Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roef & Hidde
#1474558
ik merk dat roef gevoelig reageerd op sommige groentes,hij krijgt daar een hele rode huid van.
ik maakte steeds mooie mixjes met verschillende groenten,noten en zaden,maar sinds ik die niet meer geef is de huidiritatie weg.
wortel en brocolie gaat goed dus dat wilde ik bij zijn menu doen,maar niet dagelijks.
mijn vraag is nu eigenlijk :hoe bereken ik nu zijn menu? want eerst kreeg hij 15% groente en dat geef ik hem niet meer dus dan klopt de berekening niet meer.
ik kom niet zo goed uit eigenlijk :-[
Door De Geijsjes
#1474586
En je weet niet toevallig op welke groente hij reageert ? Dan zou je die
specifieke groentes kunnen weglaten...
Qua percentages kan ik je niet helpen sorry  :-[
En kun je misschien aan karkassen komen met 'inhoud' zodat hij toch wat
ervan binnenkrijgt?  ;) :)

Wel fijn dat je erachter bent gekomen dat het de groenten zijn, want rode huid
en jeuk is niet fijn!
Door Roef & Hidde
#1474607
ik weet idd niet welke groentes irriterend werken voor roef,dan zou ik een soort eliminatiedieet moeten doen.
wortel en brocolie gaat goed en spercibonen ben ik aan het proberen(wel gekookt)maar ik ben er gewoon heel voorzichtig mee,ben net zo blij dat zijn huid weer mooi roze is en niet meer paars of fel rood.
tja en mijn mixjes varieerden al na gelang welke groenten in de aanbieding waren,maar gemiddeld zaten er wel 7 a 8 verschillende groenten in en ik ben gaan rekenen en ik moet nu ongeveer 15 verschillende groentes na gaan ::)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1474609
Ik geef 'maar' 5% groentes en zie het echt als een toevoeging op het menu.
Er zijn ook hoop mensen die geen groente erbij voeren.
Je zou bv in je percentage groente kunnen zakken naar bv 5% en uitproberen waar hij geen last mee heeft.
Rest zou je dan aan kunnen vullen met spiervlees.
Door Boez
#1474620
Rode huid en jeuk is heel naar! Fijn dat je er achter bent dat het de groente zijn.
Ik denk dat ik in jouw geval een nieuw menu zou maken zonder groente, en dan inderdaad een soort groente-eliminatie dieet erbij zou geven. In de barf rekenhulp kan je dan gewoon bij groente 0% invullen en verder een mooie verdeling spier-vleesbot-orgaan maken. Daarbij kan je dan in alle rust uitvogelen op welke groente hij goed of slecht reageert, en t.z.t. wellicht weer een nieuw menu maken waar wel een percentage groente in zit.
Door rheawithpixels
#1474702
We zijn dus niet de enige hond met allergie voor groentes.....
Onze OES van 9 maanden heeft ook een reactie op groente, en dan met name degene die in Haaksbarf zitten. We denken zelf aan wortel, maar ze heeft in mindere mate ook nog last van een andere groente. Jeuk is wel al stuk minder geworden. Maar 1x verkeerde Haaksbarf en ze jeukt gelijk weer veel. (we geven van HB nu de kattenvariant van zalm/konijn)

Wij geven ook niets uit de nachtschade familie.

Weet iemand toevallig welke groentes er in de Haaksbarf zitten? Ik heb ze erover gemaild, maar geen reactie.

En tweede vraag, iemand post over noten. Kan een hond daarvoor een allergie hebben dan?

Iemand tipte me over een soort van kruidenmix van Carnibest ipv groentes. Is dat iets?
Door Roef & Hidde
#1474712
Lizzy schreef: Doe je groentes van de nachtschade familie in je mix zoals paprika, tomaat, aubergine?
nee dat durfte ik eigenlijk niet te doen,omdat ik gelezen heb dat sommige honden daar gevoelig voor kunnen zijn.
wel deed ik er bv pastinaak ed door heen,maar dat is een wortelgewas.
Door Roef & Hidde
#1474717
Stef@nie schreef: Zou het niet ook in de noten/zaden kunnen zitten? Of zaten die niet altijd in de groentemix?
nee de eerste mixen deed ik zonder noten en zaden en had hij ook een vurige huid,maar ook met de noten en zaden ben ik even gestopt.ik wil heel rustig weer het een en ander toevoegen,zodat als het weer mis is ik weet waar het aan ligt.
ook zuivel en honing laat ik even voor wat het is,al heb ik honing pas van de zomer een paar keer gegeven(rauwe),en kreeg roef vanaf het begin yoghurt en kwark.
ik heb echt sterk het idee dat het de groente is.
Door Lizzy
#1474775
Dan zou ik zeggen: geef eens een paar weken helemaal geen groenten en geen noten. En kijk dan hoe het gaat. Als je denkt dat je hond goed tegen noten kan (geen macademia's geven he!), dan voeg je die na een week of 6 weer toe en wacht af. Als er geen reactie komt, dan kun je na 6 weken weer eens groenten proberen. Reageert je hond: heb je bingo.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1474795
rheawithpixels schreef: We zijn dus niet de enige hond met allergie voor groentes.....
Onze OES van 9 maanden heeft ook een reactie op groente, en dan met name degene die in Haaksbarf zitten. We denken zelf aan wortel, maar ze heeft in mindere mate ook nog last van een andere groente. Jeuk is wel al stuk minder geworden. Maar 1x verkeerde Haaksbarf en ze jeukt gelijk weer veel. (we geven van HB nu de kattenvariant van zalm/konijn)

Wij geven ook niets uit de nachtschade familie.

Weet iemand toevallig welke groentes er in de Haaksbarf zitten? Ik heb ze erover gemaild, maar geen reactie.

En tweede vraag, iemand post over noten. Kan een hond daarvoor een allergie hebben dan?

Iemand tipte me over een soort van kruidenmix van Carnibest ipv groentes. Is dat iets?
Wortel, andijvie en brocolli
Door Roef & Hidde
#1475030
Lizzy schreef: Dan zou ik zeggen: geef eens een paar weken helemaal geen groenten en geen noten. En kijk dan hoe het gaat. Als je denkt dat je hond goed tegen noten kan (geen macademia's geven he!), dan voeg je die na een week of 6 weer toe en wacht af. Als er geen reactie komt, dan kun je na 6 weken weer eens groenten proberen. Reageert je hond: heb je bingo.
okee dan ga ik dat maar eerst proberen.
moet ik hem dan nog extra spiervlees geven? ik bedoel anders kom ik niet op 100 % uit of komt dat met groentes niet zo nauw?
Door Lil
#1476204
Boris krijgt om dezelfde reden al heel lang geen groentes meer en doet het uitstekend!
Af en toe krijgt hij wat gekookte groente als tafelrestje, want dat verdraagt hij dan wel weer (mits niet te vaak en te veel).

Ik zou het gewoon uitproberen en wat betreft berekening... hij krijgt nog altijd dezelfde hoeveelheid bot, vlees en orgaan. Ik heb hem niets meer gegeven, want hij kwam dan aan (maar daar is hij ook gevoelig voor).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door