Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1478952
He wat baal ik hiervan.. Nadat onze kat wegens omstandigheden even ruim een week alleen droge brokken heeft gekregen, was hij eindelijk bereid om kvv te gaan eten. Hij lust alleen maar kip en na een paar maaltijden Haaks Barf kip heb ik carnibest voor hem gekocht. Sinds vrijdag heeft hij dit gegeten en vanmiddag kunnen we al met hem naar de dierenarts wegens een verstopping  :'(. Ik heb zo lang gehoopt dat ik hem nog eens kvv zou kunnen laten eten, nu lukt het een paar dagen en is het gelijk helemaal mis. Hij loopt van kattenbak naar kattenbak, spuugt en wil niks meer eten. Ik vrees dat zijn ontlasting te hard / droog is geworden. Hij heeft wel regelmatig vette zalm en elke dag twee kuikens gehad.. Eerlijk gezegd weet ik niet wanneer hij voor het laatst gepoept heeft, want hij doet het ook af en toe in de tuin.. Maar de laatste keer zou dus vrijdag geweest kunnen zijn. Eerlijk gezegd was ik niet gelijk erg gealarmeerd door de leeg blijvende kattenbak. Ik was er op voorbereid dat hij even wat minder zou kunnen poepen en bovendien weet ik nooit zeker of hij echt niks gedaan heeft in de tuin..

Ik ben er echt even verdrietig van.. Ik zie gewoon dat zijn vacht er veel beter uit ziet als hij meer vocht binnen krijgt en hij gaat makkelijker lopen (meneer is inmiddels 14,5 en loopt wat stijfjes, artrose heeft hij echter niet volgens de dierenarts). Maar van dat vieze blikvoer wil ik echt af en aangezien hij alleen maar kuikens wou eten, heeft hij helaas al weer een poosje ook weer br*k gegeten  :(.. Balen zeg dat het na een paar dagen alleen maar vers gelijk mis gaat  :'( :'( :'(..
#1479140
he gets.
hij heeft geen speelgoed opgegeten of een vaste haarbal? ook geen toestanden met de nieren?
het is niet helemaal logisch dat hij verstopt raakt van cb.

je kan kvv ook laxerender maken door bepaalde olietjes. of mss een dikke klodder haarbalpasta of iets als slagroom ofzo.
sien moet altijd erg schijten van lever.
koolhydraatvrij blik is niet zo'n ramp, t meurt alleen vreselijk. dit zou je in zijn geval ook door zn kvv kunnen roeren. sien krijgt van blik ook snel plakpoep.
#1479269
koekje schreef: he gets.
hij heeft geen speelgoed opgegeten of een vaste haarbal? ook geen toestanden met de nieren?
het is niet helemaal logisch dat hij verstopt raakt van cb.

je kan kvv ook laxerender maken door bepaalde olietjes. of mss een dikke klodder haarbalpasta of iets als slagroom ofzo.
sien moet altijd erg schijten van lever.
koolhydraatvrij blik is niet zo'n ramp, t meurt alleen vreselijk. dit zou je in zijn geval ook door zn kvv kunnen roeren. sien krijgt van blik ook snel plakpoep.
Koekje bedankt voor je reactie! Ik baal even als een stekker  :(.. Speelgoed zal hij niet opgegeten hebben, een haarbal kan ik echter niet helemaal afschrijven.. Maar omdat ik hem net over heb gezet qua voer denk ik dat dat de meest voor de hand liggende reden is. Ik las dat er hier ook een andere kat moeite had met de ontlasting op cb, maar jou klinkt het niet logisch in de oren? Ik wil inderdaad eens gaan proberen het wat laxerender te maken. Helaas is het geen makkelijke wat eten betreft  :P, daarom was ik ook zo blij dat ik hem eindelijk zover had  ;D. Gek genoeg is hij gek op zalm, maar als ik zalmolie aan zijn voer toe voeg laat hij het meteen staan  ::). Rauwe zalm vindt hij wel weer lekker, maar ik maak me een beetje zorgen om de mogelijke verontreinigingen daarin als ik dat elke dag zou willen geven. Slagroom heb ik net geprobeerd maar dat lustte hij niet. Op het ogenblik kan dat natuurlijk ook door zijn ongemak komen. Als hij zich weer beter voelt ga ik het nog eens proberen. Lever lust hij helaas ook niet, net als al het andere orgaan eigenlijk.

