Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1471783
Hallo,

Ik ben nieuw hier en wil me graag even voorstellen. Ik woon in het noorden van het land en heb een zwiterse witte herder reu van 6 maanden oud.  Mijn hond is destijds bij de fokker al afgespeend op Energique puppy, dus was het voor mij een logisch vervolg dat hij dit bij mij ook kreeg. Ik kreeg echter wel het advies van verschillende kanten om de pup te laten wennen aan brokjes, mocht het in een noodgeval of ten tijde van vakantie nodig zijn om de hond brokjes te geven. Dit gaf in het begin nogal wat problemen (lees: diarree enz).  Uiteindelijk kwam ik bij het merk Orijen terecht. Dit ging wel goed. En nu staat hij dus op twee keer kvv en één keer brokken per dag.  Na me hier op het forum een beetje verdiept te hebben over het vers voeren en barfen begin ik toch weer te twijfelen  of de brokken erbij wel zo’n goed idee zijn.  In eerste instantie ging het trouwens best goed met de Orijen brokjes erbij. De laatste tijd heeft hij echter weer regelmatig last van diarree c.g. slappe ontlasting. Waar dit precies aan te wijten is weet ik niet. Ik wil de brokken ook niet meteen de schuld geven. Meneer heeft er namelijk ook wel een handje van om van alles van de grond af te eten. En met de sneeuw van de laatste tijd gaan er ook hele happen sneeuw naar binnen.
Maar goed, om terug te komen op de voeding. Ik wil hem nu toch weer in de toekomst helemaal terug zetten op kvv. Nu lees ik dat het wel belangrijk is om hierin een beetje variatie in aan te brengen. Omdat ik hier (over het algemeen) positieve reacties lees over carnibest heb ik besloten dit in eerste instantie erbij te geven. Hoe pak ik dit nu het beste aan? Hij heeft nu vanmorgen brokjes gehad van Orijen. Vanmiddag voor het eerst een portie Carnibest en dan vanavond Energique. (Wat hij altijd al kreeg).
Is dit goed zo? Of had ik de Energique en de Carnibest juist moeten mengen? Ook wil ik in de toekomst graag haaks barf erbij geven. Maar ik denk dat ik daar nu nog niet meteen mee moet beginnen of wel? (Het is vast niet goed om in eens van alles door elkaar te gaan geven? Ik wil de brokken ook gaan afbouwen trouwens en in de toekomst helemaal weg laten.  Ook lees ik hier op het forum over probiotica voor de darmen. Is dit aan te bevelen dit erbij te geven en zo ja, welk merk geeft goede ervaringen/ is goed verkrijgbaar? (Ik las wel iets over de groene os, wordt hiermee de groene os darm compositum bedoeld?)
Ook wil ik hem als ie eenmaal een beetje gewend is aan het kvv gebeuren hem echte vleesbotten geven om lekker te kluiven. Wat raden jullie mij daar voor aan. (Ik vind dat namelijk nog wel een beetje een eng idee, las gisteren een verhaal over een hond die bijna gestikt was in zijn barf maaltijd en tja…dat helpt natuurlijk ook niet echt. Bovendien staat hier de rest van het thuisfront daar ook niet echt open voor, en ook dat helpt niet…En bovendien weet ik zelf ook nog niet genoeg over het geven van barf producten dat ik echte botten vol vertrouwen aan mijn hond geef. ) Maar het lijkt me dat als een hond alleen maar kvv krijgt hij wel iets moet hebben om op te kluiven dit i.v.m. het schoon houden van de tanden.
Verder krijgt hij nu dus met zijn zes maanden drie maaltijden op een dag. Op welke leeftijd zet je een hond nu op twee maaltijden per dag? Wat is jullie mening hier over? Ook krijgt hij nog steeds van de Energique de puppy variant, kan ik dat inmiddels al wel veranderen in de volwassen variant?

Als ik het zo terug lees is het een heel verhaal geworden dus hierbij nogmaals de punten op een rijtje waarover ik antwoorden zoek:
-Het voeren van de verschillende soorten kvv. Mengen of niet? Rustig opbouwen en afwachten tot een bepaalde soort goed gaat of gewoon al verschillende merken door elkaar proberen? Ik heb trouwens van de carnibest al wel twee soorten gekocht. De gewone natuurmix (kip/rund geloof ik) en de lam/rijst variant. Toch eerst het maar bij één variant houden?
-Probiotica voor de darmen. Is dit verstandig erbij te geven en zo ja, welke? Ik lees hier over de groene os. Wordt hiermee de groene os darm compositum bedoeld?
-Als een hond in eerste instantie alleen maar kvv krijgt is het dan verstandig om hem dan toch af en toe een bot te geven om op te kluiven. In verband met het schoon houden van de tanden en zo ja, wat is dan geschikt om te proberen c.q. mee te beginnen?
-Heeft een hond van zes maanden nog steeds drie voedingen op een dag nodig of kan ik het aantal keer voeren al terug brengen naar twee keer per dag? En kan ik van de Energique de pup variant al verruilen voor de volwassen variant?
In ieder geval alvast bedankt voor het beantwoorden/lezen van mijn waslijst aan vragen!  :)
Ik ben erg benieuwd naar jullie visie!!
Met vriendelijke groetjes!!!
#1472104
he hallo,

