Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mirj@m
#1485485
Hoi hoi,

Inmiddels ben ik met al mijn katten helemaal over op Barf. Bevalt prima, ze doen het er allemaal goed op!
Nu hebben ze sinds ik over ben op barf allemaal vrij licht gekleurde ontlasting, zeg maar licht bruinig. Ik heb gehoord dat dit zou kunnen komen doordat er teveel bot in het menu zit. Klopt dat? Mijn menu bestaat voor bijna 50% uit vlees/bot.
Of heeft het een andere oorzaak?

Voornaamste vraag is eigenlijk: kan het kwaad?

Groetjes,

Mirjam
Door flin
#1485543
mochten de keutels uiteenvallen als poeder, (knijp er n's in.. :-X ) dan denk ik idd dat ik ervoor zou kiezen minder bot te geven

als de keutels een dagje in de bak liggen, zul je ook zien dat ze snel licht verkleuren, en vlot opdrogen

licht-bruine poëpkleur kan ook komen door orgaan (lever oid) eten, wat laxerend werkt, maar de ontlasting zal dan niet poederig zijn

kan 't kwaad?
als de katzels zich goed kunnen ontlasten waarschijnlijk niet, aan de andere kant zou je kunnen bedenken dat iets minder bot int menu meer ruimte laat voor dus meer vleesch int menu

als je wilt kun je je menu hier plaatsen, dan kijken en denken er meer mensen mee  :)

 
Door Mirj@m
#1486076
Ze vallen idd wel een beetje uit elkaar... Maar ik weet dan niet hoe lang die drolletjes er al liggen want ik schep niet iedere dag de bak uit.
Mijn menu is als volgt:

                    Ochtend:         Avond:          Tussendoor:
Maandag:     Orgaantjes      Kippennek
Dinsdag:       Carnibest        Kippennek     Kuikentje
Woensdag:   Kippennek      Smuldier
Donderdag:   Rundvlees      Kippennek
Vrijdag:         Orgaantjes     Blik
Zaterdag:     Kippennek      Carnibest       Kuikentje
Zondag:        Kippennek      Geitenvlees

Orgaantjes = kippenhart, -lever en - maag
Smuldier = vlees, niet compleet, deze gaat binnenkort uit het menu en wordt vervangen door iets anders, maar ik heb nog iets van 8 pakjes in de vriezer en die moeten even op.

Ik krijg binnenkort wat andere dingen erbij, paardenvlees, parelhoenvleugels en konijnenkarkassen. Die moet ik dus nog ergens in het menu frommelen. Ik vind er namelijk momenteel te veel kip in zitten, dus wil wat meer afwisseling.

Ik heb geprobeerd een menu te maken met 50% vlees/bot, 20 % vlees, 20 % orgaan en 10 % bijproduct.
En voor het gemak en omdat ze het zo lekker vinden krijgen ze 2 keer per week carnibest en 1 keer blik. Die reken ik niet mee bij het uitrekenen van de percentages trouwens.

De hoeveelheid heb ik helemaal uitgerekend op 2% van het lichaamsgewicht, ze krijgen dus bij elke maaltijd een evengrote hoeveelheid. Voor mijn katten bij elkaar komt dat neer op 325 gram per maaltijd.

Af en toe krijgen ze als tussendoortje nog een muis (althans, 2 katten want dat zijn de enige die muizen eten) en ongeveer 1 keer per week delen ze een sardientje als extraatje.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Laatst gewijzigd door Mirj@m op zo 17 jan 2010, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1486234
als 'k je menu zo nareken, kom 'k op:

17 % orgaan
52 % kipnek
5 % kuikens

en 'n sardien en muis en blik en cb reken 'k dan als compleet en dus niet mee int menu
~
'k zou er voor kiezen om minder vleesbot te serveren, en een eitje mag er nog bij
  je afwisseling wordt aan gewerkt, dus komt goed!

kwartels en duif zijn ook mooie en lekkere pakketjes voor de katzels
Door flin
#1486314
je kunt proberen 't ei te klutsen door de smuldier,
zelf pak 'k 'n ei wel n's als 'k ben vergeten wat uit de vries te halen,
en er 3 grote zeurpieten voor en onder m'n sokken lopen  :biggrin2:

maar idd; kuikens zijn ook prima
Door Mirj@m
#1486384
flin schreef: je kunt proberen 't ei te klutsen door de smuldier,
zelf pak 'k 'n ei wel n's als 'k ben vergeten wat uit de vries te halen,
en er 3 grote zeurpieten voor en onder m'n sokken lopen :biggrin2:
Daar heb ik dus een kast vol blikvoer voor :D
Dan wel merken zonder graan en rommel..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door