Weet je misschien of ik door toevoegen van extra spiervlees zijn ontlasting kan verzachten net zoals bij barf? Ik weet niet of dat ook kan bij een kvv met calciumsupplement? Want dat is bij carnibest toch het geval meen in?

Wat ik nu even als mogelijkheden zie zijn: haarbalpasta (even kijken hoe vaak hij dit wil eten), wellicht wat zuivel (?), extra kipfilet, zalm en blik. Hij heeft een hele poos koolhydraatarm blikvoer gegeten. Ik werd alleen eerlijk gezegd nogal gek van de stank, zowel van het voer zelf als van de ontlasting daarna. Helaas kon ik bij de voordeur al ruiken of hij op de eerste verdieping naar de kattenbak was geweest  :P. Ook kregen we bij de dierenarts de opmerking dat zijn gebit zo vies was geworden, terwijl hij het jaar daarvoor nog opmerkingen kreeg over de uitzonderlijk goede staat van zijn gebit op zijn leeftijd. Liever wil ik het blik dan ook niet opnieuw invoeren, maar ik hou de mogelijkheid nog even open. Ik ben ook juist zo blij dat hij nu cb wil eten zonder blik en wil liever geen stap terug doen.

Ik ben ook nog aan het denken over psyllium husk, ik vraag me dan alleen of of hij zijn voer nog eet en of hij het binnen houdt. Helaas gaf hij in het verleden bij de toevoeging van hele kleine beetjes supplementen meteen over. Ik weet ook niet of ik het risico loop dat zijn ontlasting nog vaster wordt aangezien het juist ook vocht kan opnemen?

Zo weer een heleboel vragen  ;D. Ik wil zo graag vers blijven geven, maar op dit moment ben ik nog wel even behoorlijk geschrokken. Niet dat we eerst meerdere keren met hem naar de dierenarts moeten voor ik er achter ben hoe hij het wel verdraagt  :(.. Ik zal straks wel het 'anti-vers' praatje gaan krijgen en wil dat liever bij 1 keer beperken  ;D.
#1479283
als hij nu nog steeds verstopt zit, moet hij nu (in de zin van vandaag) eerst naar de dokter. foto laten maken, ingewanden voelen, eventueel klisma (als de verstopping achter in de darm zit) of iets in de zin van haarbal-olie. die verstopping moet echt eerst weg, voordat hij onomkeerbare schade krijgt of het loodje legt.

sien heeft pica, dus ik ben ook bekend met verstoppingen. ze is er gelukkig nooit aan geopereerd hoeven te worden, ik kon zelf op tijd ingrijpen met grote hoeveelheden haarbal pasta (dat spoot ik er dan zowat onder dwang in) en stinkend blik (zakjes felix vlees/visvariatie in gelei) en ook cb.
de haarbalpasta maakte dan de ingang gladder en de cb hoopte zich dan vast aan het obstakel en zo kon het dan uitgekotst worden.
als de verstopping komt van een steen (uitgedroogde drol), is een hele andere behandeling nodig.

ik vind het niet logisch dat een gezonde kat (dus geen nierfalen) te harde drollen krijgt op kvv. de poep wordt er wel steviger en compacter van, maar dat is iets anders dan niet meer kunnen poepen.
cb bevat genoeg orgaan en olietjes om er goed van te kunnen kakken.
het kan ook zijn dat hij op 1 of andere manier het te lang heeft opgehouden. het vocht uit de drol wordt dan extra in de dikke darm geabsorbeerd, met steen tot gevolg. extra kattenbak(ken) en deze vaker schoonmaken en ander grit er in kan dan een goede oplossing zijn, en de bakken natuurlijk altijd op een rustige, maar goed bereikbare plaats zetten.

maar eerst medisch onderzoek naar de verstopping!
#1479389
We zijn net terug van de dierenarts en Tammy had inderdaad harde keutels die niet door de bekkeningang (zeg ik dat zo goed  :-\) door pasten. Hij heeft een klysma gehad en ook is er in zijn achterste nog extra paraffine (volgens mij) gespoten, maar wellicht is het water geweest. Ik weet niet of ze dit laatste zouden kunnen doen om de ontlasting weer te verweken? Anders was het dus in ieder geval paraffine.