Wat wij doen met onze RR is gewoon meerdere diersoorten per week voeren een beetje het barf principe maar dan in Kvv vorm :-)

Een opmerking wil ik je wel maken. Mijn eigen ervaring met Energique is dat het door de grote aanwezigheid van vooral bietenpulp voor kan komen, lees kan komen, dat de vacht van de hond wat bruinig, rose kan worden na verloop van tijd.

Misschien wel handig om dit te weten.

Veel succes!

grEsther
#1472136
Welkom op Barfplaats!  :)

Ik zal mijn best doen

'-Verschillende merken en smaken kvv kan je prima afwisselen en normaal gesproken hoef je ook niet langzaam te wennen.
Je hoeft ook niet alle varianten dagelijks te geven, t mag maar je maakt t jezelf misschien moeilijker dan nodig is.

-Probiotica is er van vele merken.. je kunt t ook bij de reformwinkel kopen, is niet noodzakelijk, t wordt over t algemeen ingezet om de darmflora weer op peil te brengen bv na ziekte, antibiotica-kuur ed.

-lekker kauwwerk naast kvv vinden honden wel prettig
als beginnersbot zijn kippennekken, eendennekken heel geschikt
Als je daarna iets groters wilt geven om t in 1x doorslikken te voorkomen kan je denken aan kippenrug, een [stuk]braadhaan, eendenrug, stuk konijn.

-Volgens mij kan een hond van 6 maanden al wel naar 2 maaltijden per dag ;
en puppenvoer.... daar is ie echt te groot voor  ;) [dat is nl extra fijn gemalen voor t afspenen]

Succes!
#1472431
[quote="Senna99"]
Als ik het zo terug lees is het een heel verhaal geworden dus hierbij nogmaals de punten op een rijtje waarover ik antwoorden zoek:
-Het voeren van de verschillende soorten kvv. Mengen of niet? Rustig opbouwen en afwachten tot een bepaalde soort goed gaat of gewoon al verschillende merken door elkaar proberen? Ik heb trouwens van de carnibest al wel twee soorten gekocht. De gewone natuurmix (kip/rund geloof ik) en de lam/rijst variant. Toch eerst het maar bij één variant houden?
-Probiotica voor de darmen. Is dit verstandig erbij te geven en zo ja, welke? Ik lees hier over de groene os. Wordt hiermee de groene os darm compositum bedoeld?
-Als een hond in eerste instantie alleen maar kvv krijgt is het dan verstandig om hem dan toch af en toe een bot te geven om op te kluiven. In verband met het schoon houden van de tanden en zo ja, wat is dan geschikt om te proberen c.q. mee te beginnen?
-Heeft een hond van zes maanden nog steeds drie voedingen op een dag nodig of kan ik het aantal keer voeren al terug brengen naar twee keer per dag? En kan ik van de Energique de pup variant al verruilen voor de volwassen variant?
In ieder geval alvast bedankt voor het beantwoorden/lezen van mijn waslijst aan vragen!  :)
Ik ben erg benieuwd naar jullie visie!!
Met vriendelijke groetjes!!!

[/quote]

- Mengen of wat ook hoeft helemaal niet. Je kunt gewoon de variaties afwisselen, doe daar niet al te moeilijk over. Voer bijv. gewoon eerst de natuur op en pak de keer erop eens een lamvariant uit de vriezer. Ik vond Enegique overigens wel altijd een goed kvv. Nooit iets gemerkt van bruine vachten ofzo. Maar helaas vond mijn Guus het ineens niet meer lekker en ze zijn we overgestapt op CB.

- Ik denk dat men van de Groene Os Pro Bio Forte bedoelt. Die gebruiken mijn hondjes ook. Ik geef ze alleen wanneer nodig. Voor in het begin vind ik het niet zo slecht om te geven! Ik geef het bijv. na een abkuur of als ze diarree hebben.

