Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door taniat
#1493027
Na wederom 2 darmontstekingen moet er iets gebeuren aan de voeding van Izzy. Duck krijgt ze jeuk van en van brokken ontsteking na ontsteking, bloed en stoelgang getest en er is niets te vinden. Mijn DA wil dat ze op een hypoallergene brok gezet wordt (ik zie dat niet zitten), en dat om te beginnen voor 8 weken pffffffffff, 8 zeeeer lange weken zouden dat zijn. Dus hebben we beslist om toch met NRV te proberen en als dit niet helpt zullen we alsnog de hypoallergene brok proberen.

Ik probeer me uit te fineren wat kan en niet kan, maar het is zoveel informatie dat ik jullie ervaringen hierom toch even wil vragen.

Ik heb geprobeerd te bereken hoeveel ze dan mag eten en ik kom voor haar gewicht (ongeveer 30 kilo) op 4kg900 (per week)
Ik heb het wel wat moeilijk om uit vinden wat ze wel en niet mag hebben en in welke hoeveelheden

Ik wil zo snel mogelijk starten, kan ik dit onmiddellijk of moet ik de overgang geleidelijk doen?

Groetjes

Tania
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1493029
Ja toch moet je dat zelf gaan doen. Zelf samenstellen betekent namelijk dat je weet wat je geeft. Er is hier ontzettend veel informatie te vinden en kijk ook eens bij andere menu's. Er staan er hier legio.
Door pallas
#1493038
Om het berekenen wat makkelijker te maken kan je de barf rekenhulp gebruiken .
Maar je moet idd zelf weten welke % je wilt gaan geven en welke diersoorten er voor je hond geschikt zijn.

Kijk eens naar andere menu's en doe er je voordeel mee :)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1493077
Zou een barfmenu maken, maar dan wel met diersoorten die niet in de brokken zaten die je gaf en niet in de duck zaten beginnen.
En helemaal geen graan-producten, want dit is vaker een boosdoener.
Zoals de anderen al zeggen is het wel belangrijk dat je zelf probeert menu samen te stellen zodat je ook weet waarom je iets geeft  ;)
Je kan wel je menu hier bv neerzetten en dan kunnen we meekijken ofdat ie beetje klopt.
Zou beginnen met hier te lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17448.0.html

Of je gelijk over kan schakelen is heel erg hond afhankelijk.
Ik heb ze hier gelijk van ene op andere dag overgezet, maar hier hadden ze ook geen problemen met de darmen/maag/jeuk.
Kan me voorstellen dat in jouw geval geleidelijk overschakelen wel goed zodat haar gestel kan wennen.

W.b.t. hoeveelheden, een volwassen hond eet tussen de 2-3% van zijn lichaamsgewicht per week ongeveer, maar voer vooral met je ogen.
De procenten van barf zijn tussen de:
5-15% groente
40-50% bevleesde botten
15-20% orgaan, waarvan max. de helft aan pens en rond de 2% lever, 2% nier en rest aanvullen met hart en andere organen
15-40% spiervlees
Door Boez
#1493846
Wat wel mag: rauwe vleesbotten, en dan zachte botten die je makkelijk zelf door kan knippen met een (snoei)schaar. Spiervlees, dat zijn de filetjes, snijlingen, kopvlees, etc., wat wij in de supermarkt gewoon als 'vlees' kopen. Orgaanvlees, zoals pens, een klein beetje lever, nier, hart, long, tong. Eventueel een groentemix van rauwe gepureerde of licht gekookte groenten.

Wat niet mag: varkensvlees, gekookte/gerookte/verhitte botten, botten die te hard zijn (die je dus niet zelf doorgeknipt krijgt). Lees vooral ook de beginnersdocumentatie hier op barfplaats.

Je zou hier eens kunnen zoeken op 'eliminatiedieet'. Daarbij voer je een menu van 1 bepaalde diersoort totdat de klachten verdwenen zijn, en dan voeg je steeds een diersoort toe. Wanneer je dier weer klachten krijgt weet je zo precies waar hij allergisch voor is, en wat je voortaan dus niet meer moet voeren. Is een beetje gedoe, maar het resultaat is dat je alle vrijheid hebt om voortaan een mooi gevarieerd menu samen te stellen zonder het risico dat je woef weer allerlei nare klachten krijgt.
Je zou dus bijvoorbeeld kunnen beginnen met eend of konijn, een diersoort die Izzy nooit eerder heeft gehad. Als je aan hele prooidieren kunt komen hoef je in het begin ook niet te puzzelen met de juiste verhoudingen per dag/week.

Over de juiste verhoudingen zou ik me als ik jou was nu sowieso niet al te veel zorgen maken. Rauw voeren is hoe dan ook beter dan brokjes voeren en het allerbelangrijkste is nu dat je woef van zijn klachten af komt! Of dat hij iets te zwaar of te licht wordt of iets teveel orgaan of bot binnenkrijgt is daarmee vergeleken van ondergeschikt belang. (Voor even, 't moet niet te lang duren natuurlijk :) )
Hou er wel rekening mee dat de klachten de eerste 1 of 2 weken wat kunnen verergeren, dit is vanwege het ontgiften.

Heel veel succes, het lijkt me vreselijk om je beessie zo te zien lijden en niet goed te weten hoe je het nu moet aanpakken.

Post je vragen hier dan ook vooral :)
Door ellenned
#1494124
Als het om een overgevoeligheid van granen gaat, let dan ook op dat je geen diersoort geeft die dat eet, ik merk aan Yilla dat ze dan gelijk jeuk heeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door