Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Iza
#1489045
Heb veel berichten gelezen over de aardappels. Maar het is mij dus niet duidelijk.
Ik eet veel aardappels en als ik wat over heb dan geef ik het soms aan mijn hond. Vaak gooi ik het weg. Ik weet dat aardappels niet echt geschikt zijn als hondenvoer, maar waarom niet? En die zoete aardappels worden soms wel aanbevolen voor honden (net als pompoen). Waarom geen aardappels en waarom de zoete aardappels wel???

Gr. Iza
Door Stef@nie
#1489097
Ik geloof dat de (zoete) aardappelen worden gegeven aan honden die een speciaal nierdieet volgen. Ik denk voor wat extra energie? Als de hond dat niet extra nodig heeft, denk ik dat aardappelen té veel koolhydraten en zetmeel aan het menu toevoegen, waar de hond niets mee kan.
Door ashley
#1489110
Ik geef mijn hond zoete aardappel en pompoen als ontbijt omdat hij inspannings epilepsie heeft. Hij moet dus s'morgens iets met koolhydraten eten.
Door Suri&Bohdi
#1489137
die van mij eten de aardappels gewoon rauw van het veld..
lijkt me niet echt gezond maar kan ze moeilijk overal aan de lijn houden,
en ze zijn er nog nooit ziek van geworden..
Door 202Spots
#1489441
Heb veel berichten gelezen over de aardappels. Maar het is mij dus niet duidelijk.
Ik eet veel aardappels en als ik wat over heb dan geef ik het soms aan mijn hond. Vaak gooi ik het weg. Ik weet dat aardappels niet echt geschikt zijn als hondenvoer, maar waarom niet? En die zoete aardappels worden soms wel aanbevolen voor honden (net als pompoen). Waarom geen aardappels en waarom de zoete aardappels wel???
Je kan gerust wel 'n overgebleven aardappel aan je hond geven hoor,zolang het maar 'n restje is en geen hele maaltijd.
Mijn honden gaan stink winden laten wanneer ze aardappel eten,dus ik geef ze niet meer. :-X
Er zit verschil tussen gewone aardappel en bataat/sweet potato,
want bataat is geen "echte" aardappel,maar de wortel van 'n plant,
het is makelijker om te verteren dan gewone aardappels en bevat veel Vit.A.

zie ook in engels:
Boiled potatoes: the more colorful the potato (like gold and purple), the healthier it is. Red and brown potatoes are harder for dogs to digest, but sweet potatoes, which are not true potatoes, but the root of a flowering plant, are a good source of vitamin A.
http://www.petfinder.com/pet-nutrition/ ... diets.html

Hier 't nutritional vergelijking tussen witte aardappels en bataat.....
Both white potatoes and sweet potatoes contain a variety of nutrients. Here’s the comparison:
7-ounce white potato with skin: 220 calories, 5g protein, 51g carbs, 20mg calcium, 115mg phosphorus, 2.8g iron, 16mg sodium, 844mg potassium, 4g fiber, .22mg thiamin, .07mg riboflavin, 3.3mg niacin, 16mg vitamin C

7-ounce sweet potato: 208 calories, 3.5g protein, 49g carbs, 56mg calcium, 110mg phosphorus, 1g iron, 20mg sodium, 693mg potassium, 5g fiber, 4350 RE vitamin A, .14mg thiamin, .13mg riboflavin, 1.2mg niacin, 49mg vitamin C.
Door Lizzy
#1489462
Als ik een aardappeltje over heb, geef ik het ook aan de honden hoor. Ja, er zit koolhydraten in. Maar van een aardappeltje gaat geen hond dood natuurlijk. Ik zou alleen niet te vaak en teveel aardappel geven.
Door lianneke
#1489565
Mijn lievertjes eten ook de aardappels zo van het veld. Hoe rotter hoe lekkerder..... T,enige wat ik er van merk is dat ze er soms vreselijk van ruften!!! :naughty: :naughty:
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1496018
Ik geef zo´n 2á3 keer per week een aardappeltje wat over is na onze maaltijd. Hij vindt het heerlijk en hij mag best dikker worden, dus dacht ik dat dit wel een extraatje is voor hem. Of kan ik beter iets anders geven om aan te komen? Meer voer geef ik al, 4%.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1496141
ik heb ooit gehoord dat ze windhonden die racen aardapels geven om beter te herstellen , dit gaven ze dus om na de verzuring van de spieren sneller aan te sterken.....
weet iemand hiervan het precieze verhaal?
Door 202Spots
#1496165
WillyP schreef: Ik geef zo´n 2á3 keer per week een aardappeltje wat over is na onze maaltijd. Hij vindt het heerlijk en hij mag best dikker worden, dus dacht ik dat dit wel een extraatje is voor hem. Of kan ik beter iets anders geven om aan te komen? Meer voer geef ik al, 4%.
De % is 'n leidingsgraad, elke hond is anders...
Wanneer je hond wat dikker mag wezen,dan zou ik liever de % voeding verhogen, of vettere vleessoorten geven.
ik heb ooit gehoord dat ze windhonden die racen aardapels geven om beter te herstellen , dit gaven ze dus om na de verzuring van de spieren sneller aan te sterken.....
weet iemand hiervan het precieze verhaal?
Hmm daar heb ik nog nooit van gehoord... :-\
De greyhounds worden trouwens wel de grootste "couch potatoes" genoemd...
ze slapen het liefste 22 uur per dag ;)
Door Iza
#1496368
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga ook een x van die zoete aardappelen proberen. Ik eet ze lekker zelf op en als Rocky geluk heeft dan blijft voor haar ook wat over  ;D
Door smurfie
#1496852
Hallo,
Een jaar of 17 geleden toen ik mijn duitse herder had, Toen zei mijn instructeur een rauwe aardappel af en toe was goed voor zijn vacht?? Of dit klopt weet ik niet, heel heel af en toe kreeg ie een kleintje rauw; ik denk dt dit geen kwaad kan.
grtn
Door 202Spots
#1496872
Aardappels zijn meestal met poederachtig spul bestrooid om uitlopen tegen te gaan,
goene aardappels en de uitlopers zijn giftig, rauwe aardappels liggen zwaar op de maag,
en er zijn andere dingen die je kan geven voor betere vacht.. ;)
Ik zou echt geen geen rauwe aadrappel geven :-\
Gebruikersavatar
Door nova
#1497153
EEn gekookte aardappel als tafelrestje, daar doe ik ze hier ook n plezier mee.
En rauwe of rottende aardappels , zo van het veld?
Ik heb echt het idee dat ze dat hier eten om braken op te wekken, Dat is in elk geval altijd het gevolg  :-\
Door 202Spots
#1497263
nova schreef: EEn gekookte aardappel als tafelrestje, daar doe ik ze hier ook n plezier mee.
En rauwe of rottende aardappels , zo van het veld?
Ik heb echt het idee dat ze dat hier eten om braken op te wekken, Dat is in elk geval altijd het gevolg  :-\
Of ze gaan kotsen omdat ze verrotte piepers hebben gevreten :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door