Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Senna99
#1475123
Hallo,

Ik had weer een aantal vraagjes en ik hoop dat één van jullie mij daar bij kan helpen.
Mijn hond is een witte herder reu van bijna zeven maanden. Ik heb 'm toevallig vandaag weer laten wegen en hij is nu ca. 23,5 kilo. Hij ziet er verder goed geproportioneerd uit.
Ik voer momenteel Energique en Carnibest en wil daarbij straks ook Haaks barf geven en in de toekomst denk ik ook gedeeltelijk wat barf.  De vriezer is i.i.g. al aangeschaft!!!! :D
Wat voor percentage aan voeding zouden jullie een hond van deze leeftijd ongeveer geven?
Omgerekend zit hij nu op circa 3,5% van zijn lichaamsgewicht.
Van de carnibest ongeveer 375 gram, van de energique 300 gram en (ik durf het bijna niet te zeggen maar.. :-[ hij krijgt nog 150 gram brokjes van Orijen :-[, daar ga ik mee stoppen, maar ik heb nog een kleine bodempje voer in de baal..en tja, het waren toch wel behoorlijke dure brokjes dus ik vond het een beetje zonde om weg te gooien.....
Is dit een beetje een reeel percentage voor zijn leeftijd en conditie of zouden jullie minder of meer geven?
O'ja en nog een vraagje; is iemand bekend met het boek: Voer voor carnivoren van Tannetje Koning? Is dit een goed boek om je in te lezen over het Barfen?
Verder heeft mijn hond vandaag ff een check-up gehad bij de dierenarts. Hij is nu een half jaar geweest en ze wilden 'm graag even weer zien. Controle van het gebit, oren enz. en controle van de groei. Zowel bij zijn voor- als achterhand had hij volgens de dierenarts iets last van groeipijnen. Niet ernstig, maar wel iets om in de gaten te houden. Is er nog iets in de voeding waar ik in dit verband op moet letten?

Bedankt alvast!!  :)
Laatst gewijzigd door Senna99 op zo 10 jan 2010, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dingogirl
#1475161
hoi,  het ligt heel erg aan de hond zelf hoeveel je moet geven. als je hond er goed uit ziet en je kan de ribben gewoon voelen maar niet zien is hij prima. haaks vind ik een hele goede kvv. voer ik zelf ook.
onze hollander van 24 kg. krijgt 550-600 gram kvv per dag. maar onze cattle van 17 kg heeft dat ook nodig om op gewicht te blijven.vaak wat meer.
orijen  is volgens mij één van de beste brokken op dit moment dus zou ik ze uiteraard gewoon opmaken.

ik heb vorig jaar het boek van tannetje gekocht. heel intressant, en zeker de moeite waard!!!
als je hond meer last krijgt van groeipijntjes moet je eens "mercurius vivus D6" proberen. homeopatisch middel met zeer snel resultaat. is van de vsm.
succes. gr marianne  :)
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1475977
Hoi Marianne,

Bedankt voor je reactie en advies!
Ik denk dat ik dan met de hoeveelheid wel aardig goed zit. Zijn ribbetjes en ruggewervel zijn goed te voelen maar niet te zien. Ik twijfel dan toch altijd een beetje over de hoeveelheid. Want ja, ik wil'm natuurlijk ook niet tekort doen.
Fijn om een positieve reactie te lezen over het boek van Tannetje Koning! ik ga 'm meteen bestellen, wil me graag een beetje inlezen.
En bedankt voor de tip over het middeltje van VSM. Houdt ik zeker in mijn achterhoofd mocht hij echt tekenen van last beginnen te vertonen.
Nogmaals bedankt!!

Groetjes Titia.  :)
#1476047
Ik zou het in elk geval gewoon aanhouden als je ziet dat je hond het er goed op doet.
Nena is een duitse herder teef van nu 29 weken, is al 62 cm groot  :D :D :D en weegt 30 kilo...( ben trouwens wel benieuwd hoe groot jou kanjer is).  Ik voel haar ribben net en haar ruggegraat en ze ziet er verre van dik uit met haar 30 kilo.  Ze heeft een tijdje 1.2 kg gegeten en nu momenteel is ze overgegaan op 1 kg omdat ze een beetje te "zwaar" zou durven worden merkte ik.  Helemaal niet naar de percenten gekeken maar gewoon naar mijn hond...
Nena eet trouwens alleen Alaska kvv eend en verder rauw
Door Rosa
#1476324
Hallo ik heb ook het boekje van Tannetje koning bestelt, vanwege dat onze oudste poedel van bijna 12 jaar
last heeft van blaasgruis, en ik geen brokjes van de dierenarts wide geven, daar deed ze het trouwens heel slecht op.

