Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Wilson
#1479488
Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw op dit forum, en ik ben pas sinds een maand of 2 overgestapt om versvoer. Mijn hond, een oudduitse herder van 2,5 jaar vindt het erg smakelijk (waar hij voorheen soms een lastige eter was), en bovendien lijkt het een positief effect te hebben op zijn allergie (voor huisstofmijt en storage mites).

Nu heb ik de volgende vraag: mijn hond heeft regelmatig last van misselijkheid in de ochtend: hij voelt zich niet heel slecht, maar als hij luchtjes van eten (zijn br#kken, destijds) ruikt gaat hij kokhalzen en spuugt hij slijm en soms gal.
Ook heeft hij bij vlagen een driftige gras-eet-bui tijdens het eerste uitlaatmoment (voor zijn ontbijt dus). En dan komt het gras met slijm er even later ook uit.

De vraag: heeft iemand enig idee waar dat aan kan liggen ? :-\

Het is alleen in de ochtend, ook zeker niet altijd (bij vlagen en dan een dag of 3/4, daarna weer een tijdje niet). En nu hij volledig op KVV staat lijkt het  veel minder voor te komen, maar gras eten gaat ook al een aantal weken niet (gezien de sneeuw).

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen erover, want als ik iets kan aanpassen in het voedingspatroon doe ik het graag...

Groeten,
Mandy
Door sandrra
#1479510
Hier spuugde Mazoe ook vaak gal totdat ze over was op vers en 1 x per dag en op verschillende tijden te eten krijgt.
Khami die eet vaak gras omdat ze t lekker vind. Wanneer ze t wat gestressed ipv smakelijk eet weet ik dat t er binnen een uur eruit komt omdat haar iets niet lekker op de maag ligt.
Door *Natasja*
#1479516
Beau van mij had hier in het verleden ook nogal eens last van, ik ben er toen achter gekomen dat hij het vooral bij bepaalde diersoorten doet (eendenekken, kalkoennekken, konijnkarkas). Ik heb toen die dingen van zijn menu geschrapt, en Lizzy heeft mij de tip gegeven om hem 's avonds voor het slapen gaan wat (liefst rauwe, maar ik geef het uit een pak en dat helpt ook goed) geitemelk met rauwe honing te geven, dit is goed voor de spijsvertering. Sinds ik dit doe, heeft hij zelden nog last van ochtendmisselijkheid.
Door pallas
#1479523
Als je hond lekker eten ruikt, dan gaat hij alvast gal aanmaken.
En als er dan toch geen eten komt, wordt je hond even misselijk en gooit het teveel aan gal eruit.
Ee beetje gras eten helpt vaak  tegen missleijkheid, hier krijgen ze ook wel een wat groenten uit het vuistje (komkommer/ wortel)
Ik denk dat je met brokken eerst wel smorgens eten gaf en nu met kvv niet meer?

Dan is het een kwestie van wennen. Je kan evt een beetje kvv in de ochtend blijven geven, of een beetje groentenmix.
Door Lil
#1479527
Hier gebeurd het dus vooral door honger. In het verleden erger als tegenwoordig, maar het komt nog af en toe voor. Ik heb dit uiteindelijk opgelost door 's avonds een grotere portie te geven dan 's ochtends en bij Boris hielp dat. Als ik nu een keer wil uitslapen doet hij het wel nog (dan krijgt hij dus 3 uur "te laat" te eten). Ik maak me daar niet zo druk om. Wel geef ik hem dan een beetje eten voordat ik ga wandelen (een klein hapje) zodat hij niet gaat grazen. Bij hem komt het vaak niet via spugen eruit, maar veroorzaakt het gras een verstopping.
Door Wilson
#1480179
Dank voor de reacties,

@Sandrra: je geeft jouw hond op verschillende tijden voer, wat is hiervan de achterliggende gedachten ? Of helpt het juist dat ze nu op vers staat ?  Ik merk dat Wilson nu ook nauwelijks misselijk meer is (na een weekje of 8 op vers)

@Natasja: goede tip, van de geitemelk, die houd ik in gedachten mocht het weer zo erg opspelen.

@ Pallas & Lil: volgens jullie heeft het vooral met de lege maag te maken... mmmm dat zou idd heel goed kunnen, ik heb me nl altijd enorm verbaasd over de snelheid van de spijsvertering van Wilson.... Toen hij nog br#kken kreeg kwam de maaltijd er soms in 12 uurtjes al weer uit (aan de achterkant dan  ;D  )  Ik blijf hem toch maar 2x per dag voeren (nu dus vers), en eventueel dus meer in de avond dan in de ochtend...

Ik laat jullie weten of het helpt,  thanks ! 

Mandy
Door sandrra
#1480207
Doordat ze niet op vaste tijden gevoerd worden maken ze minder snel of geen maagsappen aan waardoor ze dus geen gal meer spuugt.
Het werd al een stuk minder sinds ze op vers stond maar helemaal toen ik ging wisselen met de tijden en 1 x per dag voer.
Door Lil
#1484902
SandRRa schreef: Doordat ze niet op vaste tijden gevoerd worden maken ze minder snel of geen maagsappen aan waardoor ze dus geen gal meer spuugt.
Het werd al een stuk minder sinds ze op vers stond maar helemaal toen ik ging wisselen met de tijden en 1 x per dag voer.
Dat is inderdaad de enige echte oplossing denk ik. Maar voor de mensen die net als ik door het werk aan vaste tijden gebonden zijn... ik geef dus maar op vaste tijden en als dat niet lukt (en dat komt vaker voor) dan geef ik gewoon een klein zelf gedroogd snackje, dat ik van het voer weer aftrek. Het heeft inderdaad bij mij te maken met het aanmaken van maagsappen.
Door Esther Q
#1484938
Hier ook een die als ik iets later voer 's morgens overgeeft. Ze heeft sowieso een erg gevoelige maag/darmen. Ben ik op tijd, niets aan het handje.
Door sandrra
#1485350
Lil schreef: Dat is inderdaad de enige echte oplossing denk ik. Maar voor de mensen die net als ik door het werk aan vaste tijden gebonden zijn... ik geef dus maar op vaste tijden en als dat niet lukt (en dat komt vaker voor) dan geef ik gewoon een klein zelf gedroogd snackje, dat ik van het voer weer aftrek. Het heeft inderdaad bij mij te maken met het aanmaken van maagsappen.
Toen ik nog werkte kregen mijn dieren juist nooit op vaste tijden.  Hier waren de vaste tijden er  in geslopen door t krijgen van kinderen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door