Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1477918
Vandaag zijn we gaan wandelen met een groep mensen (het was een wandeling van de Lagotto Romagnolo Club maar wij mochten ook met onze Barbet ;)) en we zagen ook Alba's zus weer (die heeft 2 Lagotto-huisgenootjes). We hadden het natúúrlijk ook nog even over eten (ze krijgen allbei vers).

Alba's zus at aan het begin van december zo'n 500 tot 600 gram per dag, Alba ongeveer 500. Dior is aan de magere kant, Alba heeft een dun laagje vet (ze is niet dik maar aan het eind van de winter mag er voor mij ietsjes af). Tot nu toe waren de dames in ontwikkeling best wel gelijk, maar nu viel me op dat Dior al flink aan het uitzwaren is, ze wordt echt een mooie stevige hond al. Momenteel eet ze 800 gram per dag en nog komt ze niet aan.
Alba krijgt nog steeds 500 gram en hoewel ze mooi gespierd is en er goed uitziet, ziet ze er nog hetzelfde uit als een maand terug.
Ze zijn nu 10 maanden dus ze hebben beiden nog een tijd te gaan voor ze helemaal af zijn, maar nu is toch wel de tijd dat de grootste 'groei' plaatsvind in het uitzwaren. Alba weegt ongeveer 19 kilo, Dior ietsjes meer denk ik.

Eigenlijk was ik van plan Alba ietsjes lager in voer te gaan zetten, naar zo'n 450 gram, maar we vragen ons af wat er zou gebeuren als we haar naar bv. 600-650 gram zouden zetten. Zou ze er alleen dikker van worden (wat niet nodig is) of zou haar lijf het gaan gebruiken voor ontwikkeling? Natuurlijk ontwikkeld elke hond zich op zijn/haar eigen tempo maar zou Alba misschien stiekem toch meer nodig hebben dan we haar nu geven?  

Ik weet dat ik in haar puppytijd ook een keer gewoon 'zomaar' heb verhoogd omdat ik vond dat ze al zo'n tijd op hetzelfde stond hoewel ze goed groeide. Dat ging toen heel goed. Later heb ik het nog eens geprobeerd en toen werd ze alleen maar dikker dus heb ik 'r weer wat terug gezet.

Moet ik het gewoon proberen denken jullie? Ik merk het natuurlijk snel genoeg als ze er alleen maar spekjes van bouwt... ;) Heeft iemand hier een nuttige gedachte over, of ervaring mee?
Door Borke
#1478021
Ik weet niet wanneer een barbet volledig uitgegroeid en uitgezwaard is?
Bij Borke is mijn ervaring dat meer voer alleen maar dikker maakt en dat het gewoon tijd kost om uit te zwaren.
Hij heeft voor zijn 1e jaar wel 650-700 gram per dag gegeten en toen hij bijna een jaar was heb ik dat teruggebracht naar dat wat hij nu nog eet: ca 500 gram per dag.
Borke weegt 22 kg en dat is voor hem een ideaal gewicht. Het uitzwaren en mooi in model komen zit voor mij niet in het gewicht maar in hoe de hond aanvoelt en er uit ziet en met een hond met vacht is dat meer een kwestie van voelen dan van kijken.

Ook bij Sofi was het een kwestie van tijd, die is mete 4 jaar pas mooi uitgezwaard met haar 27 kg, maar Sofi is een flink grotere hond dan Borke. Ik denk dat Borke wel vergelijkbaar is met een barbet, misschien dat hij ietsje groter is.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1478104
ik geef gentle nu wel meer, hij gaat ook 'uitzwaren' en merk dat ik hem toch wel wat magertjes vindt, dus krijgt meneer meer, ook uitzwaren kost wat heb ik het idee..
Door Alba
#1478130
Een Barbet, zeker een teefje, is pas echt helemaal af met een jaar of 2, misschien wel pas met 3 en vaak zijn ze pas echt helemaal klaar na een nestje. Aan Alba's moeder zie ik hoeveel ze nog veranderd is, vooral geestelijk maar ook zeker lichamelijk, na dit nest.
Maar ja, die 'eerste' uitzwaar periode, waarin ze van pupje naar hond gaan, zit toch in dat eerste jaar tot 1,5 jaar dus daar zou Alba ongeveer aan gaan beginnen. Ze is wel iets gegroeid in de hoogte de laatste maand, wat we al niet meer verwachtten (ze is al loops geweest en ze was al een maand niets meer gegroeid) maar waar we wel blij mee zijn.

