Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1472711
Hey allemaal,

Ik weet dat ik niet te snel ongerust moet zijn en als ze niet wil eten dan maar niet en krijgt ze vanzelf weer honger.... , maar ik begin mij toch wat zorgen te maken toch om Paley. Ze at juist eindelijk zo onwijs goed (200 gr. CB per dag net als Phrabu) sinds weken en de afgelopen week liet ze steeds vaker iets staan of soms at ze een portie helemaal niet, ook niet als ik het later nog eens neerzette. Eerst merkte ik als ik brokjes deed dat ze ze opVRAT, maar dat was niet goed en ik wilde ook niet toegeven voor het geval ze aan het uitproberen was zeg maar... echter helemaal niet eten lijkt mij dus ook niet goed. Nu wil ze overigens zelfs geen brokjes oid...

Wij dachten eerst dat het aan de smaak van de CB lag... ze lust bijv. geen eendvariant en de natuur die wij hadden rook naar eend, dus ik dacht misschien verkeerd verpakt/gestickerd? Andere geprobeerd en idd ze at weer beter en zelfs bordje netjes leeg. Tot de volgende dag weer ineens minder werd gegeten en wederom soms helemaal niet (ook van de andere smaken dus). Nu wilde zij gisteravond het laatste maaltje al niet, vanochtend niet en net ook weer niet! Ze moet juist inhalen, groeien en aankomen (wat juist zo goed begon te gaan) en juist niet afvallen oid...

Nu lag ze net even bij mij onder een dekentje en ze spinde wel en kauwde spelend op mijn hand, maar tussendoor rilde ze wat.... op dit moment speelt ze ook niet echt en gaat steeds weer in het mandje bij de kachel liggen...

Ik zal morgen de DA maar even bellen denk ik, maar misschien heeft iemand hier een idee of herkent iemand iets?

Vorige week hebben beiden een kuurtje voor Giardia gehad (dat bleken zij te hebben in lichte vorm). De diarree was daarna weg een week ongeveer en een paar dagen terug had zij toch weer diarree elke keer... nu hebben wij finidiar meegekregen (kuurtje voor diarree van 10 dgn)... eerlijk gezegd... ik ben er gisteren mee begonnen, maar ik durf het nu niet goed door te zetten ivm hoe ze verder is qua eten e.d. dus.

Phrabu blijft een vreetzakje en speelt nu ook en blijft een ontdeugdje, maar bij haar begin ik nu echt te twijfelen of er niet iets aan de hand is (ik hoop het toch echt niet weer, ben maar amper over Nicky heen nog....  :'( )

Op dit moment vind ik haar niet zo happy ogen ook en mijn vriend zegt het nu net ook al... en dat is nieuw voor haar... en ze trilt weer, net of ze het koud heeft, maar de kachel brand hier zoals altijd gewoon...

#1472904
Net op het nippertje maar even naar de DA geweest... ze had bijna 41 graden koorts en heeft een koortsremmer gekregen. Zij hebben haar nagekeken en konden zo niks vinden of voelen. Hartje en longen klonken goed en ze gaan er vanuit dat het een infectie oid is. Heb nu antibiotica kuurtje mee gekregen  :'( Als het daarna niet beter gaat, zou het een virale infectie kunnen zijn zeggen ze, maar ze gaan er nog vanuit dat ze snel zal opknappen van het kuurtje.... hoop ik dan maar... !! De ouders zijn (als dat waarheid is) getest op kattenaids en vip? Dus dat zou niet moeten kunnen...


