Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Iza
#1471191
Dag!
Sinds 3 maanden krijgt mijn hond vers vlees. Dit heb ik gedaan omdat zij huidproblemen heeft. Zowel mijn boxer als ik hebben plezier aan barf. Hond vindt het lekker en ik vind het leuk om de maaltijden voor haat te fixen.  :biggrin2:
Mijn boxer is een teef van 30 kilo. Dat woog zij toen ze nog brokken kreeg. Na het overstappen op barf was ze binnen 2 weken 2 kilo afgevallen. Ik gaf haar 600 gram vers (2% van haar lichaamsgewicht). Nu geef ik haar rond 800 gram. Ze ziet nu beter uit. Mijn hond krijgt veel lichaamsbeweging. Ze was niet dik, maar was gespierd en had body. Nu is ze "opgedroogd". Dat vind ik jammer.
Nu wil ik van jullie weten wat je er van vindt. Is het goed om haar dus meer eten te geven of is het vrij normaal dat honden die barfen nogal strak (met weinig lichaamsvet) uitzien?

Tot hoors,
Iza met Rocky
Door Lizzy
#1471194
Ja, dat is heel normaal. Het komt doordat BARF arm/vrij is van koolhydraat uit graan. Een goedkope, snelle energie leverancier. Je hond moet nu wennen aan de omschakeling en moet energie uit eiwit en vet gaan halen. Dat kost even tijd. Maar daarnaast kan 2% voor energieke honden met dit weer ronduit te weinig voer zijn hoor. Mijn Dalmaat eet gemiddeld 3% van haar lichaamsgewicht en in de winter meer.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1471198
zelf zou ik  het menu aanpassen , meer geven of vettere soorten (niet teveel in 1 keer zodat de maag op begint te spelen)
bij 1 van mn dames werkt de 2% regel niet , zou ik het berekenen dan zou ze iets meer dan 4% krijgen, maar goed je moet dus precies die evenwicht zien te vinden waar jou hond het goed op doet en veel op oog doen
Door Alba
#1471199
De meeste BARF-honden vind ik juist heel mooi eruit zien, als in: strak in het pak met weinig vet ('droog') en mooie spieren. Zo hoort een hond in goede conditie die voldoende beweging krijgt eruit te zien, vind ik. Body hebben is voor mij niet hetzelfde als vet.

Je zegt zelf dat ze nu weinig lichaamsvet heeft, ik zie dat zelf niet als nadeel maar je kan haar nog iets meer eten geven (zelfde verhoudingen, gewoon meer). Het is even spelen met de hoeveelheid eten, eventueel kan je ook iets vettere diersoorten geven maar ik zou zelf eerst proberen met meer voer.
Door Lizzy
#1471203
Ik vind droge honden inderdaad ook mooier. Ik zie acuut het verschil tussen een brokken (pap) hond en een vers/rauw gevoerde hond. Mooi strak in het pak. Maar, een beetje lichaamsvet met de winter vind ik ook niet verkeerd hoor. Niet teveel, een klein beetje. Maar dat bereik je dus door meer te voeren. Iets meer vettere vleessoorten zoals geit, lam, gans en eend is ook een optie.
Door Roef & Hidde
#1471204
ik herken dit ook van roef toen we overgingen op 100% barf,kvv bevat denk ik wat meer vet en brok koolhydraten en dat zet aan.
ik heb hier ook advies gevraagt en kreeg het advies om iets meer te voeren en ook wat vettere vlees soorten te voeren(eend,geit en schaap) ook 1 keer in de week vette vis is goed.
ik voer roef op het oog en merk dat ik wel vaker zijn voer moet aan passen,nu met de kou bijvoorbeeld voer ik hem ruim een kilo(labrador van 29 kilo) en krijg echt met moeite meer spek op zijn ribben,te veel vet is trouwens ook niet goed(alvleesklier)
roef heeft sinds dat hij barft prachtige bespiering en is geen gram te zwaar normaal(nu is hij iets te schraal maar dat komt wel weer goed) de da is heel erg te vreden over zijn conditie en zei dat iedere lab.er zo uit moet zien  ::)
Door annielaumen
#1471301
In april barf ik 3jaar
Astrid woog toen 40 kg
Nu weegt ze 38 kg en ziet veel gespierder uit dan toen ze 40 kg woog
In de winter krijgt Astrid ook wat meer te eten en af en toe wat vettere soorten
Door Iza
#1471326
Bedankt voor jullie reacties.
Ik voer nu voornamelijk kip en eend (nek, rug, karkas)(zo nu en dan parelhoen, haasrug en kwartels) als botvlees en voor spiervlees gebruik ik rund, kalkoen, paard, hert, eend. Ik zal inderdaad wat vettere dieren kunnen geven.
Bedankt en tot snel.
Iza en Rocky
Door josevl
#1471351
heb ook een boxerreu van 2
ik voerde hem eerst 750 gram en nu bijna 1 kilo dus dat is veel meer maarja hij heeft het nodig en is geen gram te zwaar
Door lightning
#1471528
zijn spieren niet zwaarder als vetten van een hond? als een hond gespierder is door barf horen ze dan niet zwaarder te zijn? ik begrijp dat niet is ook maar een vraagje :-[
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1471613
Ja, dat klopt wel. Maar ik vermoed dat er meer vet verdwijnt dan er spieren bij komen. Ze hoeven niet perse lichter te worden hoor.
Door Alba
#1471638
lightning schreef: zijn spieren niet zwaarder als vetten van een hond? als een hond gespierder is door barf horen ze dan niet zwaarder te zijn? ik begrijp dat niet is ook maar een vraagje :-[
Ik denk dat honden op BARF niet persé gespierder worden (dat zal je toch echt door beweging moeten creeren lijkt me, hoewel voeding wel kan helpen) maar dat ze minder 'papperig' worden zoals Lizzy het omschrijft.
Door **Jolanda**
#1471785
Hier ook een hond die met 2% afviel, even een poos behoorlijk wat meer gegeven (4,5%) en nu krijgt hij ongeveer 3,5%.
De BC-teef heeft weer net wat te veel aan 2% terwijl ze eigenlijk net zoveel beweegt als de BC-reu.
De sint krijgt normaal 2%, nu met de kou krijgt ze iets meer, terwijl zij wat minder beweegt (zij rent niet zo veel als de borders, maar leeft wel buiten) en zo blijft het goed gaan.

Barfen is echt je ogen gebruiken. Word de hond te licht voer je hem meer, word hij wat 'dik' voer je wat minder.
Door Iza
#1471887
Wat ik bedoelde is dat je mijn hond een beetje kan vergelijken met een bodybuilder. ;) Deze mannen zijn vaak erg massief, gespierd. Maar de spieren zijn bedekt met een laagje vet. Voor de wedstrijden moeten zij een streng dieet volgen om "op te drogen". Hun spieren worden dan zichtbaar (pezig) omdat het vet weg is.
Mijn hond krijg veel lichaamsbeweging. Ze is gespierd. Maar toen ze brokken kreeg was ze massiever. Nu met BARF is ze als het ware erg "opgedroogd". Brokken bevatten veel koolhydraten wat dus meer vet kan veroorzaken. Maar goed. Mijn hond ziet er goed gezond uit, maar ik vind het mooier als ze iets voller is. Ze krijgt nu gewoon wat meer te eten.
Zoals hier boven beschreven is, moet ik meer naar mijn hond kijken en haar voeding afstellen op haar behoeften.
Gaat zeker lukken.
Gr. Iza
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door