Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1486262
Ik maak me toch weer wat zorgen om het gewicht van mijn kitten van 8 maanden.

Ik heb 3 kittens uit hetzelfde nest, 2 katers en een poes. Moeder van de kittens is een Ragdoll en paps een htk. Ze zitten alle drie op barf/kvv en prooidieren.
Mika woog 29-12-2009 6,2kg. Vandaag weegt hij 6,1kg. Kwa gewicht is er dus wel een ons af maar kwa uiterlijk lijkt hij alleen maar dikker te worden. Hij ziet er liggend ook echt uit als een zoutzak.
Voor zijn gewicht zou hij 175gr moeten krijgen maar hij krijgt 150gr. Vanaf vandaag gaat hij 125gr krijgen. Ik waak op al het eten van alle katten als een havik, zodat hij maar niet meer eten binnen krijgt. Maar ik zie hem uiterlijk alleen maar dikker worden.
Ik weeg alles nauwkeurig af voor iedere kat en trek de prooidieren af van het geheel.
Mika is altijd al de dikste uit het nest geweest en als kitten had hij al een hangbuik. Zijn broer is een ons zwaarder dan hem maar lijkt kwa uiterlijk lichter dan hem. Ik heb soms ook het idee dat Mika moeite heeft in zijn doen en laten door zijn omvang. Als je Mika aanraakt en aan zijn vel zit is zijn vel ook wel 2x zo groot te zijn als zijn hele lijf. Zijn jas is dus veel groter als zijn lijf.

Wat kan ik het beste doen? Nu 125gr geven voor een paar weken en dan naar de 100gr gaan? Helaas hebben al mijn katten nu de brokken de deur uit zijn altijd honger. En dan vooral beide kitten mannen. Vandaag ga ik proberen 3x daags iets te geven, 2x prooidier en 1x barf. Ze krijgen normaal 2x per dag eten.
Door flin
#1486289
dit was toen onze cornish 1.5 jaar was:

Afbeelding

nu, zo'n 2 jaar verder lukt dit ècht niet meer, hij is niet veel meer gegroeid, wel uitgezwaard, niet vet overigens, maar wel wat dikke 'binnenbillen'  ;D

hij eet gemiddeld (dus omgerekend gemiddeld per 3 dagen) zo'n 140 gram, en weegt tegen de 5 kilo
~

z'n ontlasting is goed?

hoelang geef je nu precies 'zelf samengesteld' vers? (geen 'atkins'-effect meer?)
Door ibbi
#1486388
lieve schat je hoeft je echt geen zorgen te maken! 
je bent pas een paar weken bezig met minderen, afvallen gebeurt het beste héél langzaam bij de kat.
houd lekker een maand lang hetzelfde voergewicht aan. 

als hij over een half jaar b.v.  een halve kilo kwijt is dan is 't prima. 
met ragdollbloed weet je toch soms niet hoe zwaar ze kunnen worden. ik vind 6 kilo geen gek gewicht hoor.
onze teddybear, ( oma is ragdoll )  is ruim 7 kilo. gewoon een super forse kat. zonder heel vet te zijn.
zijn broertjes zijn 6 kilo.  de zusjes zijn een stuk lichter, Joon is zelfs maar 3,5 kilo .

prima gewicht dus... houdt 'm gewoon netjes op dit gewicht,  want hij groeit nog wel een jaartje tot echte volwassenheid.  100 gram lijkt me wel uiteindelijk wat weinig maar dat merk je vanzelf over een paar maanden. 

het dikker lijken kan in de vacht zitten, vertrouw de weegschaal maar  ;)
Door Borke
#1486558
Overigens hoeven nestgenoten helemaal niet dezelfde bouw en een vergelijkbaar gewicht te hebben, ook niet als ze allemaal hartstikke gezond zijn. De een heeft nou eenmaal meer genen voor een groot stevig lichaam meegekregen dan de ander  :)
Wij hebben wel eens Maine Coon zusjes gefokt die allemaal slank waren en qua gewicht varieerden tussen de 5.5 en 7.5 kg...
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1486763
[quote="flin"]
Afbeelding

hoelang geef je nu precies 'zelf samengesteld' vers?
[/quote]

Jaaaaaa, dat is precies wat je bij Mika kan doen.

