Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#1484461
Is wel een domme vraag, maar hoeveel eet een gecastreerde labrador? Ik ben vergeten te wegen wat hij weegt, maar hij woog met 12 maanden 38 kilo (en toen was hij gewoon keurig op gewicht), nu is hij uitgezwaard, hij is qua ribben nog hetzelfde, dus schat hem op 40 kilo. Maar is 2% bij een gecastreerde lab te veel, of is dat een goed uitgangspunt?
Door **Jolanda**
#1484505
Ik zou die 2% wel gewoon aanhouden. Je merkt vanzelf wel of het te veel is of niet.
De hoeveelheid/het percentage verschild immers per hond.
Voor de een is 2% genoeg, voor de ander te weinig of te veel.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1484526
Ik zou denk ik ook beginnen met 2% als hij nu mooi op gewicht is.
En dan gewoon in de gaten houden, maar dat weet je zelf ook wel.


En nu weet ik dus dat het een lab is maar hoe en wat weet ik nog niet, dus ik ben even naar de bar. :biggrin2:
Door Lil
#1485018
Mij lijkt 2% te veel, maar ik zou er wel mee beginnen en dan kijken wat het doet. Op de foto ziet hij er niet te dik uit, dus dat scheelt alweer  :D :)
Door pallas
#1485054
Gaat hij nu voor het eerst over op vers? Dan kan je die 2 % wel aanhouden denk ik.
Hij moet dan toch nog overschakelen op eiwitten verteren ipv granen.
Gewoon goed in de gaten houden. Een lab die genoeg te doen krijgt wordt niet zo heel erg snel te dik hoor en ander kan je ook nog eht vet% wat aanpassen. Kennis genoeg bij jou ;)
Door Mevroi Kruim
#1485220
Gewoon uitproberen, je ziet het vanzelf.
Het verhaal dat gecastreerde honden altijd dikker worden is bepaald niet onomstreden trouwens, ik heb hier zelf een voorbeeld van een dame die helemaal niet dikker werd en mijn vorige gecastreerde honden ook niet.
Door Lil
#1485223
Mevroi Kruim schreef: Gewoon uitproberen, je ziet het vanzelf.
Het verhaal dat gecastreerde honden altijd dikker worden is bepaald niet onomstreden trouwens, ik heb hier zelf een voorbeeld van een dame die helemaal niet dikker werd en mijn vorige gecastreerde honden ook niet.
Ik heb dat ruim drie jaar lang ook gezegd en nu pluk ik de vruchten van een gecastreerde reu... hij krijgt met 28 kg slechts 300 gram per dag en eigenlijk zou hij een kilotje minder mogen wegen.
Door Anthraciet
#1485238
Ik heb hier een gecastreerde dame van rond de 25 kg, die eet normaliter zo'n 600 gram per dag en daar wordt ze (zeker nu in de winter) gewoon mager op, dus die stop ik af en toe wat extra's toen en dan krijgt ze zo'n 800 gram die dag (maar niet elke dag dus)

