Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#1483842
Zo.. Nu zijn alle rollen carnibest haaksbarf en de pakjes smuldier op.. Dus gaan we het grote avontuur aan! 100% BARF!

Ik heb een menu'tje gemaakt.. Kijken jullie even mee??

Kain is nu 25 kilo, bijna 7 maanden en  krijgt 3% Dit komt neer op 750 gram per dag 5250 per week. Ik heb een marge naar boven, als ik niet uit kom met de vleesbotten. In de praktijk zal ik tussen de 750-800 gram per dag uit komen..

45%  Vleesbot        2360 gr
25%  Spiervlees              1400 gr
15%  Orgaanvlees        790 gr waarvan de helft (400 gram) pens
10%  Vis                        525 gr
5%    Groentemix        260 gr

Ik ga niet invullen wat ik aan diersoorten ga geven.. Ik heb een redelijk uitgebreid aanbod. Dus ik zorg dat ik gewoon voldoende afwissel.

Maandag
525gr    Vis
200gr    Spiervlees
40          Groentemix
1 ei
Totaal 765 gram

Dinsdag
390gr    Vleesbot
240gr    Spiervlees
80gr      Orgaan
40gr      Groente
Totaal 750 gram

Woensdag
390gr    Vleesbot
240gr    Spiervlees
80gr      Orgaan
40gr      Groente
Totaal 750 gram

Donderdag
400gr     Pens
340 gr    Vleesbot
Kwark

Vrijdag
390gr    Vleesbot
240gr    Spiervlees
80gr      Orgaan
40gr      Groente
Totaal 750 gram

Zaterdag
390gr    Vleesbot
240gr    Spiervlees
80gr      Orgaan
40gr      Groente
Totaal 750 gram

Zondag
390gr    Vleesbot
240gr    Spiervlees
80gr      Orgaan
40gr      Groente
Totaal 750 gram

In princiepe is het gewoon op de maandag en de donderdag iedere dag het zelfde. Dit heb ik zo gedaan omdat vriendlief anders de kluts kwijt raakt ;) En vond het zelf ook wel makkelijk zo ;)

Dit is mijn afwisseling:
Vleesbot: Kipkarkas, parelhoenkarkas, konijn karkas, konijnenkop, krokodil karkas, haaskarkas, eendenruggen
Spiervlees: kip, haasvlies, lam, paard, hert, rundvlees (en strot)
Orgaan: kip maag/lever/hart (hier komt nog lamslever en maag/lever/hart van kalkoen EN alles van fazant bij) en runderpens
Vis: Zalmkoppen, Zeebaars en nog wat sardientjes, die voer ik totdat ze op zijn.. Daarna niet meer.
Groente: 2 verschillende mixen van rood/groen/oranje en witte groenten en verdeeld over blad/knolgroente en een beetje knoflook.

Verder krijgt hij ook een paar stukjes fruit op een dag.. Eigenlijk dat gene wat ik eet valt wat voor hem af ;)

Dat was het wel zo'n beetje.. Ben benieuwd wat jullie er van vinden...
Laatst gewijzigd door Nadia op vr 15 jan 2010, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#1483845
Oehh er ging wat mis.. :( Ben nog niet klaar met typen.. :P

Edit: Nu ben ik wel klaar ;) Tis een flinke lap geworden.. ::)
Laatst gewijzigd door Nadia op vr 15 jan 2010, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jolanda**
#1483994
Zo deed ik het in het begin ook ongeveer.
Jammer dat je geen diersoorten erbij hebt vermeld, dat was wel leuk geweest.

Verder kan ik er zo 1,2,3 niks over zeggen dan dat het er goed uitziet. De afwisseling qua diersoorten is prima dus als je dat in je menu kunt passen is het toch goed!
Door Nadia
#1484014
Tja Jol, ik heb zo veel diersoorten en dan vooral botvlees.. Dan zou ik al een menu voor 2 weken moeten maken.. En uit eerdere ervaring blijkt dat ik dan veeeeels te ingewikkeld ga doen!
Daarnaast laat ik de diersoorten een beetje afhangen van het aanbod en van de prijs.. Ik zou nu wel diertjes erachter kunnen zetten, maar in de praktijk zal het toch verschillen.. Ik let wel op dat ik niet te veel vette soorten achter elkaar geef... Dus eend en lam zal ik niet combineren..