Ze eten al vers vanaf dat ze 8 weken oud zijn. Alleen stond er voor de niet vers eters brokken en dat aten ze dus ook.
Ik keek tot ze 6 maanden oud werden nooit naar de precieze hoeveelheid die ze te eten kregen. Hoorde veel, een kitten moet eten hoeveel hij kan eten. Na de castratie is Gijs van een spille poot veranderd in een forse kat. Hij is een ons zwaarder dan Mika maar oogt lichter.
Nu zijn alle katten over op vers en zijn de brokken weg.

[quote="ibbi"]
lieve schat je hoeft je echt geen zorgen te maken!  
je bent pas een paar weken bezig met minderen, afvallen gebeurt het beste héél langzaam bij de kat.
houd lekker een maand lang hetzelfde voergewicht aan.  

als hij over een half jaar b.v.  een halve kilo kwijt is dan is 't prima.  
met ragdollbloed weet je toch soms niet hoe zwaar ze kunnen worden. ik vind 6 kilo geen gek gewicht hoor.
onze teddybear, ( oma is ragdoll )  is ruim 7 kilo. gewoon een super forse kat. zonder heel vet te zijn.
zijn broertjes zijn 6 kilo.   de zusjes zijn een stuk lichter, Joon is zelfs maar 3,5 kilo .

prima gewicht dus... houdt 'm gewoon netjes op dit gewicht,  want hij groeit nog wel een jaartje tot echte volwassenheid.   100 gram lijkt me wel uiteindelijk wat weinig maar dat merk je vanzelf over een paar maanden.  

het dikker lijken kan in de vacht zitten, vertrouw de weegschaal maar  ;)
[/quote]

Ik weet dat het erg langzaam gaat bij katten met afvallen. Er is toch een ons af nu in 3 weken. En het afvallen heeft zijn tijd nodig en moet lekker langzaam gaan bij katten.
Maar hij oogt een stuk dikker nu ik bezig ben met hun gewicht.

[quote="Borke"]
Overigens hoeven nestgenoten helemaal niet dezelfde bouw en een vergelijkbaar gewicht te hebben, ook niet als ze allemaal hartstikke gezond zijn. De een heeft nou eenmaal meer genen voor een groot stevig lichaam meegekregen dan de ander  :)
Wij hebben wel eens Maine Coon zusjes gefokt die allemaal slank waren en qua gewicht varieerden tussen de 5.5 en 7.5 kg...
[/quote]

Hun zusje weegt 3,5kg
Laatst gewijzigd door *Nikki* op zo 17 jan 2010, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1550628
[quote="*Nikki*"]
Mika woog 29-12-2009 6,2kg. Vandaag weegt hij 6,1kg. Kwa gewicht is er dus wel een ons af maar kwa uiterlijk lijkt hij alleen maar dikker te worden. Hij ziet er liggend ook echt uit als een zoutzak.
Voor zijn gewicht zou hij 175gr moeten krijgen maar hij krijgt 150gr. Vanaf vandaag gaat hij 125gr krijgen. Ik waak op al het eten van alle katten als een havik, zodat hij maar niet meer eten binnen krijgt.
[/quote]

Even een update..
Zo trots als ik was op het verlies van 1 ons aan gewicht bij Mika zo baal en snap ik het niet dat hij op 7 maart 6,6kg woog met 10 maanden oud.
Ze worden hier alleen maar dikker en zwaarder, de twee mannen kittens.

6 katten (rauw vlees katten) hebben altijd honger. Kali is sinds een paar weken terug helaas weer op br*k en bl*k want ze at geen rauw meer. Zij is de enigste die geen honger aan geeft. De andere katten weten dat Kali haar eten boven staat en meestal ben ik gelukkig de andere katten voor met het weghalen van Kali haar br*k en bl*k voer.

