Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door deja
#1490930
Ik lees wel eens dat vlees helemaal niet geknipt of gesneden hoeft te worden, ik snij het nl. altijd in stukken.
Er word beweerd dat een hond knip kiezen heeft.
Ik heb het al eens geprobeerd met een lap pens maar voor Beau is het hap slik weg ook al is het 1 pond hij kauwt niet slikt het zo door.
Kan ik dan maar beter blijven knippen of snijden met spiervlees en pens of toch hele lappen geven.
Door Mevroi Kruim
#1490976
Ik zou een grotere lap proberen zodat hij hem niet in een keer weg kan krijgen en echt moet knippen. Een keer een kilo lijkt me niet zo'n probleem voor een Golden.
Wat ook kan is het andere eind vasthouden, als hij daar tenminste niet nog schrokkeriger van wordt.
En pens heb ik wel eens aan een paal gebonden met een stuk touw zodat meneer de schrokkert het niet in 1x kon inslikken.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1491043
Hier krijgen ze pens maar eens in de 2 a 3 weken.
Juist omdat de lap dan zo groot wordt, dat ze hun kiezen wel moeten gebruiken.
Vlees snij ik alleen voor mij reu in wat kleinere stukken, omdat hij er bijna in gestikt is. De dames krijgen gewoon grote stukken.
Gebruikersavatar
Door kira
#1491259
Hier is één Dame, nl. Dame, die pens en vlees standaard hap slik weg doet. Formaat waarop we starten met kauwen (of knippen) is volgens mij een lap pens van meer als 3 kilo. Ik geef haar inmiddels steeds meer hele prooien (of dingen als hele eend zonder filet, hele gans etc) zodat ze nog iets doet met haar gebit. Bot doet ze per definitie ook gewoon slik weg en niet kraak slik weg.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1491288
voor vince knip ik het wel, die staat anders zo te klooien, slik het door, kotst het weer uit, slik het door enz enz enz....
de andere 2 doen het keurig..knagen
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1491302
Tika eet keurig, daar doe ik niets mee.
Sanne eet botwerk netjes. Maar vlees, pens en lever moet zo snel mogelijk naar binnen, zodat het dan regelmatig bleef steken. Ik wil dat niet meer, dus snij het voor haar in grove stukken.
Door Borke
#1491418
Ik snij niets, voor Sofi zou het niet uitmaken, die eet als een dame en kauwt alles honderd keer.
Borke zou alles gewoon doorslikken zonder te kauwen als ik het zou knippen.
Hij heeft "geleerd te kauwen" dor grote stukken aangeboden te krijgen, net zoals Olga zegt  :biggrin2:
Door henneke
#1491479
Bo krijgt alles in grote stukken maar voor Storm knip ik het vlees in brokken die klokt het in 1 keer naar binnen en staat daarna zo ontzettend eng zijn maag in te trekken en onrustig rond te lopen tot de lap goed zit in zijn maag dat ik elke keer weer doodbang was dat hij nog eens een maagtorsie zou krijgen , daarom knip ik het voor hem . prooidieren en botten eet hij trouwens wel netjes het gaat alleen om de lappen vlees en pens ed .
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#1491821
Pens knip ik niet, dat kunnen ze prima zelf. Eigenlijk knip ik niets...alleen als ze onverhoopt een keer binnen moeten eten, dan portioneer ik alles in hapslikweg-stukken, zodat het niet piepend mijn hele huis door gesleept wordt.  ::)
Door Malamoods
#1491930
Hier ook zo'n hap-slik-weg-typje... ::) Ik geef dus grotere stukken die niet in één keer naar binnen kunnen. Ik geef dus ook maaltijden van wisselende grootte. Soms krijgen ze 400 gr. in een maaltijd, maar ook wel eens een hele kilo. Ik snijd eigenlijk bijna nooit iets, alleen als een stukkie vlees zo'n twijfelachtige grootte is (zo van kan het wel in één keer naar binnen, of eigenlijk net niet), dan snijd ik 't in hapklare stukkies. Maar het allerliefste heb ik dat ze zelf kauwen...
Gebruikersavatar
Door pike
#1492225
Ik snij hier alles in stukken of repen omdat het anders in een slurp naar binnen gaat. Ik zou best heel graag hele stukken willen geven maar hoe groot moeten de lappen dan wel niet worden. 7 ons pens is het grootste wat ik geprobeerd heb met als resultaat:  Slurp  >:( . Het wordt gewoon veels te groot voor die van mij. Neem Pike, die krijgt per week zo'n 850 gram spiervlees. En dat is best wel veel, hij eet 4% van zijn gewicht. En nog kan ik geen grote lappen geven. Zelfs als ik maar 1x in de week vlees zou geven en 1 keer in de week een lap orgaan gaat het in een keer naar binnen. En dan zou hij de rest van de week uitsluitend bot kunnen krijgen. Dat gaat gewoon niet goedkomen. Dus snij ik repen, want een lapje van 120 gram slikt hij uiteraard ook zo in en dat vind ik link. Gevoelsmatig kan een klein lapje eerder blijven steken dan een grote lap  :-\
Maar daarom probeer ik dus wel altijd het vleesbot zo groot mogelijk te geven. Dus bijvoorbeeld liever een karkas van 3 ons dan drie eendenekken van elk zo'n 100 gram (want dat is maar 3x knippen  :()  of als de nekken 150 gram zijn dan is het maar 2x knippen.. En die nekken knipt hij 1x sinds hij ze een keer in zijn geheel heeft ingeslikt en zijn maag ze vervolgens na 5 minuten weer er uit gooide, waarna Armagnac zijn kans schoon zag en er met een van zijn nekken vandoor ging! Ik heb hem nog nooit zo beteuterd zien kijken  :biggrin2:
En ik geef ook liever een halve kip of half konijn  of zo, met alle vlees er nog aan, zodat ik niet apart vlees hoef bij te geven. Want dan werkt het wel, dat knippen.
Dus eigenlijk zou ik wel eens willen weten, welke honden van 15 kg hele lappen krijgen en hoe groot die lappen dan zijn. Want niet alleen bij Pike gaat het zo, ook bij de andere twee.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1492280
pike schreef:
Dus eigenlijk zou ik wel eens willen weten, welke honden van 15 kg hele lappen krijgen en hoe groot die lappen dan zijn. Want niet alleen bij Pike gaat het zo, ook bij de andere twee.
Dames van mij zijn 16 kg en krijgen gewoon hele lappen. DIt kan varieren van 200 gram tot 1 kg. Ligt eraan wat ze krijgen. Mijn reu van 20 kg krijgt het in kleinere stukken. Met pens krijgt hij wel een hele lap, maar krijgt dan ook meteen een kilo en dan 2 a 3 weken geen pens meer. 2 van de dames krijgen met pens 1 1/2 kg.
Ook krijgen ze hier weleens een hele kip. Het is hier vooral de reu die hap slik weg doet.
Door deja
#1492344
[quote="pike"]
Dus bijvoorbeeld liever een karkas van 3 ons dan drie eendenekken van elk zo'n 100 gram (want dat is maar 3x knippen  :()  of als de nekken 150 gram zijn dan is het maar 2x knippen.
Mijn kippennekken wegen maar ong. 35 gr. wat zijn dat voor kippen als ze wel 150 gr. wegen. 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door