ik heb vers vlees van een homeopaat, en ik barf nu met behulp van Tannetje koning die ik gebeld heb,
ook voor mijn andere kleine poedel van bijna twee leek  het boekje mij wel interessant.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1477080
Hoi Veerle-scrappyToo,

Raiko is nu precies 30 weken, hij is 58 cm. groot en weegt nu dus bijna 23,5 kilo. Op zich was hij in het nest niet één van de kleinste. Het nest was vrij gelijkwaardig. Maar later bleef hij toch wel iets achter in groei op de rest van zijn nestgenootjes. (Mijn broer spreekt hem dan ook steevast aan met Roel (van Velzen) i.p.v. Raiko.. ::)
Niet dat ik dat erg vind trouwens, hij groeit lekker gelijkmatig op. Maar goed, doordat ik van de andere eigenaren van nestgenoten van mijn hond hoorde dat die van hun al veel groter/zwaarder waren twijfel ik toch altijd of ik 'm wel genoeg geef.
Maar hij is zeker niet te mager naar mijn gevoel.
Ook omdat ik nog met de brokken zit, zijn de verhoudingen wel een beetje lastig vind ik. Als de brokken straks op zijn denk ik dat ik eerst maar zo rond de 800 gram ga zitten. Kijken hoe ie het daar op gaat doen.
Ff off topic: Is Nena nu ook zo fijn aan het puberen..?? ::) ::) :biggrin2: ik kan Raiko af en toe wel achter het behang plakken. :D

@Rosa: fijn om weer een positieve reactie te horen over dit boek.:thumbup: Ik zag wel allemaal engelstalige boeken staan. Maar ik vind het belangrijk om het rauw voeren theoretisch echt goed te begrijpen om het in de praktijk goed uit te kunnen voeren en dan is een nederlandstalig boek toch wel erg fijn. ;)
En zie je nu ook duidelijk verschil met je oudste poedel nu je barft i.p.v. brokken geeft?

Groetjes Titia
#1477119
Ik weet niet of meer voeren er voor kan zorgen dat je hond sneller groeit.  Je zou kunnen proberen maar ik denk dat je rapper gaat hebben dat hij uitzet in de breedte i.p.v. groeien maar ik kan hier natuurlijk ook fout in zijn.  Anderen zullen hier wel beter in kunnen reageren.  Geef je compleet versies?  Hoe zit het met het bot in die kvv's?
Wat zegt de dierenarts...of heb je het er hier nog niet over gehad met hem?
Ik heb trouwens van Nena een groeicurve bijgehouden op haar blog http://dagboekNena.blogspot.com
En om verder off topic verder te gaan op je vraag of ze lekker pubert...laat ons zeggen dat ze de commando's toepast als ze het graag wil  ( terwijl ik weet dat ze ze perfect kan) en ze me gek maakt met haar geblaf naar andere honden en sommige mensen (terwijl ze er van weg loopt als ze goeiedag zeggen  ;D )  Maar aan de andere kant blijft ze me soms verbazen dat ze toch nieuwe dingen oppikt en met kleine stapjes vooruit gaat in haar wandelingen en minder begint te trekken  :-* .  Ik hou mijn hart vast want denk dat ze nog véél harder moet gaan puberen maar ja hoor...ze heeft streken  ;D
Gebruikersavatar
Door choopy
#1477181
Als ze er verder goed uit ziet, zal ik me niet druk maken over de hoeveelheid. Voeren doe je op het oog.
Wat betreft dat nestbroertjes/ zusjes groter zijn, kan te maken hebben met vers voer.
Ik weet niet hoe lang je al vers voert, maar over het algemeen groeien pups op vers gelijkmatiger en zijn daardoor kunnen ze kleiner lijken dan de brokkenpups die met scheuten groeien.
Aan het einde van de rit zijn het toch de genen die bepalen hoe groot/ klein je hond is op volwassen leeftijd.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1477215
Nee, ik denk ook niet dat meer voeren zin heeft, dan zal hij denk ik eerder te dik worden als de hoogte in gaan. Kan immers ook gewoon zijn bouw zijn.
Ik geef 'm nu Energique en Carnibest. Maar ik denk dat ik met de Energique stop. Ik vind namelijk dat hij van de Carnibest veel betere ontlasting heeft. Maar Energique en Carnibest zijn naar mijn weten toch allebei complete kvv's toch?
De dierenarts vind 'm trouwens mooi groeien hoor. Ze denken alleen dat hij voor een reu niet zo heel groot wordt. Zo rond de 33 à 35 kilo.