Daarnaast een gecastreerde reu van zo'n 40 kg en als ik hem meer geef als 600 gram, komt ie echt aan.....
Maar dat doet mijn ongecastreerde reu van hetzelfde gewicht ook hoor :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door kira
#1485349
Op het moment is die mooi op gewicht, zeker niet te dik. Het is moeilijk in te schatten. Hij heeft net een heerlijke bak barf gehad (alle beren hebben wat moeten inleveren), morgen maak ik voor hem eigen portie's. Hij vrat het op alsof die in dagen niet gehad had, maar goed, dat deed hij vroeger met de brok ook. Dat deed ik toen ook altijd in een voetbal. Das wel jammer met barf, dat je het niet ergens in kunt doen. Dit is echt het type kauwen, nooit van gehoord. Ik start met 800 gram een dag, kan ik evt. dan nog weer kleiner maken. Hij kan op het moment niet veel doen, hij heeft knal roze voeten, er zit helemaal geen hoornlaag op, hij loopt echt op eieren. Weet niet of dat komt omdat hij te weinig heeft gelopen (lijkt mij vreemd, in de kennel ligt beton, de speelplaats stoeptegels, en hij zal toch echt wel iedere dag met een andere hond op de speelplaats gezeten hebben) of samenhangt met zijn huid.
Door pallas
#1485519
kira schreef: Op het moment is die mooi op gewicht, zeker niet te dik. Het is moeilijk in te schatten. Hij heeft net een heerlijke bak barf gehad (alle beren hebben wat moeten inleveren), morgen maak ik voor hem eigen portie's. Hij vrat het op alsof die in dagen niet gehad had, maar goed, dat deed hij vroeger met de brok ook. Dat deed ik toen ook altijd in een voetbal. Das wel jammer met barf, dat je het niet ergens in kunt doen. Dit is echt het type kauwen, nooit van gehoord. Ik start met 800 gram een dag, kan ik evt. dan nog weer kleiner maken. Hij kan op het moment niet veel doen, hij heeft knal roze voeten, er zit helemaal geen hoornlaag op, hij loopt echt op eieren. Weet niet of dat komt omdat hij te weinig heeft gelopen (lijkt mij vreemd, in de kennel ligt beton, de speelplaats stoeptegels, en hij zal toch echt wel iedere dag met een andere hond op de speelplaats gezeten hebben) of samenhangt met zijn huid.
Ik denk eerder dat ie teveel op het beton heeft gelopen. Als ie toch al last van zijn huid heeft is eelt ook zomaar van de zooltjes afgesleten :-\
Arme Foppe, doet zo'n zeer aan je pootjes.
Berkenteerolie schijnt te helpen om de voetzooltjes weer stevig te krijgen.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1486758
Onze labradorreu van 30kg krijgt 4% van 31kg. Maar hij doet ook heel veel. Dik wordt hij totaal niet, eerder dunner als ik wat minder geef. Het scheelt natuurlijk heel erg wat de hond doet op een dag.
Gebruikersavatar
Door kira
#1486788
WillyP schreef: Onze labradorreu van 30kg krijgt 4% van 31kg. Maar hij doet ook heel veel. Dik wordt hij totaal niet, eerder dunner als ik wat minder geef. Het scheelt natuurlijk heel erg wat de hond doet op een dag.
wat doet die van jullie op een dag en hoe oud is die? 4% allemensen dan eet die meer als een kilo op een dag. Foppe zou er wel blij mee zijn trouwens, zo veel eten.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1486869
Klopt, hij eet zo´n 1240gram per dag. Maar hij gaat ook mee op jacht 1x per week (in december 2x per week) en dat is echt flink werken voor hem, met plezier overigens. Loopt daarnaast 2x per week met mij mee als ik ga paardrijden zo´n 15km, ook dan is het best aanpoten voor hem, maar bij thuiskomst trekt hij nog rustig een sprintje naar de poort als hij los is. Dan fietsen we daartussen een kleiner rondje, bijna elke dag zo´n 7km. En natuurlijk ook rustdagen, maar dan wordt hij wat onrustig. En hij loopt eigenlijk overal mee naartoe, naar de winkel op het dorp, kinderen ophalen bij school, overal waar hij maar mee naar toe kan.

Maar dik worden doet hij totaal niet, ik moet zelfs uitkijken dat hij niet te dun wordt. Volgende maand moet hij voor een enting dan laat ik direct zijn ontlasting nakijken voor wormen, maar ik denk zelf niet dat hij ze heeft. Het is echt zijn gestel. Zijn moeder en oma waren ook ranke labradors.

Hij is trouwens 3 jaar oud, in de bloei van zijn leven.
Gebruikersavatar
Door kira
#1486876
ah even oud. Foppe is alleen wel geholpen. En echte jacht zit er voor hem ook niet in. Hij gaat wel eens per week naar jachttraining, en als het seizoen begint mag hij naar behendigheid. Verder moet hij het doen met 2 keer daags een uur bos en ik denk dat ik met hem dan als het wat langer licht is samen met grote beer twee keer in de week aan de step ga. En als het ijs weg is, mag die lekker zwemmen, maar zal dan totaal toch wel wat minder actief zijn als die van jou. En hij moet van mij wel rank blijven, te dikke labradors zijn er al ruim voldoende.
Door Roef & Hidde
#1486879
ik denk dat het met barf wel mee zal vallen om een echt te dikke lab. te krijgen,roef is dan wel niet gecastreert maar krijgt 3% van 30 kilo en en is een hele ranke lab.hij krijgt uiteraard voldoende beweging,maar niet zoveel als de hond van willyP.
ik moet er echt opletten dat ik roef niet te weinig vette vleessoorten geef anders wordt hij te schraal.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door