Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Doezengek
#1480176
Nu twijfel ik weer en dit terwijl ik net was begonnen met gedeeltelijk barf en de rest kvv.
Dit komt door de fokster van mijn doezen  :-[ Zij heeft vroeger zelf altijd vers gegeven maar NOOIT geen bot en zij kookte ook alles??
Nu vertelde ze mij dat ik dus echt nooit geen bot moest geven want zij had al de nodige keren meegemaakt wat dat doet met een hond en dat je dit dus pas merkt als het te laat is. En ik moest zeker niet geloven wat er dus op forums verteld werd.
Het geven van de eerste kippennekken was voor mij echt een hele stap omdat ik altijd opgevoed ben met het idee dat botten dus echt levensgevaarlijk zijn.
Nu heb ik ze al regelmatig kippennekken gegeven en laatst konijnenkoppen. Maar na 1 gesprekje met de fokster slaat de twijfel toch weer toe.... Ik wil het echt allemaal zeker weten want ik heb net parelhoenkarkassen,kaaskarkassen etc besteld....
Door Malamoods
#1480181
Gekookt bot moet je inderdaad niet voeren nee, maar rauw bot kan geen kwaad. Gewoon langzaam opbouwen (dus niet meteen konijnenkoppen, maar eerst kip, parelhoen, eend, en daarna dus ook konijnenbot).
Door dogsunlimited
#1480183
De fokker van mijn honden gaat niet over hun voeding. Ik zou dan ook elke discussie hierover afkappen, eerlijk gezegd. Er zijn zat fokkers die al jarenlang raw meaty bones en prooien aan hun honden verstrekken die daar erg goed op floreren: http://versfokkers.rauwevoedingvoorhonden.nl/
Die zetten niet bewust de gezondheid van hun honden op het spel, hoor. ;)
Als je hetgeen geeft dat geschikt is voor jouw hond, ondervind je daar dan ook alleen maar de voordelen van. Om te beginnen hoeft jouw hond niet gemiddeld om de 2 jaar een tandsteenbehandeling te ondergaan, omdat hij zijn gebit niet kan gebruiken door het eten van gemalen meuk of doorgekookte voeding waar alle voedingsstoffen al van verloren zijn. Zo gezond en goed is jouw fokker dus ook niet bezig.
Door sandrra
#1480205
Zij geeft dus enkelvoudig voer. niet compleet en kookt alles naar zijn grootje... ???
Sorry hoor maar ze kan zich beter eens gaan verdiepen in goed voer dan dat ze zomaar wat verkondigt.

En forum niet geloven? Er zitten hier ook DA's die pro vers zijn...zegt genoeg denk ik zo. :)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1480215
Vraag je fokker maar eens of die botten rauw of gekookt waren?
En wat voor botten dat waren.
Er grote kans dat je idd te horen krijgt dat de botten waarmee het mis ging of gekookt waren of van een ongeschikt dier (rund,paard, volwassen schaap).
sommige dierenartsen en andere mensen komen soms met een soort gelijk verhaal en als je ze dan bovenstaande vragen steld weet je waar deze verhalen vandaan komen.
Ik denk dat je fokker ook wel iets als calciumbron ga toen ze vroeger gekookt vlees gaf, misschien een schoolbordkrijtje of een poeder ofzo.

