Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1470047
Heb dan eindelijk een artikel gevonden dat het ondersteund. Ik vind het namelijk volslagen onzin om mijn hond en kat groentes te gaan zitten voeren. De enige manier waarop ik deze erin krijg is door een mixer te kopen en ze papjes voor te gaan zetten van vlees met groente erdoorheen. Mijn kat eet netjes om alle groente snipper heen namelijk in zijn bakje.

Verder voer ik sowieso 3 dagen hele prooidieren en ze gaan echt geen apparte groente opeten hoor!

Volgens dit artikel eten wolven alleen van kleine prooidiertjes toevallig weleens het maagje op en laten ze de maag van grote dieren altijd liggen. Verder eten ze ook geen groente in de natuur en als ze dit nodig zouden hebben zouden ze dit heus wel doen.

En ik lees dat het op dit forum een algemeen geaccepteerd feit is dat de binnenkant van de hond nog steeds bijna identiek is aan de wolf.

Ik vraag me dus af waarom jullie mij aanraden mijn hond groentes voor te schotelen?!

Artikel:

Myth: WOLVES INGEST THE STOMACH CONTENTS OF THEIR PREY.

This claim is repeated over and over as evidence that wolves and therefore dogs are omnivores. However, this assumption is just that--an assumption. It is not supported by the evidence available to us, and is therefore false!

Wolves do NOT eat the stomach contents of their prey. Only if the prey is small enough (like the size of a rabbit) will they eat the stomach contents, which just happen to get consumed along with the entire animal. Otherwise, wolves will shake out the stomach contents of their large herbivorous prey before sometimes eating the stomach wall. The following quotations are taken from L. David Mech's 2003 book Wolves: Behavior, Ecology, and Conservation. Mech (and the others who contributed to this book) is considered the world's leading wolf biologist, and this book is a compilation of 350 collective years of research, experiments, and careful field observations. These quotes are taken from chapter 4, The Wolf as a Carnivore.
"Wolves usually tear into the body cavity of large prey and...consume the larger internal organs, such as lungs, heart, and liver. The large rumen [, which is one of the main stomach chambers in large ruminant herbivores,]...is usually punctured during removal and its contents spilled. The vegetation in the intestinal tract is of no interest to the wolves, but the stomach lining and intestinal wall are consumed, and their contents further strewn about the kill site." (pg.123, emphasis added)

"To grow and maintain their own bodies, wolves need to ingest all the major parts of their herbivorous prey, except the plants in the digestive system." (pg.124, emphasis added).

This next quote can be found on the Hunting and Meals page at Kerwood Wildlife Education Center.
"The wolf's diet consists mostly of muscle meat and fatty tissue from various animals. Heart, lung, liver, and other internal organs are eaten. Bones are crushed to get at the marrow, and bone fragments are eaten as well. Even hair and skin are sometimes consumed. The only part consistently ignored is the stomach and its contents. Although some vegetable matter is taken separately, particularly berries, Canis lupus doesn't seem to digest them very well."

From the mouths of the wolf experts themselves, who have observed countless numbers of kills: wolves do NOT eat the stomach contents of their large prey, and are carnivorous animals. Additionally, Neville Buck from the Howletts and Port Lympne Zoological Parks in Kent, England, notes that virtually no small carnivore (which includes varieties of cats, wolves, wild dogs) eat the intestinal contents of their large prey. The contents are spilled in the enclosures and are often rolled in by the animals, but very little is eaten (if any is eaten at all). His observations can be found in Appendix B of Raw Meaty Bones.
Na te lezen en meer goede info op http://rawfed.com/myths/stomachcontents.html
#1470135
Niet iedereen hier voert zijn honden groenten, volgens mij.
Ik zie er, uitzonderingen daargelaten, ook niet echt het nut van in. Ik voer dan ook niet standaard groenten. Maar als ik tafelresten heb w.o. groenten, dan geef ik dat wel eens.
Overigens geloof ik wel dat wilde hondachtigen dusdanige oppertunisten zijn dat ze bij gebrek aan beter best wel eens iets plantaardigs zullen eten.
Mijn eigen honden zijn wel gek op fruit en pikken dat zelf wel in de tuin: aarbeien, frambozen, appels, peren, pruimen, perziken en ook tomaten gaan vaak spontaan naar binnen.
#1470145
Interessante bijdrage Paul!
Hier worden ingewanden ook fanatiek leeggeschud door de honden en die inhoud laten ze links liggen. Bij konijnen etc. worden delen van de darmen ook niet gegeten.
Ze eten wel graag uitwerpselen van planteneters.
Dus nee, groenten geef ik slechts zeer sporadisch. Als het niet fijn genoeg is, komt het er nl ook net zo uit als het erin gaat.