Zucht.... arme meissie... ze is helemaal stilletjes... ligt onder een dekentje bij de kachel  :'(

En die stoere Phrabu weer... is wagenziek!  ??? Alweer overgeven en poepen tegelijk, net als hun eerste (nog langere) rit in de auto... gossie... hij keek heel beduusd
#1472925
hey, wat vervelend joh, ze lijkt hetzelfde te hebben als mijn Pebbles, die had net zo hoge koorts.
kreeg ook een prik en de dag erna ging 't wat beter maar de dag daarna was de koorts weer omhoog en toen mocht ze alsnog uit logeren ~ ( gelukkig hoorden we eind vd middag dat de koorts weer gedaald is ! )
houd haar goed in de gaten, geef haar ieder uur een hapje eten - heb je dwangvoeding meegekregen?

het virus schijnt te heersen op 't moment, er zijn meer katten die deze klachten hebben.
( AB kuurtje helpt toch niet bij een virus? )

laat haar anders een keer testen - dan heb je wat meer zekerheid, want je maakt je toch vaak zorgen over haar.  ik moet bekennen dat ik 't ook niet helemaal vertrouw hoor, dat ze zo licht woog en slecht at.
en de ouders van ons birmaantje*  waren ook 'getest'  .... dat zegt dus helegaar niks   :-X  

sterkte !!
#1472992
Goh en toch giardia dus ...  :-X Arme arme katzels

Finidiar helpt niet tegen de giardia maar onderdrukt de symptomen.

Een kuur tegen giardia helpt niet, dat moet worden herhaald. Ik zou de ontlasting nog even laten checken, ook via lab. Na 3 keer testen zo om de 3 a 4 weken weet je pas bijna zeker dat de giardia weg is.
M.i. bestaat giardia in lichte vorm niet, giardia is giardia en ontzettend besmettelijk.

Kijk maar even op:    http://gezondheid.noorseboskatten.net/b ... tm#Giardia

en laat je niet zo snel afschepen door een da

Sterkte voor de katzels, ik heb erg te doen met het poezenkittentje, maar ja, dat had ik in het begin al aangegeven geloof ik
#1473066
Jakkes, t zit je kleintje niet echt mee...

Door de koortsremmer zou ze zich al snel wat beter moeten gaan voelen en dus wat actiever en alerter moeten worden.
Probeer haar wel een beetje aan t drinken te houden... bouillon van een beetje kip, yoghurt, karnemelk, kattenmelk [met wat water] [bijna] alles is geoorloofd
#1473071
ibbi schreef: hey, wat vervelend joh, ze lijkt hetzelfde te hebben als mijn Pebbles, die had net zo hoge koorts.
kreeg ook een prik en de dag erna ging 't wat beter maar de dag daarna was de koorts weer omhoog en toen mocht ze alsnog uit logeren ~ ( gelukkig hoorden we eind vd middag dat de koorts weer gedaald is ! )
houd haar goed in de gaten, geef haar ieder uur een hapje eten - heb je dwangvoeding meegekregen?

het virus schijnt te heersen op 't moment, er zijn meer katten die deze klachten hebben.
( AB kuurtje helpt toch niet bij een virus? )

laat haar anders een keer testen - dan heb je wat meer zekerheid, want je maakt je toch vaak zorgen over haar.  ik moet bekennen dat ik 't ook niet helemaal vertrouw hoor, dat ze zo licht woog en slecht at.
en de ouders van ons birmaantje*  waren ook 'getest'  .... dat zegt dus helegaar niks   :-X  

sterkte !!
Hey .. Nou ze dachten dus aan een ontsteking ivm de koorts... of iets bacterieels ofzo... iig waar antibiotica bij helpt zeg maar..

Dankjewel voor de tip ivm virus.. weet je toevallig welk virus dat is en kan ze dat ook krijgen ondanks dat ze nog niet buiten komen en ik (wij) niet echt in aanraking met andere dieren ben geweest afgelopen paar dagen?

Ze is nu iig wel ietsje beter volgens mij... ze spinde net weer en beet mij weer hard in mn vinger haha..  ;) Ook heeft ze ca. 50 gram CB gegeten gelukkig...! Beter bordje bijna leeg, dan niet eten  ;)

Voor de Giardia hadden ze een ander kuurtje gehad trouwens, niet de fini.. ehm finidiar.. die krijgt ze pas sinds gisteren. En Phrabu heeft ook sinds het Giardiakuurtje geen diarree meer gehad, maar mooie drolletjes...