Hahaha..ja heel herkenbaar!! Alles wat ie eerst zo goed kon, lijkt hij nu (bij vlagen) allemaal te zijn vergeten. Maar goed, ik hou me er maar aan vast dat het een fase is.. :D
Ik heb Nena haar blog en groeicurve ff bekeken. Raiko zat met 91/2 week op 5 kilo en met 12 week op 6,85 kilo.
Wat een prachtige hond trouwens :smitten:, ben ff zo vrij geweest om je foto's te bewonderen!!
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1477237
Hoi Choopy,

Raiko is net als zijn nestgenoten afgespeend op Energique puppy. Naar mijn weten zijn de andere waar ik een tijdje contact mee heb gehad vrij snel overgestapt op brokken. Ik ben gewoon doorgegaan met de kvv. Kreeg het advies van meerdere mensen om mijn hond wel aan brokken te laten wennen, mocht het in geval van vakantie of iets anders nodig zijn om brokken te geven. Daarom gaf ik 'm ongeveer sinds begin november ook 1x brokken van Orijen per dag. Nu ik me een beetje heb georienteerd op dit forum, ben ik toch weer van plan om te stoppen met de brokken en 'm weer volledig op kvv te zetten. Het kan dus misschien idd zo zijn (omdat ik wel doorgegaan ben met kvv) dat hij daarom iets kleiner is dan zijn nestbroertjes en zusjes.
Het is iig sowieso een prachtig beestje (vind ik tenminste als totaal niet bevooroordeeld baasje.. ):smitten: :angel:
#1477360
Groeien gaat volgens de ervaringen indd gelijkmatiger op vers.

Voeren doe je altijd op het oog, die percentages zijn gewoon richtlijnen zodat je als beginner ongeveer weet hoeveel je moet geven (net zoals dat op de zakken van br*kken staat ;))

Hoeveel van die br*kjes heb je nog? 1-2kg? 5kg? 10kg?
Wanneer je nog maar een beetje hebt kun je ze misschien als voeding laten vallen en als beloning gebruiken ;) (totdat ze op zijn natuurlijk :P )

Ach en voor vakanties is er altijd wel een mouw aan te passen; koelbox met rollen/pakjes KVV en op het vakantie-adres in de vriezer ;) Of als je op vakantie bent bij een supermarkt wat (barf)producten kopen, kippenbouten en filet is altijd en overal wel te krijgen ;) en voor een weekje kip is geen ramp hoor ;)
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1477513
[quote="Jol"]
Hoeveel van die br*kjes heb je nog? 1-2kg? 5kg? 10kg?
Wanneer je nog maar een beetje hebt kun je ze misschien als voeding laten vallen en als beloning gebruiken ;) (totdat ze op zijn natuurlijk :P )[/quote]

Ja, daar heb ik zelf ook al aangedacht idd. Heb nog ruim twee kilo, das voor ca. twee weken nog brok als ik ze als maaltijd geef. Misschien nog een weekje brok erbij en dan de rest als trainingsnoepjes tot het op is idd. ;)

Ff iets anders en ik hoop dat iemand mij kan adviseren:
Sinds vanmorgen is Raiko ineens flink aan de diarree en zonet heeft hij zijn maaltijd van vanmorgen eruit gegooid. Hij maakt nu ook een vrij lusteloze en zielige indruk. Hoe kan dit nu ineens? :'( Het ging zo goed! Hij heeft gisteren wel een geperst bot van pens gehad. (Had ie nog nooit eerder gehad en hij heeft 'm in één keer helemaal opgegeten). Zou het daar aan kunnen liggen?
En iemand advies over wat ik hem nu moet geven? Ik hoop dat ik snel een reactie krijg. Vind 'm nu zo zielig.. :'(

Dank jullie wel!

Ik bedenk me nu trouwens dat ik de carnibest vanmorgen voor het eerst heb gegeven zonder het te overgieten met kokend water. Het was echter zeker niet te koud. Ik zet de etensbak namelijk altijd bovenop een kommetje heet water, zodat het net een beetje van de kou af is. Of is dit niet goed??
Laatst gewijzigd door Senna99 op zo 10 jan 2010, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door