Botten zijn dus niet gevaarlijk, mits dit geschikte botten zijn (zachtere, lijstje ken je denk ik).
Kale botten zonder vlees zijn ook niet aan te raden enkel te geven, doe er dan wat spiervlees of orgaan bij.
Voel zelf ook maar eens aan een ongegaard kippenbotje, het buigt mee en splinterd niet.
Hoop dat je zo meer gerust gesteld bent  ;)
Gebruikersavatar
Door Doezengek
#1480223
Bedankt voor jullie reacties.
Mijn fokster gaf dus nooit botten en nu dus ook geen vers vlees meer.Ze heeft teveel honden om dit te geven en geeft nu al jaren Cavom.
Ik wil alleen maar goed doen wat mijn dieren betreft en ben er dus ook overtuigd van dat dit dan het geven van vers vlees is.
ik ging alleen maar weer twijfelen omdat zij toch al meer dan 30 jaar honden fokt. Ik ben door dat 1 hond dus verschrikkelijke jeuk had overgestapt en zie nu na iets meer dan 4 maanden een duidelijk verschil!! Hij krabt en bijt zich dus totaal niet meer en zijn gedrag is ook veranderd. Hij komt nu heerlijk bij je liggen en zijn knuffelhalen. Iets wat hij voorheen dus absoluut niet deed. Maar ja denk ik dan...heb zelf maar eens de hele dag jeuk!!
Ik ben er niet meer vanaf te krijgen hoor en blijf gewoon vers geven. En ik hoop in de toekomst ook gewoon meer te barfen. Je krijgt er zulke tevreden hondjes voor terug!!!

Nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties!
groetjes Diana
Door Benjy en Misty
#1480225
Als ik de fokster van Benjy moet geloven zat Benjy nog steeds aan de Eukanuba terwijl het me al in zijn eerste weken van zijn leventje bij ons duidelijk werd dat hij dit niet verdragen kon. Hij legde wel 6 drollen op een dag! Na tal van voedingen ben ik nu dus uitgekomen op KVV en later BARF en ik doe het noooit meer anders.
Door Lizzy
#1480268
Op Barfplaats hebben wij zelf ook een lijst met fokkers die vers voeren: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 947.0.html.

Natuurlijk moet je niet alles wat op Internet staat geloven! Maar wij zijn natuurlijk niet allemaal gek :biggrin2:. Ik voer al sinds jaar en dag vleesbotten aan mijn honden. De pup in mijn handschrift is ook groot geworden op onder andere rauwe geschikte vleesbotten. Mijn aanstaande pup zal ook weer groot worden op mijn eigen samengestelde maaltijden, inclusief vleesbotten. Zij komt trouwens bij een fokker vandaan die 100% zelf samenstelt en vleesbotten aan haar puppy's geeft, om ze af te spenen.

Je kunt natuurlijk 1 fokker geloven (die er overduidelijk ideeen op na houdt die simpelweg onjuist zijn). Of de leden van hier die al jaren en jaren ervaring hebben met het voeren van BARF. Met groot succes. En natuurlijk gebeuren er ongelukken met botten. Ik ga je geen leugens vertellen. Maar tot nu toe zijn alle ongelukken waar ik vanaf weet, van de afgelopen zeker 10 jaar, ontstaan door het voeren van ongeschikte botten. Botten waar wij hier al jaren en jaren voor waarschuwen. Het wordt ons wel eens niet in dank afgenomen, dat wij zo voorzichtig zijn. Maar, liever te voorzichtig dan te onverschillig. Als je dit artikel uit de bibliotheek van Barfplaats goed leest: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html, weet je precies wat je wel en niet moet voeren.

En dan nog krijg je geen garanties. Vleesbotten brengen risico's met zich mee. Echter zijn deze, als je je aan de regels houdt, minder dan nihil!! Het NIET voeren van vleesbotten brengt echter grotere risico's met zich mee! Vervuilde gebitten zijn volgens mij doodsoorzaak nummer.... Hoog. Zo niet 1. Niet alleen omdat de gebitten vuil zijn, maar vooral wat vervuilde ontstoken gebitten voor andere gezondheidsproblemen met zich mee brengt. Wil je daar tot op een diep niveau meer van weten, kan ik je echt van harte aanbevelen het boek van Tom Lonsdale te lezen, Raw Meaty Bones! En vergeet daarnaast ook niet dat het spelen met een tennisbal, het eten van een raw-hide gevaarlijker is dan geschikt vleesbot. En vergeet ook niet dat je van leven dood gaat. Het inademen van zuurstof is niet geheel risicoloos ;).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1480287
SandRRa schreef: Zij geeft dus enkelvoudig voer. niet compleet en kookt alles naar zijn grootje... ???
Sorry hoor maar ze kan zich beter eens gaan verdiepen in goed voer dan dat ze zomaar wat verkondigt.

