Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Search
#1480493
Mijn twee Shelties doen het prima op Carnibest. Het zijn mijn eerste honden en probeer dan ook zoveel mogelijk te voeren met mijn ogen. Alleen moet ik nu zoveel gaan voeren dat ik toch even de mening wil weten van mensen met meer ervaring.

Volgens de verpakking van Carnibest zou een volwassen hond ongeveer 20-30 gram nodig hebben per kg/dag. 1 vd Shelties weegt nu 8,5 kg en is net een jaar. Zij krijgt momenteel zo’n 200 gram p/d en is als ik het inschat zo prima op gewicht. Klopt ook dus prima volgens de richtlijn.

Daarnaast heb ik een kleine Sheltie van net iets meer dan 5 kg (1,5 jaar oud). Ik vind haar aan de magere kant en probeer haar ook aan te laten komen, maar ze krijgt momenteel 245 gram per dag en komt niet aan. Dit is 48 gram per kilo, wat de richtlijn voor een pup van een paar weken zou zijn. Het beestje zit vol energie en verbruikt hierdoor ook meer dan de andere.

Mijn gevoel zegt dat het dubbele per kg erg veel is, maar ze komt nog steeds niet aan. Wat zouden jullie doen? Nog meer geven of het gewoon zo laten?
Gebruikersavatar
Door choopy
#1480514
wat op de verpakking staat is een richtlijn.
Een richtlijn voor de kleinste honden, maar ook de grote honden.

In de praktijk komt het er vaak op neer dat kleine hondjes vaak meer eten in verhouding met grote honden.
Kijk bijvoorbeeld naar barf, waar 2-5% wordt aangeraden. De grote lobbessen zullen op 2% zitten (sommige zelfs nog lager) en de kleine(re) honden zitten op 5%.

Zeker gezien de leeftijd, anderhalf, en je zegt al zelf veel energie, vindt ik 48 gr per kilo niet erg veel.

Als ik kijk naar de periode dat ik zelf nog kvv voerde, kreeg mn reu (20kg) 400 gr per dag, mn beide teven (16 kg) 600 gr resp 800 gr per dag.
Voor mijn nestje heb ik zelfs 60-80 per kilo aangehouden, ze werden afgespeend op CB.
Door **Jolanda**
#1482565
Het zijn richtlijnen, maar de hoeveelheid/het percentage/het aantal gram voer per kilo kan zo per hond verschillen.

Als jij denkt dat de hond te weinig heeft aan hetgene wat je nu geeft (48gr per kilo) moet je gewoon wat meer geven.

Hier 3honden. BCteef had net te veel aan die 2% (was 400gr > krijgt nu 350gr) de BCreu had er veel te weinig aan (400gr >hij moet 700gr hebben) en de sint bernard heeft genoeg aan 2%. (1200/1300gr)
De reu heb ik op een gegeven moment ruim het dubbele gegeven als de richtlijn en daarmee kwam hij mooi op gewicht, toen weer verlaagt tot op ongeveer 700gr.
Door Search
#1482892
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen  :). Het scheelt behoorlijk van hond tot hond lees ik. Ze heeft het dus blijkbaar nodig.

Kan haar natuurlijk altijd nog op brok zetten zodat ze wat minder energie heeft en meer voldoet aan de richtlijnen  ;).
Door **Jolanda**
#1483484
[quote="Search"]
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen  :). Het scheelt behoorlijk van hond tot hond lees ik. Ze heeft het dus blijkbaar nodig.

Kan haar natuurlijk altijd nog op brok zetten zodat ze wat minder energie heeft en meer voldoet aan de richtlijnen  ;).
[/quote]

Wat zeg jij nou? Dat meen je ook echt serieus?? Nee toch!?

Gewoon meer voeren en je zult vanzelf zien dat ze bijkomt, daarna weer wat minder (ergens tussen wat je nu geeft en om haar aan te laten komen) en ze zal mooi op gewicht blijven ;) :)

Als je nu 245gr per dag voerd zou ik eens proberen om haar 350 gr per dag te geven en als ze is aangekomen tot gewenst gewicht/postuur zou ik haar terug zetten op 300gr, minimaal 275gr.
Door Search
#1483811
[quote="Jol"]
Wat zeg jij nou? Dat meen je ook echt serieus?? Nee toch!?
[/quote]

Nee natuurlijk niet. Was een slechte poging om grappig te zijn  :P.

Natuurlijk is barf nog beter, maar ik ben tot nu toe erg tevreden over hoe het gaat op CB. Nooit meer brok hier!
Door **Jolanda**
#1484001
[quote="Search"]
Nee natuurlijk niet. Was een slechte poging om grappig te zijn  :P.

Natuurlijk is barf nog beter, maar ik ben tot nu toe erg tevreden over hoe het gaat op CB. Nooit meer brok hier!
[/quote]

Ooohh oke dan, ik schrok al, er zijn helaas mensen die er werkelijk zo over denken dus vandaar ;)

Ach wat heet beter. Het is al veel beter dan br*k en ik denk dat het merendeel hier met kvv is begonnen.
Wie weet wil je over een paar maanden wel gaan barfen. ;) :)
Door Robian
#1484333
Ik zie dat ook bij Jack. Hij is nu 1 jaar.
Een aantal maanden geleden had meneertje zeker 200 gram nodig om op gewicht te blijven.
In één keer viel het me op dat hij een beetje mollig werd en nu krijgt hij nog maar 150 gram.

Ik blijf gewoon voelen en als hij me te mager wordt krijgt hij meer.

Ik denk dus dat jouw sheltie op dit moment gewoon wat meer voer nodig heeft. Ik zou dus gewoon meer gaan voeren en blijven voelen en kijken of hij niet te dik of te dun wordt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door