Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door debbieD
#1453602
Ik heb ook al om hulp gevraagd bij het hondengedeelte voor mn pup maar ben ook bezig met mn katten aan het kvv te krijgen.

Ik heb 3 katten 1 noorse boskat en 2 htktjes. 1 van mn htk is een hele moeilijke eter. Eigenlijk is hij gewoon gek op brokjes :-[ Een paar maanden geleden is er door de DA voedsel allergie geconstateerd en behalve dat ik het idee heb dat dat een mode-term is op dit moment krijg ik ook niet echt eruit waarvoor hij nou allergies is. Dus behalve dat ik hem vers wil gaan geven moet ik er ook nog achter komen waar hij nou niet tegen kan.

Hoe kan ik bij hem het beste beginnen?
De andere 2 katten zijn hier helemaal niet moeilijk mee. als ik het kvv in de koelkast of kastje leg om het te ontdooien gaan ze er zitten gillen totdat ze het krijgen..

Hoop dat iemand ideeën heeft.
Door Too
#1453745
Heel veel [over]gevoeligheden  zijn voor te veel granen/ gluten ed...
ik denk dat ik [in jouw schoenen] eerst s zou beginnen ALLE brokken in de kliko te doen en alle katten een kvv  voeren..!

Áls er een echte allergie is kom je dat snel genoeg tegen!
Gebruikersavatar
Door debbieD
#1463948
zie nu pas dat ik een reactie heb gekregen.

kan ik dan beginnen met 1 smaakje voer bijv. alleen eend en als dat goed gaat er iets bij? of moet ik gewoon gelijk alle smaakjes gaan geven? en dan gluten vrij?
Door GoldenCavaliers
#1464004
Lees het topic :Gelukt!! van Tossi hieronder maar,daar staan een hoop goede tips in.Ik ben nu ook weer begonnen om onze onwille Pers aan de kvv te krijgen en we hongeren haar maar uit,ze is behoorlijk volhardend,maar wij moeten net ietsjes harder zijn(En dat is moeilijk voor mij,ik wil ze graag zien eten. :-[ ).Iemand zei in dat topic:"honger maakt rauwe vleesjes zoet". ;D ;D mijn man en ik roepen dat nu bijna dagelijks tegen de katten:"kom op,honger maakt rauwe vleesjes zoet,dus eten!" ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door debbieD
#1471409
Ik heb het gelezen :D

misschien een stomme vraag maar ik wil voorzichtig zijn met kip.. maar kan ander gevogelte dan wel zoals bijv kalkoen...? hier heeft hij gister om te proberen een klein stukje van gehad.. en vond hij lekker..  ;D :D

dan heb ik het merk allanimal gezien. kan ik in het begin misschien hiervan smaakjes gaan geven als eliminatie dieet aan hem ze hebben namelijk hiervan de smaken kwartel, konijn, haring en eend.. en dit heeft hij naar mijn weten nog nooit gegeten.
Door Too
#1471573
Heb je een reden om kip voorlopig uit te sluiten??
Een gevoeligheid voor kip kan natuurlijk maar over t algemeen is versvoeren al afdoende

Je kunt t op verschillende manieren aanpakken

- een gewoon katten kvv voeren en kijken wat er gebeurt, t kan goed zijn dat t beetje rijst geen enkele reactie geeft
-eerst een periode een [graan/rijstvrij] kvv voeren bv de diabetesversie van Bandit of Carnibest

of, en voor mij zou dat echt stap 2 zijn

-een strikte eliminatie, door een aantal weken echt maar 1 diersoort te geven ,carnivoer, allanimal, haaksbarf hebben voeding met slechts 1 diersoort, en dan geleidelijk aan steeds 1 nieuwe diersoort introduceren
Dat is een langdurig proces, en als je t goed wilt doen moet je je er ook strikt aan houden.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1471860
Sluit me bij Too aan.
Als het niet geheel duidelijk is waarvoor je kat allergisch zou ik gewoon kvv voeren, evt zonder toevoeging van rijst-granen.
Werkt dit niet, dan zou pas gaan elimineren en een tijd 1 diersoort te voeren.
Gebruikersavatar
Door debbieD
#1472455
ok ik vertrouw erop dat jullie gelijk hebben :) vind het wel eng want hij heeft zich echt heel beroert gevoel.. nu met hypo allergeen brokken, prednison en prikken ging het wel beter.. zn wonden zijn nu eindelijk dicht en hij begint weer te spelen.. maar ondertussen zijn mn ogen open dus ik heb de prednison direct afgebouwd en die slikt hij nu niet meer.. en hij heeft het gelukkig niet open gekrabt. nu moet ik alleen die versvoer stap nog gaan zetten.

ik ga beginnen met de eerste methode.

