Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Peet
#146730
Beau en Tunja genieten van hun kvv, maar vooral Beau is dol op vis. Nou haal ik wel eens zo'n diepvries visfilet (meestal koolvis, zo'n langwerpig pak), maar ik zou hem ook wel een wat echte verse vis willen geven.

Alleen, die graten he...gaat dat echt goed?
Ze krijgen af en toe ook lamsribbetjes, dus qua vertering zit het wel ok. Maar ik ben zo huiverig (was ik met de eerste botjes trouwens ook hoor... :-\), dat hij misschien een graat in zijn keel krijgt, ofzo....Wat is een "veilige" vis die je in zijn geheel aan je hond kan geven? (wijting? forel? ....)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#146733
[quote="Peet"]
Beau en Tunja genieten van hun kvv, maar vooral Beau is dol op vis. Nou haal ik wel eens zo'n diepvries visfilet (meestal koolvis, zo'n langwerpig pak), maar ik zou hem ook wel een wat echte verse vis willen geven.

Alleen, die graten he...gaat dat echt goed?
Ze krijgen af en toe ook lamsribbetjes, dus qua vertering zit het wel ok. Maar ik ben zo huiverig (was ik met de eerste botjes trouwens ook hoor... :-\), dat hij misschien een graat in zijn keel krijgt, ofzo....Wat is een "veilige" vis die je in zijn geheel aan je hond kan geven? (wijting? forel? ....)

[/quote]

Hoi Peet,
Als je hond KVV gewend is kun je gerust af en toe eens een vlees (eet) botje geven. Een veilige vis vindt ik verse sardines. Klein van formaat en voor de hond zeer smakelijk. Wijting/forel/makreel kunnen snel toch te groot zijn en mijn honden kotsen reglematig op de wijting en de makreel. Forel en Sardines gaat altijd goed, maar dan gaat mijn voorkeur uit naar de sardines omdat het een zoutwater vis is die ook nog eens veel leuker geprijst is (bij makro of sligro).
Wanneer je de vis in z'n geheel geeft zitten de graten netjes ingepakt en is de kans dat er eentje overdwars komt te zitten nihil. Maar net als bij gewone botten worden de graten pas echt link als je de verwarmd hebt. Let wel op dat bij sommige (wat grotere) vissen de vinnen scherp kunnen zijn. Die snij ik er dan af.
Voor de rest bon apetit :D
Door Lizzy
#146735
Ik sluit me bij Angelique aan. Sardientjes zijn gewoon ontzettend veilig. En weet je hoe je jezelf het beste hiervan kunt overtuigen? Door zelf een rauw sardientje open te snijden en de graatjes te voelen. Ik weet zeker dat je ze dan met een gerust hart geeft!

(Hier eten ze dus ook makreel en wijting. Gewoon heel. Maar dat is pas prettig geven als je je er zelf prettig bij voelt).
Gebruikersavatar
Door Nitus
#146737
Volgens mij worden sardientjes hier nogal eens aangeraden om mee te beginnen, als je bang bent voor de graten kun je die visjes in kleinere stukjes snijden, dan zijn de graten niet zo lang.
Je kunt ze trouwens wel in z'n geheel geven hoor, voor mijn honden heb ik ze even in stukken gesneden omdat ze nog geen verse vis kenden (was bang voor het rol-scenario als ik ze heel zou geven), maar ze vonden het heerlijk! en geen problemen met de graten. De volgende keer krijgen ze de sardientjes in z'n geheel.

mijn antwoord is een beetje dubbelop zie ik, ik moet toch eens sneller leren typen :-[
Laatst gewijzigd door Nitus op ma 16 aug 2004, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#146741
OK, hartelijk dank allemaal, óók voor de geruststellingen ;) ...Ik ga straks naar de groothandel en dan neem ik een portie sardienes mee.
Dat wordt weer smullen!
Door Lizzy
#146825
Laat je even weten hoe het beviel? (ben ik wel benieuwd naar! Is altijd weer lachen als honden voor het eerste rauwe/hele vis krijgen ;D)
Door ziggy
#146869
Hoi Peet,
hier eten ze alles van de vis, behalve de ingewanden.
Koppen van kabeljauw en zalm ook de graten van deze vissen, die kraken zoals ribben. Zie ook de foto van Ziggy in de snoetenboek waar hij een vissenkop verorberd.
We stonden er in het begin ook steeds bij, maar dat werd snel afgeschaft. Zijn ook begonnen met sardientjes, met alles eraan en erin.
Veel succes ermee.

Groet,
Vic.
Door Peet
#147133
Ok, hier de resultaten van de Herders aan de visjes. Beau rook eraan...Afbeelding...en dat was dus hap-slik-weg-schraap-schraap-burp...

Tunja rook eraan....keek mij bevreemd aan...Afbeelding.....en besloot....Afbeelding...het te laten staan......Tunja-Tuttebel (die toch echt in haar verleden honger heeft gehad!!!) mot geen enge glibberige beesjus die niet naar VLEES ruiken....Afbeelding

(Beau blij...hihi..Afbeelding)
Door Audrina
#147145
Boft Beau ff. ;) Hier moet er ook 1 absoluut geen vis. Bij de meeste vis staat ie echt te kijken van: "Gadver, eet dat zelf maar!" :P
Door Nelly
#147404
Tijdje geleden ook sardientjes gekocht voor A & A. Kijken ze me aan van :"Moet ik dAt eten? Mooi niet!" Gelukkig heb ik nog 3 katten, die hadden er geen moeite mee! ;D
Door tieneke
#148123
Eerdaags moet ik voor de twins ook maar sardientjes kopen,ben benieuwd hoe ze het vinden...
Volgens mij is het :hap,slik,weg! ;D ;D
Door Thineke
#148154
Jammer genoeg kunnen we hier in de wijde omgeving niet aan verse sardientjes komen, dus binnenkort maar eens naar de vismarkt in Groningen. Ter vervanging hebben we afgelopen weekend panharing gekocht - vers. En om te beginnen hebben we ze eerst de koppen gegeven. Dat was dus lachen ;D De jongste - nu 13 weken - wist er wel raad mee en had 'm zo op, maar de wat oudere honden...... Ligt er opeens zo'n afgekloven vissekop voor je voeten ???
Is dit trouwens een goede vissoort voor honden, aangezien ik het hier op barfplaats nooit heb gezien?

Groetjes, Thineke
Gebruikersavatar
Door Angelique
#148168
[quote="Thineke"]
Jammer genoeg kunnen we hier in de wijde omgeving niet aan verse sardientjes komen, dus binnenkort maar eens naar de vismarkt in Groningen. Ter vervanging hebben we afgelopen weekend panharing gekocht - vers. En om te beginnen hebben we ze eerst de koppen gegeven. Dat was dus lachen ;D De jongste - nu 13 weken - wist er wel raad mee en had 'm zo op, maar de wat oudere honden...... Ligt er opeens zo'n afgekloven vissekop voor je voeten ???
Is dit trouwens een goede vissoort voor honden, aangezien ik het hier op barfplaats nooit heb gezien?

Groetjes, Thineke
[/quote]

Als vries ook vers genoeg is kun je ze bij de Sligro in Emmen bestellen en Lukas Klamer in Groningen heeft ze ook altijd in de vriezer liggen en vaak ook op de versafdeling.
Door Thineke
#148295
Aha, ga ik daar maar eens kijken. Dank je :)
Maar weet iemand nog wat over die panharing? Is hartstikke vers, dus het zal wel goed zijn, maar wil het toch graag zeker weten :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door