Ik moet wel zeggen dat ook zij sinds gisteren geen diarree meer heeft gehad, maarja, ook niet zoveel eten binnen gekregen natuurlijk  :-\. Ik mocht de finidiar nog een paar dagen doen en evt. dan ermee stoppen zeiden ze net daar. Ik hoefde als de diarree weg blijft nu niet de hele kuur af te maken.

Is het overigens normaal dat ze van antibiotica (moet je mengen met water en dan met pipetje geven) gaan schuimbekken? Ik probeerde het achterin haar bekje te geven, maar toch kwam het er ook echt in...  Er staat op "lekkere druppeltjes", maar ehh... haha.. dat idee kreeg ik niet toen ik haar zo zag!  :-[

Zielig klein meiske is het nu hoor ...
#1473087
nee welk virus is niet bekend, alleen dat meer katten het hebben op 't moment.  ik denk dat je 't kan vergelijken met een griepvirus? je neemt het zelf mee van buiten, zulke virussen, loopt met je schoenen door iets heen, weet ik veel, katten of hondenpoep of vogelpoep, en dan kunnen ze het toch krijgen ook al komen ze zelf niet buiten.

heel goed dat ze wat heeft gegeten!

dat schuimbekken komt door misselijkheid denk ik, het zal vast héél vies zijn  :-\
#1473095
ibbi schreef: nee welk virus is niet bekend, alleen dat meer katten het hebben op 't moment.  ik denk dat je 't kan vergelijken met een griepvirus? je neemt het zelf mee van buiten, zulke virussen, loopt met je schoenen door iets heen, weet ik veel, katten of hondenpoep of vogelpoep, en dan kunnen ze het toch krijgen ook al komen ze zelf niet buiten.

heel goed dat ze wat heeft gegeten!

dat schuimbekken komt door misselijkheid denk ik, het zal vast héél vies zijn  :-\
Hm... oke... maar hebben ze wel iets voor dat virus, mocht het toch blijken dat ze dat zou hebben bijv... Had die van jou dat virus ook en gaat dat nu beter?
#1473117
Tegen virussen is er eigenlijk niks, behalve goed uitzieken.
En ik sluit me bij Lo aan, Finidiar is een leuk 'cosmetisch' middeltje waardoor het lijkt alsof de diarree minder is maar de oorzaak neem je niet weg en giardia is ongelofelijk hardnekkig en ze kunnen er goed ziek van zijn. Ik zou er dus zeer alert op zijn en zeker nog minstens een keer bestrijden met een wel werkzaam middel als Panacur.
#1473131
EsdeVos schreef: Hm... oke... maar hebben ze wel iets voor dat virus, mocht het toch blijken dat ze dat zou hebben bijv... Had die van jou dat virus ook en gaat dat nu beter?
nee ze hebben er niks tegen, een pijnstiller die de koorts ook verlaagd en meer medicijn heeft Pebbles niet gekregen.
ze moeten zelf sterk genoeg zijn 't virus te overwinnen. 
dat is de clue - alle katten hebben 't hier gehad, 1 dag en knapte zelf weer op.  Pebbles is de zwakste van het stel hier, die was laatst behoorlijk afgevallen ook door verandering in haar menu waar ze moeilijk aan kon wennen,  en kon het blijkbaar zelf niet aan en werd daarom zo ziek.
#1473149
even heel snel gelezen, en ik ga met Lo en mevr. Kruim mee.

ik vrees alleen wel dat je een kwakkelkatje hebt, maar ik hoop zo dat het niet het geval is.
ik vond de hele gang van zaken bij de fokker al verre van denderend en dit verbaasd me helaas weinig.
nu hebben ot en sien ook niet de meest geweldige start gehad, maar zijn beiden toch uitgegroeid tot mooie en redelijk grote (voor hun doen) en gezonde katten. hopelijk gebeurt dat met jouw kittenmeisje ook.
#1476181
Too schreef: Hoe gaat t nu??
Nou... ik vraag mij af of de antibiotica nodig was, maar moet nu natuurlijk de kuur afmaken  :-\

Nadat zij het antikoortsprikje had gehad was ze de volgende dag weer geheel de eigenwijze madam... superdruk, veel gekkenuurtjes (echt GEK), weer goed eten enz.... dat is gelukkig nog steeds zo, alleen vandaag at ze weer iets minder dan normaal, maar zolang ze vanavond weer goed eet heeft ze alsnog voldoende gehad qua grammetjes voor deze dag.

