Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1483297
Hallo,

Ik heb al eerder wat berichtjes op het forum geplaatst, maar ik zal me toch nog eventjes kort voorstellen. Ik kom uit het noorden van het land en ben sinds augustus het zeer trotse baasje van mijn prachtige zwitserse witte herder reu Raiko van (vandaag precies :biggrin2:) zeven maandjes.
Ik heb hem nu op een kvv menu van energique, carnibest (meerdere versies o.a. lam/rijst, kip/rijst, natuurmix) staan en wil 'm straks ook graag haaksbarf gaan geven (heb helaas nog steeds geen reactie terug gekregen van een leverancier hier uit de buurt..  :-\ ).
Ook zou ik 'm wel graag wat echte barfdingetjes willen geven. Ik heb daartoe het boek van Tannetje Koning al aangeschaft (..en gelezen  ;)) en heb me uiteraard ook al wat verdiept in de artikelen hier in de Barf bibliotheek.
Waar ik nog wel wat extra advies (of noem het geruststelling.. ;)) over wil hebben is het volgende:
- ik zou hem al wel graag eens een rauw eitje willen geven. Ik heb dus begrepen dat je die gewoon rauw kunt geven, met schaal en al? Maakt het dan nog wat uit hoe oud zo'n ei is. Hoe verser, hoe beter neem ik aan?
- en dan over sardientjes. Ik las gisteren dat je ook gewoon sardientjes in olie uit blik kunt geven? Klopt dat? En als je verse sardientjes wilt voeren moet je ze dan wel eerst een aantal dagen invriezen voordat je ze geeft?
- Hetzelfde met eenden-, kippennekken. Daar wil ik straks eerst eens mee beginnen, om te kijken hoe en wat. Moet je dit eerst invriezen als je het hebt gekocht en zo ja..hoe lang?? Weet iemand misschien anders een link naar een artikel over hoe lang je bepaalde barf ingrediënten moet invriezen voor gebruik?
-Ik zag trouwens gisteren ook een hele kip in de koeling van de supermarkt. In principe zou je zo'n hele kip dus ook gewoon aan de hond kunnen geven? En als je deze vers koopt..moet je die dan wel of niet invriezen van te voren....(ja, daar twijfel ik dus heel erg aan).
Ik lees dat een hond die vers gevoerd wordt maagsappen heeft die zo enorm zuur zijn dat ze makkelijk botten kunnen verteren. Bovendien zouden daar allerlei ziekte verwekkers ook onmiddelijk gedood worden (zoals salmonella??)
Maar geldt dat ook voor een hond die alleen nog maar kvv heeft gehad?
Waarschijnlijk vragen die jullie al honderdduizend keer hebben beantwoord...sorry ;), maar ik ben nog een totale leek op het gebied van het geven van rauw voer. Dus ik twijfel over van alles en nog wat. :-\

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Laatst gewijzigd door Senna99 op za 23 jan 2010, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#1483313
Senna99 schreef: 1.  ik zou hem al wel graag eens een rauw eitje willen geven. Ik heb dus begrepen dat je die gewoon rauw kunt geven, met schaal en al? Maakt het dan nog wat uit hoe oud zo'n ei is. Hoe verser, hoe beter neem ik aan?
2.  en dan over sardientjes. Ik las gisteren dat je ook gewoon sardientjes in olie uit blik kunt geven? Klopt dat? En als je verse sardientjes wilt voeren moet je ze dan wel eerst een aantal dagen invriezen voordat je ze geeft?
3. Hetzelfde met eenden-, kippennekken. Daar wil ik straks eerst eens mee beginnen, om te kijken hoe en wat. Moet je dit eerst invriezen als je het hebt gekocht en zo ja..hoe lang?? Weet iemand misschien anders een link naar een artikel over hoe lang je bepaalde barf ingrediënten moet invriezen voor gebruik?
4 Ik zag trouwens gisteren ook een hele kip in de koeling van de supermarkt. In principe zou je zo'n hele kip dus ook gewoon aan de hond kunnen geven? En als je deze vers koopt..moet je die dan wel of niet invriezen van te voren....(ja, daar twijfel ik dus heel erg aan).
Ik lees dat een hond die vers gevoerd wordt maagsappen heeft die zo enorm zuur zijn dat ze makkelijk botten kunnen verteren. Bovendien zouden daar allerlei ziekte verwekkers ook onmiddelijk gedood worden (zoals salmonella??)
Maar geldt dat ook voor een hond die alleen nog maar kvv heeft gehad?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!
hoi !!  ik beantwoord je vragen effies op nummer  ::)

1. Verse eieren of iets oudere eieren maakt naar mijn idee niet zoveel uit. Je kunt het ei met de schil heel laten, maar of je hond het dan ziet als voedsel? Dat zie je vanzelf  :)
2. Vis zou ik zelf altijd invriezen; better safe than sorry  ;)
3. Vlees en vleesbot hoef je niet in te vriezen  :)
4. Die hele kip kun je op zich  prima geven, maar kijk wel goed of er geen plastic zakje met de organen in de buikholte zit  :-X :-\

Als je hond nog nooit botwerk heeft gegeten, zou ik eerst even rustig beginnen met kippennekken of kipkarkasjes, kwarteltjes, daarna konijn en haas en eend enz.

