Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door freddy
#148307
Hallo Allemaal :),

Wellicht weet iemand raad of kan zijn/haar ervaren licht hierover laten schijnen... graag jullie input bij het volgende:

Alweer enige maanden zijn wij omgeschakeld naar volledig versvoer (bandit) in combinatie met 2 - 3 keer per week lekkere lamsbotten. Al eerder deden wij een poging 'om' te gaan op barf helaas zonder succes. :'(

Ongeveer vanaf het nieuwe barftijdperk (altijd lastig om dit precies aan te geven) valt mij een aantal dingen op:

Er hangt zo'n typisch hondenluchtje om hem heen, had hij nooit; ???
Hij verhaart enorm; :o
Jeuk, gelukkig bijt hij niet extreem maar het is toch niet leuk... :-\

Om 'alles' uit te sluiten zijn we twee weken geleden naar de trimster geweest, zij rook precies wat ik bedoelde met het hondenluchtje. Maar kon niets ontdekken. Zijn vacht is prachtig gezond als altijd en hij is fit en vitaal, anaalklieren geleegd etc. etc. 8)

Sinds dit bezoek met kort daarop de maandelijkse anti-vlo druppels is de lucht weg, het verharen is minder (weer terug naar het 'normale' niveau) maar de jeuk blijft.

Wie oh wie weet raad, herkent dit, alle suggesties, ideeën zijn welkom, vast bedankt,

Freddy
Door Peet
#148323
He Freddy,
wat vervelend voor je hond, die klachten en jeuk.....Is het op bepaalde plekken over zit hij gewoon overal te krabben? Als het plekken zijn, zou je ze kunnen insmeren met Aloe Vera Gel, dat werkt super tegen jeuk.

Misschien kan je eens een ander merk versvoer proberen?
Er is van Carnibest een versie met eend, speciaal voor allergische honden. En anders eens kippenekken proberen ipv de lamsbotten, misschien dat dat helpt?

Er komen vast nog wel meer reakties hoor, sterkte ermee!
#148328
Peet & Lizzy bedankt voor jullie snelle reacties....

Precies begonnen zijn we.......... begin juni. Het leek mij idd ook een soort omschakelingsverschijnsel vandaar dat ik het een tijdje heb aangekeken alleen duurt dit (ook) naar mijn smaak te lang. :-\

Gelukkig heeft hij niet overal jeuk maar deze concentreert zich op het achterlijf, de heupen met name.

Omdat hij zo 'kieskeurig' is geweest met het omschakelen op vers wil ik liever (nog) niet van alles door elkaar gaan mengen/switchen :). Destijds heb ik ook Carnibest geprobeerd maar dit ging niet echt van harte ... en voor kippennekken is hij destijds zelfs 72 uur in hongerstaking gegaan .... ::) dus het liefst hou ik het even op Bandit. Doordat ik hem een lamsbotje gaf (begin juni) kwam ik erachter dat er toch weer hoop was op barf gebied maar goed dat is weer een heel ander onderwerp.... ;)

Ik hoop dat er iemand raad weet want een echte test waarbij ik weer terug ga op brokken zou ik het liefst vermijden, ik weet dat vers en met name de botjes veel beter en lekkerder voor hem is, als ik hem zo genoegelijk zie knauwen op die botten weet ik gewoon dat dit het is.

Groeten,
Freddy
#148330
Persoonlijk zou ik terug naar brokken geen optie vinden.

Maar wat zegt de producent van Bandit? Aangezien dat Tannetje dierenarts is, kan zij hier veel zinnigs over zeggen!

In de tussentijd zou je kunnen proberen om visolie en borage olie aan je hond te geven. Vooral borage-olie kan erg goed helpen bij huidproblemen!

Overigens: is 100% zelf samenstellen een optie?
#148342
mijn hondje heeft er echt maanden over gedaan om over te schakelen, ze had problemen met haar huid, jeuk ook, maar ziet er nu redelijk goed uit.
ik heb ook gemerkt dat ze wat meer ruikt dan anders, zeg maar gerust 'ze stinkt'.
ik heb toch het vermoeden dat het weer er ook mee te maken heeft.
blijf in ieder geval proberen met versvoer, je moet niet te snel opgeven, en lees een beetje rond op het forum, je zult zien dat je soms op goede ideeen komt.
btw, heb je al borage olie gegeven, ik gebruik die van de etos, de visolie extra, daar zit alles in.
gr Netty
#148360
:) Wederom bedankt voor de reacties ...

Netty geruststellend om te horen dat het voor jullie herkenbaar is.

Hihihi ... echt terug naar brokken is ook niet echt een optie hoor wat mij betreft. Er wordt met veel te veel plezier geknaagd aan de botten. ;D

Volgens de trimster was zijn vacht echt in prima conditie, geen schilfers etc.. In zijn brokkentijd kreeg hij wel regelmatig vis dus wellicht is dat het.

Zelf samenstellen wil ik zeker gaan doen maar ik dacht laat ik hem nu maar eens eerst die brokkenperiode doen vergeten met 2 - 3 keer per week wat botten en verder compleet versvoer dan zelf te gaan rommelen waarbij ik dan de kans loop dat hij afhaakt... Wel zie ik duidelijk dat hij geniet van het knagen en het versvoer ook graag eet maar dat is natuurlijk flapflap flap foetsie.
De voldoening na het kluiven is zoveel groter...

