagers dit dan eigenlijk als hondenbot??... Snap dat niet helemaal, maar daar zullen wel geregeld discussies over geweest zijn hier.... daar begin ik niet aan.

Bedankt allemaal ....voor de snelle en goede reacties...

en nu op naar het samenstellen van een goed Barf menu met iets wat lettend op zijn gewicht..
en met mijn lijstjes langs de slagers en slagterijen. Grappig.. ik hoop dat mijn maag het houdt :D.
Stel dezelfde vraag eens aan een dierenwinkel...want ook daar liggen die runderknoken in de schappen.
Maar zoals je zegt zijn daar idd meerdere discussie's over geweest en zijn de meeste mensen vergeten wat goed is voor hun hond  ;)
Hetgeen je veel hoort roepen: rauwe botten das toch gevaarlijk voor honden  ;D geef ze dan maar een bot wat ze niet zo snel opkrijgen (runderbot)  :-X
#1494216
Binkie schreef: Tja dank je wel Essie74. 8)..

Anyway, Bink poepte vanavond weer lekker door. Ietswat dun maar het komt eruit en de juiste kleur.. Pfff.. We waren helemaal blij dat we een extra rondje hebben gedaan vanavond..
Ik heb dus Carnibest en 3 kippennekken gegeven vanavond.

Lijkt allemaal wel weer goed te gaan. De vrolijkheid blijft er in zitten wat ie ook heeft... Hij is nog jong 1 1/2 jaar.

Waarom verkopen slagers dit dan eigenlijk als hondenbot??... Sna
Gelukkig dat hij weer goed poept. Ik zou zelf overigens niet te lang en te veel en te vaak kippennek geven. Want Carnibest + kippennek = toch best veel bot. En misschien ook weinig afwisselend want in Carnibest zit ook kippenbot. Dus misschien kun je afwisselen met eendennek of kwarteltjes ofzo!

Ik snap het ook niet... Buiten dat honden er verstopt van kunnen raken en zelfs beschadigt van kunnen raken van binnen, zijn het ook je reinste tandenslopers. Maar ja goed, een slager heeft verstand van vlees en overduidelijk veelal niet van honden of hondenvoeding.
#1497867
@ Lizzy Je hebt helemaal gelijk, ik drijf weer helemaal over en ik kan ook zo met Bink meegenieten als hij de Kippennekken nu lekker zit op te knabbelen.
Ik geef Bink nu af en toe een Kippennek maar Carnibest blijft nu even zijn hoofvoer. Bedankt voor je goede tip.

Ik moet nog zoveel voorbereiden op het Barfen dus moet ik inderdaad nu niet te veel en eentonig bot gaan geven.

Goede tips en adviezen allemaal, ik zal de vraag en aanbod op het forum aandachtig gaan doorlezen en op zoek gaan naar de juiste leveranciers voor Bink zijn nieuwe voer.

P.s. wat mij opvalt is dat sinds Bink op de vleesvoer zit dat zijn buik + oren een gezonde kleur hebben gekregen. Het is nu zacht rose ipv bijna wit. Zou dit dan kunnen komen door het vlees ?
Lijkt me stug maar het spoort mij alleen maar meer aan om door te gaan met Barfen.

Wat ik nu eerst moet doen :
-Vriezer zoeken voor mooie prijs
-Ingredienten uitzoeken en leveranciers zoeken in de buurt.
-Barfmenu samenstellen en posten op het forum voor advies.
-Uitzoeken hoe ik alles het beste kan sorteren voor de vriezer.

Oh ja . Bink zijn gewicht is prima, hij is beoordeelt ( jaja) en hij is zeker niet te dik ( of te zwaar).
Zijn vader was ook een Loebas dus is mijn Bink gewoon de allermooiste en gezondste RAS Labrador.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Binkie op wo 27 jan 2010, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#1498050
Te dik of niet... De ervaring met mijn ongecastreerde reuen van 5 en 6 jaar oud, die beide een tikje spekkig begonnen te worden (33-35 kg, de een is een boxermix, de ander een huskymix), is dat ze na een maand of twee barfen alle overtollige vet kwijt zijn en nu gigastrak in hun vel zitten (oké, bij de husky zie je dat niet door z'n haardos, maar bij de halve boxer des te beter!). En dat terwijl ze qua hoeveelheid eten nu vér over hun brokkentaks zitten - ze krijgen dus veel meer eten in hun bak, maar worden daar niet dikker van, integendeel.
De kans is dus groot dat jouw Bink ook wel wat kilootjes kwijtraakt, helemaal vanzelf, en er desondanks beter uit gaat zien dan toen hij nog brokken kreeg.
Mijn reuen zijn nu 28-29 kilo. Ik ben benieuwd hoe Bink er over een maandje of twee uitziet!
#1498137
Welkom! Wat een schatje zeg!

Bob is ook een labrador en barft al sinds hij 12 weken is. Overigens is hij nu 11 maanden en 35 kilo! Regelmatig gehoord (ook van verschillende DA's) dat hij prachtig op gewicht is. Kilo's zeggen dus niet alles  ;).

Ik ben ook begonnen met Carnibest, toen Carnibest en Duck en nu af en toe een volledig week Barf en af en toe een volledige week Haaksbarf/Carnivoer/Naturis. Ik wissel een beetje af.

Bob kreeg ook een hele roze buik, maar dat was vooral omdat hij veel jeuk had. Nu is zijn buikje mooi behaard.

Succes met het inlezen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door