Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xira
#1473285
Beste,

Onze Bullmastiff van bijna 4 jaar eet kvv, en regelmatig een kipfiletje, runderlapje.

Ik zou het liefst helemaal overgaan naar barfen, maar vind het zo ontzettend goor (sorry) gewoon normaal vlees prima geen problemen mee, maar als ik die nekken en harten etc al op foto zie brrr ik krijg er de bibbers van.

Toch wil dit eigenwijze vrouwtje het allerbeste voor haar meissie.

Hoe zijn jullie van kvv naar barf gegaan?
Heel rustig aan of zomaar ineens?

alvast bedankt

Groetjes Francis
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1473300
Ik heb nooit kvv gegeven, maar gelijk overgegaan naar Barf.
Moet ik wel zeggen dat ik geen moeitte heb met vlees, orgaan of koppen ofzo, was alleen even wennen.
Mijn moeder heeft tijdje op 1 van mijn honden gepast en die mocht ook barfen bij haar.
Zij had ook het idee dat het erg vies was, maar na een tijdje wende ze er wel aan.
Zou het gewoon eens proberen  :)
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#1473334
Ik ben geleidelijk overgegaan. Gewoon wat dingetjes aan de kvv toegevoegd. Met name zachte botdingetjes (kippennekken, -vleugeltjes (even inknippen in het bochtje!) etc) zijn goed te combineren met kvv. Niet te veel orgaanvlees toevoegen, daar zit al genoeg van in kvv.

En vies? Ach welnee, ik vind kvv veel viezer ruiken en aanvoelen dan een gewoon goed stuk barf.

Succes, komt best goed!  ;)
Door Boez
#1473428
Tsja het was voor mij ook wel even wennen. Dingen als zalmkop en verse pens vond ik echt stinken, heb ik nu ook een stuk minder last van.
Maar je hoeft echt niet meteen in het diepe te springen hoor :) Karkasjes en ribbetjes zijn goed te doen, het is gewoon wat bot met vlees er aan. En als je een deel kvv geeft hoef je je ook niet zoveel zorgen te maken over de juiste verhoudingen en de hoeveelheid orgaanvlees die je bij voert. Ik zou zeggen neem gewoon de tijd om er aan te wennen, het moet ook voor het baasje leuk zijn toch?
En wellicht werkt het voor jou het beste om bij deels kvv en deels barf te blijven, dat is toch ook geen schande? :)
Door Nadia
#1473475
Verse pens vind ik dus helemaal niet stinken.. De pens van smuldier. Die stinkt.. Ik heb eens pens gehad via Nova en via Herby.. Die van Nova rook wel iets, maar echt goed te doen. heb hem gewoon in mijj keuken in stukken gehakt. Die van Herby daar in tegen stond ik echt bij te kokhalzen.. Een wereld van verschil..

Als je voornamenlijk KVV voert en een of twee dagen gaat barfen hoef je nog niet perse orgaan te voeren. Dus heb je die 'vieze' glibberdingen al niet.
En ach, alles went. Een kipkarkas moet je gewoon zien als een kalere soepkip. En konijnenpoten maak je misschien ook voor jezelf, dus wat maakt dan de rest van het karkas dan uit?? Welicht 'durf' je wel sardientjes te geven.. Het spiervlees moet geen probleem zijn lijkt me.. En dan hou je toch alles in eerst instantie met van die plastic handschoenen vast ofzo..

Met vlees portioneren vind ik het vaak vervelender dat het nog zo koud is.. Dan moet je de karkassen van elkaar aftrekken en heb je (ik in iedergeval) hele rode vingers van de kou.

Gewoon lekker op je gemak doen.. Niemand verplicht je om konijnenkoppen te geven of een lamshart. (daarnaast moet je sowieso met de grotere en hardere dingen van dieren zoals koppen even wachten totdat je hond eraan gewend is..

De eerste keer dat ik kippennekken in mijn handen had, vond ik het ook beetje gek. Maar ik betrapte me er al snel op dat ik die nekken aant draaien was en uit aant rekken (even kijken hoe flexibel zo'n kippennekkie is ;) ) evenals de konijnenvoorpooten.. Goh, hoever kunnen al die ribben uit elkaar en hoevel draait zo'n pootje??
Misschien een beetje dieronerent, maar ik vind het eerder interresant dan vies. Geef het de tijd. KVV is al heel goed en met en met wen je ook wel aan alle barf producten..
Door Xira
#1473732
Hoi hoi,

Bedankt allemaal voor de antwoorden/
Was nog vergeten te zeggen dat ze ook regelmatig zalm (vers) en tonijn (blik) krijgt.
dat vind ik dan weer niet vies.
Tis ook niet zo dat ik het vind stinken ofzo.
Maar die nekken en karkassen brrr.
ooit zal het wel goed komen denk ik haha

Groetjes
Door Louk
#1473988
Als je een karbonaatje kan zien, dan is zo'n karkas ook geen probleem.