Het idee dat het schudden bedoeld is om te doden (ik heb het hier niet over schudden van levende wezens), wat vaak wordt gezegd, geloof ik ook niet. De honden hier schudden heel selectief en alleen maar als er wat te schudden valt; spiervlees wordt niet geschud, vuile pens wel.
Door GoldenCavaliers
#1470182
Ik zie wel meerwaarde van het voeren van groente,omdat het vlees wat wolven in de natuur eten(dus zelfgevangen prooien)van andere kwaliteit is dan het bio-industrie vlees wat wij onze honden voeren.Groentes bevatten veel vitamines en vezels die bijdragen aan een gezonde stoelgang.Mijn honden lijken dan misschien inwendig nog op wolven,maar daar houd dan verder ook iedere vergelijking op.Wolven liggen ook niet in een mandje,en lopen ook niet aan een riem etc.etc. :D
#1470196
GoldenCavaliers schreef: Ik zie wel meerwaarde van het voeren van groente,omdat het vlees wat wolven in de natuur eten(dus zelfgevangen prooien)van andere kwaliteit is dan het bio-industrie vlees wat wij onze honden voeren.Groentes bevatten veel vitamines en vezels die bijdragen aan een gezonde stoelgang.Mijn honden lijken dan misschien inwendig nog op wolven,maar daar houd dan verder ook iedere vergelijking op.Wolven liggen ook niet in een mandje,en lopen ook niet aan een riem etc.etc. :D
Dat is voor mij ook de meerwaarde van het voeren van groentes. Niet zozeer omdat ik denk dat de hond de groentes ansich nodig heeft, maar een vitamine-, mineralenaanvulling lijkt mij niet overbodig en dat doe ik dan graag dmv toevoegen van een groentemix.
Door Lil
#1470220
ik meen dat deze discussies al eerder zijn gevoerd en Lizzy ooit heel precies kon aangeven welke vitamines en mineralen ze uit groenten konden halen en dat die in het eten dat wij geven niet (meer) gehaald kunnen worden. De dieren die we voeren krijgen vaak brok te eten en geen gras of planten.

In mijn geval: Boris kan bijna geen groente verdragen en daarom laat ik het weg uit het menu. Cayley vind het niet lekker, maar is nog een barfmiepje (veranderd wel al). Gekookte groente (tafelrest) vinden ze lekker en krijgen ze ook wel eens. Zou mijn hond anders reageren zou ik wel goed gepureerde groente geven.
#1470326
hier geef ik wel eens groentes. en in de eerste plaats omda tik ook het idee heb dat in vlees niet alle sporen elementen zitten die een hond nodig zou kunnen hebben. Weet je het probleem alhier is, dan de hond niet lekker regelmatig de bossen en struiken af kan struinen naar dat soort dingen. Er is wel bekend dat wolven af en toe een takje of besje meepikken, Dus dan weten ze naar mijn idee dus wel dat dara iets inzit dat ze nodig kunnen hebben.

hier krijgen ze dus zowel tafelrestjes: nou je die komen niet eens op tafel; want witlof, booontjes ed kook ik altijd iets te veel: dan gaat de honden portie eruit en wat zout in de pan.
En ook maak is soms met de staafmixer een groentenmix met een eitje en een knoflookje. Ik heb het idee dat als ik ze in de zomer regelmatig knoflook geef, ze minder teken meenemen
#1470481
Voor Sofi is het eten van groenten levensreddend, zij krijgt een Barf nierdieet wat voor 25% uit groente bestaat en zij is dol op haar biologische groentemix.
Borke eet eigenlijk geen groente meer, maar als Sofi een keer wat laat staan, dan eet hij het met smaak op.
Tegenwoordig zijn mijn groentemixen ook aantrekkelijker dan vroeger en dan heb je dat gemiep er niet meer mee.
Ik giet er nu Henne zalmolie overheen en dat is een delicatesse voor beide honden.
Borke krijgt geen groentemix omdat ik het te kostbaar vindt (alle groente die ik gebruik is biologisch) en te veel werk.
#1470936
Maaginhoudt enzo telt ook ja, maar veel zou dat niet zijn van die kwartel.
Vissen eten niet altijd vegetarisch volgens mij.

Groente vindt ikzelf ook niet strik noodzakelijk, maar zie het wel als een toevoeging.
Hier krijgen ze zo'n 5% per week.

Ben wel benieuwd:
Waarom zou jij je hond geen groentes willen geven? omdat je denkt dat het ongezond is?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door