Ik waak als een politieagent op wat iedereen eet. Ze krijgen in totaal 125gr per dag waarvan 75gr KVV en 50gr aan prooidier/kuiken. Ik heb alle prooidieren apart gewogen en verdeeld per gewicht in zakjes gedaan. Barfen zijn ze niet gek op al krijgen ze het wel soms. Eten ze het niet dan is dat hun probleem. Gisteren gingen bij de mannen de kippennekken er goed in maar Amira (kitten poes) moest het dus niet.

Ik ben aan het proberen om foto's te maken van de kittens waar je duidelijk op kan zien hoe dik ze zijn. Helaas werken ze niet zo goed mee.
Ik merk aan de mannen dat ze met spelen bijvoorbeeld wel last hebben van een slechte conditie. Na het spelen met een dragonfly (libelle aan een ijzerdraad) gaan ze na ongeveer 10 minuten hijgend met mond open liggen. Wel kunnen ze uren door het huis achter elkaar rennen zonder problemen. Ook kunnen ze goed en makkelijk over de schutting springen (helaas).

Zou ik ze nou nog minder te eten moeten geven of moet ik me er gewoon bij neerleggen en zijn het gewoon kolossale katten. Moeder is trouwens een Ragdoll, pa onbekend.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1550772
Komen je katten vrij buiten? Als ik lees dat ze makkelijk over de schutting springen gok ik in ieder geval af en toe wel... Want dan kunnen ze ook best (zoals sommige van mijn katten doen) brokjes jatten bij andere mensen. Ik had laatst hier weer brokken-kots liggen helaas (nou ja, gelukkig kwam die troep er uit, het waren brokjes met verschillende kleurtjes, groen, oranje, ...  :-X) en heb dus ook één kat die echt te dik is.
Iets anders wat je zou kunnen proberen is kijken of het geven van een voedingssupplement zoals bv missing link door het eten helpt (helpt bij mijn katten in ieder geval tegen allergische klachten en constipatie, maar het kan ook helpen tegen een honger gevoel als ze net toevallig één stofje te weinig binnen krijgen...)

Andere optie is natuurlijk ze meer lichaamsbeweging geven, misschien niet steeds totdat ze hijgend met mond open gaan liggen, maar iets vaker kortere periodes om aan hun conditie te werken spelen met die dragonfly??

Allemaal opties die bij mij tot nu toe helaas ook nog niet helpen bij mijn rood-witte vetzakje, maar goed, zolang hij bij de buren binnen sneakt en brokjes gaat eten en zeker zolang er bij andere buren nog brokjes buiten staan ben ik bang dat daar weinig aan te doen is  ::)
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1551074
Ze mogen altijd in de tuin en in beperkte maten mogen ze overdag over de schutting. Ik vind ze veel te jong om geheel hun eigen gang te laten gaan. Gelukkig hebben ze overdag niet veel behoefte aan over de schutting te gaan. Dit hebben ze wel na het avond eten. Heel typisch, eten op en weg zijn ze. Dus we doen nu voor het eten het kattenluikje dicht. Ik wil ze zekers niet over de schutting in het donker.

We spelen dagelijks met ze. Maar net als bij hierboven geschreven is helpt het niet.
Door maddoc
#1552677
ik zou ze kritisch bekijken, dus bevoelen en wanneer de ribben, ruggewervels, heupbeenderen niet heel goed meer te bevoelen zijn en/of het middel verdwenen is (laat staan dat het breder uitloopt naar achteren) of er een vetkwab tussen de achterpoten hangt dan zou ik me daar zekers niet bij
neer leggen.
Is dat het geval dan krijgen ze nog te veel aan calorieen binnen en zou je idd  verder moeten gaan minderen.
En daarbij niet uitgaan van het huidige gewicht maar van het streefgewicht.
De meesten hebben hier niet meer dan 100gr/dag nodig.

Je zou ook nog eens kunnen kijken naar de kvv die je voert en de hoeveelheden toegevoegde olien en of er (kippen)vel bij doorgedraaid wordt.
En eventueel van kvv veranderen of helemaal zelf gaan samenstellen.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1552740
[quote="maddoc"]
ik zou ze kritisch bekijken, dus bevoelen en wanneer de ribben, ruggewervels, heupbeenderen niet heel goed meer te bevoelen zijn en/of het middel verdwenen is (laat staan dat het breder uitloopt naar achteren) of er een vetkwab tussen de achterpoten hangt dan zou ik me daar zekers niet bij
neer leggen.
Is dat het geval dan krijgen ze nog te veel aan calorieen binnen en zou je idd  verder moeten gaan minderen.
En daarbij niet uitgaan van het huidige gewicht maar van het streefgewicht.
De meesten hebben hier niet meer dan 100gr/dag nodig.