[quote="Too"]
Heb je een reden om kip voorlopig uit te sluiten??[/quote]
Kipeiwitallergie had de dierenarts tegen me gezegd, maar zonder enige verdere test dus dat is eigenlijk ook niet zeker. :S
Door Loeka
#1474393
[quote="debbieD"]
Kipeiwitallergie had de dierenarts tegen me gezegd, maar zonder enige verdere test dus dat is eigenlijk ook niet zeker. :S
[/quote]

Geef mij zo'n helderziende dierenarts!  :P 8)
Gebruikersavatar
Door debbieD
#1479004
Sinds zaterdag krijgen ze geen brok meer.. nou wat een protest zeg :o :cry2: curry eet wel gewoon, showtime steeds een heel klein beetje maar murphy (die het nogmaal bij mambo uit zn bak probeert te pikken) die weigert het gewoon te eten. dus een beetje heet water erover heen gedaan (dit pas bij de 3 keer voeren) wilden hij het ook niet. met veel gourmet erbij heb ik uiteindelijk 2 keer iets naar binnen gekregen.
Hij zit te gillen dat hij honger heeft maar als ik hem dan zn bakje CB geeft loopt hij boos weg.

Gister hebben ze allemaal een stukje kalkoenfilet gekregen en dat hebben ze wel gegeten.

Ik verdeel het voer nu over 3 keer per dag, omdat ze eerst gewend waren om de hele dag door te kunnen eten.
Door mirdj
#1479995
Ik had hier ook zo'n zeikerd. Toen meneer over moest (ook voedselallergie) vertikte hij het om te eten. Z'n broer at het gelijk zonder gedoe. Ik ben dik 3 maanden bezig geweest om hem over te krijgen. Ik ben begonnen met half brokken/half cb/heet water en daarna heb ik iedere week de brokken en het hete water afgebouwd en de CB opgebouwd. Meneer leek alleen de lam te eten dus daar heb ik het die periode mee gedaan. Ze zitten ondertussen 2 jaar op haaksbarf en er zijn maar 4 smaken die er redelijk tot heel goed in gaan, kip, lam/kip, konijn en kip/paard, konijn is duidelijk favoriet en kip duidelijk niet (tenzij ze filet of kippennekken krijgen) Zalm en rund hoef ik ze niet voor te schotelen, daar trekken ze hun neus voor op en lopen de keuken uit om niet terug te komen totdat ze een smaak krijgen die ze wel aanstaat.

Het kan dus een tijd duren voordat je de lastigste over krijgt maar met een hoop geduld win je het uiteindelijk win wel.

Als ze trouwens de kans krijgen om brokken te eten vliegen ze er op af, maar dat krijgen ze alleen als ik een paar dagen weg ben en ze via de voedselautomaat eten krijgen. Daarna absoluut geen gezeik als ze weer kvv krijgen.
Gebruikersavatar
Door debbieD
#1480275
murphy is gelukkig niet de gene met voedselallergie. Dat is showtime.

En gister heb ik murphy ook aan het eten gekregen.. Wel met een klein beetje dwang hoor.. Hij wilde het niet eten.. Toen heb in een beetje op mn vinger gedaan en hem de keuze gegeven om het van mn vinger af te eten.. Dit wilde hij ook niet en toen heb ik zn mond open gedaan en het gewoon op zn tong gelegd.. Dat een paar keer herhaald en toen scheen hij het toch makkelijker te vinden op het van mn vinger te eten.. Gelukkig.. Vanochtend begon hij direct uit het bakje te eten.

Showtime verbaas ik me over.. Die eet gewoon.. Niet heel veel maar wel steeds een half bakje zonder te klieren.. En dit is nooit een grote eter geweest.. Dus ik denk dat hij eigenlijk al genoeg heeft aan 1,5%. Of is dat heel erg weinig..
#1481121
1,5% lijkt me vrij weinig.
Maar Ranga krijgt met haar bijna 5 kilo ook maar 80 gram per dag, geef ik haar meer dan komt ze meteen aan en ze is al aan de zware kant.
3% is normaal geloof ik, maar hier zitten ze allemaal onder/rond de 2,5% en daar ze het goed op.
Het is dus echt per kat verschillend.
Ik zou gewoon even in de gaten houden of ze goed op gewicht blijft en misschien gaat ze vanzelf meer eten..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door