Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1480441
Afbeelding
Hallo, ik ben nieuw hier. :biggrin2: Mijn naam is Mo, ik woon in het midden van het land en ik heb twee Shelties. Een hele grote reu en een kleine teef.
De reu kreeg op 12 oktober verleden jaar last van flinke diarree en aangezien ik al van plan was om over te stappen op KVV, ben ik dat maar meteen gaan doen. Na een dag vasten zette ik beide honden op FarmFood Fresh de complete pens variant. Aangezien ik bijna over mijn nek ga van de lucht, geef ik ze 's ochtends de brok van FarmFood HE een geperste brok en 's middags als mijn maag er wat beter tegen kan de KVV.

Mijn probleem is dat beide honden enorm zijn aangekomen sinds ze op dit voer zitten. Ik heb er verschillende rekensommen overheen gegooid, maar ik kom er niet uit waarom ze nu zo vreselijk aankomen van dit voer.
Ik heb uitgerekend wat ze vroeger aan calorieën binnen kregen en gek genoeg is die hoeveelheid precies gelijk aan wat ze nu met de HE en KVV binnen krijgen, alleen kregen ze vroeger in hoeveelheid veel meer aan brokken en blikvoer dan nu met de HE en KVV. Het blijkt dat bijvoorbeeld in blikvoer ongeveer 100 calorieën per 100 gram zitten en KVV is ongeveer 230 calorieën per 100 gram. Dus om aan dezelfde hoeveelheid calorieën te komen mochten ze vroeger twee keer zoveel voer. Dus ze krijgen nu veel minder voer en toch worden ze dikker en dikker. HELP!!! Ik ben in staat weer terug te gaan naar het blikvoer!

De reu zou 16 kilo mogen wegen, maar weegt nu 18,8 kilo! Hij kreeg 500 calorieën per dag, nu iets minder. 60 gram brokken en 100 gram KVV
De teef zou 7 kilo mogen wegen en weegt nu 8,8!!! Ze kreeg 300 calorieën per dag. En nu dus ook wat minder. Het vult een holle kies! Ze krijgt 35 gram brokken en 55 gram KVV.

Een DA in NH vertelde mij dat de verhouding tussen eiwitten/koolhydraten/vetten misschien niet goed was. Ik zie dat er wel veel meer vetten in KVV zitten dan in blikvoer. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Kan iemand mij helpen? Bedankt!
Mo
#1480460
Hoi, welkom! Leuke shelties  :D

Ik heb nog nooit calorieen geteld voor de honden, niet lang lang geleden toen ze br*k aten en nu ook niet. Ik voer op het oog, worden ze te dik krijgen ze minder en omgekeerd. Mijn honden barfen dus zolang ik de percentages in het oog houd en afwissel komen ze niks te kort.

Wel apart dat jouw honden zo dik worden van vers, de meeste honden vallen juist af na de overgang van koolhydraatrijk naar koolhydraatarm.

Ik zou je iig adviseren om te stoppen met de brok. Er zijn meer soorten versvoer dan pens, dus als je 2x per dag wilt voeren kun je voor de ochtend een andere minder ruikende soort aanschaffen. Het verteren van brok en vers gaat op een verschillende manier, alleen vers is sowieso beter.
Verder vraag ik me af of je activiteitenpatroon misschien veranderd is waardoor ze minder verbruiken.
En ik vroeg me ook af hoe oud jouw honden zijn. Jonge honden verbruiken veel, stoppen ze met groeien dan verbruiken ze duidelijk minder. En oudere honden meestal nog wat minder maar dat gaat geleidelijker.
#1480554
Welkom hier  :)

Hier werden er 2 ook dikker in de overgangsperiode naar barf.
Toen heb ik ze een tijd stuk minder eten gegeven.
Maar op een gegeven moment stabiliseerde dat en merkte ik dat ze magerder werden en kon de hoeveelheid weer wat omhoog.
Nu krijgen ze een vrij normalen hoeveelheid voeding (15kg beide, 300-400gr per dag barf).

Ik merk wel dat ze met barf een stuk verzadiger zijn, dan toen ze brok kregen.
Hoe dat met kvv is weet ik niet. Maar ik weet wel dat dat een stuk sneller het spijsverteringkanaal verlaat dan barf.
Zou je adviseren helemaal over te gaan op vers.
En zoals mevr. Kruim ook zegt, er zijn veel meer soorten dan enkel pens compleet en die stinken niet.
Denk bv aan carnibest, energique, duck.
Daarnaast zou je kunnen overwegen of je er wat vleesbotten bij wil voeren, zodat ze ook meer verzadigd zijn na het eten en ook voor de kauwbehoefte.
Lees voordat je vleesbotten gaat geven je wel eerst even in hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17448.0.html

Ik weet niet zeker ofdat de combi brok/vers wat te maken kan hebben met dat ze zo snel dik worden, maar kan me wel goed voorstellen dat dit niet meehelpt.
#1480576
Bedankt Mevroi Kruim en May Linn!
Normaal gesproken zou ik nooit geweten hebben hoeveel calorieën ze verbruiken ;D, maar omdat ze zo dik werden van zo weinig voer, besloot ik dat uit te rekenen met de gegevens uit het boek van Dr. v/d Molen. Ik heb toen ook hun basaalmetabolisme uitgerekend en daaruit bleek dat ik veel meer zou mogen voeren :o