Je zou ook nog eens kunnen kijken naar de kvv die je voert en de hoeveelheden toegevoegde olien en of er (kippen)vel bij doorgedraaid wordt.
En eventueel van kvv veranderen of helemaal zelf gaan samenstellen.
[/quote]

De vetkwab tussen de achterpoten is bij Mika al te zien vanaf dat hij goed begon te lopen . Ik ken hem niet zonder vetkwab. ;D  ;D
Gijs kreeg de kwab na zijn castratie.
Ribben voel ik als ik druk op de kast en ruggenwervel is wel voelbaar als ik ze aai.

Als ik uit zou gaan van een streefgewicht van 5,5kg zouden ze met 3% 165gr mogen hebben en met 2% zouden ze 110gr mogen hebben.
Ga ik uit van een streefgewicht van 5kg mogen ze met 3% 150gr en met 2% 100gr.
Ze zijn vergeleken hun zusje en hun leeftijd erg groot, dus een streefgewicht van 5kg is na mijn idee niet realistisch. 5,5kg zou kunnen misschien. Maar 165gr is zekers te veel en 110gr denk ik dat ze op dit moment helemaal gek worden en tegen de muren op gaan springen.

Ze krijgen hier 2x per dag eten omdat dit zo beter uitkomt. Om 12 uur en dan op wisselende tijden 's avonds. Om 12 uur heb ik een stel dolle tijgers in de keuken. Zelf zo erg dat als ik een kastje opentrek, ze in de kastjes boven het aanrecht springen om te kijken of er eten ligt. Dit zijn dan 5 dolle katten. 2 ervan heb ik nu redelijk kunnen temmen dat ze op een bepaalde afstand blijven mekkeren, maar hou maar eens 3 dolle, super snelle kittens tegelijk weg  :-X

Normaal krijgen ze ook zelf samengesteld maar daar zijn ze heel moeilijk mee. Van mijn laatste bestelling heb ik helaas een deel de kliko in mogen gooien omdat het bedorven was. Nu heb ik dus niet in huis wat ze wel lusten. Dus moet ik hiermee even wachten tot de volgende bestelling. Zelf malen houd dus in dat ze maar één prakje lusten en dat is van kip, eend en kalkoen. Dit kunnen ze dus niet dagelijks eten vanwege de weinige variatie.
Verder krijgen ze Bibi kat en Bibi kip voor de hond. Hier zitten zover ik weet geen kippen vellen in en geen verkeerde hoeveelheid oliën. Naturis eten ze niet en CB eten ze slecht en is geen optie voor 6/7 rauw etende katten.
Barfen zijn ze alle niet gek op. Maar eten de honden iets, al is het maar één kat, krijgt die kat het ook. Maar ik kan en ga niet voor de 8 barfende huisdieren hier, voor een ieder, elke dag iets regelen wat ze lusten aan niet gemalen barf producten.

Maar ze krijgen nu dus maximaal 125gr, soms zelfs wat minder zodat ik de oudste en de 2 dunnetjes iets meer kan geven. Maar ze hebben zo een hongerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1552757
Als ze zo'n honger hebben zou ik toch eens die missing link proberen... nadeel van het spul is dat de enige kattenvariant die in nederland te krijgen is vegetarisch is  ::) maar het voordeel is dat het alleen natuurlijke producten zijn dus geen chemische troep, ze wel alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgen ook als het eten even niet zo gevarieerd is en ze zo minder honger hebben. Als katten (of mensen for that matter) enorme honger hebben ondanks dat ze meer dan genoeg eten is dat toch vaak een teken dat ze net van één (of meer) stofje(s) net te weinig binnen krijgen waardoor het lichaam wil blijven eten totdat ze er genoeg van hebben ondanks dat het lichaam daardoor wel veel te veel calorieen binnenkrijgt...
Door flin
#1555062
[quote="Saille"]
Als ze zo'n honger hebben zou ik toch eens die missing link proberen... nadeel van het spul is dat de enige kattenvariant die in nederland te krijgen is vegetarisch is  ::) maar het voordeel is dat het alleen natuurlijke producten zijn dus geen chemische troep, ze wel alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgen ook als het eten even niet zo gevarieerd is en ze zo minder honger hebben. Als katten (of mensen for that matter) enorme honger hebben ondanks dat ze meer dan genoeg eten is dat toch vaak een teken dat ze net van één (of meer) stofje(s) net te weinig binnen krijgen waardoor het lichaam wil blijven eten totdat ze er genoeg van hebben ondanks dat het lichaam daardoor wel veel te veel calorieen binnenkrijgt...

