Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door zurca
#14814
hallo allemaal, ik ben vandaag naar zundert geweest om carnibest te halen (met deze hitte, wat we al niet voor poeslief over hebben ;)) op een schoteltje had ik een klein beetje voor d'r laten ontdooien, en eindelijk was het moment daar... ik, in m'n enthousiastme, zet haar het schoteltje zo voor d'r neus...(zonder eerst wat met ander vooer te mengen) ze loopt er naar toe, snuffelt eraan, kijkt me aan.... en loopt met opgeheven staart weg.... dat hoefde mevrouw dus niet! ik heb toen wat tonijn er door gemengd en het weer voor d'r neergezet, ok, omdat ik zo aandrong heeft ze er toen wel wat aan gelikt en van gegeten.. (ik verdenk haar er van om alleen de tonijn er uit gegeten te hebben ;D) maaaar het begin is er, hoop ik...nou had ik nog ff een vraagje over die tonijn. 't is gewoon vis uit een blikje op waterbassis.. weet iemand of dit echt slecht is voor de kat?! op oliebassis leek mij niet echt ok, de vis die ik nu heb zit verder niets in behalve zout... ben benieuwd wat jullie er van vinden.... ;) groetjes zurca
Door Angelique
#14815
De tonijn kun je prima geven, als je het ervan verdenkt te zout te zijn kun je het even onder de kraan afspoelen.
Warm de Carnibest anders even op in de magnetron, dat doet vaak wonderen als poes moet wennen.
hallo allemaal, ik ben vandaag naar zundert geweest om carnibest te halen (met deze hitte, wat we al niet voor poeslief over hebben ;)) op een schoteltje had ik een klein beetje voor d'r laten ontdooien, en eindelijk was het moment daar... ik, in m'n enthousiastme, zet haar het schoteltje zo voor d'r neus...(zonder eerst wat met ander vooer te mengen) ze loopt er naar toe, snuffelt eraan, kijkt me aan.... en loopt met opgeheven staart weg.... dat hoefde mevrouw dus niet! ik heb toen wat tonijn er door gemengd en het weer voor d'r neergezet, ok, omdat ik zo aandrong heeft ze er toen wel wat aan gelikt en van gegeten.. (ik verdenk haar er van om alleen de tonijn er uit gegeten te hebben ;D) maaaar het begin is er, hoop ik...nou had ik nog ff een vraagje over die tonijn. 't is gewoon vis uit een blikje op waterbassis.. weet iemand of dit echt slecht is voor de kat?! op oliebassis leek mij niet echt ok, de vis die ik nu heb zit verder niets in behalve zout... ben benieuwd wat jullie er van vinden.... ;) groetjes zurca
Door Gaby
#14816
Dag Zurca,

Mijn 4 katten lustte de Carnibest in het begin ook niet.
Nu een half jaar later hebben ze het binnen twee minuten op en gaan ze zich daarna een kwartier wassen.

Bij 1 van de 4 heeft het drie dagen geduurt voordat hij het ging eten.
Ik heb het in het begin met een heel klein beetje (halve theelepel) gemengd bij de brokken. Zelfs toen wilde ze het niet direkt eten, maar ze kregen vanzelf honger.
Ook heb ik het vlees een beetje aan de pootjes geplakt zodat ze wel moesten eten.

Achteraf was het geen pretje, maar ze zien er nu prachtig uit en genieten er met volle teugen van.

groetjes Gaby
Door zurca
#14817
hallo angelique  en gaby, bedankt voor jullie reactie.. ik "was" de forel nu eerst voordat ik het door haar voer meng... alle beetjes helpen ;). ze heeft er afgelopen nacht en vandaag weer wat van gegeten. ik meng ong. een eetlepel carnibest met een halve eetlepel blikvoer of vis...dat eet ze dan wel op en gaby als ik jouw verhaal zo lees dan is dat aardig positief :). morgen zal ik ook eens proberen om wat op d'r pootje te smeren.. volgens de "gebruiksaanwijzing" mag ze ong. 125 gram per dag, nou dat haalt ze zeker niet! misschien de helft maar ik ben allang blij dat wat ze nu binnen krijgt in ieder geval voedingsstoffen bevat! alles beter dan het blikvoer dat de dierenarts had voorgesteld (+/- 80% water) vandaag heeft ze voor het eerst sinds weken weer met d'r muis gespeeld, mmmm wel toevallig ;D. ik hou jullie op de hoogte.. groetjes
Door Gaby
#14818
Hoi Zurca,

Dat klinkt inderdaad al heel erg positief.
Ik weet nog dat ik een brokje voorzichtig had gedoopt (of eigenlijk alleen aangeraakt) in de Carnibest. Ik zag zelf niks op het brokje zitten. Ik liet het aan mijn kat ruiken en die zei: eet dat lekker zelf op!

Wanneer ze er eenmaal aan gewend is gaat ze er zeker meer van eten. Daar ben ik van overtuigd.
Die van mij hebben er ook een tijdje over gedaan en ik heb echt het idee gehad dat ze het moesten leren eten.
Vooral omdat ze daarvoor alleen maar brokjes kregen.