Hij heeft in zijn eentje 3 kattenbakken staan. Ik ruik nog niks aan het grit (laat altijd expres het klapdeurtje weg) en met dit grit heeft hij nooit moeite gehad.. Nu zet je me wel aan het denken over nierfalen.. Een jaar terug had hij nog erg goede bloedwaardes en hij drinkt ook niet opvallend veel of zo.. Zouden zijn darmen al zo lui kunnen zijn? Hij is wel oud, maar niet stokbejaard of zo..
#1479424
ik denk dat het verstandig is de oorzaak te achterhalen, want ik denk dat het niet van de cb komt. nierfalen weet ik niet, dat kan ik niet vanuit hier ruiken. er zijn wel bepaalde typische symptomen meestal, maar een bloedonderzoek kan je pas duidelijkheid verschaffen.
mss ook laten onderzoeken op uitgelubberde endeldarm. er is zo'n mooi medisch woord voor, ik kan er even niet opkomen.
dan is de darm (laatste stuk of redelijk laatste stuk van de dikke darm) als het ware te slap of uitgerekt. de peristaltische werking is dan verminderd of sterk afgenomen en dan heb je dus dat drollen zich gaan ophopen en steeds meer vocht er uit vocht onttrokken. in dit geval is het juist raadzaam volgens mij om een vochtrijk dieet te geven, want brok (zit vaak ook bietenpulp in) passeert langzamer en is nog droger van stof.
#1479576
Helaas is de ontlasting nog steeds niet los gekomen  :-\. Hij wordt inmiddels wel winderig en pruttelt lekker, dus het komt wel op gang in zijn darmen. Vandaag heb ik allerlei laxerende voedingsmiddelen in huis gehaald en psyllium husk. Hij eet wel weer en het grootste ongemak lijkt voorbij op dit moment. Maar ja die ontlasting moet er toch uit.. Gelukkig zaten zijn darmen niet erg vol volgens de dierenarts.. Ik hoop dat het straks zover is.. Wat kun je met verlangen uit zien naar een drol he  :P..
#1479763
ik heb het nog eens gehoort dat een kat verstopt raakte van cb, heel vreemd vind ik het ook.
hoe is de ontlasting als je naast de cb gewoon 2 kuikens erbij geeft per dag ? en anders gewoon wat blik door de cb doen.  da's altijd nog beter dan helemaal geen cb.

het virus wat Bor nu heeft veroorzaakt buikpijn en diaree, borrelende darmen, en stinken  :o 
jou kat heeft juist verstopping,  maar er heersen wel enkele dingen op 't moment.
#1480057
Peter heb ik vandaag ook naar de dierenarts gebracht met erge verstopping. Er zijn foto's gemaakt en hij is uiteindelijk opengemaakt om te kijken wat er was. Vanavond heeft ook hij een klysma gekregen. Hij eet ook eigenlijk alleen carnibest.
De anderen eten hier nog weleens een vleugel of een nekje, maar Peter eigenlijk niet.
Hij is nog bij de dierenarts, morgen hoor ik meer. Misschien zijn sommige katten gevoeliger, maar misschien is er ook heel iets anders aan de hand.
#1480303
Al zoekende las ik inderdaad dat er meer katten verstopt raken op de carnibest. Hij heeft al die tijd dat hij het gegeten heeft 2 kuikens op een dag er bij gehad. En dus toch verstopt geraakt  :-\. Op brokken had hij hier juist geen last van..

