Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door anneke62
#1477258
Misschien een hele blonde vraag, maar kan iemand mij vertellen of het kwaad kan als katten mee-eten van de honden-variant van KVV? Mijn drie katten krijg ik niet volledig over op KVV, maar ze willen best meesnoepen van de maaltijden van Luca. Ik geef ze dus regelmatig een klein beetje, maar vraag me nu af of dit eigenlijk wel kan?
#1477402
Dus ook al zou ik het wel voor elkaar krijgen ze helemaal op de honden KVV te zetten, dan zou dat op zich nog steeds goed zijn? Qua voedingsstoffen e.d? De groente hebben ze niet nodig, dat weet ik, maar waarom zit er dan eigenlijk geen pens in de kattenvariant?
Door Lizzy
#1477404
De meeste katten vinden pens echt niet te eten en inferieur voer. Je moet even kijken hoe je katten het er op doen. Het percentage pens is in sommige KVV's erg hoog en dan zie je toch dat je kat er naar verloop van tijd het er minder op gaan doen.
#1477407
Oké, ik zal eens kijken. Ik vraag het nu ook weer omdat de (voor mij nieuwe) Naturis die ik nu net voor Luca hen gehaald een variant is waar ook zalmolie in verwerkt zit. Eén van de katten werd dus helemaal gek toen ik Luca's bak klaar stond te maken en dat is juist degen die er tot nu toe het moeilijkst over doet om vers te eten.

Ik ga nu eerst op vakantie, maar daarna ga ik weer eens een serieuze poging wagen om ze over te krijgen!
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1477941
Alle 3 mijn kittens (8 maanden) eten ook graag honden Naturis. Eigenlijk eten die alles wat eten is. 1 van de kittens gaat er regelmatig vandoor met een penslap als ik die aan de honden wil geven.
Al mijn katten geef ik Bibi kipmix voor de hond. Hier zit geen pens in.
Door GoldenCavaliers
#1485906
Ik heb nu eens gekeken wat nu eigenlijk het verschil is en dat is dat de hondenvarianten minder eiwitten en meer vet bevat.Voor de katten is het eiwitpercentage een stuk hoger en het vetgehalte lager.Ik heb gewoon de labels van CB vergeleken om te zien wat er verschilde. :)
Door flin
#1486236
GoldenCavaliers schreef: Ik heb nu eens gekeken wat nu eigenlijk het verschil is en dat is dat de hondenvarianten minder eiwitten en meer vet bevat.Voor de katten is het eiwitpercentage een stuk hoger en het vetgehalte lager.Ik heb gewoon de labels van CB vergeleken om te zien wat er verschilde. :)
en geldt dit dan voor alle soortjes/merken kvv?
Door GoldenCavaliers
#1486239
flin schreef: en geldt dit dan voor alle soortjes/merken kvv?
Ik denk het wel,omdat een kat in tegenstelling tot een hond zijn energie uit eiwitten haalt,en een hond haalt zijn energie uit vetten.(Correct me if i am wrong)
Door flin
#1486253
GoldenCavaliers schreef: Ik denk het wel,omdat een kat in tegenstelling tot een hond zijn energie uit eiwitten haalt,en een hond haalt zijn energie uit vetten.(Correct me if i am wrong)
##bliep## wrong ;D
Door flin
#1486344
er zijn 4 stoffen die kunnen omgezet worden in energie:

koolhydraten worden omgezet in monosachariden zoals glucose, fructose en galactose,
vetten in vetzuren en
eiwitten in aminozuren
(en alcohol in suiker)

het uiteindelijke doel van deze voedingsstoffen is het leveren van energie, alhoewel koolhydraten, eiwitten en vetten ook andere belangrijke functies vervullen
koolhydraten  leveren de snelle energie;
vetten worden gebruikt als energie-reservoir voor tragere en langdurige inspanningen terwijl
eiwitten noodenergie leveren indien bv. koolhydraten tekort schieten

eiwitten kunnen aan het eind van hun "levens" cyclus eveneens als energiebron verbruikt worden..
alle voedselcomponenten eindigen als energiebron.

de dagelijkse energie,  is de energie voor het basaal metabolisme ( alle activiteiten van een lichaam in rust zoals hartwerking, ademhaling, urineproductie,…en de energie voor de activiteit (dagelijkse activiteit +sport)
eiwitten worden niet op dezelfde manier opgeslagen als vetten en koolhydraten
eiwitten zijn de bouwstenen voor de vorming van de lichaamsweefsels (spieren, organen, huid, bloed, …) en dienen eigenlijk niet als energieleveranciers,
eiwitten kunnen ook afgebroken worden en omgezet in energie in noodsituaties
Door GoldenCavaliers
#1486491
Ja leuk verhaal ,maar nu heb je me nog steeds niet verteld wat dan volgens jou de reden is van het eiwit/vet verschil mbt energie voor katten versus honden.
Door flin
#1486516
niet dus...geen verschil

carnivoor = carnivoor, verbruik van caloriën blijft 't zelfde,
een kat zou met minder (bewerkte) groente genoegen nemen itt nond, en dus is er meer ruimte voor eiwit uit vlees

geef 'n kat of nond veel vet, en òf hij gaat aan de dunne, òf krijgt een problemo aan z'n alvleesklier
daarnaast zitten er tè weinig vitamines in vet, dus zou je een dier tekort doen door dus minder vleesch te voeren
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door