Ik vind het wel fijn dat we nu helemaal gaan barfen..Ik was net even de vriezer aant structureren.. Zag dat ik onderop nog 4 rollen haaksbarf zalm heb liggen.. Die zal ik op de visdag gaan opvoeren..
Door **Jolanda**
#1485869
[quote="Nadia"]
Tja Jol, ik heb zo veel diersoorten en dan vooral botvlees.. Dan zou ik al een menu voor 2 weken moeten maken.. En uit eerdere ervaring blijkt dat ik dan veeeeels te ingewikkeld ga doen!
Daarnaast laat ik de diersoorten een beetje afhangen van het aanbod en van de prijs.. Ik zou nu wel diertjes erachter kunnen zetten, maar in de praktijk zal het toch verschillen.. Ik let wel op dat ik niet te veel vette soorten achter elkaar geef... Dus eend en lam zal ik niet combineren..

Ik vind het wel fijn dat we nu helemaal gaan barfen..Ik was net even de vriezer aant structureren.. Zag dat ik onderop nog 4 rollen haaksbarf zalm heb liggen.. Die zal ik op de visdag gaan opvoeren..
[/quote]

Ik weet niet hoe je portioneerd maar als je dan bijv het volgende doet met de vleesbotten (ik zet er geen vlees of orgaan bij):
Maandag: haaskarkas
Dinsdag: kipkarkas
Woensdag: parelhoenkarkas
donderdag: fazant
Vrijdag: eend
Zaterdag: konijn
Zondag: vis

Maandag; lams/geitenribben
Dinsdag: krokodil
Woensdag: Begin weer van voor af aan : haas, kip, parelhoen, fazant, eend, konijn, vis

Zo verschuif je dus steeds door. Als je dan bijv 2verschillende diersoorten aan spiervlees hebt geef je dat om de dag (maandag haas, dinsdag rund, woensdag haas, donderdag rund ect ect)
Als je dan 3 verschillende diersoorten orgaan hebt doe je hetzelfde (pas er wel de lamsnieren in) maandag rund, dinsdag kalkoen, woensdag kip, donderdag lamsnier, vrijdag rund, zaterdag kalkoen, zondag kip, maandag rund ect ect..)

Enne als je vaak genoeg doorschuift kom je uiteindelijk weer op het begin uit, hahaha.

Snap je het nog of moet ik het even uitgebreid doen en een schema van bijv een maand maken?  ;) ;D
Door Nadia
#1485873
Ik snap het helemaal!! Ik heb alleen geen fazant  >:(

Gaat helemaal goed komen!! vandaag heeft Kain Parelhoen met haas gehad.. Morgen krijgt hij haas met rund
Door **Jolanda**
#1485875
Nou dan schrap je die fazant toch ;)
Heb je nog andere vleebotten? Dan kun je die vervangen voor de fazant ;)

Misschien is het handig wanneer je zelf een schema maakt voor 4 weken met hoe je het wilt doen, in een plastic hoesje op de zolder bij de vriezer hangen (of er op plakken) dan kun je zelf iedere dag zien wat er uit de vriezer moet voor morgen....en dan weet Yordi ook wat ie moet doen ;) :P
Dan na iedere 4 weken gewoon weer van voor af aan beginnen  ;)

Om het makkelijk te houden kun je de weken van je maandmenu nummers geven. Dan pak je de weeknummers en zet die boven iedere week (dus bijv 1ste weekmenu = 5-9-13-17-21 ect tweede weekmenu = 6-10-14-18 ect derde weekmenu =7-11-15-19ect vierde weekmenu= 8-12-16-20 ect)
Dan kan het nooit mis gaan!  ;) :)
Door Nadia
#1486104
Uhhhh.. Dus ik maak 4 verschillende menu's?? EN die schrijf ik op en dan heb ik dus in princiepe een heel maand menu... (een maand heeft niet precies 4 weken, maar om het even duidelijk te maken.....

Das wel een beetje ingewikkeld hoor ;) Dan kan ik beter gewoon 1 maand menu maken.. En dan zeggen de 1ste krijgt ie dit de 2 de krijgt ie dat..
Maar omdat mijn aanbod van vlees nogwel eens varieert...
Ik denk er nog eens een keer over na
Door Anthraciet
#1486117
Ik doe niet zo moeilijk hoor, ik maak niet eens een menu, laat staan een 4-weken menu :biggrin2:

Hier komt het dus ook wel voor dat ze in een bepaalde week meer kipkarkas eten en de weken erna bijvoorbeeld wat meer geitenribben, net wat ik op dat moment veel in de vriezers heb.
Over een aantal weken verspreid zit ik dan wel weer aardig goed.

