Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marriedone
#1490643
Hallo allemaal!

Ik ben Kristina en we hebben 2 honden (Bram een mopshond van 18 maanden en Taiga een amstaff van 11 jaar) en 2 katten (Billy een kruising van 7 jaar en Kumba een rode britsekorthaar poes van 11 jaar) die momenteel alle 4 KVV eten. Ze doen het er erg goed op. Wij zijn er mee in aanraking gekomen door de fokker van Bram. Hij is afgespeend op KVV. Toen ben ik meer gaan lezen over vers vlees voeding (schaamde me rot dat ik het nooit eerder geweten had dat brokken zo slecht kunnen zijn) en toen hebben wij Taiga en de katten ook op KVV gezet. Binnen een paar weken begonnen ze echt te veranderen! Mooiere vacht en minder ontlasting. (erg handig als er een opruimplicht is  :D )

Ik wil ze zo nu en dan wat snacks geven die gezond zijn. We hebben altijd wel ergens een kalfshoef liggen voor Bram en Taiga krijgt zo nu en dan een gerookt oor of een gepofte varkensneus. Ook geef ik de katten af en toe een kippennek. Die heb ik ook weleens aan de honden gegeven maar ze gingen die in 1 keer inslikken en ik vond dat een beetje eng eigenlijk.

Wat geven jullie als gezonde snack?
Ook wil ik me verdiepen in het BARFen en ik vroeg mij ook af hoe jullie bijvoorbeeld een stuk vlees geven aan de hond. Gewoon in hun bak? Gaan ze er dan niet mee lopen door het huis? Ja misschien stomme vragen, maar ben een beginner  ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1490660
Hoi Kristina, welkom hier!
Super dat je hondjes al op kvv zitten, groot verschil hé met brokken  ;)

Je vragen.
Hier krijgen ze barf, dus weinig snacks tussendoor, het is iedere avond bijna feest om ergens op te kauwen.
Soms krijgen ze tussendoor wat gedroogds, bv pensstaafje, kippennek, bullepees.
Kalfshoef zou ik niet geven, vindt ikzelf best gevaarlijk en hard. Gerookt oor en gepofte neus, tja is wel bewerkt, zou mijn voorkeur niet hebben.
Je kunt ook bv 1 of 2 dagen van kvv vervangen door barf, bv een lekker vleesbot of een lap vlees om op te kauwen.
Zou dan wel kiezen voor diersoorten die niet in je kvv zitten, dan voegt het ook nog wat toe.
In deze rubriek staat bovenaan beginnersdocumentatie, die is erg leerzaam om te lezen.
Die kippennekken kan geen kwaad als ze ze heel doorslikken, die verteren wel. Voor je eigen gemoedsrust kun je er keer met de hamer op slaan, dan zijn de botjes erin al wat voorverteerd.
Een kippennek is ook wel erg klein en slikken ze vaak heel door. Grote dingen zoals een kipkarkas, eendennek, konijnkarkas zullen ze ws wel op gaan kauwen.
Evt kun je die ook in begin wat voorbewerken met de hamer.

Hier krijgen ze te eten in hun voerbak, 3 buiten en 2 in de bench.
Voorheen gaf ik ze ook weleens in de keuken op een kleed en daar bleven ze dan netjes hun voer opeten en geen gesleep.
Al vindt ik in de tuin makkelijker.
Door Paula1976
#1490713
Hallo Kristina,

Welkom!

Onze pup van 15 weken (en 3 kg), barft na eerst 3 weken kvv gehad te hebben volledig.

Hij krijgt de lappen vlees (nou ja, voor hem zijn het eerder lapjes, 70 gram per keer, haha!) en vleesbot e.d. gewoon in zijn bak.
Die zet ik in de keuken op een kleedje, in het begin ben ik er steeds bij blijven staan en iedere keer dat hij van het kleedje afging met zijn buit heb ik hem weer op het kleedje gezet. Op dit moment is hij een konijnenpoot een het eten en keurig op het kleedje.

