Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1479838
Onze Ries (hier al eens eerder verschenen) bleek buiten een zware wormbesmetting deze zomer (we hebben hem eind april uit een zwaar verwaarloosde situatie gehaald) ook nog zwaar giardia te hebben. Dat was een drama om weg te krijgen, elke keer bleek hij toch nog besmet. na 2 kuren Panacur met een tussentijd van 10 dagen (i.o.m. Merelbeeke/Gent) begin december lijkt het nu weg te zijn.

Inmiddels is Gorby van 32 naar 38kg, is zijn vacht schoon en mooi, zijn oren (2 bloemkooloren) zijn tot rust, en hij heeft energie voor 10, het gaat  heel goed met hem, iets wat ons een groot plezier doet.

Zijn sterke voedingsintolerantie begint te minderen, inmiddels zit hij deels op kvv (carnibest lam/smuldier penscompleet), hij krijgt veel groentes (vezels, houden giardia's niet van is ons vertelt) pre en probiotica, rijstmix en nog wat (durf het bijna niet te zeggen, en het gaat er ook nog af) visbrokken.
We moeten wel erg voorzichtig zijn, hij had een zware dunne- en dikkedarm infectie (echo gemaakt) gelijk met zware bloedarmoede van de darmbloedingen)
En elke poging hem eerder iets anders te laten eten liepen uit op een zieke hond, met veel geduld zijn we nu inmiddels hier en daar zijn we al heel blij mee.
En de rest komt ook wel goed.

Want het gaat echt beter, met hulp van onze da, een klassiek homeopate en een osteopate (want zijn rug had het zwaar gehad met de zware darmkrampen)
Hij komt er wel, die stoere zwarte beer van ons.

Maar waar gaat het nu in deze vraag om:
Hij heeft alleen een akelige gewoonte, vermoedelijk komend uit de tijd dat hij te lang, met te veel honden in een kennel heeft gezeten (de eerste 18mnd).
Hij eet namelijk hondenpoep buiten. Lang niet alle, hij selecteert, maar het is niet altijd voor te zijn. Straffen werkt niet (deze lekkere hapjes zijn zelfbelonend) bovendien is de vertrouwens relatie tussen ons en deze grote beschadigde (maar van karakter heel goede) beremeneer heel belangrijk. Straffen maakt hem schichtig, nerveus en geirriteerd (te vaak en te veel gestrafd in veel situaties).

Ik heb eigenlijk 2 vragen:
wie weet iets om te proberen hem hiermee te laten stoppen. Ik heb al een ander item aandachtig gevolgd en ik geloof dat dat best heel moeilijk is.
En mijn 2e vraag is: wij zijn zo bang voor herbesmetting door het poepeten, wie weet hoelang die giarda buiten een andere hond blijft leven in de ontlasting, op welke momenten (jaargetijdes bv) moeten we super allert zijn??
Ik kan het nergens op het internet vinden, dus als iemand dat weet?? Heeeeel graag.

Een hele lieve poot van een stoere Ries, die heel langzaam een echte hond aan het worden is.
#1480198
het is en blijf een nare aandoening, sterkte ermee, hier wat antwoorden, hoop dat je er wat aan heb.

De cysten van giardia kunnen weken tot maanden overleven buiten de hond in koude natte omgeving, eenmaal een besmetting met giardia dan moet je wel de leefomgeving van de hond grondig reinigen, inclusief slaapplaats, bakken, speeltjes, dingen als flosstouwen zou ik wegmikken en opnieuw aanschaffen.

