Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Veerle-scrappyToo
#1476031
Ik blijf elke keer toch met een paar vraagjes zitten en ik kan ze hier niet echt terug vinden.  Mijn excuses als jullie ze toch al 27 keer hebben moeten beantwoorden... :-[
Ik blijf me soms afvragen waar je bepaalde dingen onder moet brengen.  Zijn de volgende dingen bot - vleesbot-spiervlees of...
Strot - luchtpijp - eendenekken -... de voor mij randgevallen dus want er zit bvb bij een nek vlees aan maar ook veel kraakbeen.  Een kippedij rekenen jullie dat dan als 50% spiervlees en 50% bot?
Staat er hier trouwens ergens een lijst waarin alles onder de juiste noemer geplaatst is en waar ik kan terug kijken?

Wat ik me ook afvroeg.  Ons Nena heeft tot nu toe al eendenekken,kippevleugels, eenderuggen en eendenkarkas gegeten.  Kan ik nu overschakelen op kippedijen of iets van ribben of is er nog een stapje tussen?
Met de andere zaken had ze geen problemen en ze beet het elke keer mooi stuk.

En wat ik ook nog wilde vragen en er maar bij voeg...vanzelfsprekend heb je verschillende soorten gevogelte:kip, kalkoen, struisvogel,fazant en die bekijk ik allemaal als verschillende diersoort.  Maar wat met kalf-rund en lam -schaap.  Reken je die ook als verschillende diersoort want een kalf wort toch een rund en een lam een schaap.  Ik veronderstel dat die dus dezelfde voedingswaardes -vitamines en zo meer in zich hebben en je die dus niet echt als twee verschillende bronnen mag bekijken of toch?
Bedankt alvast!
Laatst gewijzigd door Veerle-scrappyToo op za 09 jan 2010, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bulldelicious
#1476071
ik kan niet op al je vragen antwoorden, maar volgens mij heeft elk dier, dus ook lam/schaap en rund/kalf zijn eigen specifieke voedingswaarde en als je het beide in je assortiment kan hebben, het zeker een plus punt is.
als Nena eendenkarkas ook netjes op eet kan je beginnen met kippendijen en lamsribben, het uiteraard in het begin gewoon kijken of ze het weg krijgt, als het niet lukt, later nog eens proberen, maar normaal zou dat wel moeten lukken.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1476080
Strot reken ik onder spiervlees, is voornamelijk spiervlees met kraakbeen, dus geen calciumwaarde.
Eendennekken zit veel spiervlees aan, denk verhouding 30 bot/70 vlees, ik reken het wel onder bot omdat er toch bot in zit en het vlees erom heen kan bij meer dieren variabel zijn.
luchtpijp reken ik als orgaan, maar niet als een erg belangrijk orgaan, dus krijgen ze het hier vaak gewoon erbij.
Ken geen lijst hier nee waar je dat terug kan vinden, maar je kunt er wel op zoeken, dan vindt je vaak al veel info.

heeft Nena ookal andere diersoorten gegeten, parelhoen, konijn, haas enzo? Want dan zou je eerst dat kunnen gaan voeren bv.
Een kippendij moet ook prima kunnen, die aten ze hier al vrij gauw.
Als haar ontlasting goed is na het bot eten, dat alles dus goed verteerd.
Zou je ook met zachte ribben kunnen beginnen.

Over de verschillende diersoorten. Ik reken lam en schaap onder 1 diersoort, idem met rund/kalf. Alleen schijnt kalf wat minder voedingswaarde te bevatten dan rund, dus geef liever rund en geen kalf.
Door Borke
#1476370
Veerle-scrappyToo schreef: Ik blijf elke keer toch met een paar vraagjes zitten en ik kan ze hier niet echt terug vinden.  Mijn excuses als jullie ze toch al 27 keer hebben moeten beantwoorden... :-[
Je vragen zijn inmiddels beantwoord, maar ik wil er nog even aan toe voegen dat je je echt NOOIT hoeft te excuseren om hier vragen te stellen!
Iedereen die hier Barft is zelf ook zo begonnen, met veel lezen en daarna vragen stellen en daar is helemaal niets mis mee.
Ik vind het wel altijd fijn als nieuwe mensen de beginnersdocumenten eerst hebben gelezen, omdat de meeste vragen daar in worden beantwoord en dat heb jij ook gedaan.
Dus blijf vooral vragen stellen en schaam je om je ervoor te excuseren  :biggrin2:

Straks weet jij alles wat je weten wilt en dan kan jij vanuit jouw eigen ervaring weer de vragen van andere beginners en nieuwkomers mede beantwoorden en dan is de cirkel weer rond  8)
Gebruikersavatar
Door czerda
#1476553
Je moet denk ik ook kijken hoe de vertering is van je hond als ze de eerste botten goed verteerd kan je een stapje verder gaan denk ik.Zo een lijst waar alle soorten vlees onderverdeeld staan zou inderdaad handig zijn voor beginners als ik :D
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1476863
czerda schreef: Je moet denk ik ook kijken hoe de vertering is van je hond als ze de eerste botten goed verteerd kan je een stapje verder gaan denk ik.Zo een lijst waar alle soorten vlees onderverdeeld staan zou inderdaad handig zijn voor beginners als ik :D
Lijstje is heel simpel:
zachtere dingen/beginners dingen:
kippennekken
eendennekken
kwartel
konijnkarkas
duif

Iets hardere dingen, maar toch nog zacht:
kippenrug
kippenkarkas
kippenvleugels
eendenkarkas
konijnenvoorbenen
konijnenkop
parelhoenkarkas
parelhoenkarkas
patrijskarkas
fazant

Wat er tussen valt:
haaskarkas
haasrug
hazenkop

Voor de meer gevorderde honden:
zachte lams-, geitenribben
ganskarkas
runderborstbeen (runderknars)
jonge lamsnek
kalkoennekken
zachte hertenribben
lamskop

volgens mij heb ik alles wel beetje zo kwa botwerk van de meest gangbare soorten.
Laatst gewijzigd door May Linn op za 09 jan 2010, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door