Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1470807
Onze Simba is een 11 jarige kruising, nog erg vief en vrolijk. Van haar artrose heeft ze nauwelijks last sinds ze Barft, ze gaat regelmatig mee op pad, ze is goed op gewicht, heeft een prima eetlust. Ze heeft wel wat 'last' van staar, maar redt zich daar nog prima mee.

Ze begint wel wat te veranderen; komt niet altijd meer uit haar mand als we thuiskomen om ons te begroeten, wilt nog wel eens uitvallen naar een opdringerige kat, ze was erg opgewonden door het vuurwerk terwijl dat voorgaande jaren nooit een probleem is geweest.

Maar het lastigste is eigenlijk dat ze bang is om alleen te blijven als we de houtkachel aan hebben gehad. Ze jankt n hijgt en trilt de boel bij elkaar en probeert de deuren (zowel binnen als naar buiten) open te springen, krabt aan de muren en deuren als dat niet lukt. Dus slaapt ze die nachten bij ons in bed. Tot voor kort ging dat prima: als we de kachel niet stookten bleef ze keurig beneden slapen. Maar je voelt 'm al aankomen, ze neemt daar geen genoegen meer mee!

Nu vinden wij Simba echt heel erg lief, maar om haar de komende jaren nou tussen ons in onder de dekens in bed (jaja) te hebben  :-X Heeft iemand tips of ervaringen, zonder dat wij ons net verbouwde huisje laten afbreken door een paniekerige hond? Ik las iets over selgian en cholodin, maar vraag me af of dat niet meteen te heftig is? Misschien heeft iemand ervaringen met iets van (bach) bloesemremedies?
Door Sella
#1470941
Ik zou voor een gedragstherapeut gaan die ook met bachbloesems ect werkt.
Dan krijg je meteen goede handvaten hoe je haar het beste kan bijstaan.
Cholodin verbetert de oa doorbloeding in de hersenen en kan volgens mijn holistisch da ingezet worden bij oudere dieren. 11 jaar is in mijn opinie al een wat ouder dier dus zou een beetje meer doorbloeding en verdere werking van de stofjes  mischien een hoop kunnen doen voor haar.
Overigens kan slecht zicht voor heel veel paniek zorgen omdat ze flitsen kunnen  zien  door de staar die ze niet snappen. Ook heviger op geluiden reageren.
#1471286
Is het een optie om haar in een bench in je slaapkamer te hebben? Dan kan ze niet op je bed springen en ook niks stukmaken maar ze is wel bij jullie. Als dat goed gaat kun je die bench eerst vlak naast je bed zetten, net als bij een puppy, en dan geleidelijk verder weg totdat ze hopelijk nog een keer beneden kan slapen.
Is ze trouwens altijd bang geweest van de houtkachel, of is dat plotseling begonnen? Als ze een keer iets naars heeft meegemaakt dat ze associeert aan de kachel (trauma) dan is dat in principe wel weer af te leren met een zoet lijntje. Ook honden van 11 kunnen nog nieuwe dingen leren  ;) Maar je moet haar angst dan wel serieus nemen, janken, hijgen, trillen zijn tekenen van behoorlijke angst en dat is niet zomaar over.

Cholodin zou ik zeker proberen, daar is niks heftigs aan.

Wat ik me trouwens ook afvraag: heeft ze pijn? Niet meer uit de mand komen, uitvallen naar de kat, dat kan duiden op pijn. Als mijn honden zoiets zouden vertonen dan ging ik toch eens langs de da voor een check, en als die niks vindt zou ik een test doen met pijnstiller. Vaak zie je als je pijnstiller gaat geven dat een hond behoorlijk opleeft, weer z'n 'oude zelf' wordt.
De opwinding van het vuurwerk kan zeker komen door slechter zien en/of horen en hoeft niet op dementie te wijzen.
#1471678
Dank voor de reacties! Ben erg blij met de nieuwe ideeen!

Simba ligt zolang wij erbij zijn zelfs lekker warm voor de brandende kachel.. Dus echt bang lijkt ze niet te zijn. Heb ook al geprobeerd een lampje aan te laten, de deur naar de hal open te laten, helpt allemaal niet. Radio of tv aanlaten zouden we natuurlijk ook nog kunnen proberen..

Een bench in de slaapkamer zouden we kunnen proberen. Evenals die pijnstiller. Alhoewel ze geen pijn lijkt te hebben verder, ze is gewoon een beetje grumpy soms (en de kat erg opdringerig)  :-\

Sella, heb je misschien een tip vwb de gedragstherapeut die met bloesems werkt? Vind het lastig zoeken..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door