Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door May Linn
#1470136
Nou zit ik al even met deze vraag in m'n hoofd, in de hoop ergens wel een antwoord te lezen.
Maar ben er nog niet zeker van.
De laatste tijd is het lastig aan nieren te komen, behalve rundernier.
Nou weet ik dat ze geen tekorten oplopen als ze geen nier te eten krijgen.
Ik ben niet zo dol op runderorganen en die krijgen ze hier dan ook niet.
Maar zou het wat toevoegen om er wat rundernier erbij te voeren?
Of zitten daar teveel afvalstoffen in, waardoor het juist 'slechter' is om toe te voegen?
Door Lil
#1470210
Niet wetenschappelijk of barfplaats gestoeld.... ik ben helemaal niet gecharmeerd van nier, aangezien daar in mijn ogen te veel afvalstoffen in zitten. In het verleden heb ik wel eens konijnenniertjes of zo gehad, maar aangezien ze het hier niet eten en ik me er niet echt happy bij voelde, zou ik persoonlijk het dus niet doen.
Door Mevroi Kruim
#1470329
Nier is een onderdeel van een dier en als zodanig in mijn ogen een noodzakelijk onderdeel van een verantwoord barfmenu.
Dat een nier afvalstoffen filtert uit het bloed wil nog niet zeggen dat die afvalstoffen daar blijven. Die worden uitgescheiden met de urine, dat is nou net de functie van de nier.
Ik ben niet zo gecharmeerd van het idee dat wij mensen het beter weten dan Moeder Nature - 5 miljoen jaar evolutie. Honden en wolven zijn 5 miljoen jaar geselecteerd op hun vermogen om optimaal te bestaan op een dieet van dood dier en ik geloof niet dat wij moeten menen het beter te weten. Dat soort denken leidt tot brok en aanverwante narigheid.

Dat dieren uit de bio-industrie niet echt gezond zijn en dat er iha meer zooi opgeslagen wordt naarmate zo'n dier langer leeft, daar ben ik het mee eens. Dat kan een reden zijn om voorzichtig met runder-organen om te gaan. Maar weglaten vind ik dus niet echt een goed idee. Dan zou ik eerder biologisch of wild zien te krijgen.
Door Happy Tail
#1470390
ik geef wel regelmatig nier en lever.
ik denk dat de hoeveelheid slechte dingen die eventueel achter kunnen blijven wel meevalt. Alle dieren worden namelijk gecontroleerd voor de slacht.

Daarentegen maakt het maar zo'n klein onderdeel uit van het totaalplaatje.
er kunnen altijd restjes achterblijven van bepaalde medicatie denk ik, maar bij veel medicatie is er een wacht tijd voor de slacht om dus zeker te zijn dat alles voor zover mogelijk het lijf uitgewerkt is.

ik voer eigenlijk voor mijn gevoel niet graag kippen levertjes.....bedenk je eens dat deze dieren zwaar in de bio industrie in een tijdsbestek van 5 weken zo enorm moeten groien dat dat echt niet gezond kan zijn. Dat lijkt mij een enorme aanslag op de lever van die dieren.
Gebruikersavatar
Door kira
#1470632
nier zit in een dier. Dus ik voer nier. Ik voer gevoelsmatig aan Kleine beer bio nier en lever (rund), kan niet uitleggen waarom. De andere krijgen als ik heb bio lever en gewone nier, daarbij wissel ik dan konijn en rundernier af. Waarom de andere geen bio? Omdat bruin dat te duur vindt worden, mocht ik ooit een eigen adres krijgen waar ik dat betaalbaar kan kopen, dan krijgen ze het allemaal. En als we teckels hebben dan wordt het ook makkelijk. Wat de beren nu per week kosten, kost een teckel nog niet eens als die volledig bio krijgt, dus die teckels hebben t.z.t. een nog beter maal.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1470923
yuki11 schreef: Waarom geen runderorganen, May Linn??
Vanwege de afvalstoffen, ik heb niet zo'n goed gevoel bij runderorganen (niet bio).
Dan voer ik liever van wild of lam, maar enige waar we redelijk goedkoop aan kunnen komen zijn konijnenniertjes, maar das dan meer vet dan nier en lamsnier vindt ik erg prijzig.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1470925
marye schreef: Ik geef biologische rundernier of lamsnier.
Ik kan overigens wel eens wat voor je mee naar Bemmel nemen ;)
Heye,

grappig dat jou hier tegenkom  :)
Biologische runder- of lamsnier klinkt goed, maar mag ik vragen wat je ervoor betaald?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1470929
kira schreef: nier zit in een dier. Dus ik voer nier. Ik voer gevoelsmatig aan Kleine beer bio nier en lever (rund), kan niet uitleggen waarom. De andere krijgen als ik heb bio lever en gewone nier, daarbij wissel ik dan konijn en rundernier af. Waarom de andere geen bio? Omdat bruin dat te duur vindt worden, mocht ik ooit een eigen adres krijgen waar ik dat betaalbaar kan kopen, dan krijgen ze het allemaal. En als we teckels hebben dan wordt het ook makkelijk. Wat de beren nu per week kosten, kost een teckel nog niet eens als die volledig bio krijgt, dus die teckels hebben t.z.t. een nog beter maal.
Ja met teckels is dat nog wel leuk 3,50 per kilo ofzo.
maar hier eten ze 21kg per week, dus dan ben ik wel prijsbewuster geworden.
Rond de 2 euro de kilo vindt ik toch wel max. met alle andere producten gaat dat redelijk, maar met nier vindt ik dat toch lastig.
Door Lil
#1471007
Mevroi Kruim schreef: Nier is een onderdeel van een dier en als zodanig in mijn ogen een noodzakelijk onderdeel van een verantwoord barfmenu.
Dat een nier afvalstoffen filtert uit het bloed wil nog niet zeggen dat die afvalstoffen daar blijven. Die worden uitgescheiden met de urine, dat is nou net de functie van de nier.
Ik ben niet zo gecharmeerd van het idee dat wij mensen het beter weten dan Moeder Nature - 5 miljoen jaar evolutie. Honden en wolven zijn 5 miljoen jaar geselecteerd op hun vermogen om optimaal te bestaan op een dieet van dood dier en ik geloof niet dat wij moeten menen het beter te weten. Dat soort denken leidt tot brok en aanverwante narigheid.

Dat dieren uit de bio-industrie niet echt gezond zijn en dat er iha meer zooi opgeslagen wordt naarmate zo'n dier langer leeft, daar ben ik het mee eens. Dat kan een reden zijn om voorzichtig met runder-organen om te gaan. Maar weglaten vind ik dus niet echt een goed idee. Dan zou ik eerder biologisch of wild zien te krijgen.
Ben ik met je eens, maar van de vier honden en de twee katten waarvoor ik het eten altijd bestel.... eet alleen de labrador nier. De rest laat het zelfs staan als je ze uithongert. Dan vraag ik me weer af, moet ik echt wat gaan dwangvoeren wat ze echt niet eten? Meestal is hier een reden dat ze het laten staan. Zo wilde ik Cayley kost wat kost konijn geven en dat is dus het enige dat ze uitbraakt en als ik het dan met veel trucjes toch gevoerd krijg, dan heeft ze daarna jeuk. Ben huiverig met dwangvoeren dus.
Door marye
#1471734
May Linn schreef: Heye,

grappig dat jou hier tegenkom  :)
Biologische runder- of lamsnier klinkt goed, maar mag ik vragen wat je ervoor betaald?
Veel duurder dan jou max zie ik nu ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door