Succes !!!!!!
#1483319
Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor.. Je bent hier om te leren en hebt al heel wat leeswerk achter de rug. Alleen maar prima! Het is heel mooi dat je kvv/barf wilt gaan voeren! Toppie.. Enne welkom hier EN in de wereld van BARF!

Ik zal proberen je vragen zo duidelijk mogelijk te beantwoorden.
ik zou hem al wel graag eens een rauw eitje willen geven. Ik heb dus begrepen dat je die gewoon rauw kunt geven, met schaal en al? Maakt het dan nog wat uit hoe oud zo'n ei is. Hoe verser, hoe beter neem ik aan?
Je kunt een ei gewoon rauw geven idd met schaal! Is goed voor de calcuim en ze vinden het heerlijk! Je moet geen heel oud ei gaan geven. Zelf geef ik in princiepe de eieren die ik zelf ook nog zou eten. Je kunt kijken hoe vers een ei is. Als je hem in een glas water legt en hij blijft op de bodem liggen, dan is hij vers.. Hie verder hij omhoog komt hoe ouder hij is. (komt door de luchtbel die steeds groter word). Naar mijn mening kun je alle eieren binnen de tht datum gewoon geven.. Maar een vers eitje is wellicht wel het lekkerst ;)
- en dan over sardientjes. Ik las gisteren dat je ook gewoon sardientjes in olie uit blik kunt geven? Klopt dat? En als je verse sardientjes wilt voeren moet je ze dan wel eerst een aantal dagen invriezen voordat je ze geeft?
Sardientjes uit blik weet ik niet, ik neem aan dat deze ingelegd zijn op olie oid?? Dan zou het mijn voorkeur niet hebben. Bij de visboer hebben ze vaak een kilo zak ingevroren sardientjes. Deze hoef je in princiepe niet nog extra lang in de vriezer te bewaren.. Eigenlijk geld het alleen voor vis uit de pacific ocean, die kan een parasiet bij zich dragen. (denk aan de zalm) daarom word het vaak 14 dagen ingevroren om de parasiet te doden. Het is zo dat voordat de vis de visboer bereikt deze vaak al de nodige tijd ingevroren is geweest. Het is een beetje aan jezelf of je het wilt invriezen. Bij zalmkoppen doe ik dat wel, bij de sardientjes die ik bevroren kocht lette ik er niet extra op.
Hetzelfde met eenden-, kippennekken. Daar wil ik straks eerst eens mee beginnen, om te kijken hoe en wat. Moet je dit eerst invriezen als je het hebt gekocht en zo ja..hoe lang?? Weet iemand misschien anders een link naar een artikel over hoe lang je bepaalde barf ingrediënten moet invriezen voor gebruik?
Nee hoor, kun je gewoon meteen geven.. Wellicht even de nekken voor de eerste paar keer plat slaan. Dan help je je hondje met het verteren van de botjes.
Ik zag trouwens gisteren ook een hele kip in de koeling van de supermarkt. In principe zou je zo'n hele kip dus ook gewoon aan de hond kunnen geven? En als je deze vers koopt..moet je die dan wel of niet invriezen van te voren....(ja, daar twijfel ik dus heel erg aan).
Je zou idd een hele kip kunnen geven.. Je hoeft deze niet eerst in te vriezen. Maar let wel op, deze kippen zijn vaak wat ouder.. Dus de botten zijn al wat harder. Ik zou hier een paar maandjes mee wachten totdat je hondje wat meer ervaren is, in het zowel kraken van botten als het verteren hiervan. Een braadkuiken is al wat zachter en is meer geschikt. (ik heb zelf ook zo'n soepkip in de vriezer liggen.. Maar die mag nog heel even wachten.. Totdat Kain wat vaker konijnen koppen heeft gehad). Als je een kippetje kan vinden waar de organen nog in (of bij in een zakje) zitten is het helemaal mooi! Dit kan dan dienen als prooidier!
Ik lees dat een hond die vers gevoerd wordt maagsappen heeft die zo enorm zuur zijn dat ze makkelijk botten kunnen verteren. Bovendien zouden daar allerlei ziekte verwekkers ook onmiddelijk gedood worden (zoals salmonella??)
Maar geldt dat ook voor een hond die alleen nog maar kvv heeft gehad?
Ook een hond op kvv heeft zuurder maagzuur dan een hond op brok. Daardoor kunnen ze idd de botten makkelijker verteren. MAAR je hondje moet dat wel leren. Dat zul je zelf wel al gelezen hebben. De nekken zijn een prima beginnersbot! Met deze botten kun je je hond mooi leren verteren.. Dikke kans dat hij er kauw technisch weinig aan heeft, ik zou dus niet TE veel gaan inslaan.. Als hij mooie drollen legt na de nekken en ze dus goed verteerd kun je al snel overstappen naar de wat grotere zachte botten. (kwartel, kipkarkas enz)