En forum niet geloven? Er zitten hier ook DA's die pro vers zijn...zegt genoeg denk ik zo. :)
Als dat iets over het versvoeren moet zeggen zaten we allemaal aan de brok :-X
Door **Jolanda**
#1480291
Ach sommige mensen zeggen iets met de allerbeste bedoelingen, maar dat wilt niet zeggen dat ze gelijk hebben.
Je ziet zelf toch wat het vers met jouw hond doet en gedaan heeft  ;) Jouw ervaring kan dus niet op tegen die slechte ervaring van de fokker.

En als je dan alle andere ervaringen hier leest zegt dat ook meer dan genoeg.

Als die botten zo ontzettend slecht en gevaarlijk zouden zijn...zou je dan niet al gelezen moeten hebben dat er een hond gestorven was door een botje? Ik zit nu ruim een jaar hier, er zijn heeeel veel barfende leden, en ik heb nog nooit een bericht gelezen waarbij het goed fout was gegaan. Er kan natuurlijk altijd wat mis gaan, maar dat weegt volgens mij niet op tegen jaren jeuk, slechte ontlasting , slechte vacht, slechte tanden, ect ect. De kans dat er iets goed fout gaat is veel minder, dan dat je hond slecht reageerd op brokken en je jaren medicijnen moet geven.
Door sandrra
#1480296
Angelique schreef: Als dat iets over het versvoeren moet zeggen zaten we allemaal aan de brok :-X
nou ja als je er vanuit gaat dat de meeste mensen alles klakkeloos van een DA aannemen en zich br*kken aan late praten.
En er dan hier op bp DA's zijn die verder kijken dan hun leerboek en je dus niet die gore br*k aansmeren e.d. En ook nog eens onderzoek doen naar vers voer. Dat vind ik wel genoeg zeggen ja.
Gebruikersavatar
Door Doezengek
#1480302
Diep van binnen weet ik ook wel dat ik er goed aan doe en ik heb mij hier eerst ook weken ingelezen voordat ik mij aanmelde. Maar het is toch niet zo vreemd als beginnende barfer ik in detwijfel schiet als iemand met meer dan 30 jaar fokervaring mij waarschuwd?
Ik heb voor mij zelf allang besloten dat niemand mij hier nog van af krijgt  en ik ben ook vastbesloten dat er hier dus nooit geen brokken meer in komen!! Maar ik wilde het gewoon weer even zeker weten/ horen dat ik het juiste doe  ;)
Nogmaals super dat jullie allemaal zo snel met goede adviezen komen  :mbounce: en dat ik na 1 gesprek met mijn fokster weer in de twijfel ben geschoten :-[
Door Lizzy
#1480304
Doezengek schreef: Diep van binnen weet ik ook wel dat ik er goed aan doe en ik heb mij hier eerst ook weken ingelezen voordat ik mij aanmelde. Maar het is toch niet zo vreemd als beginnende barfer ik in detwijfel schiet als iemand met meer dan 30 jaar fokervaring mij waarschuwd?
Ik heb voor mij zelf allang besloten dat niemand mij hier nog van af krijgt  en ik ben ook vastbesloten dat er hier dus nooit geen brokken meer in komen!! Maar ik wilde het gewoon weer even zeker weten/ horen dat ik het juiste doe  ;)
Nogmaals super dat jullie allemaal zo snel met goede adviezen komen  :mbounce: en dat ik na 1 gesprek met mijn fokster weer in de twijfel ben geschoten :-[
Nee joh, totaal niet vreemd! En geloof me, over 10 jaar lach je erom, om fokkers met dit soort adviezen :-*!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1480317
Lizzy schreef: Nee joh, totaal niet vreemd! En geloof me, over 10 jaar lach je erom, om fokkers met dit soort adviezen :-*!
Ik lachte altijd om mensen die beweerden dat brokken ongezond waren  :-[
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door