Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Binno
#1485974
vraagje over de dosering...

ik heb capsules van Melvita van 500mg bernagie olie met 10mg vitamine E erbij
hoeveel mag een hond van 42kg hier maximaal van hebben per dag?

ik had hier ergens gelezen 1ml bernagie olie per 10kg, of 8 capsules van 500mg voor een hond van rond de 40kg, maar dat was dan wel zonder vitamine E erbij en daarvan lijkt me een teveel ook niet goed... :-\

(eventueel ga ik dan wel op zoek naar capsules zonder die vitamine E erbij)
Gebruikersavatar
Door Binno
#1487162
voor mensen vond ik dat (volgens de gezondheidsraad)

"de maximale veilige dosis 300mg per dag is, of ongeveer 25 keer de ADH voor vitamine E"

"in theorie zal een teveel aan vit. E een stapeling in verschillende weefsels veroorzaken, en hierdoor kan het de processen in die weefsels nadeling beïnvloeden
in de praktijk zijn er tot nu toe echter geen nadelige effecten bekend"
(bron: www.vitamine-info.nl)

geen idee hoe het met honden zit, maar als ik tot 8 capsules zou gaan dan zou ze dus 80mg vit E binnenkrijgen


en klopt het wat betreft die dosering bernagie olie op zich?
8 capsules van 500mg, lijkt me zoveel

( het is wel als boost kuur bedoeld voor de vacht, al een paar jaar een grote wat kalige plek in de vacht op de linkerflank, soms beter, nu weer erger, waar de oorzaak tot hiertoe niet van gevonden is
er werd tot vorig jaar aan een hormonale oorzaak gedacht, maar ze is nu een jaar gesteriliseerd/gecastreerd en het probleem is er dus nog,
in de zomer leek het een stuk beter, maar nu zie je weer op haar blote velletje
verder heeft ze er trouwens totaal geen last van, en ook geen andere symptomen )
 
Gebruikersavatar
Door Binno
#1487443
Lizzy schreef: Ik vond over de dosering borage olie dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 621.0.html
ja dat topic was ik ook al tegengekomen
maar omdat op de verpakkingen lagere doseringen (voor mensen) staan dacht ik toch maar even vragen voor de zekerheid ;)


over vit. E erbij zegt Solgar bvb het volgende:
Bij alle vetzuurpreparaten wordt aangeraden om voldoende (extra) vitamine E in te nemen, zodat oxidatie van de vetzuren in het lichaam wordt voorkomen.
dus het is OK dat dat erbij zit, maar ik twijfel nog een beetje over de hoeveelheid vit. E die ze dan bij 8 capsules binnenkrijgt
volgens de uitleg van de gezondheidsraad hier boven lijkt die hoeveelheid me ook nog wel mee te vallen, maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd... :-[ :-\
Door Lizzy
#1487473
Ik heb in het Nutrient Requirement of Dogs boek gekeken en de vitamine E behoefte van een hond op brokken (da's natuurlijk niet vergelijkbaar maar het is wel een aanwijzing) is: 20 IU vitamine E per kg voer waar 3300 kcal in zitten. Dat staat dan weer gelijk aan 1.1 IU per kg lichaamsgewicht. Moet ik ook weer even zoeken hoe IU zich verhoudt tot mg :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Binno
#1487510
Vitamin E

Natural
1 IU = 0.735 mg d-alpha Tocopheryl Acetate
1 IU = 0.671 mg d-alpha Tocopherol
1 IU = 0.861 mg d-alpha Tocopheryl Succinate
Synthetic
1 IU = 1 mg dl-alpha Tocopheryl Acetate
1 IU = 0.91 mg dl-alpha Tocopherol
(de vitamine E in de capsules die ik nu heb is van plantaardige oorsprong) dus ik ga makkelijkheidshalve uit van 0.7 mg
1.1 IU x 42 kg

rekenen was nooit mijn sterkste kant, maar ik kom op ongeveer 32.34 mg dat ze zou mogen hebben per dag, ja toch? ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door