Ik hoop dat het je een beetje duidelijk is!
#1483450
Hoi Nynke en Nadia,

Hartstikke bedankt voor jullie uitgebreide reacties!! Ik zal me eerst nog veel verder in moeten lezen voordat ik denk ik helemaal 100% over durf te gaan op barf. ( Of tenminste ik denk dat het een combinatie barf/kvv gaat worden). Maar om te beginnen wil ik de vis en de nekjes eerst gaan proberen. En jullie uitgebreide advies helpt me daar zeer zeker bij.  :)
Na verloop van tijd zal het allemaal wel wat makkelijker en vanzelfspreken worden denk (en hoop ik  :biggrin2:)
Dit weekend maar 'ns ff proberen of ik een adresje kan vinden voor deze barf dingetjes. En dan kijken wat m'n witte bol er van vind haha. :biggrin2:

groetjes!! ;)
#1483816
Welkom, wat een prachtige hond is Raiko! Wat fijn voor hem dat je wat BARF dingetjes gaat uitproberen, zal hij vast wel kunnen waarderen. Je wordt vast al snel zekerder in wat je kan geven, als je je hond ziet knagen vind je het zo geweldig dat het ineens allemaal heel snel gaat.
Ik kan me de eerste kippenpoot nog voor de geest halen, ons pupje was toen een week of 10 en dag erna wilde ze niet poepen... volledige paniek bij ons! Bleek dat er wat haar rond haar poepgat vast zat en dat deed pijn als ze wilde poepen dus het had helemaal niets met die kippenpoot te maken  :-[:biggrin2: ::). Nou ja, sindsdien zijn wij ook makkelijker geworden en knaagt ze heel wat weg.
Je kan hier werkelijk alle vragen stellen, de volleerde BARF-ers hier kijken volgens mij nergens van op!
#1483889
de eerste keer was ik ook bang dat dubai verstopt zat
ik had hem kipkarkas en rundvlees gegeven

maar er kwam amper een drol uit .............. ???
dus ik in de stress

volgende dag pens gegeven en toen was hij aan de dunne

dus nee toch niet verstopt
:D :D :D
conclusie ze poepen veel minder


succes met beginnen
#1485100
Hi Alba en Josevl,
Alba schreef: Welkom, wat een prachtige hond is Raiko! Wat fijn voor hem dat je wat BARF dingetjes gaat uitproberen, zal hij vast wel kunnen waarderen. Je wordt vast al snel zekerder in wat je kan geven, als je je hond ziet knagen vind je het zo geweldig dat het ineens allemaal heel snel gaat.
@Alba: Dank je!! Ik ben ook een heel erg trots baasje. Ben erg blij met hem, en hij idd hopelijk met mij als ik 'm straks wat Barf dingetjes ga geven...  :biggrin2:
Heb al een bestelling geplaatst. Nog erg bescheiden hoor: Een paar kippen- en eendennekjes, sardientjes en een eend- en haringmix (van gelukkig dier). Heb zonet ook wat groenten gekocht: Selderij, broccoli, paksoi en komkommer..is dat wat? Een beetje een goede combi qua groente?
Wat verse eitjes..(ik ben erg benieuwd wat ie gaat doen als ie ineens een ei in zijn voerbak aantreft.. :biggrin2:)
En voor door de groentemix een beetje bio garde naturel stand met rechtsdraaiend melkzuur. Stond op dat het het goed voor de darmflora is.(is wel goed toch??)