Zelf vind ik alleen koppen moeilijk. Ik heb er het volgende op gevonden, ik geef ze niet meer. Hoewel het feit dat mijn hond er ook van walgt daar ook wel aan bijgedragen heeft. :) :)
Door Too
#1473998
;D ;D
Ik zou gaan 'kvv-en' dat vond ik al exotisch genoeg...
dat heeft nog geen maand geduurd en toen kwam er een kippennekje , een vleugeltje en  :nerves: t eerste kwarteltje bij.
Heel snel was ik volledig 'om' en nu barfen de dames poes volledig en is er maar weinig waar ik van griezel.

Er zijn trouwens een hoop mensen die bij t portioneren handschoenen dragen
Door bulldelicious
#1474001
ik heb er nooit last van gehad, ben opgegroeid tussen de halve koeien en andere dode beesten, mijn vader is slager  ;D Mijn vriend daarentegen vond het ook héél vies in het begin, hij pakt het vlees nu nog steeds maar met twee vingers vast, en trekt af en toe nog een smoel maar hij is al veel gebeterd, alleen een konijnenkop vind ie nog vies, gewoon omdat hij dan aan zijn konijntje van vroeger moet denken (hij eet dat zelf ook nooit om die reden), tja, dat sterke geslacht de man toch hé  :D ;D
Door Veerle-scrappyToo
#1474345
Wij zijn begonnen met kvv en beetje bij beetje toch iets toegevoegd.  Voor ik het wist stond ik een ganse eend in stukken te snijden (ingewanden waren er wel al uit!)  Zo een eendennek is eigenlijk niet erg hoor, is precies een worst die je in je handen hebt en een karkas of rug...als je een gebraden kip koopt zit het er ook in dus dat zicht ken je ook al.
Koppen...daar begin ik ( nog ) niet aan.  Kan er niet goed tegen dat die beestjes me "aankijken" maar de rest...wij kopen ook vlees om  op onze pan te gooien...
De lamshartjes heb ik heir thuis wel wat moeten verdedigen bij onze kids  ;D  maar verteld dat het zonde is om een stukje van een "vermoord" lammetje zomaar op de vuilbak te gooien en dat ons NEna er beter mee is  ;)
Door Xira
#1475204
Hahha ja kinderen kunnen leuk reageren.
Hier hadden de kids ook zoiets van mam je moet de kipfilet,en bief wel bakken hoor voor Xira.
tegen ons zeg je dat het heel slecht is rauwe kip.
Ja klopt jongens maar voor honden niet, die aten vroeger ook geen gegrild kipfiletje maar een hele kip met huid en haar haha.

Zojuist heeft ze een stuk rosbief op van 900 gram, wat zat ze heeerlijk te trekken en te scheuren, poot der op, poot weer der af.
heeerlijk hoe ze geniet.
Ik begin vanaf maandag met 2 dagen gewoon grote stukken vlees. Houd het nog even bij kipfilet en rosbief en zalm etc.

En wil der van de week ook eens een kippenvleugeltje geven, even kijken hoe ze het doet met de botjes.
Kippenvleugeltje is het beste bot om mee te beginnen  toch?

Groetjes
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1476275
900gr rosbief  :D
Dat willen de hondjes hier ook wel en ik ook wel.

Kippenvleugel kan prima om mee te beginnen.
Je kunt hem evt 1e keren platslaan met de hamer.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1476665
May Linn schreef: Kippenvleugel kan prima om mee te beginnen.
Je kunt hem evt 1e keren platslaan met de hamer.
En de "scharnierpunten" even inknippen met een schaar/tang.
Door Xira
#1478889
krijgt ze vanavond een kippenvleugel ff kijken wat ze ermee doet
Zal hem eerst ff plat slaan en inknippen.

Bedankt voor de tips weer.

Nog even een vraagje, want daar kom ik dus niet aan uit en snap er niks van.
Waarom malen jullie de groentes?
Vlees en bot scheuren en trekken ze kapot en de groente moet gemalen worden.
beetje tegenstrijdig als je het mij vraagt Zou dan ook heel graag willen weten waarom dit moet :)

Onze Xira krijgt dagelijks groente maar nooit gemalen, gewoon heel.
Laatst gewijzigd door Xira op ma 11 jan 2010, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1478959
Hond kan hele celwanden van groentes niet verteren en neemt er dus geen voedingswaarde uit.
Daarom malen wij het, dan kan je hond er wel wat mee en voegt het voedingsstoffen toe.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door