Hij heeft 1 keer de diarree gehad sinds het nieuwe verstijdperk en dat was tijdens het hele warme weer, daar hadden toen vrij veel honden last van heb ik begrepen. Maar hierdoor ben ik toch wat huiverig om helemaal 'los' te gaan en (wellicht te) snel te afwisselen met voer(merken) en/of zelf samenstellen. Als pup (ver voor mijn tijd) heeft hij ook Parvo gehad. Houdt een hond daar nog 'iets' aan over? Ik heb dat wel eens geprobeerd te achterhalen maar kon daar niet echt iets over vinden... de ene vraag leidt tot de andere. ;)

Groeten,
Freddy
Door Peet
#148427
Yoghurt werkt ook zuiverend, en is prima voor de darmpjes. Als je hond het niet lust, kan je er een lepeltje honing door doen. Ik geef het bijna dagelijks, als toetje....zalig!!!


En verder is er nog kamillethee of brandnetelthee....of karnemelk....biogarde.....allemaal zuiverend...
#148429
[quote="Lizzy"]
Het is niet geheel ondenkbaar dat jouw hond nog aan het ontgiften is. Hoewel ik wel vind dat het erg lang duurt...


[/quote]
KOBUS heeft een klein half jaar over het ontgiften gedaan,hierna nooit meer last van huidproblemen gehad!
Misschien toch nog even geduld hebben?
#148444
[quote="tieneke"] ........ KOBUS heeft een klein half jaar over het ontgiften gedaan.............. [/quote]

Tieneke bedankt, prettig zoveel bevestiging. :)Hoe/waaraan merkte jij dat Kobus aan het ontgiften was?

De 'reinigingstips' zijn ook weer handig maar ik zal voorzichtig eea invoeren. Lezen over barf/vers doe ik al ruim anderhalf jaar maar na onze mislukte poging vorig jaar is alles op de plank beland. Maar sinds twee maanden zijn we dus weer vrolijk bezig... en ook hij wordt er nu vrolijk van ;D.

Groeten,
Freddy
Door Francisca
#148456
Gek mijn hond krijgt sinds een week of drie ook Bandit en ik moet eerlijk zeggen dat hij gewoon lekker ruikt. Maar het ontgiften gaat hier via de darmen ( denk ik ).
Mika heeft geen last van jeuk. Wel heeft hij meer last van losse haren maar die pluk ik er gewoon uit. Sterkte met zoeken naar de oplossing.

Francisca.
#148610
Chasey heeft ook meer dan 3, 5 maand erover gedaan om te ontgiften hoor en ik dacht echt werkelijk dat ik een gezonde hond had daarvoor :-\, was dus ook wel zo, maar toch blijven sommige wat langer ontgiften dan een ander.
Als ik nieuwe vers vleesklanten krijg, dan waarschuw ik ze altijd voor minimaal 4 maanden ontgiften, klinkt misschien veel, maar je kan beter langer zeggen dan te kort vind ik.
Bij de meeste honden is het ontgiften: jeuk, heel veel ontlasting, heel veel verharen, smerige poepjes laten, vieze oren/ogen, stinkerige vacht.
Het ontgiften gaat bij elke hond anders en uit zich door de zwakste plekken van de hond.
Ik denk Freddy dat dat bij jou hond zijn vacht is, omdat de lucht zo penetrant is, daarbij helpt de maandelijkse gifzooi tegen vlooien en teken ook niet echt mee aan een goede snelle ontgifting.
#149069
[quote="freddy"]
[quote="tieneke"] ........ KOBUS heeft een klein half jaar over het ontgiften gedaan.............. [/quote]

Tieneke bedankt, prettig zoveel bevestiging. :)Hoe/waaraan merkte jij dat Kobus aan het ontgiften was?

De 'reinigingstips' zijn ook weer handig maar ik zal voorzichtig eea invoeren. Lezen over barf/vers doe ik al ruim anderhalf jaar maar na onze mislukte poging vorig jaar is alles op de plank beland. Maar sinds twee maanden zijn we dus weer vrolijk bezig... en ook hij wordt er nu vrolijk van ;D.

Groeten,
Freddy


[/quote]
Hoi Freddy!
Hij werd kaal op zijn kont,poten en buik,en stonk daarbij ook nog eens als een beerput :-X
Zijn zeer ernstige huidklachten plus olifantenhuid werden korte tijd na het geven van versvlees stukken minder,helaas kwam de uitslag steeds weer in mindere mate terug.
Ook ik ging twijfelen waar het aan kon liggen,gelukkig heb ik toen doorgezet ;)
Ter ondersteuning gaf ik hem Cat's Claw en Teunisbloemolie- capsules.
Verder nog een goede visolie erbij en na verloop van tijd zag je hem gigantisch opknappen.
Na een klein half jaar was hij voorgoed van zijn ellendige klachten verlost en ook zijn vacht was weer helemaal mooi aan het worden.
De Da stond versteld hoe mijn hond opgeknapte met een chronische dikke-darm ontsteking waar wij hem voor wilden laten inslapen.
Zware hartproblemen en ook nog zware suikerziekte.
Dankzij het goddelijke versvlees hebben wij Kobus 15 maanden langer bij ons mogen houden :-*
Voor mij nooit meer brokken ;)
Dus geef het de tijd en heb alsjeblieft geduld ;)
Heel veel sucses met het hondje :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door