Afgelopen maandag heb ik voor het eerst vlees gedroogd om te gebruiken als snack. In de oven op 50 graden met de deur op een kier. Ik heb kippenvleessnijdsel gebruikt. En het resultaat is super!! Ook de hoeveelheid die overbleef viel me reuze mee! Een deel knip ik in kleine stukjes voor beloning en de rest laat ik groter, als traktatie. Ik heb toch liever puur natuur dan wat je bij de dierenwinkel koopt en waar allerlei E nummers in zitten en koolhydraten, suiker enzo. Wel koop ik bij de dierenwinkel gedroogde visjes. Liggen bij de kattenafdeling, hier zitten geen toevoegingen in en Tico vind het heerlijk!

Al met al zat het zo'n 10 uur in de oven, wel bakpapier gebruiken ipv alu folie, wat ik eerst deed, daar plakt het nml aan vast.
Ik ga zeker vaker drogen!!!

En misschien komt er ooit nog wel eens een droogmachientje, die kan dan gewoon in de garage staan!

En geleidelijk aan gewoon lekker wat barfmateriaal toevoegen! Het is een genot om ze te zien smullen! En barf heeft ook een positiever effect op hun gebit dan kvv, ivm het kauwen.

Kippennek, konijnkarkas, kippenkarkas, eendennek, kwartels (evt. heel), zalmkoppen en graat......hier gaat het erin als koek!! Net zoals het vlees en de organen. Kijk inderdaad wel even wat er al in de kvv zit.

Je mopshond kan bovenstaande ook prima eten, je amerikaan kan ook wel lamsribben, runderstrot, haaskarkas e.d. krijgen. Maar ik zou beginnen met eendennek, kippenkarkas e.d. Checken of hij goed kauwt en niet te gulzig is. Als hij erg gulzig is kun je het vleesbot ook vasthouden en dat hij het dan uit je hand eet.

Succes!
Door Roef & Hidde
#1490716
welkom hier :)

net wat May Linn al schreef,door dat ze barfen krijgen ze al veel kauwwerk.
af en toe een kong met gedroogd spul er in of in de zomer een bevroren kong. og gedroogde kipfilet of iet dergelijks.

als je wilt gaan barfen lees je eerst goed in(info genoeg hier :))

mijn hond eet of in de bench of buiten,dus geen gesleep door huis.
wat fijn dat je nu al een positief verschil ziet bij je dieren :)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1490741
roefje schreef: welkom hier :)

net wat May Linn al schreef,door dat ze barfen krijgen ze al veel kauwwerk.
af en toe een kong met gedroogd spul er in of in de zomer een bevroren kong. og gedroogde kipfilet of iet dergelijks.

als je wilt gaan barfen lees je eerst goed in(info genoeg hier :))

mijn hond eet of in de bench of buiten,dus geen gesleep door huis.
wat fijn dat je nu al een positief verschil ziet bij je dieren :)
oja een kong is ook een echte aanrader!
Door Marriedone
#1490748
Ja verschil zien wij zeker! De katten wogen namelijk op een gegeven moment nog maar net 3 kilo (na 7 jaar brokken) en van 1 van de katten heb ik het gebit moeten laten reinigen. Nu na bijna 1 jaar wegen ze allebij bijna 5 kilo! :o Ik geef de katten wel wat vaker een kippenvleugel of nek. Maar ik weet nog niet goed hoe ik daar een maaltijd van zou moeten maken. (dat ga ik wel ff zoeken hier)

Bram eet altijd al in zijn bench dus dat is wel handig. Taiga eet graag op een matje dus dat moet ook wel lukken. Ik ben alleen zo bang dat ze kunnen stikken in een bot of graat. Ook al weet ik dat als dat zo makkelijk was, mensen hun honden en katten niet zouden laten Barfen  ::) Ook de onzekerheid of ik wel voldoende geef... :-\
Ik heb wel gemerkt dat Taiga snel kan reageren op verschillende voedingen. Zo gaf ik haar een tijdje Smuldier en daar ging zij echt ontzettend van poepen. Vooral de pensvariant. Daarna is zij Naturis gaan eten en dat gaat perfect vanaf dag 1 tot nu. (een paar maanden)

Ik ga zeker hier even verder snuffelen en lezen en dan stap voor stap een keer wat proberen. Hm, zo'n kong kan ook wel een idee zijn...