Ik wil (nog) niet stoppen met de brokken, want eerlijk gezegd vind ik alle KVV enorm stinken. Zal wel aan mij liggen. Ik heb een zwakke maag en ben een enorme muts  :puke: En bovendien zijn tijdens de vakantie brokken toch ook wel handig en makkelijk.
Barfen is helaas niks voor mij. Ik heb ze in oktober een kippenborst gegeven. Op zich ging het goed, maar mij kon je aan de beademing leggen van de spanning. Dan zou ik dus bij iedere maaltijd compleet de zenuwen hebben dat er misschien een botje blijft steken.
Een optie is misschien vers vlees en een calcium preparaat zoals ik in het boek van Tannetje Koning heb gelezen. Maar een compleet uitgebalanceerde maaltijd voor ze bedenken is niks voor mij. Ik heb al moeite met mijn eigen eten. Ik weet zeker dat ze dan iets tekort gaan komen en dat wil ik ze natuurlijk niet aandoen.
#1482184
Hm vreemd. Ook ik heb nog nooit de caloriéen geteld. Ik voer ook met de oogjes. En stinken, ach het is ff wennen, maar als je ziet hoe lekker ze het vinden, wil je nooit geen br*k meer voeren. Blikvoer zou ik zeker niet doen, het heeft totaal geen voedingswaarde en is 80 % water. Er zijn zat merken en smaken die je helemaal niet ruikt.
#1482373
Bedankt Lia. Ik had voor vandaag Smuldier, maar dat is helemaal vreselijk. Ik heb voor morgen Duck gekocht. Het is in ieder geval handig verpakt in plakken van 100 gram en ik zie dat er veeeel minder vet in zit.
Ik weet dat de honden het super lekker vinden en dat is dan ook een reden om door te gaan. Maar die lucht is niet te harden. Ik hoop inderdaad dat ik er aan kan wennen :D
#1482752
[quote="Robian"]
Hier moet ik in de winter trouwens minder voeren als in de zomer. [/quote]

Hmmm je zou juist het tegenovergestelde verwachten? Ik zou denken dat ze in de kou meer calorieën zouden verbranden?

[quote="Hitam"]
Je kunt berekenen hoeveel caloriën in voer zitten maar die berekening klopt vaak niet. Het houdt geen rekening met de verteerbaarheid van het voer.
KVV en barf is veel beter verteerbaar en dus worden er veel meer caloriën opgenomen. Dus moet je niet rekenen maar gewoon naar de hond kijken.
[/quote]

Daar had ik nooit aan gedacht :shy:


Bedankt allemaal voor de informatie. Ik heb nog eens uitgebreid op het forum rond gesnuffeld. Wat een boel info zeg!
#1482757
tsja, mijn advies zou zijn een brok de deur uit, verder knijper op de neus en kvv voeren.

Wat ik weet is dat smuldier inderdaad erg ruikt, duck vind ik niets om te voeren, geef zelf nl bibi.

Ik voer op het oog, Gimli is ook groot voor een sheltie, hij is 49 cm. gemiddeld krijgt hij per dag 180 gram bibi per dag, maar zie ik dat hij weer dikker wordt krijgt hij minder, wordt hij te dun, dan weer meer.

In ieder geval succes ermee.
#1483240
Bij ons is het net andersom,
onze kleine Chanel is afgevallen van het verse vlees en ze was al te dun dus ik geef nu weer wat meer per dag
over twee maaltijden verspreid,
Ik heb het idee dat het niet genoeg energie geeft voor haar.
En soms geef ik eenklein beetje kwark, en kippennekjes of kippenvleugeltjes, vleesbot, ze eet het  niet en dat kan ik niet heel fijn maken.
spiervlees en vis lamshard ik moet alles pureren ze eet het anders niet
alleen kant en klaar vers vlees lust ze wel, dus als het zo blijft dan geef ik dat maar.

Groetjes Rosa..
#1483372
[quote="Jeannet & Gimli"]
tsja, mijn advies zou zijn een brok de deur uit, verder knijper op de neus en kvv voeren.

Wat ik weet is dat smuldier inderdaad erg ruikt, duck vind ik niets om te voeren, geef zelf nl bibi.

Ik voer op het oog, Gimli is ook groot voor een sheltie, hij is 49 cm. gemiddeld krijgt hij per dag 180 gram bibi per dag, maar zie ik dat hij weer dikker wordt krijgt hij minder, wordt hij te dun, dan weer meer.

In ieder geval succes ermee.
[/quote]


Mijn Smuldier ruikt echt niet
#1483677
Gisteren had ik met de reu een afspraak bij de DA omdat hij al een paar daar mank loopt. Er zijn foto's gemaakt waar niks op te zien is en ook op de testjes van de DA die er best pijnlijk uitzagen, reageren hij helemaal niet. Aangezien hij nogal sloom is en een beetje depressief wordt hij nu onderzocht op de schildklier werking. Wie weet is dat de oorzaak  :'(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door