Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1492147
Hai hai,

Even een andere vraag. De kat van mn zus had ietsje verhoogde nierwaardes. Tanden schoon laten maken (onder narcose) toen ging hij snel bergafwaarts...

Nu zijn die waarden gelukkig toch weer ietsje gedaald (hij zit net boven de norm), maar hij is enorm afgevallen laatste maanden, heeft slechte vacht zoals veel kale plekjes en beetje plukkerig, (ik vond zijn urine onwijs stinken, nog erger dan van Nicky destijds en die had hele hoge waarden ivm pkd/cnf) en hij gaf veel over. Hij heeft wel weer eetlust en drinkt dus veel... Momenteel doet hij het gelukkig wel weer iets beter en blijken de waardes dus nu redelijk goed (minimaal boven norm, maar wel weer gedaald) en heeft hij niks met de schildklier oid. Bloedtesten voor gedaan.

Kan het zijn dat hij een voedselintolerantie heeft of zou dit uit een bloedtest naar voren gekomen moeten zijn?

Weet iemand of dat dezelfde symptomen kan geven ongeveer als bij nierfalen?

Mijn andere vraag dan ... als het dat zou kunnen zijn, kun je daar zelf achter komen dmv een eliminatie dieet en zo ja, wat houdt zo'n dieet precies in en hoe elimineer je??

Hij krijgt brokjes voor de nieren en zachte prut voor de nieren sinds kort, maar is altijd al een brokkenkat. (ze wilde deze week over naar CB, maar ze moeten er niks van hebben, ondanks dat ze alles eigenlijk wel lusten  :o  :-\)

Haar da zegt waarschijnlijk allergisch voor vlooien (ineens), maar ze hebben geen vlooien! Hij zei wel wat vlooieneitjes gezien te hebben... mijn zus zegt echter dat ze dat regelmatig checkt ivm 2 katten en een hondje en dat ze al tijden geen vlooien meer hebben...

Iemand ideeën of herkenning? (het ziektebeeld wat hij vertoont met afvallen e.d. is al enkele maanden, iig weken)

Groetjes Es
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op vr 22 jan 2010, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#1493410
Heb je al de zoekfunctie gebruikt?

Intolerantie kan, blijft moeilijk om t op afstand te zeggen.
Mijn allereerste insteek zou zijn om een koolhydraat-vrij kvv te geven.. oa diabetes-versies zijn daar geschikt voor.

Andere optie is de lange weg... ca6 weken lang slechts 1 diersoort voeren, als er verbetering optreed ga je een 2de diersoort [voorzichtig] toevoegen... paar weken later 3de soort etc

Versvoer is beter voor elke kat maar zeker voor nierpatienten [meer vocht, minder onnatuurlijke stoffen]
#1494905
"grappig"
max, mijn rode kater zat ook ietsjes bovenin de marge met zijn nieren..
zijn tanden en kiezen waren uitermate slecht.. en die zijn dus ook verwijderd en schoongemaakt (wat er nog schoon te maken viel)
en daarna doet hij het eigenlijk ook niet echt lekker meer..
hij is magerder, zijn vacht is plukkerig idd.. en hij lijkt zich ook niet echt happy te voelen..

nu krijgt max voornamelijk bibi kvv.. iets wat geschikt zou zijn voor nierkatjes..
en hij krijgt vasotop.. speciaal voor zijn nieren..
ik heb hem nog niet laten nakijken op nieuwe waardes.. omdat het niet mijn kat is en de eigenaar hiervoor allemaal moet betalen..
de laatste rekening was 685 euro..  :o    gelukkig wel verzekerd.. maar blijft evengoed nog genoeg over vw de eigen risico..
dus we doen t hier even rustig aan..
t viel me alleen op dat de kat van jouw zus dus hetzelfde meemaakt nu..
en ik vraag me persoonlijk af of het niet ook te maken kan hebben met naween van de narcose e.d.
het is toch een hele ingreep voor zon beestje..
#1495087
spreeuwtje schreef: "grappig"
max, mijn rode kater zat ook ietsjes bovenin de marge met zijn nieren..
zijn tanden en kiezen waren uitermate slecht.. en die zijn dus ook verwijderd en schoongemaakt (wat er nog schoon te maken viel)
en daarna doet hij het eigenlijk ook niet echt lekker meer..
hij is magerder, zijn vacht is plukkerig idd.. en hij lijkt zich ook niet echt happy te voelen..