- Op zich is dat wel verstandig ja. Het is niet zo dat het absoluut moet dus laat dat rustig even liggen als je er niet prettig bij voelt. Begin gewoon eerst lekker met de kvv en dan komt dat wel.
Als je er klaar voor bent kun je een kippennek of een eendennek proberen.

- Op die leeftijd kan hij al rustig 2x gevoerd worden en de pupvariant hoeft ook niet hoor.
#1472767
Hallo,

Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties!
Tja, ik dacht al wel dat ie al best over kon naar twee maaltijden per dag, het is natuurlijk allang geen pup meer. Kan ik dat gewoon in één keer doen, van de ene op de andere dag van drie naar twee maaltijden?? En wat is dan het beste: 's ochtends en 's avonds?
Ik heb nog een half doosje pup Energique staan, en dan ga ik de volwassen variant doen. Maar is er verder dan helemaal geen verschil tussen de puppy en de volwassen variant (behalve dan dat de puppy kleiner gemalen is?).
Hij doet het trouwens ook prima op de carnibest, heb idd helemaal geen probemen gehad toen hij het voor het eerst kreeg.

Wanneer je trouwens je hond een kippen- of eendennekje geeft. Moet je dan de kvv hoeveelheden ook aanpassen en kun je het ook combineren in één maaltijd of is dat niet aan te bevelen? En zo'n nekje kunnen ze gewoon helemaal opeten begrijp ik?

Als je zoals ik enkel kvv geeft is het dus niet nodig om de hond gepureerde groente, een eitje, o.i.d. te geven begrijp ik. Maar mag het wel, gewoon als extra tractatie af en toe?

Ik denk dat ik in de toekomst het barfen voor mijn hond ook wel wil proberen. Maar in eerste instantie wil ik hem gewoon 100% op kvv. Ik vind het gewoon nog een beetje een eng idee. (Niet in de zin dat de hond prooidieren eet, maar meer dat ik bang ben dat ie er in stikt. Misschien geheel onterecht..maar ja...).
Ook wil ik me er trouwens eerst beter in verdiepen, ik wil niet het risico nemen voedingsfouten te maken en hierdoor mijn hond een tekort geven.

Zijn er trouwens meer mensen die het barfen eerst ook een 'eng' idee vonden en die nu fanatieke barfers zijn geworden?

Sorry, al weer een hele lijst vragen... ::)

Ik zal nu eerst stoppen  :-X en iig bedankt voor jullie tips en reacties!!!

Groetjes  :)
Laatst gewijzigd door Senna99 op za 09 jan 2010, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#1476509
Ik denk wel dat je moet opletten bij het kvv geven: zorg dat je compleet versies geeft.  Is dat niet het geval en heb je niet-complete dan is het wel nodig om voldoende verschillende varianten te geven ( min 5 diersoorten) en dan geef je best ook wel wat groenten bij en een eitje en zo ( shoot me if I'm wrong want ben zelf nog lerende  :D) (geen ervaring met jou opgenoemde merken )

En wat betreft de angst voor het barfen. Ja hoor, hier oook zo eentje die begonnen is met kvv en bang is om de stap te zetten naar volledig barfen omdat ze niet wil dat haar hond iets te kort krijgt.
Dus wij zitten nu al aan kvv en barf gecombineerd...en gaan waarschijnlijk wel voor het barfen.  Maar eerst nog veel en veel lezen en zoeken naar goede leveranciers
#1476896
Wanneer je die 2x per dag voert, is maar net wat jij handig vindt.
Meeste geven het s'ochtends en s'avonds een keer, is makkelijker met wandelen ertussendoor.

Als je een nekje geeft zou ik de hoeveelheid niet aanpassen, maar het zien als snack.
als het meerdere nekken worden zou ik er wel rekening mee houden.
Zo'n eendennek/kippennek kan je hond helemaal op eten ja.
Ik zou niet teveel kippennekken erbij geven omdat kip ws ook al in kvv zit en niets toevoegt.
Eendennekken is dan wel een toevoeging, of eens per week een visje (sardienes bv).
De 1e keren met voeren van kippennek/eendennek kun je hem platslaan met een hamer zodat het bot als wat 'voorverteerd is'.
Een hond van jou voormaat hond zal maar een paar keer kauwen op zo'n nekje, voordat hij hem doorslikt.
Maar das niet erg, het verteerd wel.

Als je kvv voert geldt dat als je meer dan de helft aan barf gaat voeren dat rekenen belangrijk is.
Mits je dan dus diersoorten voert die niet in je kvv voert.
Je hoeft dus niet bang te zijn voor tekorten  ;)
Bij Barf gebeurt dit ook niet, mits je even goed inleest en rekent van tevoren, daarna gaat dat steeds makkelijker  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door