Trouwens nog een vraagje: ik zag bij ons in de supermarkt ook verse forel liggen. Kompleet met kop en al, maar zonder de ingewanden. Mogen ze dat ook hebben, of hebben ze daar niks aan??
josevl schreef: de eerste keer was ik ook bang dat dubai verstopt zat
ik had hem kipkarkas en rundvlees gegeven

maar er kwam amper een drol uit .............. ???
dus ik in de stress

volgende dag pens gegeven en toen was hij aan de dunne

dus nee toch niet verstopt
:D :D :D
conclusie ze poepen veel minder


succes met beginnen
Ja, vind het best lastig nog. Maar fijn te lezen dat ik daar in ieder geval niet de enige in ben (geweest). Bovendien werkt het thuisfront ook nog niet echt mee. En das dan ook best wel lastig. Ik ben best wel bang dat er iets verkeerd gaat...(ik iets verkeerds doe) en dat iedereen dan zegt: kijk zie je nou wel!
Dus tja, moet denk ik gewoon nog wat sterker in mijn schoenen komen te staan over het hele barfgebeuren, en er meer over te weten zien te komen. Kan ik het ook beter verdedigen.
Laatst gewijzigd door Senna99 op za 16 jan 2010, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#1485216
Ei kun je ook door de groentemix klussen, dat doe ik altijd en mijn hondjes kunnen dat wel waarderen. Gaat de schaal ook gelijk mee  :D
En soms krijgen ze zomaar een eitje, moeten ze zelf kraken  :biggrin2: wel buiten  ::) Tara pakt het heel voorzichtig aan, loopt naar een handig plekje tuinpad en gooit het op de grond. Kátur pakt het aan en laat het ter plekke vallen  >:( en dan is het slubberslubberslubbercrunch  :biggrin2:
#1485246
Door de groente mix zou je ook nog iets roods of oranje kunnen doen.. Ik probeer altijd 4 kleurtjes erin te doen en 50/50 boven/onder de grond groeiende groenten.

Kain vind ei te lekker om zo te eten... Volgens mij zou hij het jammer vinden als ik het door de groente doe hihi..
Ik leg het ei in zijn bak, maar breek het wel op voorhand.. Anders pakt hij het eruit en gaat ie er op knagen als een bot..

Bio garde is prima! Evt rauwe honing erdoor..

ALs de forel 100% rauw is dus niet gerookt dan kun je het zeker geven! Maar ik meen dat de forellen in de supermarkt gerookt zijn.. (dan zijn de graden te hard)
#1485328
Nou, hij heeft z'n eerste rauwe eitje gehad..(dat was al een hele stap voor mij.. :P).
Eerst wist ie niet wat ie met dat rare ronde ding in z'n voerbak moest..hahaha..dus toen heb ik 'm maar ff kapot getikt.
Toen was ie in het begin nog niet zo enthousiast, maar al gauw had ie volgens mij toch zo iets van hmmm..dit is toch wel te pruimen hahaha..en uiteindelijk heeft ie 'm helemaal opgegeten..schaal en al.
..(Het thuisfront vond dit al helemaal nix,...dus dat wordt nog wat met de eenden- en kippennekken).. :biggrin2:
Nadia schreef: Door de groente mix zou je ook nog iets roods of oranje kunnen doen.. Ik probeer altijd 4 kleurtjes erin te doen en 50/50 boven/onder de grond groeiende groenten.

Kain vind ei te lekker om zo te eten... Volgens mij zou hij het jammer vinden als ik het door de groente doe hihi..
Ik leg het ei in zijn bak, maar breek het wel op voorhand.. Anders pakt hij het eruit en gaat ie er op knagen als een bot..

Bio garde is prima! Evt rauwe honing erdoor..

ALs de forel 100% rauw is dus niet gerookt dan kun je het zeker geven! Maar ik meen dat de forellen in de supermarkt gerookt zijn.. (dan zijn de graden te hard)
Ow, o.k. Nadia. Bedankt voor het advies over de forel. (Ik zat al te twijfelen, gelukkig heb ik het niet op voorhand meegenomen en gegeven. Waar zou ik aan ongerookte forel kunnen komen. Weet jij dat misschien?)
Ik zou dus bijvoorbeeld ook tomaat en wortel door de groentemix kunnen doen. (Ik heb hier nog wel winterpeen, maar ik weet niet of dat een goed idee is.. :-\)
En..euh..wat is het verschil tussen rauwe honing en gewone honing?? Of eigenlijk: wat is rauwe honing..??
O'ja en nog een vraagje: ik kan de groentemix ook gewoon  invriezen toch? Ook wel gewoon met de bio garde en evt. honing. Of moet ik dat er aan toevoegen als ik het geef?

Groetjes! :)
Laatst gewijzigd door Senna99 op za 16 jan 2010, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door