Poep eten is een probleem waar we nog steeds niet van weten waarom de ene het wel doet en de ander niet. Straffen heeft inderdaad geen zin, dat heb jij goed gezien. De enige oplossing zou zijn om een muilkorf aan te doen, soms als ze het heel lang niet kunnen doen wordt de eetgewoonte ook wat minder. Vooral in gebieden waar veel honden komen en veel ontlasting ligt zou ik gewoon kiezen voor een muilkorf.
Een risico van besmetting bestaat altijd wel een beetje, ook voor niet poep etende honden maar ik zou inderdaad denken dat een poep eter mischien een beetje meer risico loopt, hoewel meestal kiezen ze stevige drollen en geen diaree om te eten, dus dat is dan wel weer een plus puntje denk ik dan maar.
Sterkte ermee.  ;)
Door Decibels
#1480226
poep eten is zelfbelonend gedrag...vóór jij 't kan verbieden hebben ze de 'beloning' al op en dat is de reden dat het moeilijk af te leren is. Sommige moedertjes doen heel lang de poep van hun pups opruimen hier en daardoor nemen pups het gedrag ook over.  Het is een vervelende gewoonte...
#1480552
thanx voor jullie reacties :)
ik proef er een beetje uit (hmmm beetje rare uitspraak gezien het onderwerp  ???) dat giardia ook overgedragen wordt zonder dat honden poepeten van een andere hond, maar al met veel minder "intiem" gedrag??

Toen we Gorby net hadden, at hij geen poep, maar toen deed hij niks. Hij was erg moe en ziek (hoe ziek merkten we pas toen hij een beetje vertrouwen kreeg en ontspande) en taalde nergens naar, ook niet naar andere honden. Ze konden tegen hem te keer gaan, hij keek niet eens. Gelukkig is dat nu wel anders, want ik verwacht van een (riesen) schnauzerreu niet anders. Zijn staart is van op de hak hangen, nu in een mooie maan evenwijdig aan zijn ruglijn en soms wat hoger tegenwoordig  :) En met zijn wennen begon ook de (oude) gewoonte van poepeten.

Vind het moeilijk, dat muilkorven, mensen zijn vaak al bangig voor hem, omdat hij groot, stoer en gitzwart is. Gelukkig is zijn uitstraling vriendelijk, en hij is ook (onverschillig) vriendelijk, heel vriendelijk zelfs. Ik zou het heel erg vinden als dat onbevangen gedrag zou veranderen doordat hij ziet dat mensen echt bang van hem zijn (en dat worden ze geheid met die muilkorf). Zucht....... zo lastig. We gaan nu veel dwars door de velden, mijden de uitlaatzone's, al dan niet officieel, als de pest, maar er ligt zoveel, tis gewoon treurig.

Dus eigenlijk houdt giardia dan niet van warmte?? Of zijn dat specifiek die cysten?

Tis zeker een akelig ding. Metrazol hielp niet, en bovendien is de ab erin ook nog meer vernielend voor de darmflora. Onze da was daar dan ook snel klaar mee, en is met panacur gaan werken. Op aanraden van de universiteit in Gent hebben we (de laatste keer) 3 dagen panacur, 10 dagen rust, 3 dagen panacur gedaan de laatste keer, omdat je er vanuit moet gaan dat er verschillende stadia in de hond zit, en eindelijk, eindelijk lijken ze momenteel weg..........
maar de schade en gevolgen zijn best groot, zeker omdat Gorby spoel en haakworm had afgelopen zomer en dat ook wondjes maakt in de darmen  :'(.
Waarom iemand een hond nooit laten enten en ontwormen.......... hoe moeilijk kan het zijn, maar helaas, het gebeurt.

We hebben Gorby op de 2e en 4e dag gewassen, alle kleden gewassen, het huis zeer warm gedweild en dit hele circus dus tijdens de 2e kuur nog een keer.
Ik had nog nooit van giardia gehoord...................... ik zou wensen dat het zo gebleven was.
#1481357
dat ga ik morgen doen, want ik zou het heeeel graag willen beperken (liefst stoppen)

maar die muilkorf, hmmm, hier in de buurt wordt toch al zo met argwaan gekeken naar Gorby, en hij doet zo aandoenlijk zijn best voor een aangeboren argwanende schnauzer, een gentle leader geeft al hele vervelende reacties, en dan echt vervelend, mensen weten zo weinig, zelfs die zelf een hond hebben  :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door