Op zich ziet ze er prima uit, gewicht maak ik me ook geen zorgen om, maar door het zien van haar zus die zo duidelijk al wel 'bezig' is, vraag ik me af of ze met de hoeveelheid voer die ze nu krijgt misschien wel alleen genoeg krijgt om dat-wat-ze-nu-is op peil te houden. Dat ze dus genoeg krijgt voor de energie etc maar niet genoeg 'extra' voor die groei. In principe zou ze, als ze er niet genoeg aan heeft, af moeten vallen toch? Of kan een hondenlijf zo omgaan met de energie dat ze onderhouden wat er is en meer niet?!
Toen ik haar in de puppytijd 'zomaar' omhoog zette ging ze niet ineens harder groeien ofzo maar werd wel alles verwerkt, terwijl ze de keer erna dat ik dat probeerde dikker werd. Misschien dat als ik haar nu meer ga geven ze ook niet dikker wordt? Dat is een kwestie van proberen waarschijnlijk... :-\

Alba krijgt nu ongeveer 2,5%, wat dus zelfs voor een volwassen hond niet erg hoog is.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1478294
Charlie, nu ruim 8,5 maand en 21 kg en niets te dik kreeg 700 gram, maar nu met die kou ben ik toch weer meer gaan geven, het is ook zo'n bezig ventje. :biggrin2: Hij krijgt nu 775 a 800 gram.
Hij is ook helemaal nog niet aan het uitzwaren, maar dat komt vanzelf.
Hij is wel mooi gespierd, maar dus nog een smal borstje e.d.

Ik betwijfel of ALba sneller zal uitzwaren als je meer gaat voeren.
De een is daar nu eenmaal sneller mee dan de ander.
Angelique zegt altijd: goed bereid kost even tijd. :D
En daar heeft ze helemaal gelijk in.

Je kan het natuurlijk altijd proberen en haar dan goed in de gaten houden.
Door Alba
#1478306
We gaan het uitproberen, vanaf morgen gaan we 600 gram voeren (KVV/BARF), dat is een halve procent meer dan anders. We merken snel genoeg of ze dikker wordt of niet, maar als het goed gaat kan ik nu nog de hoeveelheden aanpassen in het BARF-menu (slappe reden, klopt, maar dat wordt volgende week/week erop bezorgd dus makkelijker met in porties verdelen als ik nu bepaal wat 't wordt ;)).

Het is ook niet dat ik haar sneller wil laten uitzwaren, als dat al zou kúnnen, maar dat ik me afvraag of de hoeveelheid voer die ze nu krijgt haar lijf 'tegenhoudt' in de ontwikkeling.
Gebruikersavatar
Door kira
#1478326
ze zwaren uit als het er tijd voor is. De zus van kleine beer, toevallig ook bruin, die kvv (cb) eet en kleine beer gingen tijden lang gelijk op qua groei, tot dit voorjaar, zus ging uitzwaren, kleine beer niet. Die is pas in augustus gestart met uitzwaren (en gaat haar zus nu ruim voorbij). Dus ik zou gewoon geduld hebben.
Door Lizzy
#1478873
Ik denk dat je niet kunt vergelijken met haar zus. Ik verschil totaal van mijn zus, honden schelen ook soms totaal van hun zus. Ik weet nog wel met Linga dat zij van alle teefjes absoluut het meest at. En ze was een magere langpootmug. En haar zusjes waren (soms op de helft van de hoeveelheid eten) soms zelfs wat mollig. Als je ze nu ziet, verschillen ze nog steeds. Linga is het hoogst op haar poten. Ze is prachtig uitgezwaard maar dat heeft zeker tot haar 3de levensjaar geduurd terwijl sommige van haar zusjes bij 1,5 a 2 al "af" waren.

Ik ging dus ook niet meer voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door