Qua eten was het de afgelopen paar dagen dus weer bijna 200 gr. per dag, met een enkele keer dat ze het eerst niet wilde of minder at ervan.

Geen idee dus wat het nu was of is... wel heel zielig om zo'n klein humpie die medicijnen te moeten geven al hoor... eerst de Giardia, toen nog voor gewoon tegen diarree (ze heeft overigens al een dag of 4/5 geen diarree meer gehad) en nu weer ineens koorts e.d.

Arme snoetje... en ze blijft je maar lief aankijken haha... gossie
#1476261
Nou gelukkig dan maar!

Mss klonk ik wat bot, het is immers platgeschreven tekst, maar geloof mij dat ik heel wat zorgen om Lo heb gehad en op bp flink heb afgejankt en ben getroost.

Zodra ik Giardia hoor word ik vrij agressief. Ook omdat de kittens het via de fokker hebben meegekregen (daarover bestaat geen twijfel en geen discussie) en ik daar plaatsvervangend kwaad om word. Vooral omdat het verhaal over deze twee kittens mij begint te dagen en ik onpasselijk word van het feit dat er zo gemakkelijk met dieren wordt omgegaan, maar jij als eigenaresse het maar zelf moet uitzoeken.

Hou de diarree in de gaten. Nu lijkt het alsof het weg is en over is, maar schijn kan enorm bedriegen.

Sterkte suc6 en natuurlijk veel knuffelplezier met de kittens.

Foto's zijn overigens zeer welkom  ;)
#1476299
Lo schreef: Nou gelukkig dan maar!

Mss klonk ik wat bot, het is immers platgeschreven tekst, maar geloof mij dat ik heel wat zorgen om Lo heb gehad en op bp flink heb afgejankt en ben getroost.
Foto's zijn overigens zeer welkom  ;)
Och nee hoor  ;) Ik begrijp het heel goed! Ik zie zelf ook steeds vaker dat een gewone DA vaak al snel iets roept en later blijkt het niet te kloppen en ook ivm de fokmanieren in deze, was ik zelf niet blij met bepaalde dingen hoe het liep. Zij reageert alleen iedere keer met oh? En nee hier geen problemen en waarschijnlijk klopt de weegschaal niet enz.. dat ik het ook allemaal niet hard kan maken zeg maar. Voor hetzelfde geldt is het inderdaad niet bewust zo gelopen, maar aan de andere kant leek het daar weer wel op vanuit mijn perspectief... dus dat soort dingen blijft gewoon lastig.

En ik kan er ook niet zo goed tegen als ik dingen lees of zie die niet kloppen of nog weleens een staartje kunnen krijgen ... dan wil ik die mensen ook "behoeden" en zo vatte ik het van jou ook op  ;)

Ik wil ook binnenkort even nieuwe foto's maken... misschien ook een paar in het studiootje als dat lukt met die wildebrasjes haha.. maar zodra ik weer nieuwe heb, zal ik er zeker weer een paar plaatsen  :) !

Ze zien er beide wel heel goed uit hoor trouwens... ook Paley is lekker vol nu en voor haar doen erg gegroeid! Phrabu blijft groter natuurlijk, maar hij is niet meer dat bijna te mollige... hij is meer in lengte gegroeid en gewoon mooi vol voor zijn grootte, niet meer naar het ietwat fatsige toe  ;)

Ze liggen nu te slapen... wat een rust en wat zijn ze lief als ze moe zijn hahahahaha  :D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door