Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1488000
Het gaat hier om een weekmenu voor 4 doezen waarvan 3 dezelfde  hoeveelheid krijgen en 1 iets meer(=reu)
De percentages zijn 50% bot 30% spiervlees en 20 % orgaan. Maar omdat ik niet ieder dag orgaan geef en op zaterdag een flinke lap pens geef ik eigenlijk alleen maar bot en spiervlees.

Maandag: kipkarkas+haaspellures (175 gr.+175 gr.) reu (210 gr.+210 gr.)

Dinsdag: haaskarkas+hertenvlees (175+175) reu (210+210)

Woensdag: kalkoennnekken+orgaanmix kippenhartjes en maagjes (175+150) reu(210+180)

Donderdag: parelhoenkarkas+haaspellures (175+175) reu (210+210)

Vrijdag: kipkarkas+hertenvlees (175+175) reu(210+210)

Zaterdag: pens zo'n 400-600 gr.

Zondag: zalm of zalmkop+ei

de 2de week wil beginnen met runderstrot+hertenvlees dan de rest van week 1 volgen met op donderdag dan een orgaanmix van lamshart en kippenlever

Nog even ter verduidelijking het gaat hier om 3 teefjes van om en nabij 15-16 kg( 1 weegt 22 kg moet dus afvallen!) en een reu van 18 kg. Ik weet dus niet of ik met de verdeling van bot en spiervlees goed zit.....valt nog niet mee zo'n menu maken. Ben nog een leek  :D

Ben nu echt benieuwd of ik een beetje op de goede weg ben :)
Tips zijn welkom net zoals suggesties.
Laatst gewijzigd door Doezengek op di 19 jan 2010, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#1488037
Wat zijn je percentages?? Het lijkt alsof je bijna evenveel bot als vlees voert. Ik kom net terug van sporten en ben mn hersencellen daar vergeten.. Zou je je percentages even kunnen neerzetten?

Ik neem aan dat je runderpens hebt?? Dan heb je 6 verschillende diersoorten + vis. Dat is prima.

Je orgaan is nog niet compleet, je mist nier en lever. Dit is maar een klein deel, maar je hond heeft het wel nodig!
Persoonlijk zou ik de pens en zalm wat uit elkaar halen. B.V. pens naar donderdag. Het zou kunnen dat je hondjes dan wat slapper gaan poepen als je pens en zalm achter elkaar doen..

Verder: Je gaat barfen, dus je bent zeker op de goede weg ;)
#1489541
Je schrijft dat je 50% bot en 30% spiervlees wilt voeren, maar in de verdeling is het 50-50. De zalmkop zou de hoeveelheid vleesbot verhoudingsgewijs dan wat opkrikken, maar er staat zalm of zalmkop. Die snap ik dus ook niet helemaal.

Verder komt er wel lever in voor, maar alleen in week 2. Het is dus belangrijk in de gaten te houden dat je dan wel genoeg lever voert. Ik weet niet of het goed is om in een keer een dubbele portie lever te voeren, wellicht is het verstandiger dat wekelijks terug te laten komen. (Ook met het oog op de laxerende werking.)

Oh en daarbij goede tip van Nadia, pens en zalm een dag na elkaar kan de poeperitus tot gevolg hebben...

Ik denk dat je zeker op de goede weg zit :D
#1489554
Met 1x in de week pens kom je ook qua percentages over de gewenste percentages heen (ruim 14%)
Zou dan zelf kiezen voor bv 1x in de 2 weken een pensdag (7%) of ene week een pensdag en andere week half pens en half andere orgaan.
Als je op 20% uitkomt kwa orgaan, geef je dus 6% ander orgaan, zou dit dan ophogen naar 10%.
Rest ziet er helemaal prima uit!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door