Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#1490816
Hoi Yvette,

Bij Gunnar zijn ze verwijderd toen hij 2-3 jaar was en ik was wel gewaarschuwd voor ander gedrag, maar daar is niets van gebleken, ook niet qua gedrag van andere honden naar hem  :) :)
Door Sella
#1490836
Bij mijn teef is er veel verwarring ontstaan omdat ze anders rook en dan moesten ze allemaal ruiken en daar was ze niet altijd blij mee.
Ik ben nu aan het overwegen wat het nu aan ellende oplevert en wat het als evt verbetering zal opleveren als ik ze verwijder.
Ik zal als het echt net zo erg is als bij mijn vorige hond meteen verwijderen, na alle stappen doorlopen te hebben natuurlijk, wij waren al 3 jaar bezig.

Het kan dat een onzekere hond nog wat onzekerder wordt omdat hij anders ruikt en de andere honden daar op reageren.
Een kruidje roer me niet zou nog wat feller kunnen reageren omdat ze iedere keer maar aan den kont moeten ruiken.

Ik heb vooral verschil qua interaktie van andere honden op mijn hond gemerkt.
#1491839
Ik had de vraag ook neer gelegd bij de gedragskiniek voor dieren in Utrecht en ik kreeg een heel snel antwoord. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe de contacten met de kliniek als prettig ervaar. Fijn om met dit soort vragen ergens terecht te kunnen, ook al wisten ze nu geen antwoord. Het wordt wel serieus genomen.
Ik mocht het bericht verspreiden dus hieronder de reactie van de gedragskliniek.

gr.

Yvet

***********

Beste mevrouw van Veldhuijsen,

Hartelijk dank voor uw, zeer relevante, vraag.

Ik heb met Matthijs Schilder uw vraag besproken en ook hebben wij wetenschappelijke literatuur geraadpleegd. Helaas moeten wij u melden dat er op dit moment nog onvoldoende duidelijk is wat de effecten zijn van het verwijderen van anaalklieren op het gedrag van honden.

Ik neem aan dat de ingreep bij deze hond zal plaatsvinden op grond van medische redenen. Uit ervaring als dierenarts weet ik dat anaalzakontstekingen soms heel erg hardnekkig of regelmatig terugkerend zijn. Omdat dit voor de hond erg pijnlijk en vervelend kan zijn, is verwijdering van de klieren soms de de enige overgebleven behandelmethode.

Het is niet uit te sluiten dat deze hond (en de ontlasting) afwijkend zal ruiken voor andere honden na verwijdering van de klieren. Ik kan mij echter ook voorstellen, dat indien deze hond regelmatig ontstoken anaalklieren heeft (gehad) deze op dat moment ook afwijkend ruikt voor andere honden.

Hopelijk zal toekomstig wetenschappelijk onderzoek meer duidelijkheid geven over de invloed van deze ingreep op gedrag.

Ik hoop dat deze informatie behulpzaam is en indien u nog meer vragen heeft, of specifiekere vragen, dan zal ik ze graag beantwoorden.
Met vriendelijke groet,

Namens het team van de Gedragskliniek voor Dieren.
Isabelle van Eijk

Dierenarts en medewerker O&O
Faculteit Diergeneeskunde
Departement Dier in Wetenschap & Maatschappij
Divisie Ethologie en Welzijn
Adres: Yalelaan 2, 3584 CL, Utrecht, kamer 355
Postbus 80166, 3508 TD Utrecht, Nederland
T: + 31 (0)30 2534373
F: + 31 (0)30 2537997
Door Lizzy
#1491999
Niet met honden. Wel met katten. Geen verschil gemerkt behalve dan dat mijn kat gigantisch opknapte. Ik had meerdere katten. Ook in de omgang met de andere katten heb ik geen verschil gemerkt. Nou weet ik wel, een hond is geen kat :g: :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door