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1490784
Marriedone schreef: Ja verschil zien wij zeker! De katten wogen namelijk op een gegeven moment nog maar net 3 kilo (na 7 jaar brokken) en van 1 van de katten heb ik het gebit moeten laten reinigen. Nu na bijna 1 jaar wegen ze allebij bijna 5 kilo! :o Ik geef de katten wel wat vaker een kippenvleugel of nek. Maar ik weet nog niet goed hoe ik daar een maaltijd van zou moeten maken. (dat ga ik wel ff zoeken hier)

Bram eet altijd al in zijn bench dus dat is wel handig. Taiga eet graag op een matje dus dat moet ook wel lukken. Ik ben alleen zo bang dat ze kunnen stikken in een bot of graat. Ook al weet ik dat als dat zo makkelijk was, mensen hun honden en katten niet zouden laten Barfen ::) Ook de onzekerheid of ik wel voldoende geef... :-\
Ik heb wel gemerkt dat Taiga snel kan reageren op verschillende voedingen. Zo gaf ik haar een tijdje Smuldier en daar ging zij echt ontzettend van poepen. Vooral de pensvariant. Daarna is zij Naturis gaan eten en dat gaat perfect vanaf dag 1 tot nu. (een paar maanden)

Ik ga zeker hier even verder snuffelen en lezen en dan stap voor stap een keer wat proberen. Hm, zo'n kong kan ook wel een idee zijn...

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!
Is gewoon een kwestie van uitproberen, en dan wen jezelf ook aan het geven van bot.
Rauwe botten zijn flexibel/buigzaam, kijk maar eens naar zo'n kippenvleugelbot en knip eens door met schaar of snoeischaar, dan merk je ook het verschil.
Tekort komen gebeurt ook niet snel, zeker niet als je kvv erbij voert, dan komen de hoeveelheden barf die erbij geeft niet zo nauw.
Hiervoor geldt als je 50% of meer kvv voert per week dat de barf die de andere dagen voert niet in percentages hoeft te berekenen.
Zou wel niet teveel orgaan bijvoeren, omdat dit al zat in kvv zit bij de meeste.
Door Roef & Hidde
#1491147
@ marriedonne,organen(dus ook pens) werken laxerend dus als je hond een paar dagen smuldier pens krijgt dan kan ze idd heel erg gaan poepen ;)
Door Hertog
#1491359
Pas op met binnen voeren. Het is alweer meer dan een jaar geleden dat ik in mijn onbenul als beginnend barf geefster de hond zijn zalmkop in de woonkamer gaf................................De lucht..................dat wil je niet weten.
Sinds die dag eet hondje buiten. Alles. Onder een afdakje. Als het eens flink regend spoelt de gront toch weer schon.
Door **Jolanda**
#1491491
Als je de rekenhulp gebruikt en je aan de 'regels' houd kan er weinig mis gaan.
Bang voor vaststkende botjes hoef je niet te zijn. Speur maar eens door het forum heen (gebruik de zoekoptie maar) en je zult maar een heel enkel verhaal lezen waarbij het (bijna) mis is gegaan.

Volgens mij gaat er nog meer mis met de botten die je in de dierenwinkel kunt kopen dan met de botten die wij voeren ;)

Dat je onzeker bent, is logisch, bijna iedereen vond het wel akelig of spannend de eerste keren als hij/zij barf voerde.
Als je straks alles weet wat je moet weten (en dat lijkt heel veel) en eenmaal begonnen bent, zul je merken dat het na een paar weken 'van zelf' gaat.

Oh hier eten ze gewoon binnenshuis, als ze het vlees op de grond leggen veeg ik daarna met een doekje alles op, doekje in de was en klaar.
Door marye
#1491571
Ik geef inderdaad ook wel gedroogde dingen als snack.
Meestal iets van gedroogde long of gedroogde runderslokdarm.
Mijn leveranciers verkopen dat naast de versproducten.
Caja eet wel binnen, ze sleept er soms een beetje mee.
Mijn vloer is goed reinigbaar en met wat dettol en een doekje is het weer als nieuw.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door