[/quote]

http://www.witsenburg.info/2009/nl/onze ... d-kat.html

Ingrediënten:
lijnzaad, rijstekiemen, gedroogde gist, melassestroop, zonnebloempitten, gedroogde alfalfa, wortel, gerstekiemen, zink, gedroogde kelp, lecithine, chroom gist, selenium gist, niacin (vitamine B3), pyridoxine hydrochloride (vitamine B6), knoflook, yucca Schidigera extract, riboflavin (vitamine B2), thiamine hydrochloride (vitamine B1), foliumzuur en cobalamine (vitamine B12).

~

  neejjj, dat zou 'k mijn katzels niet voeren    :o 
Door flin
#1555070
@ Nikki;

toevallig kon ik bij de dw een rol cb halen...(altijd handig voor oppas-oma's oid)  en die heb ik (katzels hè)  duzz uitgeprobeerd....

een halve rol voor 2 katzels = 125 gram per katzel...
en 's avonds zeuren, zeuren en zeuren, mieren, klagen, mij laten struikelen, de planten ineens aanvallen, ...en ga zo maar door...  :-X

'k zou je echt aanraden wat meer knaagwerk te geven, en lusten ze't njet, helemaal pech dan...  8)
honger is honger, en daar ga je voor werken...  :P
ècht, botjes enzo knauwen, hebben ze veul langer plezier van! (ook de maag dus)

 hoeveel kuikens geef je? dat zijn ook best kcal-bommetjes...
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1555074
[quote="flin"]
@ Nikki;

toevallig kon ik bij de dw een rol cb halen...(altijd handig voor oppas-oma's oid)  en die heb ik (katzels hè)  duzz uitgeprobeerd....

een halve rol voor 2 katzels = 125 gram per katzel...
en 's avonds zeuren, zeuren en zeuren, mieren, klagen, mij laten struikelen, de planten ineens aanvallen, ...en ga zo maar door...  :-X

'k zou je echt aanraden wat meer knaagwerk te geven, en lusten ze't njet, helemaal pech dan...  8)
honger is honger, en daar ga je voor werken...  :P
ècht, botjes enzo knauwen, hebben ze veul langer plezier van! (ook de maag dus)

 hoeveel kuikens geef je? dat zijn ook best kcal-bommetjes...
[/quote]

Ik ga ze ook meer bv kippennekken geven. De meeste lusten dat wel.
Ook ga ik bij mijn volgende Herby bestelling voor de honden, kijken wat ze er lekker van vinden en dan ga ik dat per kat noteren. Dan bij het proportioneren voor de honden doe ik er extra bij voor de katten die dat lusten.

Het vreemde vandaag was dat ik ze niet meer gehoord heb de hele dag nadat ik wat rust wilde van ze en ze een beetje br*k heb gegeven.

De kittens eten bijna nooit kuikens. Die eten meestal muis, rat en als het er is hamsters en woestijnratten. Ik sta er versteld van dat bv de grote ratten en hamsters eerder op zijn dan de kuikens bij de kittens.
Kyra en Spike krijgen wel dagelijks 1 kuiken. Kyra krijgt dan 100gr KVV en Spike 75gr KVV. De andere twee zijn nu even anti kuiken.. Deze 4 lusten ook geen ander prooidier dan kuiken.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door