Ik heb net de dierenarts weer gebeld want hij heeft nog steeds niet gepoept  :-\.. Wel lijkt het ongemak voorbij, hij loopt niet meer van kattebak naar kattebak en eet en drinkt weer. Hij krijgt nu even alleen blik met extra water en psyllium husk. Hij zou hier juist dunne ontlasting van moeten gaan krijgen.. Zijn darmen zaten ook nog niet erg vol, ik hoop dus maar dat ze nu gewoon weer op gang komen.

Volgens de dierenarts hoef ik nu niet langs te komen aangezien hij gewoon weer een fitte indruk maakt. Ik hou het vandaag goed in de gaten en desnoods sta ik morgen weer met hem bij de dierenarts op de stoep. Of later vandaag indien nodig..

Hij komt net weer van boven, ik ga zo meteen weer kijken in de bakken.

Wanneer ik zeker weet dat hij weer ontlasting heeft gehad ga ik hem inderdaad voeren met cb gemengd met blik en psyllium husk. Dan langzaam de hoeveelheid blik verminderen tot de ontlasting goed is. Ik hoop zo weer op pure cb uit te kunnen komen eventueel met psyllium husk, maar ja het is belangrijker dat hij niet weer verstopt raakt.

Kattenbella wat moeilijk zeg met Peter! Is hij zowel opengemaakt en dan nog een klysma erbij  :o! Wat zul je in spanning zitten joh! Hou je ons op de hoogte??
#1480796
Peter is weer thuis en nog heel erg van slag. Hij moet in de gaten gehouden worden, wat voor mij even moeilijk is. Ik ben vorige week net begonnen met een nieuwe baan :-\
Ik weet niet welke CB jullie voeren. Ik voer hier half diabetes en half eko. Van de eko vind ik dat die erg droog is. Zouden daar meer botten in kunnen zitten.
Peter is helemaal getest, hij mankeert verder helemaal niets. Die psyllium is een goed idee. Waar halen jullie dit?
Laatst gewijzigd door kattenbella op di 12 jan 2010, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#1480997
Kefraya schreef: Kefraya heeft ook hele harde ontlasting op cb en soms perste ze er wat bloed bij. Ik doe nu standaard psyllium door haar cb en wat extra water, dat gaat nu gelukkig prima.
Keyfraya ik ben opgelucht te horen dat meer katten hier last van hebben! Ik heb vandaag gelukkig 2 ontzettend droge keutels gevonden, helaas op een verkeerde plek maar dat maakt nu even helemaal niet uit. Hij voelt zich gelukkig ook weer goed. Ik heb hem net cb gegeven gemengd met extra water, psyllium en voor de zekerheid maar ook nog wat blik. Mocht dit een poosje goed gaan en zijn darmen zijn weer tot rust gekomen, dan ga ik proberen langzaamaan het blik weg te laten. Ik ben wel erg blij te horen dat psyllium en extra water bij jou voldoende zijn.

Kattenbella wat sneu voor Peter zeg! Het is ook niet bepaald niks zeg wat hij doorstaan heeft  :(. Ik voer hier zelf diabetes kip. Fijn zeg dat hij verder niks mankeert! Dat idee heb ik bij Tammy ook, hij heeft nog nooit dergelijke problemen gehad. Misschien dat de ontlasting van sommige katten gewoon te hard wordt op cb :-\?

De psyllium heb ik in de natuurwinkel gehaald omdat ik het snel wou hebben. Het heet Laksavital (Arkocaps) van Arkopharma. Het zijn capsules met in totaal 23,7 gram voor 7,75 euro. Er zit een heel fijn poeder in de capsules. Tammy is normaal enorm kieskeurig met de kleinste toevoegingen aan zijn eten, maar dit eet hij gelukkig zo mee op. Het zal dus aardig smakeloos zijn. Mocht je minder haast hebben dan is het zeker de moeite waard om 'Psyllium husk' even te googlen. Je komt dan bij allerlei webwinkels voor dierbenodigheden en daar kun je het vele malen goedkoper krijgen. Ik hoop dat het bij jou ook werkt!!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door