Laat nog maar eens weten hoe het over een week of twee gaat, dan ben ik wel erg benieuwd...

groetjes Gaby
Door Christel
#14820
Hoi Zurca,
Ik heb gelezen dat tonijn heel lekker is voor katten, maar het kan wel verslavend zijn, zodat ze verder niks anders meer willen. Er werd aangeraden om katten niet vaker dan 1x per week tonijn te geven.  In tonijn en andere vis zit ook geen taurine, wat  belangrijk is voor de kat (zit in spiervlees)
Door zurca
#14821
hallo allemaal, hier weer even een update over m'n katten...
de kat waar het allemaal mee begonnen is, eet nu sinds een paar dagen alleen carnibest :) ik hoef er niets meer doorheen te mengen!! nu moet ik er alleen nog voor zorgen dat ze wat meer gaat eten, per dag eet ze nu ongeveer 50 a 75 gram... niet echt veel dus... maargoed dat wat ze binnen krijgt bevat tenminste voedingsstoffen en het warme weer zal ook wel een rol spelen 8)
de andere kat vertikt het gewoon om te eten, echt smerig vind ze het... stop ik wat ind'r bekje?, hup 't komt er met dezelfde vaart weer uit... op d;r pootje smeren?. ff schudden en alles zit onder de spetters... niets anders dan carnibest neerzeten? een kat die de hele nacht miaawend over het bed heen dabbert en wij dus slaap te kort ;) daar komt ook nog bij dat zij de kat van m'n vriend is en hij wil haar verder absoluut niet dwingen... zij krijgt dus gewoon haar brokjes...kat tevreden, wij weer nachtrust..
nou dat was het wel weer zo'n beetje ;) groetjes van ons
Door Jennie
#14822
Dat lijkt erg veel op mijn verhaal ...
Alleen was het mij begonnen om de kat die het heeeeeel vies vindt. Maar hij krijgt weer brokjes na 12 dagen afzien en is nu weer hartstikke gelukkig.
En toch ga ik het over een paar maanden nog eens met hem proberen. Al eet hij maar een beetje per dag naast de brokjes, dat zou al heel wat zijn.
Door zurca
#14823
hallo jennie, ik heb jullie verhaal hier gevolgd... inderdaad het is zonde dat het niet gelukt is bij baltazar(heb ik het goed?) ik kan me dan ook goed voorstellen dat je weer met brokjes bent begonnen, het is net als met kinderen... zijn zij tevreden dan ben jij dat ook....ik heb dan nog het geluk dat de kat die nu wel carnibest eet ook de kat is waar het om gaat... het had leuk geweest als die ander ook met smaak een bakje carnibest had willen eten maarja... ;) ik wens je alvast veel succes met je eventuele volgende poging en alvast een fijne vakantie. groetjes
Door Jennie
#14824
Dank je wel. Ik zal mijn knuffeltjes heel erg missen als ik op vakantie ben (dit is mijn eerste vakantie sinds ik ze 8 maanden geleden uit het asiel heb gehaald).
Ach ja, wat het vers voer betreft, als ik moet kiezen tussen een stralend gelukkige kat met gezondheidsproblemen en een gezonde kat die zich ongelukkig voelt .... doe mij dan het gelukkige beestje maar.
Wie weet stapt jouw andere kat (en Balthazar) ook nog eens over naar vers voer. Het is tenslotte iedere dag beschikbaar, hij kan het besnuffelen en nog eens proeven en wie weet ... over een paar jaar ....
Door zurca
#14825
inderdaad, er staat bijna de hele dag een bakje carnibest.. het grappige is dat de kat die het zo vies vind(speedy) er een aantal keer per dag naar toe loopt... zij ruikt eraan en begint dan om het bakje te graven :-/ daarna loopt ze weg met zo'n blik van " ben ik niet duidelijk genoeg, haal die troep weg" :o
als ik op vakantie ga of zelfs maar een weekendje weg, dan loop ik altijd een beetje met een knoop in m'n maag... de oudste kat mist mij dan altijd zo( en ik haar), ze eet minder(en ze eet al niet zoveel) en is wat rusteloos...het is al een oud beessie(16 jaar) en ik maak me altijd een beetje zorgen... de afgelopen tijd ging het allemaal niet zo goed en hebben m'n vriend en ik besloten om dit jaar dan maar niet op vakantie te gaan. heel jammer voor ons maar de kat(ten) gaan voor.. gelukkig gaat het nu stukken beter... de suikerziekte,die ze als reactie op spuiten tegen allergie kreeg, is over.. de jeuk is ook veeeel minder, nou allen nog wat meer eten.... groetjes van ons
Door Paul_Barte
#14826
Het is en blijft een groot probleem om oudere katten over te zetten op vleesvoer......
Ze zijn gewend an hun blikjes 'vlees' en hun brokjes en iets anders motten ze niet..katten zijn zeikers....

Jonge katjes die van het begin af aan vleesvoer eten eten daarna eigenlijk alles wat je ze voorzet zonder problemen.

Mijn dochter heeft 2 kittens en die groeien op met..vleesvoer (hoe kan het ook anders)...ze smekken en smullen dat het een lieve lust is en op controle bij mijn eigen DA vertelde deze dat hij zelden zulke mooie en gezonde kittens had gezien  ;D

Jaja zei mijn dochter.......vleesvoer natuurlijk hahahahaha.

Absoluut GEEN probleem...oudere katten overzetten is een ramp!!! Hoor het zo ontzettend vaak en waarschuw de mensen ook altijd van te voren.
Door ine
#14827
en op controle bij mijn eigen DA vertelde deze dat hij zelden zulke mooie en gezonde kittens had gezien
Zo gezond, dat ze zelfs balletjes hadden gekregen!! ;D ;D ;D
Sorry, kon het niet laten!! :-[
Mijn katten, ook de gedumpte kittens eten carnibest, zonder problemen!
Ik mag me dus gelukkig prijzen, heb ik gemerkt! ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door