Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door cristel
#1460102
Dag allemaal!
Ik heb sinds enige tijd een asielkat en heb deze half op vlees staan. Omdat ik nogal wat brokken heb geef ik haar 's ochtends wat brokken en 's avonds vlees. Dit is van de haaksbarf en nu las ik dat dat dus niet compleet is. Ik geef niet iedere dag hetzelfde ik wissel dit wel af, maar mis ik dan nog iets? Ook vind ik dat ze erg veel eet. Zo'n bakje van ongeveer 50 gram eet ze zo op en dr brokken ook. Toch zou dit genoeg moeten zijn....heeft iemand daar nog tips voor? Ze is niet dik ofzo...
Groetjes!
Door Anthraciet
#1460109
hoi Cristel,

Welkom hier!

Ik weet niet hoeveel brokken je haar natuurlijk nog geeft, maar mijn 5 katten zitten half op barf en half op blikvoer (is altijd nog beter als brok ;)) en die eten ook behoorlijk wat hoor!
Wat barf betreft eten ze zo'n 100 gram per kat per dag en daarnaast nog zo'n 70-80 gram blikvoer.

Dus 50 gram kvv lijkt me zeker niet teveel....
Hoe zwaar en hoe oud is ze?
Door cristel
#1471504
Ze is naar schatting nu bijna 2 jaar. En ze woog in het asiel 2,5 kilo, maar denk dat dat nu wel iets meer is (heb geen weegschaal). Ze krijgt tegenwoordig alleen nog wat brokjes 's ochtends als ik moet werken. Blikvoer lust mevrouw namelijk niet (ze is erg kieskeurig) en die brokken had ik nog. Is die zak op, dan gaat ze helemaal over.
Ze is enorm gefocust op het eten, het lijkt wel erger te zijn geworden sinds ik haar op vaste momenten vlees geef. Toen ik haar net had, had ze een volle bak brokken en die stond er dan. Deze ging wel binnen een dag op hoor, maar nu schokt ze dr porsies in een korte tijd op!
Door ibbi
#1471870
welkom !

Haaksbarf maak je compleet door de verschillende smaken door elkaar te voeren.

50 gram is wel weinig hoor, geef haar een tijdje wat extra en kijk hoe ze het erop doet. 
probeer maar eens 80 of 100 gram te geven van de haaksbarf, desnoods in 2 x verdeeld sávonds.
Door cristel
#1473421
Hoi hoi!
Ik ben inmiddels overgestapt naar Ongeveer 100 gram haaks per dag, maar dan krijgt ze nog nauwelijks brokken..Ze is erg gefocust en hebberig op het eten. Ik hoef de vriezer maar open te doen en ze zit er met dr neus bijna in! Ze vind het in ieder geval erg lekker, maar is wel heel gretig!

Groetjes!
Door ibbi
#1473459
weet je haar achtergrond?  als ze een tijdje rondgezworven heeft b.v. dan kan ze heel erg op eten gefocust zijn, en nu lekker willen inslaan.... het duurt even voordat ze snapt dat er iedere dag genoeg is.
misschien kun je haar iets erbij geven om te knabbelen, bv kippenekken, daar doet ze wat langer over en dat zal haar meer voldoening geven.
Door cristel
#1479273
He bedankt voor de tip! Ik heb zojuist wat kippennekken en ruggen besteld. Ben benieuwd hoe dat zal gaan! Ik weet niet veel over haar achtergrond, maar wel dat ze als zwerver is gevonden dus dat kan er inderdaad wel mee te maken hebben!
Door cristel
#1503940
Hoi hoi,
In het begin liet ze de kippennekken links liggen, waarschijnlijk omdat ze niet wist hoe ze hiermee om moest gaan. Nu ze weet hoe zit moet eten zijn deze ook vrij snel op. Gister heeft ze een karkas gehad en daar had ze wel even voor nodig. Volgens mij moet ik me erbij neerleggen dat ze gewoon dol is op eten.....
Vandaag bij de dierenarts geweest en ze heeft nu de tweede antibioticakuur gekregen in korte tijd. Vorige keer hoge koorts en niet willen eten en nu een zwaar ontstoken teen. Zijn er behalve het vlees nog dingen die haar weerstand kunnen verhogen, want ik ben niet zo heel blij met al die antibioticakuurtjes. Is voor mensen ook niet best dus voor mijn kat ook niet lijkt me..
Groetjes!
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1504392
Toevallig had vanochtend onze hond (sorry, niet onze kat ;)) ook een enorme ontstoken teen. Ik heb van de vorige keer geleerd om niet direct naar de dierenarts te gaan bellen. Want ook toen kreeg hij direct een antibioticakuur, dat wilde ik dit keer liever niet. Ik ben gaan weken in de soda. De eerste keer meteen raak, twee uur later was de ontsteking open en kwam de pus eruit. Ik was daar blij mee. Straks voor de derde keer 10 minuten weken in de soda en als het niet erger wordt, d.w.z. naar boven trekt in zijn poot en hij geen koorts krijgt (want dat heb ik vanochtend wel eerst gemeten) hoef ik niet naar de dierenarts.
Het was vanochtend zo erg dat hij op drie poten liep, maar was niet meer zo ongerust als de vorige keer. Succes met het teentje van de kat.

Verder weet ik zo even niet wat je kunt geven voor extra weerstand, sorry.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1504430
een hond zet je echt makkelijker in een soda-badje dan een kat. bij sommigen is dat namelijk met gevaar voor eigen leven.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1508182
koekje schreef: een hond zet je echt makkelijker in een soda-badje dan een kat. bij sommigen is dat namelijk met gevaar voor eigen leven.
Das waar, nu zou ik dat met mijn kat wel kunnen, dat is zo´n schatje. Maar inderdaad dat kan niet met elke kat.
Door cristel
#1525243
hoi!
Ik heb mijn kat inderdaad een paar keer in een soda badje gezet, maar dat werd niet in dank afgenomen. Ze krijgt nu wat extra vitamines voor na de antibioticakuur door dr eten heen gemengd.

Doeg!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door