Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door suziester
#1489910
Ik heb een vraagje over de ontlasting van Wilson.

Hij eet al vanaf jongs af aan BARF en is net 1 jaar oud geworden. Hier geen problemen mee verder.

Maar het valt me de laatste tijd op dat hij nooit lange sigaren legt maar altijd klein korte drolletjes van 1 a 2 cm.
De kleur is goed. De ene keer wat witter en harder als hij veel bot gegeten heeft, de andere keer wat zachter.
Maar ik zie hem altijd veel moeite doen met het uitpoepen ervan.
Om even grafisch te zijn, zn hele anusje staat dan echt helemaal bol en dan komt er met moeite 1, 2 of 3 keuteltjes uit. Hij lijkt geen pijn te hebben.

Ook valt het mij op dat hij soms iets van een korstje aan de buitenkant van zn anus heeft zitten. Zit dan helemaal vast alsof het een stuk vel is. Heb het er een keer perongeluk afgehaald maar bloede daarna een klein beetje. (heel klein beetje, alsof je bij jezelf een heel klein korstje weghaalt.
Het valt me ook op dat Wilson vaak naar de toilet gaat, soms alleen graaft maar niet altijd wat doet...

Gerrit, de andere dondersteen die hier rondloopt is echt koning van de sigaar, en alles wat er uit hem komt, ziet eruit als volgens het boekje.

Is er iets wat ik in zn voeding kan veranderen zodat hij wel mooie sigaren kan breien.. en daardoor zn waarschijnlijk geïrriteerde anusje kan ontzien? Of toch maar eens even met hem naar de DA voor een evt inwendig probleem.

Tips en persoonlijke ervaringen zijn zeer welkom.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1489947
arme wilsonnepon.

ot had ook al een tijdje moeite met drol wegleggen. dat ging vooraf aan gekwaak en gemekker en dan hoorde ik stenen vallen in de kattenbak. de drollen zelf zagen er altijd mooi uit; heel compact, veel kleiner dan die van sien, maar nooit wit of krijtachtig of broos.
ik heb voor ot het totale botpercentage wat verlaagd en dat gaat goed. het zingen en kreunen op de bak is over en de drollen lijken geen stenen meer.
Door suziester
#1489958
Ja maar dat is het nou net,.. het zijn geen witte stenen...
En het vlees percentage in mijn menu'tje ligt al hoger dan de standaard BARF percentages.
Maar nog meer vlees zou natuurlijk kunnen..
ik ga mn menu nog eens onder de loep nemen!

thxx koek!
Door suziester
#1490091
4 keer in de week een kuiken, 1 a 2 keer in de week een muis.
En elke zondag een duif (1tje om te delen met zn 2e) of een hele kwartel.

Zal dat genoeg vezel zijn?

Hij vind prooidieren ook heerlijk, dus ik kan makkelijk meer toevoegen. Doe het nu alleen niet, omdat ik teveel prooi behoorlijk prijzig vind.

Koek ik heb trouwens nog een paar duifjes van de dam nodig... heb jij toevallig nog een overschot?  :D
Door Ulrike
#1490136
Bij Tammy heeft psyllium husk echt verbetering gebracht. Helaas stonden we met meneer al 4 dagen na de overstap op vers (cb) al bij de dierenarts voor een klysma  :P. Sindsdien extra water en psyllium toegevoegd en nu gaat het goed.
Door suziester
#1490140
Wat is psyllium husk precies?

Het is dus ook niet zo dat Wilson verstop zit. ik zie alleen dat de ontlasting er niet zo makkelijk uit komt. en daardoor niet in een geheel, maar in gedeeltes. Dus het zou evt dus ook een oorzaak kunnen hebben dat de keren dat de ontlasting hard is geweest de anus hiervan geïrriteerd is geraakt. En dat ik voor hem dus een menu met minder bot zou moeten samenstellen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1490169
ik kan wel 1 of 2 duiven missen.

verder denk ik dat een verlaging van het botpercentage met 5% al wat uit kan maken en mss wel genoeg zou zijn. dingen als klysma's en van die vezels met moeilijke naam zou ik nu ook nog niet aan beginnen.
en mss is het wel omdat het koud is geweest de afgelopen tijd, dan bewegen ze vaak toch iets minder en hangen meer in een mandje voor de verwarming, of waren de vleesbotjes van de afgelopen tijd net even wat kaler dan normaal.
Door suziester
#1490208
Ik ga ff met het menu aan de slag... Maar ik ga dan echt al met mn percentages richting NRV percentages... ik hoop dat ik dan nog steeds hier mag posten  ;) ;D

Wanneer mag ik bij jou ff op bezoek komen om een of 2 duifjes van jou te stelen?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door