nu krijgt max voornamelijk bibi kvv.. iets wat geschikt zou zijn voor nierkatjes..
en hij krijgt vasotop.. speciaal voor zijn nieren..
ik heb hem nog niet laten nakijken op nieuwe waardes.. omdat het niet mijn kat is en de eigenaar hiervoor allemaal moet betalen..
de laatste rekening was 685 euro..  :o    gelukkig wel verzekerd.. maar blijft evengoed nog genoeg over vw de eigen risico..
dus we doen t hier even rustig aan..
t viel me alleen op dat de kat van jouw zus dus hetzelfde meemaakt nu..
en ik vraag me persoonlijk af of het niet ook te maken kan hebben met naween van de narcose e.d.
het is toch een hele ingreep voor zon beestje..
Ja dat weet ik idd ook niet.. het is wel al enige weken terug. Ik kan mij wel voorstellen dat in die eerste week bijv. de waardes juist omhoog gaan, als er bacterien in het bloed zijn gekomen bij het schoonmaken van de tandjes....

Mijn zus geeft brok en heeft dus nierbrokken meegekregen  :-\ Wat ik overal lees is dat brok juist een boosdoener is voor niertjes en ze wil dan ook over op vers, maar dat lukt dus nog voor geen meter.

Zijn waardes zijn inmiddels wel weer ietsje gezakt, maar blijven iets boven de norm en dus is er dan al sprake van CNF/PKD. Dit kan nog jaren goed gaan, maar kan ook ineens omdraaien (was bij onze Nicky ook).
#1495146
Ik heb hier ook een kater met een vermoedelijke voedselintolerantie, volgens mijn da dan...
Daar waar ik hem net een paar maanden op de kvv/barf heb dus das balen!  :(
In mijn geval is het een jonge kater (2 jr+3mmd) die verder lichamelijk gezond is maar zichzelf sinds 3 weken regelmatig kaal plukt(groeide het net weer wat aan, hoorde ik hem vannacht weer likken en plukken), dus vermoed ik toch wel lichtelijk een combi met gedragsprobleem (hij is een oosterling dus een een zenuwenlijer, niet dat ze dat allemaal zijn)
Tenzij iemand wel eens gehoord heeft van zo´n extreme ontgiftingsreactie?
#1495574
Hier dan de "zus van Es"...
Ik zal ff een update plaatsen, want sinds gisteren eten beide katten zonder mokken de CB  ;D .

Gisteren was ik zelf de hele dag weg en vriendlief zou opnieuw beginnen met het proberen de CB door het voer te mengen. Telefonisch hield hij me op de hoogte. Ik had CB diabetes voor Kyros (die met beginnende nierproblemen) besteld en voor de andere had ik CB eend meegenomen. De andere smaken wilden ze niet eens proeven namelijk  :-\
Haal ik zaterdagnacht een "plak" uit de vriezer, zie ik dat ik CB diabetes voor de HOND heb meegekregen  :o  Onze pup helemaal blij uiteraard, maar ikke nie... Dus dan om te testen beide katten maar de eend voor laten schotelen en waarempel.... Moeder de gans heeft haar hielen nog niet gelicht of ze eten het gewoon... (trouwe schatjes zijn het toch  :biggrin2: ).
Kyros loopt gewoon te "vragen" naar z'n voer , dus hoop dat het zo blijft zodra ik de diabetes variant heb..!
#1495581
Guida schreef: Hier dan de "zus van Es"...
Ik zal ff een update plaatsen, want sinds gisteren eten beide katten zonder mokken de CB  ;D .

Gisteren was ik zelf de hele dag weg en vriendlief zou opnieuw beginnen met het proberen de CB door het voer te mengen. Telefonisch hield hij me op de hoogte. Ik had CB diabetes voor Kyros (die met beginnende nierproblemen) besteld en voor de andere had ik CB eend meegenomen. De andere smaken wilden ze niet eens proeven namelijk  :-\
Haal ik zaterdagnacht een "plak" uit de vriezer, zie ik dat ik CB diabetes voor de HOND heb meegekregen  :o  Onze pup helemaal blij uiteraard, maar ikke nie... Dus dan om te testen beide katten maar de eend voor laten schotelen en waarempel.... Moeder de gans heeft haar hielen nog niet gelicht of ze eten het gewoon... (trouwe schatjes zijn het toch  :biggrin2: ).
Kyros loopt gewoon te "vragen" naar z'n voer , dus hoop dat het zo blijft zodra ik de diabetes variant heb..!

Hahahah nou eindelijk dan! Mooie foto ;) haha...

Ik hoop dat bijv. Tannetje jou wat tips kan geven ook ivm andere smaken van CB, zodat je ook kunt afwisselen en niet slechts 1 smaakje hoeft te geven elke keer.

Ik mixte het met rundervet en kipfilet voor Nicky, maar misschien is dat voor Kyros nog niet nodig en kun/mag je gewoon verschillende varianten geven... er zijn hier genoeg mensen die daar een antwoord op hebben en hopelijk geven  :)

x
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door