Ik kijk bij mezelf ook niet of ik elke dag 2 ons groente en 2 stuks fruit eet en dat dat dan ook nog eens moet variëren (en ik leef ook nog :biggrin2:)
Het komt allemaal niet zo nauw hoor, je moet daar gewoon je eigen draai in vinden en dan gaat het als vanzelf.
Door **Jolanda**
#1486132
[quote="Nadia"]
Uhhhh.. Dus ik maak 4 verschillende menu's?? EN die schrijf ik op en dan heb ik dus in princiepe een heel maand menu... (een maand heeft niet precies 4 weken, maar om het even duidelijk te maken.....

Das wel een beetje ingewikkeld hoor ;) Dan kan ik beter gewoon 1 maand menu maken.. En dan zeggen de 1ste krijgt ie dit de 2 de krijgt ie dat..
Maar omdat mijn aanbod van vlees nogwel eens varieert...
Ik denk er nog eens een keer over na
[/quote]

Ik bel je straks even op ;)
Door Boez
#1489963
Ik weet niet hoe Kain reageert op vis, maar het kan zijn dat vis+spiervlees+groente op 1 dag (maandag) diarree geeft.

Verder doe ik het tegenwoordig ook op deze manier hoor. Maak een overzicht van de hoeveelheid vleesbot/spiervlees/orgaan/groente per dag, maar zet er niet bij wat ik geef. Dat wisselt. Ik hou de afwisseling globaal in de gaten en ik vind het uitstekend werken zo :)
Door Lizzy
#1490563
[quote="Nadia"]
Zo.. Nu zijn alle rollen carnibest haaksbarf en de pakjes smuldier op.. Dus gaan we het grote avontuur aan! 100% BARF!

Ik heb een menu'tje gemaakt.. Kijken jullie even mee??

Kain is nu 25 kilo, bijna 7 maanden en  krijgt 3% Dit komt neer op 750 gram per dag 5250 per week. Ik heb een marge naar boven, als ik niet uit kom met de vleesbotten. In de praktijk zal ik tussen de 750-800 gram per dag uit komen..

45%  Vleesbot        2360 gr
25%  Spiervlees              1400 gr
15%  Orgaanvlees        790 gr waarvan de helft (400 gram) pens
10%  Vis                        525 gr
5%    Groentemix        260 gr

Ik ga niet invullen wat ik aan diersoorten ga geven.. Ik heb een redelijk uitgebreid aanbod. Dus ik zorg dat ik gewoon voldoende afwissel.

Maandag
525gr    Vis
200gr    Spiervlees
40          Groentemix
1 ei
Totaal 765 gram

Dinsdag
390gr    Vleesbot
240gr    Spiervlees
80gr      Orgaan
40gr      Groente
Totaal 750 gram

Woensdag
390gr    Vleesbot
240gr    Spiervlees
80gr      Orgaan
40gr      Groente
Totaal 750 gram

Donderdag
400gr     Pens
340 gr    Vleesbot
Kwark

Vrijdag
390gr    Vleesbot
240gr    Spiervlees
80gr      Orgaan
40gr      Groente
Totaal 750 gram

Zaterdag
390gr    Vleesbot
240gr    Spiervlees
80gr      Orgaan
40gr      Groente
Totaal 750 gram

Zondag
390gr    Vleesbot
240gr    Spiervlees
80gr      Orgaan
40gr      Groente
Totaal 750 gram

In princiepe is het gewoon op de maandag en de donderdag iedere dag het zelfde. Dit heb ik zo gedaan omdat vriendlief anders de kluts kwijt raakt ;) En vond het zelf ook wel makkelijk zo ;)

Dit is mijn afwisseling:
Vleesbot: Kipkarkas, parelhoenkarkas, konijn karkas, konijnenkop, krokodil karkas, haaskarkas, eendenruggen
Spiervlees: kip, haasvlies, lam, paard, hert, rundvlees (en strot)
Orgaan: kip maag/lever/hart (hier komt nog lamslever en maag/lever/hart van kalkoen EN alles van fazant bij) en runderpens
Vis: Zalmkoppen, Zeebaars en nog wat sardientjes, die voer ik totdat ze op zijn.. Daarna niet meer.
Groente: 2 verschillende mixen van rood/groen/oranje en witte groenten en verdeeld over blad/knolgroente en een beetje knoflook.

Verder krijgt hij ook een paar stukjes fruit op een dag.. Eigenlijk dat gene wat ik eet valt wat voor hem af ;)

Dat was het wel zo'n beetje.. Ben benieuwd wat jullie er van vinden...



[/quote]

Zo! Dat ziet er superstrak uit! Ik heb er niks op aan te merken, eerlijk niet.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door